Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7009 - Holcim/Cemex West - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 21 maja 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7009 - Holcim/Cemex West
Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

(2014/C 306/04)

(Dz.U.UE C z dnia 10 września 2014 r.)

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja ma wymiar unijny w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Produkt i rynek geograficzny

3.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że:
3.1.
Jako że nie przewiduje się, by zgłoszona transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję nawet w przypadku najwęższej możliwej definicji rynku produktowego - cementu szarego luzem, dokładna definicja rynku produktowego dla cementu szarego może pozostać otwarta.
3.2.
Właściwy rynek geograficzny dla cementu szarego należy określić jako obszar w promieniu 150 km i 250 km wokół zakładów stron w Niemczech, Belgii i Francji.

Mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem.

3.3.
Jako że nie przewiduje się, by zgłoszona transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję nawet w przypadku najwęższej możliwej definicji rynku produktowego, dokładna definicja rynku produktowego dla spoiw cementowych może pozostać otwarta.
3.4.
Jako że nie przewiduje się, by zgłoszona transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję nawet w przypadku najwęższej możliwej definicji rynku geograficznego, dokładna definicja rynku geograficznego dla granulowanego żużla wielkopiecowego i mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego może pozostać otwarta.

Ocena wpływu na konkurencję

4.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że:
4.1.
Nie przewiduje się, by zgłoszona transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na rynkach cementu szarego określonych jako obszary w promieniu 150 km lub 250 km wokół cementowni stron w Niemczech, Belgii i Francji ze względu na skutki nieskoordynowane.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

4.2.
W przedmiotowej sprawie ze względu na brak skutków szczególnych dla połączenia Komisja nie musi ostatecznie stwierdzać, czy aktualnie istnieje koordynacja na badanych rynkach.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

4.3.
Ogólnie rzecz biorąc, nie ma dostatecznych dowodów, by uznać, że zgłoszona transakcja znacząco zwiększy zdolność przedsiębiorstwa Holcim do stosowania retorsji handlowych wobec dostawców z Nadrenii Północnej-Westfalii.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

4.4.
Ogólnie rzecz biorąc, zgłoszona transakcja nie powinna ułatwić, ustabilizować ani zwiększyć skuteczności koordynacji w stopniu, jaki mógłby zostać uznany za znacznie utrudniający skuteczną konkurencję na różnych rynkach geograficznych dla cementu szarego wyznaczonych promieniem 150 km lub 250 km wokół cementowni stron w Niemczech, Belgii oraz Francji.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

4.5.
Nie przewiduje się, by zgłoszona transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na różnych rynkach geograficznych cementu szarego wyznaczonych promieniem 150 km lub 250 km wokół cementowni stron w Niemczech, Belgii i Francji ze względu na skutki skoordynowane.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

4.6.
Nie przewiduje się, by zgłoszona transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na rynku cementu szarego w klastrze wyznaczonym promieniem 150 km lub 250 km wokół zakładu w Obourgu ze względu na skutki nieskoordynowane oraz skoordynowane w postaci zmniejszenia zdolności produkcyjnych tego zakładu.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

4.7.
Nie przewiduje się, by zgłoszona transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na właściwych rynkach (i) granulowanego żużla wielkopiecowego; oraz (ii) mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

5.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że w związku z powyższym zgłoszona koncentracja musi zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem porozumienia EOG.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.306.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7009 - Holcim/Cemex West - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.
Data aktu: 21/05/2014
Data ogłoszenia: 10/09/2014