Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/05/14 - Program Erasmus+ - Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/05/14

Program Erasmus+

Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim 1

(2014/C 26/07)

(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2014 r.)

WSTĘP

Współpraca z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży ma istotne znaczenie z punktu widzenia zwiększania świadomości na temat strategii "Europa 2020" na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET2020), strategii UE na rzecz młodzieży oraz innych sektorowych agend polityki europejskiej. Jest również istotna dla zapewnienia aktywnego udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu reform polityki w różnych krajach, promowania ich uczestnictwa w programie Erasmus+ i innych programach europejskich oraz rozpowszechniania zasad polityki i wyników programu oraz dobrych praktyk za pośrednictwem rozległych sieci ich członków.

W świetle powyższego celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zapewnienie finansowania w ramach dwóch następujących grup:

1. Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia (grupa 1)

2. Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży (grupa 2)

W ramach niniejszego zaproszenia organizacja może złożyć tylko jeden wniosek, dotyczący grupy 1 lub 2, ale nie obu grup jednocześnie.

ELEMENTY WSPÓLNE OBU GRUP

1.
Cele ogólne

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest udzielenie wsparcia strukturalnego w formie dotacji na działalność europejskim organizacjom pozarządowym (ENGOs) oraz sieciom obejmującym kraje UE, które działają w obszarach kształcenia i szkolenia lub młodzieży, a także realizują poniższe cele ogólne:

podnoszenie świadomości zainteresowanych stron na temat agend polityki w obszarach kształcenia, szkolenia i młodzieży, w szczególności na temat strategii "Europa 2020", programu kształcenia i szkolenia 2020, strategii UE na rzecz młodzieży oraz innych sektorowych agend polityki,
zwiększanie zaangażowania zainteresowanych stron i ich współpracy z organami publicznymi w zakresie wdrażania polityk i reform w obszarach kształcenia i szkolenia oraz młodzieży, a w szczególności rekomendacji dla poszczególnych krajów wydanych w ramach europejskiego semestru,
zwiększanie udziału zainteresowanych stron w obszarach kształcenia, szkolenia oraz młodzieży,
zwiększanie zaangażowania zainteresowanych stron w rozpowszechnianie działań i rezultatów polityki i programów oraz dobrych praktyk wśród swoich członków.
2.
Kwalifikowalność
2.1.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Zaproszenie jest kierowane do dwóch kategorii organizacji:

kategoria 1: europejskie organizacje pozarządowe (ENGOs), prowadzące działalność w obszarze kształcenia i szkolenia lub w obszarze młodzieży,
kategoria 2: sieci obejmujące całą UE, prowadzące działalność w obszarze kształcenia i szkolenia lub w obszarze młodzieży.

Kwalifikujący się wnioskodawca musi:

być organizacją pozarządową,
być organizacją niekomercyjną,
zatrudniać co najmniej jednego pracownika za wynagrodzeniem lub bez wynagrodzenia (ekwiwalent pełnego czasu pracy).

Należy zapoznać się ze szczegółowymi definicjami powyższych dwóch kategorii kwalifikujących się wnioskodawców określonych dla każdej grupy.

Krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+ lub organizacje, w których większość członków (2/3 lub więcej) stanowią krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+ nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami w ramach niniejszego zaproszenia.

2.2.
Kwalifikujące się kraje

Wnioski mogą składać osoby prawne zarejestrowane w jednym z następujących państw:

państwa członkowskie UE: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo,
państwa członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA): Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Konfederacja Szwajcarska pod warunkiem zawarcia umowy dwustronnej z tym państwem,
kraje kandydujące będące beneficjentami strategii przedakcesyjnej, zgodnie z ogólnymi zasadami oraz ogólnymi warunkami i ustaleniami określonymi w umowach ramowych zawartych z tymi krajami w celu ich uczestnictwa w programach UE: była jugosłowiańska republika Macedonii i Turcja.
3.
Kryteria przyznawania finansowania

Jakość kwalifikujących się wniosków zostanie oceniona w oparciu o następujące kryteria 2 :

istotność (maksymalnie 30 punktów),
jakość projektu i wdrożenia planu pracy (maksymalnie 20 punktów),
profil i liczba uczestników i krajów biorących udział w działaniach (maksymalnie 20 punktów),
oddziaływanie, rozpowszechnianie i trwałość (maksymalnie 30 punktów).

Finansowanie mogą otrzymać tylko wnioskodawcy, którzy uzyskają co najmniej połowę maksymalnych punktów dla każdego z powyższych kryteriów (tj. minimum 15 punktów dla kryteriów "Istotność" i "Oddziaływanie, rozpowszechnianie i trwałość" oraz minimum 10 punktów dla kryteriów "Jakość projektu i wdrożenia planu pracy" i "Profil i liczba uczestników i krajów biorących udział w działaniach").

4.
Budżet

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest wybór organizacji, z którymi zawarte zostaną umowy o udzielenie dotacji na prowadzenie działalności na rok budżetowy 2014.

Całkowity budżet na współfinansowanie współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego wynosi 5.800.000 EUR.

Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.

5.
Składanie wniosków

Wnioski należy przygotować z wykorzystaniem elektronicznego formularza wniosku o dotację (eForm).

Oficjalna wersja elektronicznego formularza wniosku o dotację (eForm) jest dostępna w języku angielskim, francuskim i niemieckim pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmusplus/funding/callforproposalseacea052014-erasmuspluska3-support-fo-rpolicy-refor-mcivil_en

Formularz należy odpowiednio wypełnić w jednym z języków urzędowych UE.

Należycie wypełniony formularz elektroniczny należy złożyć do godziny 12.00 (południe, czas brukselski) dnia 17 marca 2014 r., wraz odpowiednimi załącznikami 3 :

1)
budżet;
2)
honorowe oświadczenie;
3)
formularz identyfikacji finansowej.
6.
Informacje dodatkowe

Wnioski muszą spełniać warunki zawarte we wskazówkach dotyczących składania wniosków - Zaproszenie do składania wniosków EACEA/05/14, dostępnych w Internecie pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmusplus/funding/callforproposalseacea052014-erasmuspluska3-support-fo-rpolicy-refor-mcivil_en

GRUPA 1

Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim - kształcenie i szkolenie

1.
Szczegółowe cele

Organizacje działające w dziedzinie kształcenia i szkolenia powinny:

-
promować zorientowane na osobę uczącą się przekazywanie podstawowych i przekrojowych umiejętności i kompetencji, w tym umiejętności i kompetencji językowych, cyfrowych i związanych z przedsiębiorczością, oraz podnosić świadomość na temat otwartych zasobów edukacyjnych (OER),
-
wspierać wdrażanie reform mających na celu zmniejszenie problemu przedwczesnego kończenia nauki, sprzyjać włączeniu społecznemu i umożliwiać poszerzanie profilu zawodowego nauczycieli i szkoleniowców,
-
promować europejskie narzędzia do zapewniania przejrzystości i uznawania kwalifikacji oraz przekwalifikowania i podwyższania kwalifikacji nisko wykwalifikowanych dorosłych; promować rozwój wysokiej jakości systemów kształcenia i szkolenia zawodowego, obejmujących uczenie się w miejscu pracy; promować partnerstwo pomiędzy organizatorami kształcenia, przedsiębiorstwami i partnerami społecznymi oraz działania mające na celu dostosowanie zasad polityki kształcenia i szkolenia zawodowego do strategii rozwoju gospodarczego; promować nowe ścieżki kwalifikacji w obszarach o potencjale wzrostu lub obszarach, w których występuje niedobór wykwalifikowanej siły roboczej,
-
wspierać wdrożenie agendy UE dotyczącej strategii modernizacji szkolnictwa wyższego oraz strategii na rzecz międzynarodowego wymiaru szkolnictwa wyższego,
-
promować analizy i debaty na szczeblu europejskim, krajowym i regionalnym oraz trwałe inwestycje w kształcenie i szkolenie na szczeblu europejskim i krajowym; odkrywać/opracowywać innowacyjne sposoby finansowania.
2.
Organy składające wnioski

Kategoria 1 - europejska organizacja pozarządowa (ENGOs)

W ramach grupy pierwszej, organizacje aplikujące (ENGOs), muszą działać w jednym z sektorów edukacji (wczesna edukacja, kształcenie ogólne, kształcenie zawodowe, szkolnictwo wyższe, kształcenie dorosłych) lub w jednym w kluczowych europejskich priorytetów międzysektorowych dotyczących edukacji i szkoleń, lub współpracować z reprezentatywnymi zainteresowanymi stronami (np. studenci, nauczyciele, trenerzy, rodzice). Musza one:

-
działać za pośrednictwem formalnej struktury, w której skład będą wchodzić: a) europejski organ/sekretariat (wnioskujący) legalnie zarejestrowany w kraju objętym programem od co najmniej dwóch lat na dzień złożenia wniosku oraz b) krajowe organizacje/oddziały w co najmniej dwunastu krajach objętych programem, statutowo powiązane z europejskim organem/sekretariatem,
-
aktywnie działać w obszarze kształcenia i szkolenia oraz prowadzić działania wspierające wdrożenie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020),
-
być niezależna od organów sektora publicznego i partii politycznych oraz organizacji komercyjnych.

Kategoria 2 - sieć obejmująca całą UE (sieć formalna)

W ramach grupy 2, sieć formalna obejmująca całą Unię Europejską jest organizacją patronacką zrzeszającą europejskie organizacje pozarządowe (ENGO zdefiniowane w grupie 1). Sieć formalna obejmująca całą Unię Europejską musi mieć osobowość prawną i jest organizacją typu non-profit. Musi ona:

-
składać się z autonomicznych pod względem prawnym organizacji nienastawionych na zysk, działających aktywnie w obszarze kształcenia i szkolenia oraz prowadzących działania wspierające wdrażanie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET2020) w więcej niż jednym sektorze kształcenia i szkolenia,
-
być legalnie zarejestrowana od co najmniej dwóch lat w kraju objętym programem na dzień złożenia wniosku (wnioskodawca musi przedłożyć kopię statutu organizacji wnioskującego oraz urzędowe świadectwo rejestracji),
-
mieć organizacje członkowskie w co najmniej dwudziestu krajach objętych programem,
-
posiadać co najmniej 20 europejskich organizacji pozarządowych (zgodnie z definicją określoną w kategorii 1).

W przypadku grupy 1 za kwalifikujących się wnioskodawców zostaną uznane wyłącznie organy spełniające kryteria powyższych definicji.

3.
Działania

Kwalifikujące się działania muszą być bezpośrednio powiązane z ogólnymi i szczegółowymi celami niniejszego zaproszenia do składania wniosków i należy je wyszczególnić w rocznym programie prac.

Działania mogą być prowadzone na szczeblu europejskim, transgranicznym, krajowym, regionalnym lub lokalnym i mogą obejmować (poniższa lista nie jest wyczerpująca i ma charakter orientacyjny):

-
działania ułatwiające zainteresowanym stronom dostęp do priorytetów polityki i udział we wdrażaniu tych priorytetów,
-
wymianę doświadczeń i dobrych praktyk,
-
szkolenie w zakresie polityki UE dla członków europejskiej organizacji pozarządowej (kursy, wydarzenia związane z partnerskim uczeniem się, doradztwo, poradnictwo i coaching itp.),
-
budowanie potencjału organizacji członkowskich,
-
tworzenie sieci kontaktów i partnerstwo z innymi interesariuszami w celu skuteczniejszej realizacji celów beneficjenckiej ENGOs/sieci obejmującej UE,
-
rozwój członkostwa beneficjenckiej ENGOs/sieci obejmującej UE,
-
analizę polityki danego kraju w obszarze kompetencji beneficjenckiej ENGO/sieci obejmującej kraje UE, w szczególności dotyczącej rekomendacji wydanych przez Unię Europejską dla danego kraju,
-
opracowania, analizy, badania i raporty dotyczące polityki kształcenia i szkolenia UE,
-
projekty współpracy,
-
zwiększanie świadomości, rozpowszechnianie informacji i działania promocyjne (seminaria, warsztaty, kampanie, spotkania, publiczne debaty, konsultacje itp).

Zachęca się również do podejmowania działań tworzących synergie pomiędzy programem Erasmus+ a innymi unijnymi lub krajowymi/regionalnymi źródłami finansowania.

4.
Budżet

Całkowity budżet na współfinansowanie współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia wynosi 2.000.000 EUR.

Orientacyjny podział budżetu:

-
organizacjom pozarządowym na szczeblu europejskim (ENGOs) z kategorii 1 zostanie przyznane ok. 90 % środków z dostępnego budżetu na kształcenie i szkolenie,
-
sieciom obejmującym kraje UE z kategorii 2 zostanie przyznane ok. 10 % środków z dostępnego budżetu na kształcenie i szkolenie.

Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność wyniesie:

-
w przypadku organizacji pozarządowych na szczeblu europejskim (kategoria 1): 125.000 EUR,
-
w przypadku sieci obejmujących kraje UE (kategoria 2): 200.000 EUR.

Wkład finansowy UE nie może przekroczyć 75 % całkowitych kwalifikujących się kosztów.

GRUPA 2

Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim - młodzież

1.
Szczegółowe cele

Organizacje działające w obszarze młodzieży, ubiegające się o wsparcie w ramach zaproszenia do składania wniosków, powinny prowadzić działania mające na celu:

-
promowanie szans młodych ludzi na rynku pracy, głównie poprzez działania wspierające rozwój kompetencji i umiejętności za pośrednictwem kształcenia pozaformalnego,
-
sprzyjanie upodmiotowieniu młodych ludzi w społeczeństwie i ich udziałowi w procesach decyzyjnych,
-
przyczynianie się do rozwoju osobistego, społeczno-edukacyjnego i zawodowego młodych ludzi w Europie,
-
przyczynianie się do rozwoju prac z młodzieżą na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym,
-
wkład w debatę na temat aspektów polityki, które wpływają na młodych ludzi i organizacje młodzieżowe na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym, lub rozwój tych aspektów,
-
promowanie międzykulturowego kształcenia, szacunku dla różnorodności i wartości takich jak solidarność, równość szans i prawa człowieka wśród młodych ludzi w Europie,
-
promowanie integracji społecznej młodych ludzi mających mniejsze szanse.
2.
Organy składające wnioski

W kontekście współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży stosowane będą następujące definicje:

kategoria 1 - europejska organizacja pozarządowa (ENGOs) musi:

-
działać za pośrednictwem formalnie uznanej struktury, w której skład będą wchodzić: a) europejski organ/sekretariat (wnioskujący) legalnie zarejestrowany od co najmniej roku w kraju objętym programem na dzień złożenia wniosku oraz b) krajowe organizacje/oddziały w co najmniej dwunastu krajach objętych programem, statutowe powiązanie z europejskim organem/sekretariatem,
-
aktywnie działać w obszarze młodzieży oraz prowadzić działania wspierające wdrożenie obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad organizacją;

kategoria 2 - sieć obejmująca całą UE (sieć nieformalna) musi:

-
składać się z autonomicznych pod względem prawnym organizacji nienastawionych na zysk, działających aktywnie w obszarze młodzieży oraz prowadzących działania wspierające wdrożenie obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
działać za pośrednictwem nieformalnej struktury zarządzania, w której skład będą wchodzić: a) organizacja legalnie zarejestrowana w kraju objętym programem od co najmniej roku na dzień złożenia wniosku, pełniąca funkcje koordynujące i wspierające sieć na szczeblu europejskim (wnioskujący) oraz b) inne organizacje zarejestrowane w co najmniej dwunastu krajach objętych programem,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad siecią.

W przypadku grupy 2 za kwalifikujących się wnioskodawców zostaną uznane wyłącznie organy spełniające kryteria powyższych definicji.

3.
Działania

Organ wnioskujący musi przedstawić spójny plan pracy obejmujący działania na rzecz młodzieży nienastawione na zysk, które będą zgodne z celami niniejszego zaproszenia.

Działania te powinny obejmować przede wszystkim:

-
programy pozaformalnego i nieformalnego kształcenia i programy działania skierowane do młodych ludzi i osób pracujących z młodzieżą,
-
działania mające na celu jakościowy rozwój pracy z młodzieżą,
-
działania mające na celu rozwój i promowanie narzędzi do zapewnienia przejrzystości i uznania kwalifikacji w obszarze młodzieży,
-
seminaria, spotkania, warsztaty, konsultacje, debaty z udziałem młodych ludzi na temat polityki dotyczącej młodzieży i/lub kwestii europejskich,
-
konsultacje z młodzieżą, których wyniki zostaną wykorzystane w tworzeniu zorganizowanego dialogu w obszarze młodzieży,
-
działania promujące aktywne uczestnictwo młodych ludzi w demokratycznym życiu,
-
działania promujące kształcenie i porozumienie międzykulturowe w Europie,
-
działania i narzędzia medialne i komunikacyjne dotyczące młodzieży i kwestii europejskich.
4.
Budżet

Całkowity budżet na współfinansowanie współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży wynosi 3.800.000 EUR.

Orientacyjny podział budżetu:

-
organom z kategorii 1 (ENGOs) działającym wyłącznie na rzecz młodzieży zostanie przyznane ok. 70 % środków z dostępnego budżetu dla młodzieży,
-
organom z kategorii 1 (ENGOs) o szerszym zakresie działania, w tym prowadzących działania na rzecz młodzieży zostanie przyznane ok. 10 % środków z dostępnego budżetu dla młodzieży,
-
organom z kategorii 2 (sieciom obejmującym kraje UE - działającym wyłącznie na rzecz młodzieży zostanie przyznane ok. 20 % środków z dostępnego budżetu dla młodzieży.

Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność wyniesie 50.000 EUR dla obu kategorii (ENGO i sieci działające w krajach UE).

Wkład finansowy UE nie może przekroczyć 80 % całkowitych kwalifikowalnych kosztów.

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 28 lutego 2014 r. (Dz. U.UE.C.2014.57.7/1).
2 Więcej informacji na temat kryteriów przyznawania finansowania - zob. sekcja 10 wskazówek dotyczących składania wniosków.
3 Wszelkie dodatkowe dokumenty administracyjne określone we wskazówkach dotyczących składania wniosków należy przesłać pocztą elektroniczną do Agencji Wykonawczej do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego w terminie do dnia 17 marca 2014 r. (południe, czas brukselski) na następujący adres: Grupa 1: EACEA-CIVIL-EDU@ec.europa.eu - Grupa 2: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.26.6

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/05/14 - Program Erasmus+ - Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim.
Data aktu: 29/01/2014
Data ogłoszenia: 29/01/2014