Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu)

(2014/C 227/05)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2014 r.)

I.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD i cel niniejszej opinii
1.
W dniu 26 lutego 2014 r. Komisja opublikowała swój wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców (dalej "programy") w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej (dalej "wniosek"). Do wniosku załączono projekt decyzji Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej ("JCCC") powołanego na podstawie umowy między UE a Chinami w sprawie współpracy celnej i wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach celnych (dalej "projekt decyzji").
2.
Wcześniej przeprowadzono nieformalne konsultacje z EIOD, a EIOD miał możliwość przedstawienia uwag Komisji. Niniejsza opinia ma na celu uzupełnienie wspomnianych uwag w świetle rozpatrywanego wniosku i upublicznienie stanowiska EIOD.
3.
W niniejszej opinii EIOD przeanalizuje aspekty projektu decyzji dotyczące ochrony danych, głównie w oparciu o właściwe przepisy rozporządzenia (WE) nr 45/2001, z uwzględnieniem wykładni najważniejszych przepisów o przekazywaniu danych osobowych przedstawionej w dokumencie roboczym w sprawie wspólnej wykładni art. 26 ust. 1 dyrektywy 95/46/WE 1 z 25 listopada 2005 r. wydanym przez grupę roboczą ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych powołaną na mocy art. 29 oraz w jej dokumencie roboczym z 24 lipca 1998 r. w sprawie przekazywania danych osobowych do państw trzecich 2 .
1.2.
Kontekst wniosku
4.
Prawodawstwo UE dotyczące upoważnionych przedsiębiorców zostało wprowadzone w drodze zmiany Wspólnotowego Kodeksu Celnego (rozporządzenie nr 648/2005 przyjęte w kwietniu 2005 r.). Zmiana ta weszła w życie w styczniu 2008 r.
5.
Podstawą stosunków celnych między UE a Chinami jest umowa między UE a Chinami w sprawie współpracy celnej i wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach celnych (dalej "CCMAAA") z dnia 8 grudnia 2004 r. Według CCMAAA organy celne stron zobowiązują się do nawiązania współpracy celnej w zakresie wszystkich kwestii związanych ze stosowaniem przepisów celnych.
6.
Zgodnie z wnioskiem wzajemne uznawanie powinno umożliwić UE i Chinom zapewnienie ułatwień przedsiębiorcom, którzy zainwestowali w zapewnienie zgodności i bezpieczeństwa łańcucha dostaw i uzyskali certyfikację w ramach swoich programów partnerstwa handlowego.
7.
W czerwcu 2012 r. JCCC uzgodnił rozpoczęcie formalnych negocjacji w sprawie wzajemnego uznawania programów. Odtąd odbyły się trzy rundy negocjacji mających na celu sfinalizowanie projektu decyzji JCCC w sprawie wzajemnego uznawania upoważnionych przedsiębiorców. Pierwsza runda miała miejsce w styczniu 2013 r., druga w marcu 2013 r., a trzecia w październiku 2013 r.
8.
We wniosku zaapelowano do Rady o przyjęcie stanowiska Unii Europejskiej w sprawie projektu decyzji JCCC na podstawie art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Podstawą prawną projektu decyzji JCCC jest art. 21 CCMAAA.
IV.
Wnioski
43.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt uwzględnienia w projekcie decyzji gwarancji ochrony danych. Gwarancje te nie zapewniają jednak spełnienia wszystkich niezbędnych wymogów składających się na "wystarczający poziom ochrony", o którym mowa w art. 9 ust. 7.
44.
Dodatkowo EIOD wyraża swoje zaniepokojenie w związku z rzeczywistą możliwością egzekwowania tych gwarancji i brakiem niezależnego organu nadzoru ochrony danych w Chińskiej Republice Ludowej.
45.
EIOD zaleca zwłaszcza:
-
dodanie zapisu potwierdzającego, że projekt decyzji jest wiążący dla obu stron i ma pierwszeństwo przed chińskimi przepisami krajowymi;
-
określenie w projekcie decyzji kategorii danych, które mają być przedmiotem wymiany;
-
określenie administratora danych po stronie UE;
-
dodanie wymogu powiadamiania przez Komisję EIOD i inspektora ochrony danych zgodnie z art. 25 i 27 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 (uprzednie sprawdzenie);
-
przekazywanie wyżej wspomnianych wystarczających gwarancji EIOD do zatwierdzenia zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 45/2001;
-
wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym art. 17 ust. 4 CMAAA powinien być interpretowany w świetle art. 20 rozporządzenia (WE) nr 45/2001;
-
doprecyzowanie, że dane powinny być adekwatne, istotne i nienadmierne w stosunku do celów, dla których są przekazywane i poddawane dalszemu przetwarzaniu.
-
określenie maksymalnego okresu zatrzymywania danych;
-
dodanie zapisu stanowiącego, że dane mogą być przekazywane dalej, jeżeli ich odbiorca zagwarantuje poziom ochrony odpowiadający poziomowi ochrony określonemu w projekcie decyzji;
-
zastrzeżenie, że osoby, których dotyczą dane, przed przekazaniem powinny zostać poinformowane o celu przetwarzania, administratorze danych w państwie trzecim, możliwości dalszego przekazania, przysługujących im prawach dostępu do danych, poprawiania danych i sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także przysługujących środkach zaskarżenia i dochodzenia odszkodowania;
-
uwzględnienie dodatkowych gwarancji, takich jak prawo osoby fizycznej do zapoznania się z trybem decyzji, gdy jest on automatyczny;
-
uwzględnienie odstraszających kar za niedopełnienie obowiązków określonych w projekcie decyzji;
-
zawarcie w projekcie decyzji lub przynajmniej w pismach wymienianych między stronami bądź dokumentach towarzyszących projektowi decyzji praktycznych informacji o dostępnych środkach prawnych;
-
określenie możliwości dochodzenia naprawienia ewentualnych szkód wynikłych z działań lub zaniechań władz chińskich;
-
wprowadzenie zapisu mówiącego, że Strony projektu decyzji powinny prowadzić wspólną kontrolę wdrażania projektu decyzji pod kątem aspektów związanych z ochroną danych, albo w ramach JCCC, albo oddzielnego procesu, i przy zapewnieniu, tam gdzie to stosowne, udziału krajowych organów ds. ochrony danych UE;
-
określenie w szczególności, że nadzór i kontrola prowadzone przez odpowiednie właściwe organy stron zgodnie z art. 6 ust. 9 obejmują wszystkie rodzaje przetwarzania danych osobowych przewidziane w projekcie decyzji;
-
określenie możliwości dochodzenia naprawienia szkód wynikłych z działań lub zaniechań władz chińskich;
-
wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym właściwe chińskie organy odpowiedzialne za wdrażanie projektu decyzji będą zobowiązane przedstawić na żądanie dostateczne dowody zapewnienia zgodności i umożliwić zespołowi UE ds. kontroli dostęp do istotnej dokumentacji, systemów i pracowników;
-
zawarcie zapisu stwierdzającego, że po jednym roku od wejścia projektu decyzji w życie Komisja powinna przedstawić sprawozdanie z wdrażania zasad ochrony danych.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2014 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych
2 "Stosowanie art. 25 i 26 dyrektywy UE w sprawie ochrony danych" (dokument roboczy 12), dostępny na: http://ec.europa.eu/justice/policies/privacy/docs/wpdocs/1998/wp12_en.pdf

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.227.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu Współpracy Celnej UE-Chiny, dotyczącego wzajemnego uznawania programu upoważnionych przedsiębiorców w Unii Europejskiej i programu "Measures on Classified Management of Enterprises" w Chińskiej Republice Ludowej.
Data aktu: 17/07/2014
Data ogłoszenia: 17/07/2014