Pomoc państwa - Republika Łotewska - Pomoc państwa nr SA.36612 (2014/C) (ex 2013/NN) - Niezgłoszona pomoc udzielona przez Łotwę na rzecz Citadele i Parex - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA ŁOTEWSKA

Pomoc państwa nr SA.36612 (2014/C) (ex 2013/NN) - Niezgłoszona pomoc udzielona przez Łotwę na rzecz Citadele i Parex

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 147/07)

(Dz. U.UE C z dnia 16 maja 2014 r.)

Pismem z dnia 16 kwietnia 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Łotewską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianej pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat programu, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie 10 dni roboczych od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Stałe Aid Greffe

1049 Brussels

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Łotewskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

1.
W dniu 15 września 2010 r. 1 Komisja zatwierdziła plan restrukturyzacji AS Parex banka. Plan restrukturyzacji przewidywał podział AS Parex banka na AS Citadele banka oraz AS Reverta 2 . Dnia 10 sierpnia 2012 r. Komisja zatwierdziła zmiany w odniesieniu do trzech zobowiązań zawartych w decyzji zatwierdzającej plan restrukturyzacji 3 .
2.
Od tamtej pory, w kontekście monitorowania zatwierdzonego planu restrukturyzacji i związanych z nim zobowiązań, Komisja ustaliła istnienie pomocy przyznanej przez Łotwę poza środkami pomocy zatwierdzonymi już przez Komisję.

Opis środków

3.
Z dokumentów otrzymanych przez Komisję wynika, że Łotwa bez uprzedniego zgłoszenia Komisji wprowadziła w życie następujące środki:
(i)
dnia 22 maja 2009 r. Łotwa przyznała AS Parex banka pożyczkę podporządkowaną, kwalifikującą się jako kapitał należący do kategorii 2, o terminie zapadalności siedmiu lat, który przekracza maksymalny pięcioletni okres zapadalności zatwierdzony przez Komisję na mocy przepisów dotyczących pomocy państwa;
(ii)
dnia 27 czerwca 2013 r. Łotwa przyznała AS Citadele banka dodatkowe 18-miesięczne przedłużenie terminu zapadalności w odniesieniu do pozostającej do spłaty kwoty tej samej pożyczki podporządkowanej;
(iii)
od 2011 r. Łotwa zapewniła AS Reverta wsparcie płynności przekraczające maksymalny limit zatwierdzony przez Komisję w decyzji z dnia 15 września 2010 r.
4.
Okazało się ponadto, że Łotwa nie wywiązała się z zobowiązania do zbycia w przewidzianych terminach działalności AS Citadele banka związanej z zarządzaniem majątkiem.

Ocena środków pomocy

5.
AS Parex banka, a następnie AS Citadele banka i AS Reverta, otrzymały od Łotwy inne środki pomocy oprócz środków pomocy zatwierdzonych przez Komisję na mocy przepisów dotyczących pomocy państwa.
6.
Na podstawie faktów, zgodnie z którymi:
(i)
zarówno początkowy 7-letni termin zapadalności i przedłużony termin zapadalności w odniesieniu do długów podporządkowanych, jak i zwiększone wsparcie płynności wyraźnie stanowią dodatkowe korzyści w porównaniu z zatwierdzonymi środkami pomocy, a zatem stanowią dodatkową pomoc (gdyż nadal obowiązują wszystkie pozostałe kryteria wynikające z art. 107 ust. 1 Traktatu) ; oraz
(ii)
nie powiadomiono Komisji o tych dodatkowych środkach pomocy, Komisja uważa, że wspomniane trzy środki stanowią pomoc niezgodną z prawem.
7.
Komisja zauważa, że w oparciu o dostępne obecnie informacje, Łotwa nie przedstawiła argumentów dla wykazania zgodności pomocy dotyczącej pierwotnego 7-letniego terminu zapadalności pożyczek podporządkowanych i dodatkowego przedłużenia o 18 miesięcy terminu zapadalności długu podporządkowanego.
8.
Komisja zauważa również, że Łotwa nie przedstawiła argumentów dla wykazania zgodności pomocy wynikającej z dodatkowego wsparcia płynności przyznanego na rzecz AS Reverta.
9.
Łotwa potwierdziła, że działalność związana z zarządzaniem majątkiem nie została zbyła w uzgodnionych terminach. Stanowi to naruszenie warunków ostałecznej decyzji w sprawie Parex, a tym samym wykorzystanie przyznanej pomocy niezgodnie z przeznaczeniem.
10.
Komisja stwierdza, w odniesieniu do opisanej powyżej pomocy niezgodnej z prawem, że w oparciu o dostępne obecnie informacje istnieją wątpliwości co do zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 13 ust. 1 i art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 659/1999.
11.
Komisja uznała ponadto, że naruszenie zobowiązania do zbycia działalności związanej z zarządzaniem majątkiem stanowi wykorzystanie pomocy niezgodnie z przeznaczeniem. Komisja podjęła zatem decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego również w odniesieniu do wykorzystania pomocy niezgodnie z przeznaczeniem na podstawie art. 16 rozporządzenia (WE) nr 659/1999.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

PISMO

grafika

1 Decyzja Komisji C 26/2009, Dz.U. L 163 z 23.6.2011, s. 28.
2 Bank likwidujący "złe" aktywa początkowo utrzymał nazwę Parex banka po podziale, który miał miejsce w dniu 1 sierpnia 2010 r., jednak od maja 2012 r. był zarejestrowany pod nazwą "AS Reverta".
3 Decyzja Komisji SA.34747, Dz.U. C 273 z 21.9.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.147.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Republika Łotewska - Pomoc państwa nr SA.36612 (2014/C) (ex 2013/NN) - Niezgłoszona pomoc udzielona przez Łotwę na rzecz Citadele i Parex - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 16/05/2014
Data ogłoszenia: 16/05/2014