Konkluzje na temat wzmocnienia bazy dowodowej w procesie kształtowania polityki sportowej.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 27 listopada 2012 r. na temat wzmocnienia bazy dowodowej w procesie kształtowania polityki sportowej

(2012/C 393/06)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

1.
PRZYWOŁUJĄC:
1.
Mandat UE do - zgodnie z art. 165 TFUE - rozwoju europejskiego wymiaru sportu oraz wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu.
2.
Plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014(1), przyjęty w dniu 20 maja 2011 r., w którym nadano wysoki priorytet wypracowaniu na szczeblu UE polityki sportowej opartej na dowodach i ustanowiono Grupę Ekspercką ds. Statystki Sportowej, która zgodnie ze swoim mandatem może przedstawiać zalecenia dotyczących dalszego propagowania gromadzenia danych w dziedzinie sportu w oparciu o prowadzone prace.
3.
Białą księgę Komisji na temat sportu z dnia 7 lipca 2007 r.(2) oraz komunikat Komisji "Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu" z dnia 18 stycznia 2011 r.(3), w którym zwrócono uwagę na znaczenie, jakie ma solidna baza dowodowa dla podstaw procesu tworzenia polityki w dziedzinie sportu, w tym porównywalnych ogólnoeuropejskich danych dotyczących społecznych i ekonomicznych kwestii związanych ze sportem i w którym wyznaczono konkretne działania w zakresie zaspokojenia tej potrzeby.
4.
Ustrukturyzowaną na szczeblu UE współpracę między państwami członkowskimi w dziedzinie statystyki sportowej koordynowaną przez Komisję, która prowadzona jest od 2006 r. i zaowocowała opracowaniem wspólnej metodologii pomiaru ekonomicznego znaczenia sportu na podstawie uzgodnionej unijnej definicji ("wileńskiej definicji sportu") oraz opracowaniu w kilku państwach członkowskich rachunków satelitarnych sportu(4).
5.
Ogólnounijne badania rozpoczęte przez Komisję w 2010 r. pt. "Udział sportu we wzroście gospodarczym i wzroście zatrudnienia w UE" i w 2011 r. pt. "Ewentualna przyszła funkcja monitorowania sportu w UE"(5).
6.
Pierwszą konferencję UE poświęconą statystyce sportowej, która odbyła się w Brukseli w dniu 23 marca 2011 r. i w której potwierdzono znaczenie uzyskiwania lepszych i w większym stopniu porównywalnych danych w dziedzinie sportu(6),
2.
BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:
1.
Obecny kryzys finansowy i gospodarczy odbija się w znacznym stopniu na wydatkach publicznych w całej UE, co ma swoje odzwierciedlenie w tym, że wiele państw członkowskich przeznacza środki finansowe na te obszary polityki, w których tworzy się wzrost i miejsca pracy.
2.
Wprawdzie na wielu szczeblach przeprowadzono badania nad ekonomicznymi skutkami sportu, jednak wyniki zasadniczo nie pozwalały na porównania pomiędzy państwami. Obecnie jest coraz więcej dowodów na to, że sport ma znaczny udział w gospodarce Europy i jest ważnym czynnikiem generującym wzrost i zatrudnienie(7), a jednocześnie gwarantuje spójność społeczną, dobrostan i rozwój przekrojowych umiejętności(8), przyczyniając się w ten sposób do osiągania celów strategii "Europa 2020".
3.
Według niedawnego ogólnounijnego badania udział sportu w całkowitej wartości dodanej brutto w UE wynosi 1,76 %(9). Kiedy uwzględni się efekty mnożnikowe udział sportu dochodzi nawet do 2,98 % całkowitej wartości dodanej brutto w UE. Okazało się ponadto, że wzrost w sektorze sportu wiąże się z dużą pracochłonnością, co uwidacznia się w tym, że udział sportu w całkowitej wielkości zatrudnienia w UE (wynoszący 2,12%) jest większy niż w wartości dodanej brutto. Zważywszy na swoją nieproporcjonalnie wysoką pracochłonność, sport odgrywa ważną rolę w zagwarantowaniu zatrudnienia.
4.
Gromadzenie różnorodnych danych powiązanych ze sportem i ich wykorzystanie w trakcie formułowania polityki może podnieść jakość polityk dotyczących sportu. W związku z tym rachunki satelitarne sportu uznaje się za cenny instrument generujący dowody do formułowania polityki sportowej. W niektórych państwach członkowskich osiągnięto doskonałe postępy w mierzeniu gospodarczego znaczenia sportu dzięki utworzeniu rachunku satelitarnego sportu na szczeblu krajowym.
5.
Wzmocnienie współpracy w dziedzinie polepszania poziomu wiedzy na temat sportu w UE można najlepiej osiągnąć poprzez międzysektorową współpracę między naukowcami, branżą sportową, ruchami sportowymi oraz krajowymi i europejskimi władzami publicznymi, w tym urzędami statystycznymi.
6.
Badania Eurobarometru okazały się być przydatnym narzędziem w zakresie porównywania, jak w państwach członkowskich zmieniają się w czasie tendencje w zakresie skutków różnych polityk sportowych; badania te nie mogą jednak zastąpić solidnych danych statystycznych dostarczanych przez Eurostat za pomocą Europejskiego Systemu Statystycznego.
7.
Zgodnie ze swoim mandatem Grupa Ekspercka ds. Statystyki Sportowej przygotowała pierwszy zestaw wyników(10) dotyczących konkretnych aspektów wzmocnionej bazy dowodowej w dziedzinie sportu. Obejmuje on:
zalecenia polityczne w oparciu o udział sportu we wzroście gospodarczym i zatrudnieniu w UE, oraz
podręcznik dla krajowych urzędów statystycznych wyjaśniający, jak tworzyć rachunki satelitarne sportu.
8.
Tworząc lepszą bazę dowodową w procesie kształtowania polityki sportowej, należy wziąć pod uwagę ograniczenia budżetowe zarówno na szczeblu krajowych, jak i na szczeblu europejskim, które to ograniczenia są wynikiem kryzysu finansowego i gospodarczego,
3.
ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:
1.
Dalszych postępów w dobrowolnym opracowywaniu rachunków satelitarnych sportu dzięki wykorzystaniu dostępnych instrumentów metodologicznych, istniejących struktur współpracy na szczeblu UE oraz dzięki dążeniu do zaangażowania odpowiednich struktur rządowych, w tym krajowych urzędów statystycznych.
2.
Propagowania i wspierania inicjatyw służących poprawie gromadzenia i rozpowszechniania informacji i danych dotyczących sportu, w tym istniejących danych krajowych, jako jednego ze środków wzmacniania polityki sportowej opartej na dowodach.
4.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PREZYDENCJI RADY UNII EUROPEJSKIEJ, PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W GRANICACH SWOICH KOMPETENCJI:
1.
Ulepszały bazę dowodową w zakresie społecznych i ekonomicznych aspektów sportu w UE i w państwach członkowskich na przykład poprzez włączenie tych tematów do Europejskiego programu statystycznego 2013-2017 i kolejnych rocznych programów prac statystycznych.
2.
Dążyły do wzmocnienia współpracy między odpowiednimi strukturami instytucjonalnymi odpowiedzialnymi za sport i statystykę na szczeblu UE oraz w państwach członkowskich, co powinno służyć podniesieniu świadomości na temat zapotrzebowania na solidne i porównywalne dane dotyczące sportu.
3.
Propagowały szersze rozumienie - z uwzględnieniem istniejących dowodów - kluczowej roli sportu jako jednego z czynników stymulujących wzrost, zatrudnienie i rozwój umiejętności oraz sprzyjającego spójności społecznej zarówno w kontekście tworzenia polityki krajowej i regionalnej, jak i strategii "Europa 2020".
5.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:
1.
Rozważyła skorzystanie z obecnych i przyszłych unijnych instrumentów finansowania w celu wsparcia krajowych działań związanych z opracowywaniem rachunków satelitarnych sportu.
2.
Propagowała wzmocnienie bazy dowodowej dla sportu, w szczególności dzięki wspieraniu na podstawie wcześniejszych prac w tej dziedzinie krajowych działań prowadzących do opracowania rachunków satelitarnych sportu oraz dzielenia się najlepszymi praktykami na szczeblu UE, aby doświadczalnie zmierzyć udział sportu w generowaniu wzrostu gospodarczego oraz w gwarantowaniu i zwiększaniu zatrudnienia w Europie:
określanie kluczowych potrzeb w zakresie danych niezbędnych do kształtowania europejskiej polityki sportowej, takich jak uczestnictwo w sporcie, a następnie prace w zakresie gromadzenia i upowszechniania ogólnounijnych danych dotyczących sportu w tych obszarach,
podejmowanie i rozpowszechnianie unijnych badań opinii, takich jak Eurobarometr, oraz badań zgodnych z priorytetami polityki sportowej wyznaczonymi przez Radę, a także przez uwzględnienie sportu w istniejących badaniach Eurostatu.
______

(1) Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.

(2) Biała księga Komisji Europejskiej na temat sportu, COM (2007) 391 final.

(3) Komunikat Komisji Europejskiej "Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu", COM(2011) 12 final.

(4) System rachunków satelitarnych (tutaj: rachunek satelitarny sportu - RSS) definiuje się jako możliwie najpełniejsze ramy statystyczne służące do pomiaru ekonomicznego znaczenia danej branży gospodarki (tutaj: sektora sportowego) w gospodarce krajowej.

(5)http://ec.europa.eu/sport/preparatory_actions/studies-survey-sconferences-an-dseminars_en.htm

(6)http://ec.europa.eu/sport/news/eu-conferenc-eon-spor-tstatistics_en.htm

(7) Streszczenie "Badania nad udziałem sportu we wzroście gospodarczym i zatrudnieniu w UE": http://ec.europa.eu/sport/library/documents/b1/eusf2012-executive-summar-ystudy-costegaeite-uaugust-2012.pdf. Jednym ze szczegółowych celów badania było opracowanie ram metodologicznych, które będą uwzględniały ekonomiczny wpływ sportu w UE. By cel ten osiągnąć, w badaniu wszystkie krajowe szacunki uwzględniono w ponadregionalnym systemie rachunków satelitarnych sportu (interpretując każde państwo członkowskie jako stanowiące regionalną jednostkę UE-27) zgodnie z wileńską definicją sportu.

(8) Umiejętności i kompetencje przekrojowe - praca zespołowa, inicjatywa, wytrwałość, umiejętności organizacyjne - nabyte poprzez udział w sporcie lub organizację sportu już od najniższego szczebla odgrywają istotną rolę w przygotowywaniu jednostek do realiów rynku pracy, gdzie takie umiejętności są wysoko cenione.

(9) Udział sportu w europejskiej wartości dodanej jest zatem porównywalny z łącznym udziałem rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa oraz prawie 2,5 raza większy niż udział górnictwa i wydobycia; stanowi również przynajmniej ponad jedną piątą finansowej działalności usługowej, w tym ubezpieczeń i funduszy emerytalno-rentowych. Co sześćdziesiąte euro wytworzone i zarobione w UE jest związane ze sportem. "Badanie nad udziałem sportu we wzroście gospodarczym i zatrudnieniu w UE": http://ec.europa.eu/sport/library/documents/b1/eusf2012-executive-summar-ystudy-costegaeite-uaugust-2012.pdf

(10)http://ec.europa.eu/sport/library/documents

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.393.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje na temat wzmocnienia bazy dowodowej w procesie kształtowania polityki sportowej.
Data aktu: 27/11/2012
Data ogłoszenia: 19/12/2012