Pomoc państwa nr SA.32833 - C/2011 (ex NN/2011) - Domniemana pomoc państwa na rzecz portu lotniczego Frankfurt-Hahn
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 216/01)
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2012 r.)
Pismem z dnia 13 lipca 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze niemieckie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Biuro: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
1. PROCEDURA
Pismem z dnia 17 czerwca 2008 r. Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury przewidzianej w art. 108 ust. 2 TFUE (były art. 88 ust. 2 Traktatu WE) w odniesieniu do finansowania portu lotniczego Frankfurt-Hahn i jego powiązań finansowych ze spółką Ryanair(1). Formalne postępowanie wyjaśniające zostało zarejestrowane pod numerem sprawy SA.21121 (C 29/2008).
Pismem z dnia 4 marca 2011 r. spółka Deutsche Lufthansa AG przekazała dodatkowe informacje dotyczące prowadzonego postępowania wyjaśniającego w sprawie nr SA.21121 (C 29/2008), odnoszące się do nowych domniemanych środków pomocy państwa.
Pismem z dnia 18 marca 2011 r. Komisja przekazała skargę władzom niemieckim i zwróciła się o udzielenie dodatkowych informacji na temat tych nowych domniemanych środków pomocy państwa. Pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. władze niemieckie zwróciły się o przedłużenie terminu do dnia 15 lipca 2011 r. Pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. Komisja przedłużyła wspomniany termin do dnia 18 maja 2011 r. w odniesieniu do niektórych kwestii oraz do dnia 31 maja 2011 r. w odniesieniu do pozostałych kwestii. Władze niemieckie udzieliły odpowiedzi pismami z dnia 19 i 23 maja 2011 r. Władze niemieckie nie przekazały żadnych informacji w dniu 31 maja 2011 r.
Natomiast odpowiedzi władz niemieckich z dnia 19 i 23 maja 2011 r. były niepełne. Dlatego Komisja pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. wystosowała przypomnienie zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia Rady nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r.(2) (zwanego dalej: "rozporządzeniem proceduralnym"). Termin na udzielenie odpowiedzi przez władze niemieckie upływał z dniem 14 czerwca 2011 r. Władze niemieckie udzieliły odpowiedzi w dniu 15 czerwca 2011 r. pismem z dnia 14 czerwca 2011 r.
2. OPIS ŚRODKÓW
Port lotniczy Frankfurt-Hahn jest byłą lotniczą bazą wojskową Stanów Zjednoczonych, która w 1993 r. została przekształcona na cywilny port lotniczy. Port ten położony jest w odległości około 120 kilometrów na zachód od miasta Frankfurt nad Menem i około 111 kilometrów od miasta Luksemburg. Obszar ciążenia portu lotniczego Frankfurt-Hahn potencjalnie może być obsługiwany przez port lotniczy we Frankfurcie nad Menem, port lotniczy w Luksemburgu, port lotniczy w Zweibrücken, port lotniczy w Saarbrücken i port lotniczy Köln-Bonn. Port lotniczy Frankfurt-Hahn jest obecnie dziesiątym pod względem wielkości pasażerskim portem lotniczym w Niemczech i piątym pod względem wielkości towarowym portem lotniczym w Niemczech oraz dwudziestym pierwszym w Europie.
Komisja jest zdania, że następujące środki można uznać za pomoc państwa na rzecz FFHG:
Krótkoterminowe finansowanie FFHG poprzez łączenie środków pieniężnych między podmiotami należącymi do kraju związkowego Nadrenia-Palatynat: Od dnia 19 lutego 2009 r. spółka FFHG jest objęta systemem łączenia środków pieniężnych kraju związkowego Nadrenia-Palatynat. Celem łączenia środków pieniężnych jest optymalizacja wykorzystania płynności w ramach różnych podmiotów, fundacji i publicznych przedsiębiorstw tego kraju związkowego. Uczestnictwo różnych przedsiębiorstw i fundacji w systemie łączenia środków pieniężnych oparte jest na protokole ustaleń między odnośnym przedsiębiorstwem/fundacją a ministerstwem finansów NadreniiPalatynatu. W przypadku gdy w ramach systemu łączenia środków pieniężnych potrzeby związane z utrzymaniem płynności przewyższają dostępne środki, niedobór płynności jest finansowany krótkoterminowo na rynku kapitałowym.
Długoterminowe refinansowanie FFHG przez bank Investitionsund Strukturbank Land RheinlandPfalz (zwany dalej: "ISB") oraz powiązana gwarancja udzielona przez kraj związkowy Nadrenia-Palatynat: Po tym jak kraj związkowy NadreniaPalatynat stał się większościowym udziałowcem spółki FFHG, jej długoterminowe kredyty były refinansowane w 2009 r. przez bank ISB.
Środki te nie są objęte zakresem formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie dotyczącej pomocy państwa nr SA.21121 (C 29/2008).
3. OCENA ŚRODKA
Uznanie linii kredytowej, kredytów od ISB i powiązanych gwarancji na rzecz FFHG za pomoc państwa
Władze niemieckie są zdania, że wszystkie środki pomocy przyznano na warunkach rynkowych, a zatem są one wolne od pomocy państwa. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy przedmiotowe środki przyznano na warunkach rynkowych. Dlatego Komisja nie może ostatecznie stwierdzić, że są one wolne od pomocy państwa.
Po pierwsze, władze niemieckie nie przedstawiły oceny ratingowej spółki FFHG. W związku z tym na obecnym etapie Komisja nie dysponuje informacjami na temat tego, jak ustalono odnośną marżę ryzyka dla linii kredytowej i kredytów od ISB. Na podstawie informacji przekazanych przez skarżącego wydaje się, że krótkoterminowe finansowanie na rzecz FFHG jest udzielane na warunkach finansowych kraju związkowego Nadrenia-Palatynat, który ma ocenę ratingową AAA-. Wydaje się, że premia za ryzyko waha się w przedziale od [...; poniżej 100 punktów bazowych] do [...; poniżej 300] punktów bazowych dla kredytów charakteryzujących się w przybliżeniu takim samym okresem trwania.
Po drugie, Komisja ma również wątpliwości, czy zastosowanie 3- i 6-miesięcznej stopy EURIBOR jest uzasadnione w przypadku długoterminowych kredytów od ISB, ponieważ w normalnych warunkach rynkowych stopa ta jest niższa niż stopy oprocentowania w przypadku dłuższych terminów wymagalności.
Po trzecie, kredyty od ISB są zabezpieczone gwarancją kraju związkowego Nadrenia-Palatynat. Na obecnym etapie Komisja nie może ostatecznie stwierdzić, że gwarancja udzielona przez kraj związkowy Nadrenia-Palatynat, wiążąca się z potencjalną utratą środków publicznych i możliwa do przypisania państwu, została przyznana na normalnych warunkach rynkowych.
A zatem przedmiotowe środki przyznają selektywną korzyść gospodarczą spółce FFHG, są przyznawane z budżetu państwa i można je przypisać państwu. Jako że finansowanie publiczne wzmacnia pozycję spółki FFHG względem jej konkurentów na europejskim rynku podmiotów świadczących usługi lotniskowe, zakłóca ono lub grozi zakłóceniem konkurencji i wywiera wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Z przyczyn wskazanych powyżej przedmiotowe środki obejmują pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Jeśli zostanie udowodnione, że przedmiotowe środki obejmują pomoc państwa, pomoc ta nie została zatwierdzona przez Komisję, a zatem władze niemieckie nie dopełniły obowiązku niepodejmowania działań określonego w art. 108 ust. 3 TFUE.
Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym
Jeśli chodzi o finansowanie publiczne na rzecz FFHG, Komisja zwraca uwagę, że ponieważ władze niemieckie nie uznają tego finansowania za pomoc państwa, nie przedstawiono żadnych argumentów dotyczących jego zgodności z rynkiem wewnętrznym. Na obecnym etapie Komisja przyjmuje wstępne stanowisko, że linia kredytowa i kredyty od ISB przyznane spółce FFHG na preferencyjnych warunkach stanowią pomoc operacyjną obniżającą bieżące koszty operatora portu lotniczego. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwość taka pomoc operacyjna jest co do zasady niezgodna z rynkiem wewnętrznym. A zatem na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że pomoc ta stanowi nielegalną i niezgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc państwa.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
(1) Decyzja Komisji z dnia 17 czerwca 2008 r., sprawa dotycząca pomocy państwa nr SA.21121 (C 29/2008) port lotniczy Frankfurt-Hahn i Ryanair, Dz.U. C 12 z 17.1.2009, s. 6.
(2) Dz.U. L 83 z 27.3.1999 r., s. 1.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.216.1 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.32833 - C/2011 (ex NN/2011) - Domniemana pomoc państwa na rzecz portu lotniczego Frankfurt-Hahn - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
Data aktu: | 21/07/2012 |
Data ogłoszenia: | 21/07/2012 |