POMOC PAŃSTWA - POLSKAPomoc państwa SA.33113 (2012/C) (ex 2011/NN) - Domniemana pomoc państwa dla Stoczni Nauta - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 213/02)
(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2012 r.)
Pismem z dnia 25 stycznia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIA
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom polskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
1. OPIS ŚRODKA
W dniu 6 listopada 2008 r. Komisja przyjęła dwie decyzje o odzyskaniu pomocy(1) w odniesieniu do niezgodnej z prawem pomocy państwa na rzecz stoczni w Gdyni i w Szczecinie (zwanych dalej "Stocznią Gdynia" i "Stocznią Szczecińską") umożliwiające zastosowanie specjalnej procedury zbycia, tj. władzom polskim dano możliwość sprzedaży aktywów stoczni w podziale na pakiety w drodze otwartych, przejrzystych, bezwarunkowych i niedyskryminujących procedur przetargowych. Pierwsza tura przetargu, rozpoczęta w marcu 2009 r., okazała się nieskuteczna. Drugą turę przetargu przeprowadzono w okresie od listopada do grudnia 2009 r. W ramach tej tury trzy pakiety aktywów Stoczni Gdynia sprzedano za kwotę 57,7 mln PLN (12,9 mln EUR) Stoczni Remontowej Nauta S.A. (zwanej dalej "Nautą" lub "spółką").
Strategię działalności Nauty na lata 2009-2012 można podzielić na następujące etapy: 1) wyemitowanie przez Nautę obligacji o wartości 120 mln EUR (26,7 mln EUR) o oprocentowaniu w wysokości 5,15% rocznie, subskrybowanych przez należącą do państwa Agencję Rozwoju Przemysłu (zwaną dalej "ARP"); 2) nabycie przez Nautę trzech pakietów aktywów Stoczni Gdynia; 3) przeniesienie przez Nautę miejsca prowadzenia działalności na obszar, na którym położone są nabyte aktywa; 4) sprzedaż gruntów, na których Nauta prowadzi obecnie działalność; 5) wykup obligacji od ARP w 2011 r.
Do dnia dzisiejszego Nauta wciąż nie sprzedała jeszcze gruntów, na których prowadzi obecnie działalność, dlatego też nie może dokonać wykupu obligacji subskrybowanych przez ARP. W związku z tym ARP zawarła ze spółką nową umowę, w której zgodziła się na przedłużenie okresu wykupu obligacji do listopada 2013 r. na nowych warunkach, w tym dotyczących nowej stopy oprocentowania obligacji oraz dodatkowego zabezpieczenia w stosunku do zabezpieczenia ustanowionego w ramach pierwotnej subskrypcji obligacji.
Istnieją dwa potencjalne środki pomocy państwa: pierwszy środek to płatność kwoty 120 mln PLN dokonana przez ARP na rzecz Nauty w zamian za obligacje wyemitowane przez Nautę i objęte przez ARP. Drugi środek dotyczy nowych warunków transakcji pomiędzy ARP i Nautą.
2. OCENA ŚRODKA
Komisja ma wątpliwości, czy środek polegający na wyemitowaniu obligacji przez Nautę i ich objęciu przez ARP nie przynosi korzyści spółce Nauta, gdyż wątpi, czy prywatny inwestor zdecydowałby się na zapewnienie takich środków finansowych, i w związku z tym zaprasza zainteresowane strony do przedstawienia swoich uwag.
Jeśli chodzi o przedłużenie okresu wykupu obligacji od ARP, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy takie przedłużenie wykupu obligacji do listopada 2013 r. na nowych warunkach byłoby możliwe do zaakceptowania przez prywatnego inwestora, i w związku z tym zaprasza zainteresowane strony do przedstawienia swoich uwag.
W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy oba wymienione powyżej środki nie stanowią pomocy państwa na rzecz Nauty w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
3. OCENA ZGODNOŚCI POMOCY Z PODSTAWĄ PRAWNĄ, W TYM PRZEDSTAWIENIE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI, Z DOKŁADNYM ODNIESIENIEM DO SZCZEGÓŁOWYCH PRZEPISÓW ODPOWIEDNICH WYTYCZNYCH/RAM
Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy w przypadku gdy środek zostanie uznany za pomoc państwa, będzie on zgodny z rynkiem wewnętrznym na podstawie jednego z odstępstw, o których mowa w art. 107 ust. 2 i ust. 3 TFUE lub wytycznych Komisji na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, a w szczególności zasad ramowych dotyczących pomocy państwa dla przemysłu stoczniowego.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana bezprawnie może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
______(1) Decyzja Komisji z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie pomocy państwa C 19/05 (ex N 203/05) udzielonej przez Polskę dla Stoczni Szczecińskiej, Dz.U. L 5 z 8.1.2010, s. 1, i decyzja Komisji z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie pomocy państwa C 17/05 (ex N 194/05 i PL 34/04) udzielonej przez Polskę Stoczni Gdynia, Dz.U. L 33 z 4.2.2010, s. 1.
TEKST PISMA
"Komisja pragnie poinformować Polskę, że po przeanalizowaniu przekazanych przez władze polskie informacji na temat wyżej wymienionych środków pomocy, podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
I. PROCEDURA
II. OPIS
1. OPIS BENEFICJENTA
Tabela 1
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Przychody netto ze sprzedaży |
127 121 |
87 954 |
136 988 |
93 576 |
Koszty operacyjne |
114 538 |
81 546 |
132 528 |
84 305 |
Zysk ze sprzedaży |
12 583 |
6 408 |
4 460 |
9 271 |
Rentowność sprzedaży |
9,9% |
7,3% |
3,3% |
10,1% |
Pozostałe przychody
operacyjne
|
5 448 |
533 |
545 |
1 361 |
Pozostałe koszty operacyjne |
561 |
26 |
1 026 |
126 |
Przychody finansowe |
3 628 |
5 085 |
9 334 |
2 317 |
Inne koszty finansowe |
1 441 |
639 |
13 236 |
12 554 |
Wyniki zdarzeń nadzwyczajnych |
- 534 |
2 |
6 |
16 |
Zysk/strata brutto |
19 123 |
11 363 |
83 |
285 |
Podatek dochodowy |
2 215 |
1 592 |
- 164 |
- 246 |
Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku |
2 614 |
1 453 |
0 |
0 |
Zysk/strata netto |
14 294 |
8 318 |
248 |
531 |
2. OPIS STRATEGII DZIAŁALNOŚCI BENEFICJENTA NA LATA 2009-2012
2.1. Krótki opis strategii działalności beneficjenta
2.3. Nabycie aktywów Stoczni Gdynia
3. OPIS ŚRODKA
3.1. Pierwszy środek
3.2. Drugi środek
III. UWAGI POLSKI
Tabela 2
|
2010 |
2011 |
2012 |
Przychody ze sprzedaży |
[100 000 - 140 000] |
[140 000 - 180 000] |
[160 000 - 200 000] |
Koszty operacyjne |
[125 000 - 175 000] |
[140 000 - 170 000] |
[150 000 - 180 000] |
Zysk ze sprzedaży |
[- 50 000 - - 30 000] |
[7 000 - 12 000] |
[12 000 - 17 000] |
Pozostałe przychody operacyjne |
- |
[150 000 - 190 000](7) |
- |
Pozostałe koszty operacyjne |
- |
18 003,6 |
- |
Zysk z działalności operacyjnej |
[- 40 000 - - 20 000] |
[140 000 - 180 000] |
[12 000 - 18 000] |
Przychody finansowe |
- |
- |
- |
Koszty finansowe |
[5 000 - 8 000] |
[5 000 - 8 000] |
- |
Zysk/strata brutto |
[- 50 000 - - 30 000] |
[130 000 - 180 000] |
[12 000 - 18 000] |
Podatek dochodowy |
- |
29 318,5 |
2 819,7 |
Zysk/strata netto |
[30 000 - 50 000] |
[100 000 - 150 000] |
[9 000 - 14 000] |
(7) Dane te dotyczą sprzedaży nieruchomości, na której obecnie spółka prowadzi działalność. |
IV. OCENA
1. ISTNIENIE POMOCY PAŃSTWA W ROZUMIENIU ART. 107 UST. 1 TFUE
Tabela 3:
Marże kredytów w punktach bazowych zgodnie z komunikatem w sprawie stóp referencyjnych
|
Poziom zabezpieczeń |
Kategoria ratingu |
Wysoki |
Standardowy |
Niski |
Wysoki (AAA-A) |
60 |
75 |
100 |
Dobry (BBB) |
75 |
100 |
220 |
Zadowalający (BB) |
100 |
220 |
400 |
Niski (B) |
220 |
400 |
650 |
Zły/Trudności finansowe (CCC i poniżej) |
400 |
650 |
1000 |
2. ZGODNOŚĆ Z POSTANOWIENIAMI TRAKTATU
V. WNIOSKI
______(1) Decyzja Komisji z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie pomocy państwa C 19/05 (ex N 203/05) udzielonej przez Polskę dla Stoczni Szczecińskiej, Dz.U. L 5 z 8.1.2010, s. 1, i decyzja Komisji z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie pomocy państwa C 17/05 (ex N 194/05 i PL 34/04) udzielonej przez Polskę Stoczni Gdynia, Dz.U. L 33 z 4.2.2010, s. 1.
(2) Zgodnie z wyceną rzeczoznawcy z kwietnia 2009 r. wartość Nauty została oszacowana na [90 - 150] mln PLN, a zgodnie ze zaktualizowaną wersją z dnia 21 kwietnia 2010 r. - na [90 - 150] mln EUR.
(3) Podane w niniejszej decyzji dane w EUR są jedynie wartościami przybliżonymi podanymi w celach orientacyjnych. Wszystkie wartości w PLN są przeliczane na EUR po kursie wymiany z dnia 2 grudnia 2011 r.: 1 EUR = 4,49 PLN.
(4) Zob. przypis 1 powyżej.
(5) Ang. Warsaw interbank reference rate.
(6) W dniu 14 grudnia 2011 r. stopa oprocentowania była równa [6,5 - 10,5]%
(8) Wartość tych aktywów szacuje się na [> 150] mln PLN (zob. pkt 23 powyżej).
(9) Dz.U. C 14 z 19.1.2008, s.6.
(10) Zgodnie z pierwszym akapitem komunikatu w sprawie stóp referencyjnych: "W ramach kontrolowania przez Wspólnotę pomocy państwa Komisja korzysta ze stóp referencyjnych [...]. Stopy referencyjne [...] stosuje się zastępczo dla stopy rynkowej [...]".
(11) Zob. pkt 137 decyzji Komisji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie SA.32600 (11/C) - SeaFrance - Plan restrukturyzacji, Dz.U. C 208 z 17.7.2011, s. 8.
(12) Stopę bazową dla Polski obowiązującą w listopadzie 2009 r., obliczoną zgodnie z komunikatem w sprawie stóp referencyjnych, można znaleźć na stronie internetowej Komisji: http://ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/reference_rates.html
(13) Dla ratingu "wysoki" i poziomu zabezpieczenia "wysoki" stopa referencyjna wynosiłaby (4,53+0,60=)5,13%, tak więc byłaby to stopa nieznacznie niższa od stopy przyjętej przez ARP do objęcia obligacji Nauty (5,15% w pierwszym roku).
(14) Komisja nie dysponuje informacjami wskazującymi, jakoby ARP posiadała taką wycenę ex ante, tj. wycenę sporządzoną w momencie podjęcia decyzji o inwestycji w obligacje Nauty.
(15) Decyzja Komisji z dnia 20 kwietnia 2009 r. w sprawie pomocy państwa nr N 116/2009 udzielanej przez Polskę na rzecz przedsiębiorstwa Diora Świdnica Sp. z o.o., Dz.U. C 143 z 24.6.2009, s. 6.
(16) Dz.U. C 317 z 30.12.2003, s. 11.
(17) Dz.U. C 323 z 30.12.2006, s. 1.
(18) Dz.U. C 82 z 1.4.2008, s. 1.
(19) Dz. U. C 244, 1.10.2004, s. 2.
(20) Sprawa C-156/98 Niemcy przeciwko Komisji, Rec. s. I-6857, pkt 30; sprawa T-459/93 Siemens SA przeciwko Komisji, Rec. [1995] s. II-1675, pkt 48; sprawa T-396/08 Freistaat Sachsen und Land Sachsen-Anhalt przeciwko Komisji, Rec. [2010] s. II-0000, pkt 46 do 48.
(*) Informacje poufne