Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji w dniu 4 października 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6214 - Seagate Technology/HDD Business of Samsung - Sprawozdawca: Włochy.

Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji w dniu 4 października 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6214 - Seagate Technology/HDD Business of Samsung

Sprawozdawca: Włochy

(2012/C 154/11)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2012 r.)

Koncentracja

1.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z zaproponowanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych, określonymi w projekcie decyzji.

Jeśli chodzi o definicję rynku produktowego, państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się w szczególności ze stwierdzeniem, że należy ocenić skutki planowanej transakcji na następujących rynkach:

a)
rynek napędów HDD Mission Critical Enterprise 3,5";
b)
rynek napędów HDD Business Critical Enterprise 3,5";
c)
rynek napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych;
d)
rynek napędów HDD 3,5" do elektroniki użytkowej;
e)
rynek napędów HDD 2,5" do komputerów przenośnych;
f)
rynek napędów HDD 2,5" do elektroniki użytkowej oraz
g)
rynek napędów XHDD.
4.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z określeniem rynku geograficznego dla:
a)
napędów HDD oraz
b)
napędów XHDD.

Analiza przeciwstawna

5.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że do celów sporządzenia oceny, w jakim stopniu planowana transakcja wpłynie na konkurencję, najbardziej odpowiednim podejściem będzie przyjęcie zasady pierwszeństwa ("kto pierwszy, ten lepszy") w oparciu o datę zgłoszenia.
6.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że należy ocenić planowaną transakcję, uwzględniając warunki konkurencji, jakie panowały w chwili zgłoszenia transakcji, tj. nie biorąc pod uwagę transakcji będącej przedmiotem sprawy COMP/M.6203 Western Digital/Viviti Technologies (Hitachi Global Storage Technologies, ostatnio przemianowane na Viviti Technologies).

Ocena konkurencji

Skutki nieskoordynowane

7.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z opinią Komisji, że należy ocenić skutki nieskoordynowane na następujących rynkach:
a)
światowy rynek napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych;
b)
światowy rynek napędów HDD 2,5" do komputerów przenośnych;
c)
światowy rynek napędów HDD Business Critical Enterprise 3,5";
d)
światowy rynek napędów HDD 3,5" do elektroniki użytkowej oraz
e)
rynek napędów XHDD obejmujący obszar EOG.
8.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że po przeprowadzeniu transakcji klienci będą mieli możliwość wyboru pomiędzy co najmniej trzema znaczącymi dostawcami napędów HDD oraz że planowana transakcja nie wpł ynie na zdolność klientów do zaopatrywania się w wielu źródłach ani na możliwość zmiany dostawców na wszystkich odnośnych rynkach napędów HDD.
9.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że przedsiębiorstwa Seagate i Samsung HDD nie są szczególnie ścisłymi konkurentami na żadnym z odnośnych rynków napędów HDD.
10.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że planowana transakcja nie wyeliminuje ważnej siły konkurencyjnej, jako że Samsung jest przedsiębiorstwem o niższym potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym.
11.
Jeśli chodzi o rynek napędów XHDD obejmujący EOG, państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że:
a)
przejęcie przedsiębiorstwa Samsung nie wzmocni znacząco pozycji rynkowej Seagate;
b)
nawet przy uwzględnieniu obecnych tendencji rynkowych charakteryzujących się szybkim zdobywaniem udziału w rynku przez producentów napędów HDD ze szkodą dla niezintegrowanych z rynkiem dostawców napędów XHDD, po przeprowadzeniu transakcji na rynku napędów XHDD obejmującym EOG nadal obecnych będzie trzech wiarygodnych dostawców alternatywnych oraz
c)
nowo powstały podmiot nie będzie miał możliwości ani chęci zamknięcia dostępu do znaczącej części rynku.
12.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja miała skutki nieskoordynowane, które znacznie przeszkodziłyby efektywnej konkurencji na światowych rynkach napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych, HDD 2,5" do komputerów przenośnych, HDD Business Critical Enterprise 3,5", HDD 3,5" do elektroniki użytkowej, ani na rynku napędów XHDD obejmującym obszar EOG

Skutki skoordynowane

13.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z opinią Komisji, że planowana transakcja prawdopodobnie nie zwiększy możliwości pozostałych dostawców napędów HDD do stworzenia warunków sprzyjających zmowie.
14.
W szczególności państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z opinią Komisji, że:
a)
usunięcie z rynku Samsung HDD nie niesie ze sobą materialnych skutków charakterystycznych dla połączenia na szeregu stosownych rynków z uwagi na brak jego obecności lub niewielką obecność na rynku napędów HDD Business Critical Enterprise 3,5" oraz HDD 3,5" do elektroniki użytkowej;
b)
w odniesieniu do rynku napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych Samsung nie jest szczególnie znaczącą siłą innowacyjną ani szczególnie silnym konkurentem, a w związku z tym usunięcie Samsunga będzie miało prawdopodobnie jedynie ograniczony wpływ, jeżeli chodzi o skutki skoordynowane;
c)
po przeprowadzeniu połączenia przedsiębiorstw poziom asymetrii na rynku napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych pozostanie nadal wysoki;
d)
wydaje się prawdopodobne, że HGST będzie miał silną motywację, aby nie uczestniczyć w żadnych działaniach mających na celu zmowę cenową na rynku napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych.
15.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja doprowadziła do znacznego utrudnienia efektywnej konkurencji wynikającego ze skutków skoordynowanych.

Skutki wertykalne

16.
Jeśli chodzi o relacje wertykalne między rynkami podrzędnymi dla napędów HDD i rynkami nadrzędnymi dla głowic, państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja przeszkodziła efektywnej konkurencji.
17.
Jeśli chodzi o relacje wertykalne między rynkami podrzędnymi dla napędów HDD i rynkami nadrzędnymi dla nośników, państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja przeszkodziła efektywnej konkurencji.

Podsumowanie

18.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA podzielają stanowisko Komisji, że planowana transakcja prawdopodobnie nie zakłóci znacząco efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.
19.
Państwa EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
Urząd Nadzoru EFTA
Christian LUND
Tone H. AARTHUN

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.154.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji w dniu 4 października 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6214 - Seagate Technology/HDD Business of Samsung - Sprawozdawca: Włochy.
Data aktu: 31/05/2012
Data ogłoszenia: 31/05/2012