uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 7 i 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), w szczególności jego art. 28 ust. 2,
1. WPROWADZENIE
1.1. Konsultacje z EIOD
1.2. Cele i zakres wniosku oraz obowiązującego rozporządzenia
1.3. Cel opinii EIOD
2. ANALIZA WNIOSKU
2.1. Zastosowanie przepisów dotyczących ochrony danych(6)
2.2. Wymiana informacji z państwami trzecimi(12)
2.3. Uprawnienie EUNGiPW do żądania rejestrów połączeń telefonicznych i przesyłu danych(13)
2.3.1. Zezwolenie sądu
2.4. Przepisy dotyczące ujawniania informacji
2.4.1. Informacje dotyczące strukturyzowanych instrumentów finansowych
3. WNIOSKI
______(1) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(3) COM(2011) 747.
(4) Rozporządzenie (UE) nr 513/2011, które weszło w życie dnia 1 czerwca 2011 r.
(5) Zob. w szczególności art. 23 i 27 rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych.
(6) Zob. także niedawne opinie EIOD w sprawie pakietu legislacyjnego dotyczącego zmiany przepisów w zakresie bankowości (sekcja 2.1), rynku instrumentów finansowych (MIFID/MIFIR) (sekcja 2.1) i nadużyć na rynku (sekcja 2.1).
(7) Zob. motywy 8, 33 i 34 rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych.
(8) COM(2011) 651.
(9) Rozporządzenie w sprawie agencji ratingowych zawiera przepisy umożliwiające właściwym organom i właściwym organom sektorowym wymianę lub wymagające od nich wymiany informacji między sobą lub z EUNGiPW. W szczególności w art. 27 rozporządzenia wymaga się, aby EUNGiPW, właściwe organy sektorowe i właściwe organy wymieniały między sobą informacje potrzebne do celów wypełniania swoich obowiązków na mocy rozporządzenia. Ponadto art. 23c upoważnia EUNGiPW do prowadzenia dochodzeń w odniesieniu do osób zaangażowanych w działalność w zakresie ratingu kredytowego, jak również osób mających inne bliskie i znaczące powiązanie lub związek z agencjami ratingowymi lub działalnością w zakresie ratingu kredytowego. Zgodnie z art. 23b od takich osób fizycznych można również wymagać przekazania do EUNGiPW wszystkich informacji uznanych za niezbędne. Ze wspomnianych przepisów jasno wynika, że na mocy rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych będzie się odbywać wymiana danych osobowych.
(10) Wniosek Komisji w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku, COM(2011) 651.
(11) Zob. opinia EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. odnosząca się do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku, COM(2011) 651.
(12) Zob. także niedawne opinie EIOD w sprawie pakietu legislacyjnego dotyczącego zmiany przepisów w zakresie bankowości (sekcja 2.2), rynku instrumentów finansowych (MIFID/MIFIR) (sekcja 2.8) i nadużyć na rynku (sekcja 2.5).
(13) Zob. także niedawne opinie EIOD dotyczące rynków instrumentów finansowych (MIFID/MIFIR) (sekcja 2.3) i nadużyć na rynku (sekcja 2.3.2).
(14) Artykuł 23c ust. 5.
(15) Zob. art. 6 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
(16) Zgodnie z art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE takie ograniczenia muszą "stanowić środki niezbędne, właściwe i proporcjonalne w ramach społeczeństwa demokratycznego do zapewnienia bezpieczeństwa narodowego (tj. bezpieczeństwa państwa), obronności, bezpieczeństwa publicznego oraz zapobiegania, dochodzenia, wykrywania i karania przestępstw kryminalnych lub niedozwolonego używania systemów łączności elektronicznej, jak określono w art. 13 ust. 1 dyrektywy 95/46/WE. W tym celu, państwa członkowskie mogą, między innymi, uchwalić środki ustawodawcze przewidujące przechowywanie danych przez określony czas uzasadnione na podstawie zasad ustanowionych w niniejszym ustępie (...)".
(17) Zob. np. sprawy połączone C-92/09 i C-93/09, Volker und Markus Schecke GbR (C-92/09), Hartmut Eifert (C-92/09) przeciwko Land Hessen, dotychczas nieopublikowane w Zb.Orz., pkt 74.
(18) Zazwyczaj są to pracownicy, którym można przypisać połączenia telefoniczne i przesył danych, a także odbiorcy i inni zainteresowani użytkownicy.
(19) Dyrektywa 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku (nadużyć na rynku) (Dz.U. L 96 z 12.4.2003, s. 16).
(20) Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/22/EWG (Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1).
(21) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
(22) Wniosek z dnia 30 kwietnia 2009 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmieniającej dyrektywy 2004/39/WE i 2009/65/WE, COM(2009) 207.
(23) Wniosek z dnia 15 września 2010 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego, COM(2010) 482.
(24) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie integralności i przejrzystości rynku energii, COM(2010) 726.
(25) Zob. na przykład art. 12 ust. 2 dyrektywy w sprawie nadużyć na rynku, wspomnianej w przypisie 20. Zob. także art. 50 dyrektywy w sprawie rynków instrumentów finansowych, wspomnianej w przypisie 21.
(26) Wyrażenie "rejestry połączeń telefonicznych i przesyłu danych" może obejmować szeroki zakres informacji, w tym długość, czas lub objętość komunikatu, zastosowany protokół, lokalizację urządzeń końcowych nadawcy lub odbiorcy, sieć, w której komunikat powstaje lub zostaje zakończony, początek, koniec lub długość połączenia bądź nawet listę odwiedzonych stron internetowych i treść samych komunikatów, o ile są rejestrowane. Wszystkie te informacje stanowią dane osobowe, o ile odnoszą się do zidentyfikowanych lub możliwych do zidentyfikowania osób fizycznych.
(27) Zob. art. 6 ust. 1 lit. c) dyrektywy 95/46/WE i art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 45/2001. Należy także rozważyć, czy można opracować konkretne zabezpieczenia, aby uniknąć przechwytywania i przetwarzania danych dotyczących rzeczywiście prywatnego użytku.
(28) Jak już wspomniano, w dyrektywie w sprawie e-prywatności ustanowiono ogólną zasadę, że dane o ruchu muszą być usunięte lub zanonimizowane, gdy nie są już potrzebne do celów transmisji komunikatu. Takie dane mogą być dalej przetwarzane jedynie do celów naliczania opłat i rozliczeń międzyoperatorskich, przy czym przetwarzanie takie jest dozwolone tylko do końca okresu, w którym rachunek może być zgodnie z prawem zakwestionowany lub w którym należy uiścić opłatę. Wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą być niezbędne, właściwe i proporcjonalne w ramach społeczeństwa demokratycznego dla określonych celów porządku publicznego (tj. bezpieczeństwa krajowego, czyli bezpieczeństwa państwa, obronności, bezpieczeństwa publicznego, zapobiegania przestępstwom kryminalnym lub niedozwolonemu używaniu systemów łączności elektronicznej oraz dochodzenia, wykrywania i karania takich czynów).
(29) COM(2011) 747.
(30) Zob. także niedawne opinie EIOD w sprawie pakietu legislacyjnego dotyczącego zmiany przepisów w zakresie bankowości (sekcja 2.4), rynku instrumentów finansowych (MIFID/MIFIR) (sekcja 2.5) i nadużyć na rynku (sekcja 2.6).
(31) Sprawy połączone C-92/09 i C-93/09, Schecke, pkt 56-64.
(32) W tym zakresie zob. także opinia EIOD z dnia 15 kwietnia 2011 r. w sprawie reguł finansowych mających zastosowanie do budżetu rocznego Unii (Dz.U. C 215 z 21.7.2011, s. 13).
(33) Organy krajowe mogłyby np. brać pod uwagę następujące środki: opóźnienie publikacji do czasu odrzucenia odwołania lub też, jak zasugerowano w ocenie skutków, jasne zaznaczenie w decyzji, że możliwe jest jeszcze odwołanie od niej i że daną osobę należy uważać za niewinną do czasu, kiedy decyzja stanie się ostateczna, a także publikacja sprostowania w przypadkach anulowania decyzji przez sąd.
(34) Zob. opinia EIOD z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz.U. C 134 z 16.6.2007, s. 1).
(35) W tym zakresie zob. dokument opublikowany przez włoski organ ds. ochrony danych: Personal Data As Also Contained in Records and Documents by Public Administrative Bodies: Guidelines for Their Processing by Public Bodies in Connection with Web-Based Communication and Dissemination, dostępny na stronach internetowych włoskiego organu ds. ochrony danych, http://www.garanteprivacy.it/garante/doc.jsp?ID=1803707
(36) Te obawy mają również związek z bardziej ogólnym prawem do bycia zapomnianym, którego włączenie do nowych ram prawnych ochrony danych osobowych jest przedmiotem dyskusji.
(37) Takie środki i zabezpieczenia mogą obejmować np. wyłączenie indeksowania danych przez zewnętrzne wyszukiwarki.