(2012/C 132/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2012 r.)
WPROWADZENIE
| Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
| Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE powołaną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami Unii i jest niezależnym strażnikiem interesów finansowych jej obywateli. |
| Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami. |
| Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, zwłaszcza podczas procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej. |
DOCHODY
Należności ustalone za rok 2011 oraz należności przeniesione z roku 2010
Tabela 1
Należności ustalone za rok 2011
| (w EUR) | ||||
| Tytuł | Szacowane dochody za 2011 r. | Należności ustalone za 2011 r. | Środki odzyskane ogółem za 2011 r. | % ogółem |
| 4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji | 20 612 613 | 18 841 070 | 18 841 070 | 100,00 |
| 5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 0 | 679 453 | 674 030 | 99,20 |
| 9 - Różne dochody | 200 000 | 444 | 0 | 0,00 |
| Ogółem | 20 812 613 | 19 520 967 | 19 515 100 | 99,97 |
Tabela 2
Należności przeniesione z 2010 r.
| (w EUR) | |||||
| Tytuł | Należności przeniesione | Korekty | Ogółem | Środki odzyskane ogółem | % ogółem |
| 4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji | 70 556 | 3 115 | 73 671 | 73 671 | 100,00 |
| 5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 4 837 | 0 | 4 837 | 4 837 | 100,00 |
| 9 - Różne dochody | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Ogółem | 75 393 | 3 115 | 78 509 | 78 509 | 100,00 |
DOCHODY PRZEZNACZONE NA OKREŚLONY CEL
WYDATKI W CIĄGU ROKU
Ostateczne dostępne środki, zobowiązania i płatności z wyszczególnieniem tytułów
Tabela 3
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania według tytułów
| (w EUR) | |||
| Tytuł | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
| Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem | 119 168 662 | 109 972 123 | 92,28 |
| Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem | 25 162 282 | 24 365 205 | 96,83 |
| Tytuły 1 i 2 - ogółem | 144 330 944 | 134 337 328 | 93,08 |
Tabela 4
Zobowiązania i płatności według tytułów
| (w EUR) | |||||
| Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % | |
| Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem | 109 972 123 | 108 376 161 | 98,55 | 1 595 962 | 1,45 |
| Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem | 24 365 205 | 12 873 603 | 52,84 | 11 491 602 | 47,16 |
| Tytuły 1 i 2 - ogółem | 134 337 328 | 121 249 764 | 90,26 | 13 087 563 | 9,74 |
Przesunięcia budżetowe
Tabela 5
Przesunięcia budżetowe w 2011 r.
| (w EUR) | ||
| Rodzaj przesunięcia | Liczba przesunięć w 2011 r. | Łączna kwota przesuniętych środków |
| Pomiędzy tytułami | 1 | 320 000 |
| Pomiędzy rozdziałami | 3 | 661 000 |
| Pomiędzy artykułami | 1 | 20 000 |
| Pomiędzy pozycjami | 8 | 1 040 000 |
| Pomiędzy podpozycjami | 17 | 178 215 |
| Ogółem | 30 | 2 219 215 |
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji
Tabela 6
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 1
| (w EUR) | |||
| Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
| 1 0 - Członkowie instytucji | 13 410 750 | 12 951 778 | 96,58 |
| 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 95 415 570 | 87 624 117 | 91,83 |
| 1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 4 205 092 | 3 863 885 | 91,89 |
| 1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 6 137 250 | 5 532 343 | 90,14 |
| Tytuł 1 - ogółem | 119 168 662 | 109 972 123 | 92,28 |
Tabela 7
Zobowiązania i płatności w tytule 1
| (w EUR) | |||||
| Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
| 1 0 - Członkowie instytucji | 12 951 778 | 12 817 525 | 98,96 | 134 253 | 1,04 |
| 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 87 624 117 | 87 382 302 | 99,72 | 241 815 | 0,28 |
| 1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 3 863 885 | 3 819 917 | 98,86 | 43 968 | 1,14 |
| 1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 5 532 343 | 4 356 417 | 78,74 | 1 175 926 | 21,26 |
| Tytuł 1 - ogółem | 109 972 123 | 108 376 161 | 98,55 | 1 595 962 | 1,45 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
Tabela 8
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 2
| (w EUR) | |||
| Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 14 171 000 | 13 914 904 | 98,19 |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 7 171 000 | 6 914 904 | 96,43 |
| 2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 7 316 282 | 7 246 360 | 99,04 |
| 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 542 000 | 482 297 | 88,98 |
| 2 5 - Posiedzenia i konferencje | 893 000 | 752 614 | 84,28 |
| 2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 2 240 000 | 1 969 031 | 87,90 |
| Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 25 162 282 | 24 365 205 | 96,83 |
| Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 18 162 282 | 17 365 205 | 95,61 |
Tabela 9
Zobowiązania i płatności w tytule 2
| (w EUR) | |||||
| Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 13 914 904 | 5 913 451 | 42,50 | 8 001 453 | 57,50 |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 6 914 904 | 5 790 798 | 83,74 | 1 124 106 | 16,26 |
| 2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 7 246 360 | 5 392 831 | 74,42 | 1 853 529 | 25,58 |
| 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 482 297 | 264 682 | 54,88 | 217 615 | 45,12 |
| 2 5 - Posiedzenia i konferencje | 752 614 | 569 710 | 75,70 | 182 904 | 24,30 |
| 2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 1 969 031 | 732 930 | 37,22 | 1 236 101 | 62,78 |
| Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 24 365 205 | 12 873 603 | 52,84 | 11 491 602 | 47,16 |
| Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 17 365 205 | 12 750 950 | 73,43 | 4 614 255 | 26,57 |
Projekt budowy budynku K3 i porównanie z 2010 r.
ŚRODKI PRZENIESIONE Z 2010 R.
Tabela 10
Środki przeniesione z 2010 r. na 2011 r.
| (w EUR) | |||
| Rozdziały | Środki przeniesione z 2010 na 2011 r. | Płatności z przeniesień | Środki anulowane |
| 1 0 - Członkowie instytucji | 292 614 | 146 826 | 145 788 |
| 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 354 860 | 111 916 | 242 944 |
| 1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 22 239 | 21 996 | 243 |
| 1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 908 880 | 745 186 | 163 693 |
| Tytuł 1 - Ogółem | 1 578 592 | 1 025 923 | 552 669 |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 10 734 309 | 10 503 344 | 230 966 |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 1 095 854 | 869 835 | 226 019 |
| 2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 2 400 492 | 2 355 420 | 45 073 |
| 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 132 404 | 103 642 | 28 761 |
| 2 5 - Posiedzenia i konferencje | 204 346 | 127 546 | 76 801 |
| 2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 1 234 463 | 954 592 | 279 872 |
| Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 14 706 015 | 14 044 543 | 661 472 |
| Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 5 067 559 | 4 411 034 | 656 525 |
| Tytuły 1 i 2 - Ogółem, w tym K3 | 16 284 607 | 15 070 466 | 1 214 141 |
| Tytuły 1 i 2 - Ogółem bez K3 | 6 646 152 | 5 436 958 | 1 209 194 |
(1) Głównie na rachunku powierniczym.
(2) Środki te obejmują koszty publikacji sprawozdania rocznego, sprawozdań specjalnych, specjalnych sprawozdań rocznych, sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta oraz inne powiązane koszty związane np. z dystrybucją.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.132.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2011. |
| Data aktu: | 05/05/2012 |
| Data ogłoszenia: | 05/05/2012 |