Opinia "Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości dla europejskich obywateli - Plan działań służący realizacji programu sztokholmskiego".

Opinia Komitetu Regionów "Polityka spójności: sprawozdanie strategiczne 2010 dotyczące realizacji programów na lata 2007-2013"

(2011/C 42/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2011 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Wyraża ubolewanie w związku z tym, że z powodu złożoności mechanizmu finansowania, u podstaw coraz większej liczby europejskich projektów leży dążenie do przestrzegania procedur administracyjnych, a nie strategia rozwojowa.
- Podkreśla, że rozdrobnienie funduszy UE stanowi przeszkodę w skutecznej realizacji projektów oraz utrudnia skupienie się na wspólnych priorytetach dotyczących rozwoju.
- Wzywa do przyjęcia inteligentnego podejścia w kontekście przyszłych modyfikacji i zmian rozporządzeń w sprawie funduszy strukturalnych, ponieważ częste zmiany powodują obciążenia administracyjne i opóźnienia w realizacji projektów.
- Jest przekonany, że aktywne zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w projektowanie programów operacyjnych toruje drogę bardziej realistycznym projektom, które są lepiej dostosowane do potrzeb terytorialnych i gwarantują szybkie wykorzystanie funduszy.
- Ubolewa, że w dostępnych badaniach, analizach i sprawozdaniach brakuje konkretnych danych na temat funkcjonowania i skuteczności polityki spójności, przede wszystkim ze względu na to, że dotyczą one raczej stopnia wykorzystania środków i realizacji celów wyznaczonych w ramach programów niż rzeczywistych wyników projektów i ich znaczenia z punktu widzenia wzrostu gospodarczego w regionie.
- Uważa, że aby uzyskać wyraźniejszy obraz osiągnięć polityki spójności oraz dokonanych przez nią przemian strukturalnych, należy uzgodnić metodologię składania sprawozdań, tak aby skupić się przede wszystkim na wynikach, a w dalszej kolejności na wykorzystaniu środków.
Sprawozdawca: Constantin OSTAFICIUC (RO/PPE), przewodniczący Rady Okręgu Temesz
Dokument źródłowy: Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów "Polityka spójności: Sprawozdanie strategiczne 2010 dotyczące realizacji programów na lata 2007-2013"

COM(2010) 110 wersja ostateczna

KOMITET REGIONÓW

1. Z zadowoleniem przyjmuje opracowywanie sprawozdań strategicznych wprowadzone rozporządzeniem ogólnym, mające na celu dostarczanie pierwszych danych na temat wyników i rezultatów realizacji polityki spójności w latach 2007-2013. Sprawozdanie strategiczne podkreśli potrzebę maksymalizowania skuteczności środków unijnej polityki spójności na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym.

2. Wyraża ubolewanie w związku z tym, że z powodu złożoności mechanizmu finansowania, u podstaw coraz większej liczby europejskich projektów leży dążenie do przestrzegania procedur administracyjnych, a nie strategia rozwojowa. Uznaje się to za jedną z największych przeszkód w efektywnej, szybkiej i skutecznej realizacji programów operacyjnych (PO). Podmioty realizujące projekty tracą z oczu najważniejsze cele, treść i rezultaty projektów, koncentrując się przede wszystkim na przestrzeganiu regulacji i wymogów w zakresie kontroli finansowej.

3. Przypomina, że w przeciwieństwie do polityk sektorowych UE polityka spójności uwzględnia specyfikę gospodarczą, społeczną, kulturową i administracyjną poszczególnych regionów i ma na celu dostosowanie działań UE do tych uwarunkowań terytorialnych. Z tego względu w przyszłych reformach swojej polityki UE musi unikać wszelkich form standaryzacji, które mogłyby utrudnić zrównoważony rozwój terytorialny obejmujący potrzeby wszystkich przedmiotowych regionów.

4. Podkreśla, że rozdrobnienie funduszy UE stanowi przeszkodę w skutecznej realizacji projektów oraz utrudnia skupienie się na wspólnych priorytetach dotyczących rozwoju. Kwestią tą należy się poważnie zająć na wszystkich szczeblach w przyszłych debatach dotyczących reformy polityki spójności i przeglądu budżetu UE w kontekście nadchodzącego programowania.

5. Zaleca Komisji Europejskiej, żeby starała się unikać nadmiernie restrykcyjnego stosowania strategii normatywnych, które mogą nie odpowiadać lokalnym potrzebom, specyfice i możliwościom rozwoju, oraz dążyła do partnerskiej współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi.

6. Uważa, że w przyszłych regulacjach należy uwzględnić dostosowanie polityki do wstrząsów finansowych i gospodarczych, aby zwiększyć zdolność UE do interwencji, dostosować działania do nowego kontekstu gospodarczego i społecznego oraz przyspieszyć realizację projektów.

7. Wzywa do przyjęcia inteligentnego podejścia w kontekście przyszłych modyfikacji i zmian rozporządzeń w sprawie funduszy strukturalnych, ponieważ częste zmiany powodują obciążenia administracyjne i opóźnienia w realizacji projektów. Praktyka ustanawiania regulacji i standardów z mocą wsteczną komplikuje realizację, więc w przyszłości należy unikać takiego sposobu działania. KE powinna starać się lepiej przewidywać skutki regulacji, aby przepisy były bardziej spójne i łatwe w stosowaniu.

8. Jest przekonany, że istnieje bezpośredni związek między poniższymi trzema elementami: 1) udziałem władz lokalnych i regionalnych, 2) wykorzystaniem funduszy i 3) osiągnięciem celów polityki spójności zarówno w fazie programowania, jak i realizacji projektu. Aktywne zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w projektowanie programów operacyjnych toruje drogę bardziej realistycznym projektom, które są lepiej dostosowane do potrzeb terytorialnych i gwarantują szybkie wykorzystanie funduszy.

9. Jest przekonany, że należy zachęcać władze lokalne i regionalne do modernizacji i innowacji, aby udoskonalić mechanizm realizacji, i wzywa do wzmocnienia władz na szczeblu niższym niż krajowy poprzez rozwijanie zdolności i decentralizację polityki spójności.

Bardziej strategiczna sprawozdawczość

10. Podkreśla istotną rolę, jaką polityka spójności odgrywa w rozwoju regionów i społeczności lokalnych oraz w zwiększaniu ich zdolności przystosowawczych w zglobalizowanej gospodarce. Ubolewa jednak, że w dostępnych badaniach, analizach i sprawozdaniach brakuje konkretnych danych na temat funkcjonowania i skuteczności polityki spójności, przede wszystkim ze względu na to, że dotyczą one raczej stopnia wykorzystania środków i realizacji celów wyznaczonych w ramach programów niż rzeczywistych wyników projektów i ich znaczenia z punktu widzenia wzrostu gospodarczego w regionie.

11. Uważa, że zalecenia ze sprawozdań strategicznych stanowią cenny wkład, który należy wykorzystać podczas opracowywania przyszłych europejskich i narodowych strategicznych ram odniesienia, aby uniknąć popełniania wcześniejszych błędów. W tym kontekście należy w większym stopniu skoncentrować się na jakościowej ocenie polityki, zwłaszcza w przypadku dużych projektów, a nie jedynie na interpretacji danych statystycznych. Rzeczywistą wartość polityki spójności należy mierzyć jej wynikami oraz efektem dźwigni uzyskanym na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy(1).

12. Uważa, że w sprawozdaniach europejskich i krajowych powinno się przedstawiać w bardziej uporządkowany sposób przyczyny niepowodzenia w realizacji celów pośrednich, ze wskazaniem zarówno czynników wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

13. Uważa, że aby uzyskać wyraźniejszy obraz osiągnięć polityki spójności oraz dokonanych przez nią przemian strukturalnych, należy uzgodnić metodologię składania sprawozdań, tak aby skupić się przede wszystkim na wynikach, a w dalszej kolejności na wykorzystaniu środków. Punktem odniesienia dla oceny powinny być wyniki w krótkim, średnim i długim okresie, a także efekt dźwigni związany z realizacją polityki spójności. Wyniki i osiągnięcia wyrażone w kategoriach zarówno ilościowych, jak i jakościowych nadadzą sprawozdaniom bardziej strategiczny charakter.

14. Uważa, że w sprawozdaniach strategicznych należy wyjaśniać zmiany sytuacji makroekonomicznej i wynikające z nich korekty programów operacyjnych, tak aby lepiej przedstawić znaczenie tych sprawozdań w nowym kontekście gospodarczym, finansowym, społecznym czy ekologicznym.

15. Uważa, że dane liczbowe przedstawione w sprawozdaniu Komisji Europejskiej potwierdzają powolną realizację programów w kluczowych dziedzinach priorytetowych UE takich jak sektor kolejowy, energetyka, ochrona środowiska naturalnego, gospodarka cyfrowa, włączenie społeczne, sprawowanie rządów i budowanie potencjału. W związku z tym należy przeprowadzić dogłębną analizę przyczyn tak słabych osiągnięć w wymienionych dziedzinach oraz podjąć działania korygujące, które poprawiłyby tę sytuację. Jeżeli sytuacja wynika ze zmiany priorytetów wywołanej gospodarczymi i społecznymi warunkami rynkowymi, należy zezwolić na zmianę przydziału środków, aby móc zaspokoić bardziej palące potrzeby terytorialne.

16. Uważa, że w sprawozdaniach strategicznych należy w bardziej precyzyjny sposób koncentrować się na kwestiach, które powodowały wstrzymanie inwestycji, i dążyć do uzyskania od władz krajowych, regionalnych i lokalnych informacji zwrotnych w sprawie realizacji programów operacyjnych.

17. Uważa, że władze lokalne i regionalne są naturalnymi partnerami dla państw członkowskich i KE w opracowywaniu sprawozdań strategicznych, ponieważ znajdują się na szczeblu najbardziej zbliżonym do obywateli i lokalnych przedsiębiorstw, a także znają rzeczywistą sytuację w regionach. Mogą dostarczyć cennych rozwiązań służących udoskonaleniu realizacji polityki oraz pomóc w skoncentrowaniu się na rezultatach, wynikach i strategicznych zmianach. W oparciu o doświadczenia w opracowywaniu sprawozdań strategicznych i ich wyniki można zainicjować debaty pomiędzy władzami lokalnymi i regionalnymi oraz instytucjami zarządzającymi, aby przeanalizować napotykane przeszkody i określić odpowiednie środki, które należy przedsięwziąć w celu poprawy wyników.

18. Uważa, że władze krajowe, regionalne i lokalne powinny mieć możliwość wystąpienia do służb Komisji Europejskiej o pomoc oraz możliwość jej uzyskania, jeżeli napotkają trudności ze zorganizowaniem systemów zarządzania, kontroli i audytu. Lepsze zrozumienie problemów, wobec których stają władze krajowe, regionalne i lokalne podczas ustanawiania tych obowiązkowych systemów, może przyczynić się do ciągłego udoskonalania procesu realizacji polityki spójności.

19. Uważa, że potrzebna jest większa wymiana sprawdzonych rozwiązań przedstawionych w sprawozdaniach pomiędzy władzami lokalnymi i regionalnymi. Rozpowszechnianie sprawdzonych rozwiązań nie może ograniczać się do platform internetowych i konferencji, należy bowiem wspierać także inne, bardziej efektywne metody, takie jak wzajemna ocena, wymiana personelu, podróże studyjne itp.

Regulacje po roku 2013

20. Wzywa państwa członkowskie i Komisję do tego, by w przyszłych sprawozdaniach strategicznych uwzględniły podejście wertykalne i horyzontalne, poświęcając większą uwagę zmianom terytorialnym i osiągnięciu celu dotyczącego spójności terytorialnej. W sprawozdaniu z 2010 r. skoncentrowano się na analizie osiągnięć w różnych sektorach, lecz nie omówiono aspektów terytorialnych ani zmian strukturalnych w przypadku dziedzin funkcjonalnych.

21. Uważa, że w kontekście przyszłego programowania i w celu zachęcenia do uczenia się polityki Komisja Europejska powinna zainicjować debatę z udziałem władz lokalnych i regionalnych oraz zainteresowanych stron dotyczącą delegowania uprawnień, pomocniczości, uproszczenia, kwalifikowalności i nowych wskaźników oceny, być może za pośrednictwem internetowych interaktywnych narzędzi komunikacji.

22. Uważa, że Komisja Europejska powinna poszukiwać dalej idących synergii między sprawozdaniami strategicznymi a innymi rodzajami sprawozdań, a mianowicie sprawozdaniami z postępu prac w zakresie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz sprawozdaniami z realizacji krajowych programów reform w ramach wdrażania strategii "Europa 2020". W sprawozdaniach strategicznych należy uchwycić ogólne oddziaływanie oraz funkcjonowanie polityki w perspektywie średnio- i długoterminowej. Sprawozdania muszą być zorientowane strategicznie, aby można było ocenić wartość dodaną i zakres programów w całej UE oraz ich spójność z innymi strategiami UE, a także strategiami i programami krajowymi.

23. Uważa, że sprawozdawczość nie powinna ograniczać się do siedmioletniego okresu programowania; powinien to być proces ciągły i dynamiczny, który umożliwiałby dogłębną ocenę rezultatów politycznych działań w długim okresie oraz wynikającej z nich poprawy sytuacji gospodarczej, społecznej i ekologicznej na szczeblu lokalnym i regionalnym. Sprawozdawczość strategiczna powinna stanowić zachętę do poprawy oraz zawierać wykonalne zalecenia, które pomogą wprowadzić udoskonalenia i uniknąć dalszej biurokracji.

24. Zaleca stosowanie zasady SISA (jedna informacja, jeden audyt), konkretnego rozwiązania służącemu zmniejszeniu obciążeń administracyjnych zarówno dla przedsiębiorstw, jak i rządów(2).

25. Zdecydowanie zaleca, by państwa członkowskie i Komisja angażowały władze lokalne i regionalne w negocjacje dotyczące programów operacyjnych, a także by zapewniły warunki dla skutecznego wdrażania zasady partnerstwa. W przyszłych negocjacjach dotyczących wieloletnich programów na okresy po 2014 r. należy zacieśnić dialog z władzami lokalnymi prowadzony na szczeblu krajowym i europejskim. Szczególną uwagę należy poświęcić kwestii podziału zadań, potencjału administracyjnego i istniejących barier utrudniających wykorzystanie środków na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, unikając przy tym centralizacji zadań na szczeblu krajowym. Wszelkie stwierdzenia na temat tego, że instytucje na szczeblu lokalnym i regionalnym dysponują raczej niewielką wiedzą fachową, należy odrzucić jako bezpodstawne; nie powinny one także stanowić przeszkody w procesie decentralizacji polityki spójności.

26. Uważa, że umowy trójstronne pomiędzy regionami, władzami krajowymi i KE są jednym z możliwych rozwiązań, zwiększającym odpowiedzialność polityczną i poczucie odpowiedzialności za politykę.

27. Zaleca stosowanie mechanizmów opartych na wynikach w realizacji polityki spójności oraz uzgodnionych wskaźników służących ocenie i pomiarowi wyników, co pozwoli na osiągnięcie wzajemnej odpowiedzialności za politykę.

28. Wzywa do usprawnienia programowania, monitorowania i oceny polityki spójności z myślą o ulepszeniu roli doradczej Komisji Europejskiej oraz zmniejszeniu obciążeń administracyjnych, związanych zwłaszcza z kontrolą i audytem. Służby Komisji Europejskiej powinny dysponować wiedzą fachową w dziedzinie rozwoju sektorowego i terytorialnego oraz udostępniać ją w sposób spójny państwom członkowskim, regionom i władzom lokalnym przez cały cykl programowania: na etapach przygotowywania, negocjacji i realizacji.

29. Zaleca ustanowienie zobowiązania do współfinansowania przez władze krajowe, regionalne i lokalne dużych projektów strategicznych począwszy od wczesnych etapów przyjmowania programów operacyjnych; można je nawet zaplanować jako część zatwierdzania programów operacyjnych.

30. Wzywa Komisję Europejską do jaśniejszego określenia wymogów dotyczących systemów kontroli i ścieżki audytu, a w tym kontekście do ściślejszej współpracy z instytucjami zarządzającymi, zwłaszcza podczas ustanawiania warunków programów operacyjnych.

31. Zauważa, że zasada N+2 jest szczególnie problematyczna w przypadku pierwszego roku okresu programowania, z uwagi na późne zatwierdzanie programów operacyjnych, publikowanie zaproszeń do składania wniosków, dokonywanie oceny itp., oraz zwraca się o stosowanie zasady N+3 w przypadku wszystkich 27 państw członkowskich UE w pierwszej połowie okresu programowania.

32. Wzywa do silniejszego wsparcia rozwoju i zarządzania projektami, w przypadku których potencjał administracyjny i techniczny uzyskuje niewielką pomoc techniczną z programów operacyjnych. Ponadto z zadowoleniem przyjmuje instrumenty służące wspieraniu przygotowywania dużych projektów, takie jak JASPERS, ELENA lub inne istniejące mechanizmy.

33. Uważa, że fundusze strukturalne powinny stać się całkowicie zintegrowanymi instrumentami interwencji UE w poszczególnych regionach i pomagać w rozwijaniu polityki sektorowej. Interwencje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego powinny pozostać częścią polityki spójności. Ponadto należy lepiej skoordynować fundusz na rzecz rozwoju obszarów wiejskich z pozostałymi instrumentami strukturalnymi, aby unikać problemów (np. nieskoordynowanych harmonogramów inwestycji, rozgraniczania, różnych wymogów dotyczących finansowania) oraz wspierać zintegrowany rozwój terytorialny.

Uproszczenie

34. Zachęca państwa członkowskie i Komisję Europejską do dokonania oceny wyników osiągniętych dzięki środkom upraszczającym procedury, przyjętym w 2008 i 2009 r. i wdrożonym przez państwa członkowskie, zwłaszcza z perspektywy stosunku kosztów do nakładów. Potrzebne są dalsze środki, które mogą przyczynić się w znacznym stopniu do osiągnięcia ogólnego celu, jakim jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych z polityką spójności na wszystkich szczeblach.

35. Wzywa do stosowania zasady proporcjonalności w celu wypracowania lepszej równowagi pomiędzy działalnością w zakresie audytu i kontroli. Dobrze opracowane zasady i przepisy, które są jasne, łatwe do zinterpretowania i stosowania, mogą znacznie ograniczyć ryzyko błędów i być skuteczniejsze niż środki takie jak zwiększanie liczby kontroli i audytów.

36. Podkreśla, że procedury zarządzania i kontroli muszą być proporcjonalne do skali projektów, ponieważ małym instytucjom i niewielkim samorządom lokalnym bardzo trudno jest realizować projekty na obecnych warunkach. W następnym okresie programowania należy zaprojektować specjalne przepisy dotyczące małych dotacji unijnych.

37. Podkreśla potrzebę uproszczenia prawodawstwa europejskiego i praktyk związanych z audytem, aby szybko i w jednolity sposób odpowiedzieć na pytania dotyczące interpretacji rozporządzenia w sprawie funduszy strukturalnych oraz udostępnić te odpowiedzi społeczeństwu, w miarę możliwości za pośrednictwem platform internetowych.

38. Wzywa do wprowadzenia prostych, przejrzystych i efektywnych procedur monitorowania, a zwłaszcza do stosowania zasady proporcjonalności w procedurze kontroli, jako że zbyt wiele przepisów administracyjnych zwiększa, a nie zmniejsza margines błędów. Należy także poświęcić większą uwagę zdefiniowaniu i określeniu marginesów błędów z myślą o ewentualnym uproszczeniu.

39. Powtarza, że ramy prawne UE dotyczące zamówień publicznych wiążą się ze skomplikowanymi procedurami, które powodują opóźnienia w realizacji projektów, dlatego zachęca instytucje UE do zastanowienia się nad przeprowadzeniem przeglądu przepisów wspólnotowych w tym zakresie z jednej strony z perspektywy przestrzegania zasad samorządu lokalnego i regionalnego w odniesieniu do usług świadczonych w interesie ogólnym w rozumieniu traktatu lizbońskiego, który jest aktem późniejszym w stosunku do większości tych przepisów, a z drugiej pod względem większej przejrzystości prawodawstwa, gdyż złożone orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sposób doraźny uzupełnia niektóre luki w przepisach.

40. Zgadza się z opinią wyrażoną przez wiele władz lokalnych i regionalnych, które uważają, że stosowanie art. 55 rozporządzenia ogólnego stwarza znaczne obciążenie administracyjne, utrudnia realizowanie projektów zrównoważonych gospodarczo oraz zniechęca do zawierania partnerstw publiczno-prywatnych. Z tego względu zaleca, aby artykuł ten miał zastosowanie tylko w przypadku dużych projektów, a nie w przypadku usług. Uważa także, że obecny art. 57 rozporządzenia ogólnego nie powinien mieć zastosowania w przypadku projektów z dziedziny innowacji, aby można było ograniczyć obciążenie małych przedsiębiorstw i projektów z EFS.

Proces uczenia się polityki

41. Zachęca Komisję Europejską i państwa członkowskie do wykorzystywania sprawozdań strategicznych jako cennego źródła informacji w procesie uczenia się polityki oraz do korzystania z zaleceń władz lokalnych i regionalnych dotyczących ulepszeń.

42. Przyjmuje ze szczególnym zadowoleniem składanie sprawozdań z realizacji projektów w państwach członkowskich oraz analizę porównawczą według wytycznych i tematów oraz zachęca Komisję Europejską do opracowania oceny porównawczej z myślą o propagowaniu uczenia się polityki i rozpowszechnianiu sprawdzonych rozwiązań przedstawionych w sprawozdaniach krajowych.

43. Jest przekonany, że sprawozdania strategiczne stanowią podstawę stworzenia bardziej szczegółowej wzajemnej oceny. Niestety w komunikacie nie przedstawiono mechanizmów i sposobów takiej wzajemnej oceny, wymiany sprawdzonych rozwiązań oraz procesu uczenia się polityki, dlatego służby Komisji powinny rozwinąć tę kwestię, mając na uwadze następne sprawozdanie strategiczne, które ma zostać wydane w 2012 r.

44. Wzywa Komisję Europejską do zachęcania do wymiany i współpracy pomiędzy władzami z różnych państw członkowskich w celu określenia dobrych i odpowiednich rozwiązań. Wdrożenie nowych systemów zarządzania, kontroli i audytu wymaga czasem znacznych zmian w ustawodawstwie krajowym.

45. Uważa, że najlepszym podejściem pozwalającym określić wspólne środki służące poprawie skuteczności polityki i zarządzania nią, zwiększeniu odpowiedzialności oraz stosowaniu należytego zarządzania finansami jest partnerska współpraca z władzami lokalnymi i regionalnymi, które najlepiej znają lokalną sytuację i trudności w realizacji projektów.

46. Zauważa, że niektóre instytucje odpowiedzialne za zarządzanie i kontrolę mają ograniczone doświadczenie w realizacji projektów w terenie, a niektóre podmioty realizujące projekty mają niewielkie doświadczenie w administrowaniu programami operacyjnymi. W takich wypadkach można by wykorzystać pomoc techniczną właśnie po to, by zapewnić lepszą współpracę tych dwóch kategorii podmiotów w celu skutecznej realizacji polityki spójności. Pomoc techniczna powinna być bardziej elastyczna i powinna służyć potrzebom tych podmiotów, jednak środki wspólnotowe powinny w jak największym stopniu przynosić korzyści zwłaszcza beneficjentom końcowym.

47. Uważa, że instytucje zarządzające powinny czerpać inspirację z różnorodności praktyk w zakresie doboru projektów i zawierania umów w różnych państwach członkowskich i uczyć się od siebie nawzajem. Powinny dążyć do większej odpowiedzialności w zakresie oceny i formalności umownych oraz przestrzegać rozsądnych ram czasowych, aby umożliwić sprawną realizację projektów. Znaczne opóźnienia w procesie selekcji niosą ze sobą poważne konsekwencje dla władz lokalnych i regionalnych, po pierwsze pod względem finansowym, z uwagi na zmiany kursów walutowych w państwach członkowskich nienależących do strefy euro, a po drugie pod względem technicznym - w przypadku robót publicznych, w ramach których opóźnienia powodują przerwy w dostępności usług publicznych. Procedury oceny, doboru projektów i zawierania umów mogłyby być przedmiotem oceny porównawczej instytucji zarządzających dokonywanej w sprawozdaniach strategicznych.

48. Uważa, że Komisja powinna zachęcać do oceny porównawczej wyników i metod pomiędzy państwami członkowskimi i partnerami oraz ocenić mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia, aby ułatwić uczenie się i ciągłe udoskonalanie.

... i rola Komitetu w procesie uczenia się polityki

49. Uważa, że KR, poprzez swoje opinie, musi stać na straży stosowania zasady partnerstwa w realizacji polityki spójności: zachęcać do wyciągania strategicznych wniosków w dziedzinie polityki, zwracać uwagę na sprawdzone rozwiązania, w przypadku których zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych ułatwiło realizację PO, a także wyrażać krytykę w przypadku słabego zaangażowania tych władz.

50. Powinien zwłaszcza, poprzez fora i konferencje, odgrywać rolę propagatora wykorzystywania doświadczenia i wiedzy fachowej władz lokalnych i regionalnych oraz opowiadać się za takim działaniem w kontaktach z decydentami UE. Powinien także propagować inicjatywy pilotażowe i wspierać władze lokalne o mniejszym potencjale instytucjonalnym i małej skłonności do tworzenia sieci.

Udział władz lokalnych i regionalnych i ich stowarzyszeń

51. Ceni sobie pozytywne doświadczenia władz lokalnych i regionalnych w zarządzaniu wieloletnimi ramami finansowymi UE, opartym na wspólnych priorytetach UE i strategiach rozwoju terytorialnego, oraz zachęca do dalszego badania koncepcji rozwoju, w tym koncepcji zintegrowanego rozwoju miast, jako środków skutecznej realizacji programów operacyjnych.

52. Uważa, że władze lokalne i regionalne powinny odgrywać większą rolę, a instytucje zarządzające powinny traktować je jak partnerów, a nie wnioskodawców. Ponadto należy zacieśnić dialog pomiędzy podmiotami realizującymi projekty a instytucjami zarządzającymi, poprzez szkolenia, coroczne fora itp. Potrzebna jest także większa przejrzystość, aby ułatwić bezpośrednie kontakty beneficjentów z instytucjami zarządzającymi, np. w odniesieniu do kompetencji poszczególnych osób w instytucji zarządzającej itp.

53. Podkreśla, że zgodnie z zasadą pomocniczości regiony powinny być instytucjami zarządzającymi w tak wielu przypadkach, jak to możliwe, ponieważ lepiej rozumieją lokalne i regionalne potrzeby rozwoju. Należy także zachęcać ugrupowania władz lokalnych i regionalnych do realizacji części programów operacyjnych.

54. Wzywa do przyjęcia szczegółowej definicji zasady partnerstwa. Podstawę mechanizmu realizacji powinny stanowić władze lokalne i regionalne. Należy wzmocnić zasadę partnerstwa i unikać rozmywania odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi organizacjami.

55. Podkreśla, że władze lokalne i regionalne efektywnie łączą różne priorytety UE i włączają je we własną politykę. W związku z powyższym oddziaływanie polityki spójności UE musi być mierzone w średnim i długim okresie z zastosowaniem jakościowych i ilościowych wskaźników dotyczących wyników oraz z uwzględnieniem realiów w poszczególnych regionach.

56. Powtarza, że w ramach polityki regionalnej UE zachęciła do tworzenia różnych form stowarzyszeń władz lokalnych i regionalnych, które wcielają w życie zasady leżące u podstaw spójności: integrację zasobów i wiedzy, partnerstwo i współpracę. Z tego względu polityka europejska musi wspierać wszelkie formy współpracy (zinstytucjonalizowanej lub nie) - pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi, pomiędzy gminami, działania międzyregionalne, transgraniczne i ponadnarodowe - w kontekście strategicznego planowania terytorialnego i skutecznego zarządzania skomplikowanymi projektami.

57. Uważa, że należy zachęcać do komunikacji pomiędzy instytucjami zarządzającymi i Komisją Europejską, tak aby zapewnić wymianę poglądów na temat przyjętych środków mających na celu pokonanie trudności w realizacji programów. Ponadto już od wczesnych etapów przygotowywania nowych rozporządzeń w sprawie funduszy strukturalnych należy zacieśnić dialog między instytucjami zarządzającymi, organami odpowiedzialnymi za kontrolę i audyt oraz władzami lokalnymi i regionalnymi jako największymi beneficjentami funduszy.

58. Wzywa państwa członkowskie i Komisję do uwzględnienia zaleceń zawartych w Białej księdze KR-u w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów, tak aby wzmocnić zasadę partnerstwa w realizacji polityki spójności. Zasadnicze znaczenie ma kontynuowanie procesu decentralizacji w realizacji europejskiej polityki spójności oraz zapewnienie, by system zarządzania był zorganizowany wokół zasady wielopoziomowego sprawowania rządów.

Udoskonalenie realizacji projektów

59. Wzywa państwa członkowskie i KE do nadania priorytetu zintegrowanemu podejściu do programów rozwoju lokalnego i regionalnego, umożliwiającemu połączenie większej liczby źródeł finansowania: programów operacyjnych, programów krajowych i zasobów prywatnych na poziomie indywidualnych projektów.

60. Zaleca lepsze połączenie projektów terytorialnych finansowanych z funduszy strukturalnych, ich celów, programowania oraz systemów realizacji, a także 7 PR i programu CIP, za które odpowiada KE.

61. Podkreśla potrzebę przyspieszenia formalności dotyczących potwierdzania przyznania dotacji oraz podpisywania umów o dotacje przez instytucje zarządzające, aby można było zmniejszyć presję czasową na władze lokalne i regionalne w realizacji projektów.

Bruksela, 2 grudnia 2010 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

______

(1) Zob.: opinia KR-u w sprawie efektu dźwigni europejskiej polityki spójności.

(2) Zasada SISA jest z powodzeniem stosowana w Holandii.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.42.43

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia "Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości dla europejskich obywateli - Plan działań służący realizacji programu sztokholmskiego".
Data aktu: 02/12/2010
Data ogłoszenia: 10/02/2011