SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2010Sekcja II - Rada Europejska i Rada
(2011/C 293/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2011 r.)
1. STRESZCZENIE
Rok 2010 był rokiem fundamentalnej zmiany dla sekcji II unijnego budżetu. W wyniku wejścia w życie Traktatu z Lizbony w tej sekcji umieszczono dodatkowe wydatki przewidziane na działalność Rady Europejskiej.
List w sprawie poprawek do wstępnego projektu budżetu na rok budżetowy 2010 w odniesieniu do Rady (dok. 15639/1/09) przewidywał dodanie kwoty 25 mln EUR jako technicznej rezerwy w sekcji II unijnego budżetu na działalność Rady Europejskiej i jej przewodniczącego.
W trakcie 2010 r. Sekretariat Generalny Rady (SGR) przygotował również swoją instytucję do sprostania konsekwencjom utworzenia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ). W dniu 1 stycznia 2011 r. SGR przekazał 411 stanowisk i 80 mln EUR na rzecz tej nowej unijnej instytucji.
Jednocześnie SGR kontynuował modernizację administracyjną, wprowadzając ulepszenia w środowisku pracy, systemach komputerowych i zarządzaniu finansami. Kontynuował również realizację projektu budowlanego Résidence Palace; w obiekcie tym mają się odbywać posiedzenia Rady Europejskiej i Rady od 2014 r.
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2010 r. uchwalono na poziomie 633,6 mln EUR. Na koniec roku budżetowego 2010 wykorzystano kwotę 592,9 mln EUR (co odpowiada wskaźnikowi wykonania budżetu równemu 93,6 %).
Główne przyczyny niewykorzystania kwoty 40,7 mln EUR są następujące:
- niższe zapotrzebowanie na tłumaczenia ustne (9,1 mln EUR),
- nieobsadzenie wszystkich stanowisk zawartych w planie zatrudnienia i niższe koszty wynagrodzeń (8,7 mln EUR),
- niepełne wykorzystanie puli środków przewidzianych na podróże służbowe delegacji w ramach tytułu II (6,9 mln EUR),
- nieskorzystanie z rezerwy (6 mln EUR),
- przełożenie realizacji niektórych projektów informatycznych w tytule III, takich jak SESAME (2,8 mln EUR),
- mniejsze zapotrzebowanie na roboty dotyczące zagospodarowania w budynkach Rady (1,9 mln EUR) i oszczędności w kosztach delegacji (0,9 mln EUR).
Wykonanie środków przeniesionych z 2009 r. na 2010 r. wyniosło ogółem 34,2 mln EUR z kwoty 41,1 mln EUR. Niezależnie od rozmaitych przyczyn (np. niewykonanie robót/niedostarczenie towarów/ usług; brak wystawienia faktury dla SGR) wykonanie środków przeniesionych trzeba w przyszłości poprawić. To z kolei zmniejszyłoby ryzyko wykorzystania budżetu na kolejny rok na przeszłe wydatki.
Operacje SGR dotyczące dochodów w 2010 r. opiewały na kwotę 100,5 mln EUR. Z tej kwoty 92,9 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, zaś pozostała część zostanie odzyskana w roku 2011.
Główna część (60,6 mln EUR, czyli 65 %) tych odzyskanych dochodów jest związana z podatkami, obciążeniami i opłatami wspólnotowymi, które zostały pobrane od personelu SGR w 2010 r. Kwota 31,1 mln EUR w 2010 r. jest związana z różnymi operacjami administracyjnymi, natomiast 1,1 mln EUR dotyczy rozmaitych składek i spłat na mocy wspólnotowych porozumień. W większości tych dwóch ostatnich przypadków kwoty zostały wykorzystane na sfinansowanie konkretnych pozycji wydatków (dochody przeznaczone na określony cel).
Większość kwot dochodów przeznaczonych na określony cel (76 %) jest związana z kosztami podróży służbowych delegacji: 24,3 mln EUR odzyskano od państw członkowskich na podstawie zadeklarowanego przez nie wykorzystania pul środków na podróże służbowe w 2009 r. Ponadto niektóre państwa członkowskie wpłaciły 2,2 mln EUR na dodatkowe tłumaczenia ustne w swoich językach.
W 2010 r. SGR miał do dyspozycji 41,7 mln EUR dochodów przeznaczonych na określony cel, które zgromadzono przed 2010 r. Do końca roku budżetowego wykorzystano 40 mln EUR.
2. WPROWADZENIE
Podstawą niniejszego sprawozdania - zgodnie z art. 128 rozporządzenia finansowego - jest sprawozdanie finansowe za 2010 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.
Niniejsze sprawozdanie odpowiada również obowiązkom wynikającym z art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych, przedstawiając zarys zarządzania budżetem i finansami w Radzie w 2010 r.
Rozdział 3 zawiera opis ram stanowiących podstawę uchwalenia budżetu na 2010 r., zaś rozdział 4 przedstawia ogólny przegląd wykonania środków budżetowych w 2010 r.
Wykonanie budżetu na rok 2010 w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w tabeli w załączniku 1.
3. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2010
3.1. Główne cele administracyjne
Główne cele administracyjne Sekretariatu Generalnego Rady (zwanego dalej "SGR") na rok 2010 były następujące:
- zapewnienie sprawnego rozpoczęcia działalności i funkcjonowania Rady Europejskiej i jej przewodniczącego,
- dalsze postępy w dziedzinie modernizacji administracyjnej. Sekretariat Generalny opracował ambitny program służący poprawie jakości jego organizacji. Rozmaite inicjatywy mają lub będą miały wpływ na budżet (zarówno pod względem kosztów inwestycji, jak i oszczędności wynikających z większej wydajności),
- kontynuacja wznoszenia budynku Résidence Palace, który powinien zostać ukończony do 2014 r.,
- dostosowanie struktury SGR do utworzenia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.
3.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2010 r.
3.2.1. Wspólna struktura budżetu
Z uwagi na fakt, że Sekretariat Generalny Rady będzie wspomagał Radę Europejską (art. 235 ust. 4 TFUE), wydatki na jej funkcjonowanie są przedstawione wraz z Radą w ramach wspólnej struktury budżetu (sekcja II budżetu Unii Europejskiej)(1).
Utworzenie Rady Europejskiej jako instytucji miało zasadniczo dwie konsekwencje dla sekcji II unijnego budżetu:
- mianowanie przewodniczącego Rady Europejskiej i organizację jego bezpośredniego wsparcia (Gabinetu),
- zapisanie w budżecie UE wydatków na posiedzenia na szczycie, które wcześniej były ponoszone przez państwo członkowskie sprawujące prezydencję.
3.2.2. Dodatkowe środki związane z Traktatem z Lizbony
List w sprawie poprawek do wstępnego projektu budżetu na rok budżetowy 2010 w odniesieniu do Rady (dok. 15639/1/09) przewidywał dodanie kwoty 25 mln EUR jako technicznej rezerwy w sekcji II unijnego budżetu (Rada Europejska i Rada).
Rezerwa techniczna w kwocie 25 mln EUR wynikała z oszacowania potrzeb niezbędnych do sprawnego rozpoczęcia działalności Rady Europejskiej i jej przewodniczącego.
Podział szacowanych dodatkowych kwot przedstawiono w tabeli 1.
Tabela 1
Dodatkowe środki związane z Traktatem z Lizbony
(w mln EUR) |
Przeznaczenie |
Kwota |
Rada Europejska Szczyty
Posiedzenia z państwami trzecimi
Udoskonalenie infrastruktury SGR
Przewodniczący Rady Europejskiej
Przewodniczący
Gabinet I bezpieczeństwo
Współdecyzja
Rezerwa
|
12,1 6,5
2,5
3,1
6,0
1,5
4,5
1,9
5,0
|
Ogółem |
25,0 |
Z 25 mln EUR rezerwy 12,1 mln EUR pokryło koszty związane z organizacją posiedzeń na szczycie (wcześniej finansowanych przez rotacyjne prezydencje) i innych posiedzeń Rady Europejskiej. Kwota 6 mln EUR miała pokryć koszty związane z personelem i koszty operacyjne przewodniczącego Rady Europejskiej i jego Gabinetu.
Aby pokryć koszty, jakie Rada ponosi w związku ze zwiększeniem liczby procedur współdecyzji (np. przygotowanie ustawodawstwa, tłumaczenia na język irlandzki), przewidziano kwotę 1,9 mln EUR.
I wreszcie, 5 mln EUR umieszczono w rezerwie na nieprzewidziane wydatki, aby pokryć nagłe potrzeby nowej instytucji i jej przewodniczącego.
3.2.3. Budżet 2010
Ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2010 r. uchwalono na poziomie 633,6 mln EUR.
Wzrost o 30,7 mln EUR (5,1 %) w porównaniu z budżetem na 2009 r. rozkłada się następująco:
- skutki Traktatu z Lizbony - 25 mln EUR,
- wzrost nominalny w kwocie 12,9 mln EUR(2),
- zmniejszenie w budżecie w ujęciu realnym o kwotę 7,2 mln EUR.
Aby uwzględnić skutki wejścia w życie Traktatu z Lizbony, plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady zwiększono o 60 stanowisk: 32 stanowiska (pracownicy zatrudnieni na czas określony) w Gabinecie przewodniczącego Rady Europejskiej i 28 stanowisk (stanowiska stałe), aby wzmocnić różne służby SGR, zwłaszcza dyrekcje ds. prasy i komunikacji, protokołu, konferencji i infrastruktury, jak również dział ds. ogólnych kwestii politycznych. Związane z personelem potrzeby innych działów SGR zostały zaspokojone dzięki przegrupowaniu stanowisk.
Tabela 2 przedstawia w zarysie sposób uchwalenia budżetu na 2010 r. według kategorii. Początkowy projekt budżetu (nieuwzględniający skutków Traktatu z Lizbony) wykazał ogólny wzrost o 1,2 %. W większości kategorii miało miejsce zmniejszenie w porównaniu z rokiem 2009 i w zasadzie jedynie decyzja Rady w sprawie korekty wynagrodzeń za rok 2009 spowodowała wzrost w odnośnych kategoriach. Rezerwę ustalono na poziomie z lat poprzednich, czyli w kwocie 2,5 mln EUR(3).
Tabela 2
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2010 r. w porównaniu z budżetem Rady na 2009 r. (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Budżet 2009 |
Budżet 2010 bez Traktatu |
Skutki Traktatu(1) |
Budżet 2010 z Traktatem |
Różnica, w % (bez Traktatu) |
Różnica, w % (z Traktatem)
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5=2/1 |
6=4/1 |
Plan zatrudnienia Inne wydatki związane z personelem
Budynki (tytuł II)
Systemy komputerowe (tytuł II)
Koszty tłumaczenia ustnego
Koszty podróży służbowych
Dziennik Urzędowy
Tytuł III
Grupa refleksji
Różne (tytuł II)
Rezerwa
|
311 521 000 22 612 000
37 962 000
34 097 000
90 456 000
36 071 000
7 373 000
34 310 000
1 060 000
10 950 000
1 440 000
|
318 219 000 21 225 000
37 517 000
34 048 000
91 697 000
36 792 000
5 115 000
35 939 000
533 000
11 467 000
2 500 000
|
5 751 000 2 287 000
2 400 000
1 469 000
1 043 000
-
-
-
-
7 050 000
3 500 000
|
323 970 000 23 512 000
39 917 000
35 517 000
92 740 000
36 792 000
5 115 000
35 939 000
533 000
18 517 000
6 000 000
|
2,2 % - 6,1 %
- 1,2 %
- 0,1 %
1,4 %
2,0 %
- 30,6 %
4,7 %
- 49,7 %
4,7 %
73,6 %
|
4,0 % 4,0 %
5,1 %
4,2 %
2,5 %
2,0 %
- 30,6 %
4,7 %
- 49,7 %
69,1 %
316,7 %
|
Ogółem (z wył. zakupu)
|
587 852 001 |
595 052 002 |
23 500 000 |
618 552 002 |
1,2 % |
5,2 % |
Zakup nieruchomości |
15 000 000 |
15 000 000 |
- |
15 000 000 |
- |
0,0 % |
Suma całkowita |
602 852 000 |
610 052 000 |
23 500 000 |
633 552 000 |
1,2 % |
5,1 % |
(1) Ogólny wpływ listu w sprawie poprawek (dok. 15639/1/09) do wstępnego projektu budżetu Rady na rok 2010 w kwocie 25 mln EUR obejmuje kwotę 23,5 mln EUR jako wzrost i kwotę 1,5 mln EUR jako środki przeznaczone na konkretny cel z rezerwy w kwocie 2,5 mln EUR. |
3.2.4. Budżet na 2010 r. a perspektywa finansowa działu 5 budżetu UE
Tabela 3 przedstawia w zarysie zmiany w sekcji II budżetu UE w latach 2005-2010. W latach 2005 i 2006 zmiany w budżecie Rady wynikały ze zmian w dziale 5 perspektywy finansowej.
Tabela 3
Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2005-2010
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009(1) |
2010 |
|
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
Dział 5 |
6 360 |
3,3 % |
6 708 |
5,5 % |
7 115 |
6,1 % |
7 457 |
4,8 % |
7 603 |
2,0 % |
7 962 |
4,7 % |
Budżet Rady Eur./Rady |
563 |
3,9 % |
592 |
5,2 % |
594 |
0,3 % |
595 |
0,2 % |
603 |
1,3 % |
634 |
5,1 % |
Udział w dziale 5 |
8,9 % |
|
8,8 % |
- 1,1 % |
8,3 % |
- 5,7 % |
8,0 % |
- 3,6 % |
7,9 % |
- 1,3 % |
8,0 % |
1,3 % |
(1) Budżet ostateczny po zmniejszeniu o 40 mln EUR na Europejski plan naprawy gospodarczej w grudniu 2009 r. wyniósł 563 mln EUR. |
W wyniku ostrożnego zarządzania budżetem w latach 2007, 2008 i 2009 udział Rady stopniowo się zmniejszał (z 8,9 % w roku 2005 do 7,9 % w 2009 r.).
W 2010 r. Rada kontynuowała ostrożne zarządzanie budżetem, kiedy dodatkowe kwoty związane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony mogły być zapisane w budżecie bez zwiększania udziału sekcji II unijnego budżetu (Rada Europejska i Rada) w porównaniu ze zmianami w dziale 5.
4. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2010 R.
4.1. Działania i cele w 2010 r.
4.1.1. Działania Rady Europejskiej i Rady w 2010 r.
W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia pewne informacje na temat swojej podstawowej działalności, opisując funkcjonowanie Rady i Rady Europejskiej w danym roku budżetowym.
Tabela 4 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń organizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2003-2010. Oprócz 4 334 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował kolejnych 2 000 wewnętrznych posiedzeń, sesji szkoleniowych, seminariów, sesji i briefingów informacyjnych oraz posiedzeń z państwami trzecimi.
Tabela 4
Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2003-2010
Posiedzenia instytucjonalne |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Szczyty(1) Posiedzenia Rady
Coreper
Grupy robocze
|
6 77
134
4 333
|
5 76
128
3 971
|
3 80
123
3 918
|
3 76
120
4 037
|
3 68
106
4 183
|
5 81
144
4 480
|
7 74
130
4 272
|
7 78
122
4 272
|
Ogółem |
4 550 |
4 180 |
4 124 |
4 236 |
4 360 |
4 710 |
4 483 |
4 334 |
Inne posiedzenia |
2 209 |
2 392 |
2 791 |
2 713 |
1 735 |
2 051 |
2 021 |
1 996 |
Suma całkowita |
6 759 |
6 572 |
6 915 |
6 949 |
6 095 |
6 761 |
6 504 |
6 330 |
(1) 6 posiedzeń Rady Europejskiej i 1 szczyt z udziałem szefów państw i rządów strefy euro w 2010 r. |
Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności są akty prawne opublikowane w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 5). W roku 2010 w Dz.U. opublikowano 825 aktów prawnych. Należy zauważyć, że liczba aktów prawnych zależy od sfinalizowania procesu ustawodawczego, zanim akty te będą mogły być opracowane w formie tekstów końcowych do publikacji w Dz.U.
Tabela 5
Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2003-2010
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Akty prawne opublikowane w Dz.U. |
1 045 |
1 118 |
1 056 |
1 317 |
1 000 |
1 274 |
829 |
825 |
4.1.2. Realizacja celów administracyjnych w 2010 r.
Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2010 można podsumować następująco:
- Sprawne rozpoczęcie działalności i funkcjonowanie Rady Europejskiej
SGR stworzył nowe procedury, wytyczne i instrukcje, aby zapewnić sprawne działania w odpowiedzi na nowe wymogi Rady Europejskiej. Ponadto od początku 2010 r. SGR postawił do dyspozycji Rady Europejskiej personel, ułatwiając rozpoczęcie działalności tej nowej instytucji.
- Konsolidacja organizacji
W 2010 r. SGR zatrudnił 275 urzędników (216 stałych urzędników i 59 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku z Rady odeszło 162 urzędników i 49 pracowników zatrudnionych na czas określony, co daje wzrost netto równy 64 zajętym stanowiskom w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.
- Modernizacja administracyjna
W ramach modernizacji administracyjnej SGR odnowił używaną w nim aplikację poczty elektronicznej i odnośną infrastrukturę, aby lepiej współgrały one z pozostałymi aplikacjami informatycznymi stosowanymi w SGR i w pozostałych instytucjach.
SGR wprowadził także nowy system mobilności wewnętrznej, który poprawia dopasowanie wymogów stanowisk do kompetencji personelu.
W odpowiedzi na kryzys gospodarczy i w celu poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych, Komisja Europejska zaproponowała w kwietniu 2009 r.(4) skrócenie terminu płatności faktur do 30 dni. SGR dostosował swój obieg finansowy w 2010 r. do wymogów tej dyrektywy. Średni termin płatności faktur w SGR w 2010 r. wyniósł 27 dni.
- Polityka w zakresie budynków
Projekt polegający na renowacji budynku Résidence Palace i przekształceniu go w siedzibę Rady Europejskiej i Rady Ministrów jest na etapie przeprowadzenia 60 % robót wzmacniających budynek. Po zakończeniu fazy wzmacniania, w drugiej połowie 2011 r. planuje się rozpoczęcie właściwych robót budowlanych.
- Przygotowania do dostosowania się do konsekwencji utworzenia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ)
W trakcie 2010 r. SGR przygotował swoją organizację do uwzględnienia zmian, jakie w 2011 r. miało przynieść utworzenie ESDZ. Przedłożony w dniu 17 września 2010 r. list w sprawie poprawek(5) do projektu budżetu na 2011 r. dotyczył wniosku w sprawie przesunięcia zasobów z Komisji i Rady do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych. Na rok budżetowy 2011 z budżetu Rady Europejskiej i Rady do ESDZ przesunięto: z punktu widzenia zasobów ludzkich - 411 stanowisk z planu zatrudnienia, zaś z punktu widzenia środków budżetowych - kwotę 79,7 mln EUR.
4.2. Dochody
Tabela 6 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2010 r. Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, była o 7,7 mln EUR niższa niż w 2009 r. Jedną z najistotniejszych przyczyn takiej sytuacji jest fakt, że posiedzenia na szczycie Rady Europejskiej są finansowane z budżetu Rady Europejskiej i Rady, a nie - jak wcześniej - przez rotacyjne prezydencje (skutek równy 5-6 mln EUR/rocznie).
Tabela 6
Przegląd dochodów w 2010 r. (według tytułów)
(w EUR) |
Tytuł |
Ustalone prawa |
Dochody odzyskane |
Do odzyskania |
4 Różne podatki, obciążenia i podatki wspólnotowe 5 Dochody z tytułu działalności administracyjnej itp.
6 Składki i zwroty w ramach porozumień wspólnotowych itp.
7 Odsetki od zaległych płatnosci
9 Dochody różne
|
62 668 445 36 758 666
1 088 215
561
6 116
|
60 615 777 31 143 022
1 088 215
561
4 350
|
2 052 668 5 615 644
1 765
|
Ogółem |
100 522 003 |
92 851 925 |
7 670 078 |
Ustalone prawa (przeniesione z 2009 r. lub powstałe w 2010 r.) opiewały na kwotę 100,5 mln EUR. Z tej kwoty 92,9 mln EUR (92 %) odzyskano w trakcie roku budżetowego, zaś 7,7 mln EUR (8 %) zostanie odzyskanych w 2011 r.
4.2.1. Dochody zgromadzone w 2010 r.
Początkowo dochody w budżecie na rok 2010 szacowano na kwotę 54 mln EUR (tabela 7). W trakcie roku budżetowego jako ustalone prawa zapisano kwotę 93,9 mln EUR, z czego odzyskano 86,7 mln EUR. Pozostała kwota 7,2 mln EUR zostanie pobrana w 2011 r.
Tabela 7
Dochody zgromadzone w trakcie 2010 r. (według artykułów)
(w EUR) |
Artykuł |
Początkowe szacowane dochody |
Ustalone prawa |
Dochody odzyskane |
Do odzyskania |
4 0 0 Wpływy z podatków od uposażeń itp. |
25 038 000 |
23 733 867 |
23 732 517 |
1 351 |
4 0 4 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń |
2 302 000 |
3 759 245 |
3 759 017 |
229 |
4 1 0 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe |
26 605 000 |
27 503 786 |
27 501 115 |
2 672 |
4 1 1 Przeniesienie lub wykup przez pracowników praw do świadczeń emerytalnych |
|
6 490 827 |
4 545 769 |
1 945 058 |
5 0 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego |
6 710 |
6 710 |
|
5 1 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości |
896 838 |
801 153 |
95 685 |
5 2 0 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek |
205 077 |
204 916 |
161 |
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. |
149 787 |
129 838 |
19 949 |
5 5 1 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu usług lub prac itp. |
23 962 |
19 718 |
4 243 |
5 7 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. |
27 980 702 |
23 085 971 |
4 894 731 |
5 7 1 Dochody przeznaczone na konkretny cel itp. |
5 7 3 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną |
2 019 997 |
1 793 793 |
226 204 |
5 8 0 Różne odszkodowania |
6 3 1 Wkłady w związku z dorobkiem Schengen |
1 079 340 |
1 079 340 |
7 0 0 Odsetki od zaległych płatności |
561 |
561 |
9 0 0 Dochody różne |
4 350 |
4 350 |
Ogółem |
53 945 000 |
93 855 050 |
86 664 768 |
7 190 282 |
Dodatnia różnica między początkowymi szacunkami a ustalonymi prawami (40 mln EUR) wynika głównie z:
- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych, zgodnie z ich oświadczeniami za rok 2009 (24,9 mln EUR) (artykuł 5 7 0),
- przeniesienia uprawnień do świadczeń emerytalnych 105 urzędników (6,5 mln EUR) (artykuł 4 1 1),
- odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (2,4 mln EUR) (artykuł 5 7 0),
- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,6 mln EUR) (artykuł 5 7 3),
- wpłat dokonanych przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z tytułu usług tłumaczenia pisemnego świadczonych przez SGR (0,2 mln EUR) (artykuł 5 7 3),
- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych należnych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,1 mln EUR) (artykuł 6 3 1).
4.2.2. Dochody zgromadzone przed 2010 r.
Jeżeli chodzi o zaległe nakazy odzyskania środków, kwotę 6,7 mln EUR przeniesiono z 2009 r. do odzyskania w 2010 r. Przeniesiona kwota była o niemal 50 % niższa niż rok wcześniej. Jak pokazuje tabela 8, w 2010 r. z tej zaległej kwoty odzyskano 6,2 mln EUR (93 %), zaś kwotę 0,5 mln EUR przeniesiono na rok 2011.
Tabela 8
Dochody zgromadzone przed 2010 r. (według artykułów)
(w EUR) |
Artykuł |
Prawa ustalone przed 2010 r. |
Dochody odzyskane |
Do odzyskania |
4 0 0 Wpływy z podatków od uposażeń itp. |
1 735 |
1 476 |
260 |
4 0 4 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń |
162 |
155 |
7 |
4 1 0 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe |
8 329 |
6 037 |
2 291 |
4 1 1 Przeniesienie lup wykup przez pracowników praw do świadczeń emerytalnych |
1 170 493 |
1 069 692 |
100 800 |
5 0 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego |
383 |
383 |
|
5 1 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości |
301 542 |
148 581 |
152 961 |
5 2 0 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek |
|
|
|
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. |
4 172 |
4 172 |
|
5 5 1 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu usług lub prac itp. |
14 524 |
13 627 |
897 |
5 7 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. |
4 843 122 |
4 759 117 |
84 006 |
5 7 1 Dochody przeznaczone na konkretny cel itp. |
|
|
|
5 7 3 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną |
311 407 |
175 041 |
136 366 |
5 8 0 Różne odszkodowania |
443 |
|
443 |
6 3 1 Wkłady w związku z dorobkiem Schengen |
8 875 |
8 875 |
|
9 0 0 Dochody różne |
1 765 |
|
1 765 |
Ogółem |
6 666 953 |
6 187 157 |
479 796 |
Odzyskane dochody zgromadzone przed 2010 r. pochodzą głównie z następujących źródeł:
- kwota 1,1 mln EUR związana z przeniesieniem uprawnień do świadczeń emerytalnych (artykuł 4 1 1),
- kwota 3,8 mln EUR z niepełnego wykorzystania w 2008 r. przez państwa członkowskie pul środków na podróże służbowe (artykuł 5 7 0),
- kwota 0,5 mln EUR na konserwację i utrzymanie sprzętu informatycznego i oprogramowania (artykuł 5 7 0),
- kwota 0,4 mln EUR jako zwrot kosztów postępowań sądowych (artykuł 5 7 0).
4.3. Wydatki w 2010 r.
4.3.1. Przegląd wykonania budżetu w latach 2004-2010
W ciągu ostatnich 7 lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady/Rady Europejskiej wynosił około 94-97 % (zob. wykres 1). Jednak w 2009 r. budżet Rady został zmniejszony przy pomocy budżetu korygującego nr 10/2009 do budżetu UE o 40 mln EUR. Kwota ta została przesunięta jako wkład Rady w finansowanie Europejskiego planu naprawy gospodarczej.
Jak obrazuje wykres 1, w ostatnich latach wzrosły płatności w trakcie roku budżetowego, natomiast ogólne kwoty przenoszone na kolejny rok budżetowy uległy zmniejszeniu.
Wykres 1
Ogólne wykonanie budżetu w latach 2004-2010
grafika
Przenoszone środki można podzielić na dwie główne kategorie: funkcjonowanie instytucji i inwestycje budowlane. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, ale w odniesieniu do których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.
Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i Résidence Palace. W ostatnich kilku latach SGR mógł wykorzystać oszczędności poczynione w trakcie wykonywania budżetu w celu sfinansowania nabycia powyższych budynków. To z kolei w znacznym stopniu obniżyło ogólny koszt projektów związanych z budynkami, zwłaszcza w kontekście płatności odsetek.
W 2010 r. zrealizowano dwie płatności na poczet nabycia budynku Résidence Palace: 15 mln EUR w lutym i 40 mln EUR w grudniu.
4.3.2. Wykonanie środków według kategorii w 2010 r.
Analiza wydatków w 2010 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 12 najistotniejszych kategorii wydatków.
Tabela 9 zestawia budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między ostatecznym budżetem a zaciągniętymi zobowiązaniami odpowiada kwotom niewykorzystanym w roku budżetowym 2010.
Tabela 9
Przegląd wykonania budżetu na rok 2010 (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Budżet 2010 (początkowy)
|
Budżet 2010(1) (końcowy)
|
Zobowiązania |
Wskaźnik wykonania |
Anulowane środki |
|
1 |
2 |
3 |
4=3/2 |
5=2-3 |
Plan zatrudnienia Inne wydatki związane z personelem
Budynki (tytuł II)
Systemy komputerowe (tytuł II)
Koszty tłumaczenia ustnego
Koszty podróży służbowych
Dziennik Urzędowy
Tytuł III
Grupa refleksji
Różne (tytuł II)
Rezerwa
|
323 970 000 23 512 000
39 917 000
35 517 000
92 740 000
36 792 000
5 115 000
35 939 000
533 000
18 517 000
6 000 000
|
323 727 000 23 512 000
39 602 000
33 473 000
65 254 740
31 707 760
4 415 000
36 169 000
533 000
14 158 500
6 000 000
|
315 055 730 21 480 604
37 707 683
33 318 186
56 155 695
24 823 821
4 415 000
31 729 080
353 857
12 816 290
|
97,3 % 91,4 %
95,2 %
99,5 %
86,1 %
78,3 %
100,0 %
87,7 %
66,4 %
90,5 %
|
8 671 270 2 031 396
1 894 317
154 814
9 099 045
6 883 939
-
4 439 920
179 143
1 342 210
6 000 000
|
Ogółem (z wył. zakupu) |
618 552 000 |
578 552 000 |
537 855 947 |
93,0 % |
40 696 053 |
Zakup nieruchomości |
15 000 000 |
55 000 000 |
55 000 000 |
100,0 % |
|
Suma całkowita |
633 552 000 |
633 552 000 |
592 855 947 |
93,6 % |
40 696 053 |
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Ogólne wykonanie budżetu na 2010 r., wraz z planowanymi płatnościami zaliczkowymi na poczet budynku Résidence Palace, wynosi 93,6 %.
Różnicę między początkowymi szacunkami budżetowymi a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:
- Z uwagi na niski wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia (średnio 92 % (6)), kwota 4,7 mln EUR nie została wydana.
- Kwota zapisana w budżecie na wzrost wynagrodzeń w roku 2010, która była oparta na szacunkach (2,2 %) przedstawionych przez Komisję, była wyraźnie wyższa od faktycznej korekty (0,1 %), która była przedmiotem decyzji Rady z dnia 20 grudnia 2010 r. W związku z tym kwota 4 mln EUR nie była konieczna.
- Należy jednak zauważyć, że wzrost wynagrodzeń od dnia 1 lipca 2009 r. (wzrost o 1,85 %, czyli 8 mln EUR) został pokryty z pozycji budżetowych tej kategorii. Bez tych płatności wykonanie budżetu w tej kategorii byłoby niższe o 2,5 %.
- Około 45 % (0,9 mln EUR) ogólnych oszczędności w kwocie 2 mln EUR w kategorii "inne wydatki związane z personelem" wynika z niższych wydatków na pokrycie kosztów związanych z delegacjami. Mniej płatności dla oddelegowanych ekspertów krajowych, pracowników kontraktowych i innych służb zewnętrznych daje oszczędności w kwocie 0,6 mln EUR. Ponadto mniejsze zapotrzebowanie na takie działania, jak szkolenia przynosi 0,1 mln EUR i na usługi medyczne również 0,1 mln EUR.
- W kategorii wydatków na budynki (w tytule II, bez Résidence Palace) niewykorzystana kwota 1,9 mln EUR wynika z przełożenia niektórych prac związanych z instalacją zabezpieczeń na rok 2011 (0,8 mln EUR) i z niższego zapotrzebowania na inne prace związane z zagospodarowaniem i instalacją w obiektach Rady (0,7 mln EUR). Niższe płatności dotyczące czynszów i umów w zakresie zapobiegania i nadzoru wyjaśniają kolejne oszczędności w kwocie 0,2 mln EUR.
- Kwotę 2,1 mln EUR w ramach wydatków informatycznych zaoszczędzono dzięki mniejszemu zapotrzebowaniu na:
- pomoc i konsultacje zewnętrzne (1,4 mln EUR),
- serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania (0,6 mln EUR),
- telekomunikacja (0,1 mln EUR).
- Niewykorzystana kwota 36,6 mln EUR na tłumaczenia ustne jest wynikiem:
- oszczędności w kwocie 16,5 mln EUR na ogólne tłumaczenia ustne,
- niepełnego wykorzystania tzw. pul środków "na żądanie", dotyczących poszczególnych języków, na łączną kwotę 20,1 mln EUR.
- Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 50 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 36,8 mln EUR, z czego 13,2 mln EUR przesunięto z oszczędności na pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne "na żądanie"(7). Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 24,8 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2010 r.
- Wykonanie środków na Dziennik Urzędowy było o 0,7 mln EUR (14 %) niższe niż przewidziano w budżecie. Niepełne wykorzystanie wynika z nowej umowy z Urzędem Publikacji, na mocy której cena strony w 2010 r. spadła o 25 %.
- W tytule III stosunkowo niski wskaźnik wykonania wyjaśniają poniższe czynniki:
- opóźnienie w realizacji projektu SESAME (2,8 mln EUR),
- mniejsze zapotrzebowanie na wydatki związane z budynkami (0,5 mln EUR),
- mniejsze zapotrzebowanie na wydatki na delegacje i podróże służbowe delegatów i oddelegowanych ekspertów krajowych (0,4 mln EUR).
Ogólne niepełne wykorzystanie budżetu pozwoliło realokować 40 mln EUR, oprócz 15 mln EUR przeznaczonych w budżecie na płatności zaliczkowe na poczet Résidence Palace.
4.3.3. Zmiana budżetu w 2010 r.
W trakcie 2010 r. środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 10 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2008-2010.
Tabela 10
Zmiany w budżecie w latach 2008-2010
Zmiana |
Liczba |
Rodzaj |
Podstawa prawna |
2008 |
2009 |
2010 |
Budżet korygujący Przesunięcie B
Przesunięcie C
Przesunięcie D
|
art. 29 rozp. fin. art. 22 rozp. fin.
art. 22 rozp. fin.
art. 24 rozp. fin.
|
0 72
3
1
|
1 46
2
0
|
0 47
2
0
|
Ogółem |
76 |
49 |
49 |
Przesunięcia typu C, które wymagają poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 22 ust. 1-3 rozporządzenia finansowego), zostały dokonane, aby wzmocnić następujące elementy:
- przesunięcie C1 z dnia 29 października 2010 r.:
- roboty konserwacyjne w budynkach Rady (1 mln EUR),
- ochrona budynków i nadzór nad nimi (0,3 mln EUR),
- opłaty za wodę, gaz, energię elektryczną i ogrzewanie (0,1 mln EUR),
- przesunięcie C2 z dnia 19 listopada 2010 r.:
- płatności zaliczkowe na budynek Résidence Palace (40 mln EUR),
- dodatki dla oddelegowanych krajowych ekspertów wojskowych (0,2 mln EUR).
W 2010 r. budżet Rady Europejskiej i Rady został wewnętrznie zmieniony za pomocą 47 przesunięć typu B, na podstawie art. 22 ust. 4 rozporządzenia finansowego. Pomimo tego, że przesunięcia te nie wymagają uprzedniego powiadomienia władzy budżetowej, muszą one być należycie uzasadnione zarówno w odniesieniu do pozycji, do których środki mają być przesunięte, jak i w odniesieniu do pozycji, z których środki te mają być usunięte.
Tabela 11 przedstawia w zarysie pozycje budżetowe, które zostały w istotny sposób(8) zmienione w 2010 r. w drodze różnych przesunięć.
Tabela 11
Pozycje budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2010 r.
(w EUR) |
Pozycja/ Artykuł |
Treść |
Rodzaj przesunięcia |
Budżet początkowy 2010 |
Przesunięcia |
Środki ostateczne |
Różnica |
1 1 0 2 |
Prawa wynikające z regulaminu, związane z osobistą sytuacją pracownika |
B |
60 026 000 |
2 050 000 |
62 076 000 |
3 % |
1 1 0 6 |
Prawa wynikające z regulaminu, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem, ustaniem stosunku pracy |
B |
5 540 000 |
- 2 050 000 |
3 490 000 |
- 37 % |
1 2 0 0 |
Inni pracownicy |
B |
3 970 000 |
365 000 |
4 335 000 |
9 % |
1 2 0 1 |
Oddelegowani eksperci krajowi |
B |
1 522 000 |
- 450 000 |
1 072 000 |
- 30 % |
2 0 0 2 |
Zakup nieruchomości |
C |
15 000 000 |
40 000 000 |
55 000 000 |
267 % |
2 0 0 3 |
Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją |
C |
4 160 000 |
- 900 000 |
3 260 000 |
- 22 % |
2 0 1 0 |
Sprzątanie i utrzymanie obiektów |
B,C |
14 378 000 |
1 411 500 |
15 789 500 |
10 % |
2 0 1 1 |
Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie |
B,C |
5 086 000 |
- 914 500 |
4 171 500 |
- 18 % |
2 0 1 2 |
Ochrona i nadzór nad budynkami |
B,C |
8 410 000 |
367 000 |
8 777 000 |
4 % |
2 1 0 0 |
Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego |
B,C |
7 925 000 |
512 100 |
8 437 100 |
6 % |
2 1 0 1 |
Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych |
B,C |
17 996 000 |
- 540 100 |
17 455 900 |
- 3 % |
2 1 0 2 |
Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego |
B,C |
4 953 000 |
- 1 278 000 |
3 675 000 |
- 26 % |
2 1 0 3 |
Telekomunikacja |
B,C |
4 643 000 |
- 738 000 |
3 905 000 |
- 16 % |
2 1 1 |
Umeblowanie |
B,C |
1 259 000 |
- 260 000 |
999 000 |
- 21 % |
2 1 2 0 |
Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych |
B,C |
2 635 000 |
- 1 096 000 |
1 539 000 |
- 42 % |
2 2 0 0 |
Koszty podróży służbowych |
B,C |
36 792 000 |
- 5 084 240 |
31 707 760 |
- 14 % |
2 2 0 2 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
B,C |
92 740 000 |
- 27 485 260 |
65 254 740 |
- 30 % |
2 2 0 4 |
Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne |
B,C |
3 956 000 |
- 1 897 166 |
2 058 834 |
- 48 % |
2 2 1 1 |
Dziennik Urzędowy |
C |
5 115 000 |
- 700 000 |
4 415 000 |
- 14 % |
3 2 0 0 |
Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego |
B |
6 700 000 |
- 716 000 |
5 984 000 |
- 11 % |
3 2 0 2 |
Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania |
B |
750 000 |
618 000 |
1 368 000 |
82 % |
4.4. Środki przeniesione
4.4.1. Wykonanie środków przeniesionych z 2009 r.
Jak przedstawiono w tabeli 12, kwotę 41 mln EUR przeniesiono z 2009 na 2010 r. Od roku 2007 roczna kwota przenoszonych środków zmniejszyła się z 55 mln EUR do 41 mln EUR w 2009 r. (zmniejszenie o 25 %).
Tabela 12
Wykonanie środków przeniesionych z 2009 r. (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Środki przeniesione z 2009 r. |
Płatności w 2010 r. |
Wskaźnik wykonania |
Anulowane środki |
|
1 |
2 |
3=2/1 |
4=1-2 |
Plan zatrudnienia |
409 730 |
296 805 |
72,4 % |
112 925 |
Inne wydatki związane z personelem |
2 906 972 |
1 966 167 |
67,6 % |
940 805 |
Budynki (tytuł II) |
10 350 850 |
8 940 101 |
86,4 % |
1 410 749 |
Systemy komputerowe (tytuł II) |
11 464 268 |
10 009 675 |
87,3 % |
1 454 594 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
4 758 739 |
4 404 471 |
92,6 % |
354 268 |
Koszty podróży służbowych |
- |
- |
|
|
Dziennik Urzędowy |
2 091 851 |
1 265 854 |
60,5 % |
825 998 |
Tytuł III |
6 706 915 |
5 490 672 |
81,9 % |
1 216 243 |
Grupa refleksji |
46 556 |
34 441 |
74,0 % |
12 115 |
Różne (tytuł II) |
2 326 494 |
1 833 125 |
78,8 % |
493 369 |
Rezerwa |
- |
- |
|
|
Ogółem |
41 062 375 |
34 241 310 |
83,4 % |
6 821 065 |
Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2009 r. wyniósł 83,4 %. Chociaż w porównaniu z rokiem poprzednim można zauważyć wzrost wskaźnika wykonania, globalnie nie osiągnął on jeszcze oczekiwanego poziomu (> 95 %).
Główne przyczyny niskiego wskaźnika wykonania są następujące:
- częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie roku,
- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/usługi/towary. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnych latach.
4.4.2. Środki przeniesione z roku 2010 na rok 2011
Środki przeniesione z roku 2010 na rok 2011 wyniosły ogółem 49,8 mln EUR, czyli 8,7 mln EUR więcej niż w roku poprzednim (zob. tabela 13).
Tabela 13
Wykonanie środków przeniesionych z roku 2010 na rok 2011 (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Budżet 2010 (początkowy) |
Budżet 2010(1) (końcowy) |
Zobowiązania |
Środki przeniesione na 2011 r. |
Wskaźnik przeniesienia |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5=4/3 |
Plan zatrudnienia |
323 970 000 |
323 727 000 |
315 055 730 |
458 005 |
0,1 % |
Inne wydatki związane z personelem |
23 512 000 |
23 512 000 |
21 480 604 |
3 750 088 |
17,5 % |
Budynki (tytuł II) |
39 917 000 |
39 602 000 |
37 707 683 |
10 083 292 |
26,7 % |
Systemy komputerowe (tytuł II) |
35 517 000 |
33 473 000 |
33 318 186 |
13 650 299 |
41,0 % |
Koszty tłumaczenia ustnego |
92 740 000 |
65 254 740 |
56 155 695 |
6 082 706 |
10,8 % |
Koszty podróży służbowych |
36 792 000 |
31 707 760 |
24 823 821 |
- |
0,0 % |
Dziennik Urzędowy |
5 115 000 |
4 415 000 |
4 415 000 |
2 411 962 |
54,6 % |
Tytuł III |
35 939 000 |
36 169 000 |
31 729 080 |
8 449 665 |
26,6 % |
Grupa refleksji |
533 000 |
533 000 |
353 857 |
68 310 |
19,3 % |
Różne (tytuł II) |
18 517 000 |
14 158 500 |
12 816 290 |
4 807 312 |
37,5 % |
Rezerwa |
6 000 000 |
6 000 000 |
|
- |
|
Ogółem (z wył. zakupu) |
618 552 000 |
578 552 000 |
537 855 947 |
49 761 639 |
9,3 % |
Zakup nieruchomości |
15 000 000 |
55 000 000 |
55 000 000 |
- |
|
Suma całkowita |
633 552 000 |
633 552 000 |
592 855 947 |
49 761 639 |
8,4 % |
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Wzrost przeniesionych środków w roku 2010, w zestawieniu z rokiem 2009, wynika głównie z poniższych kategorii:
- inne wydatki związane z personelem, zwłaszcza środki na delegacje - 1,1 mln EUR,
- systemy komputerowe (tytuł II), w szczególności usługi i konsultacje zewnętrzne - 2,1 mln EUR,
- koszty tłumaczenia ustnego - 1,3 mln EUR,
- wydatki informatyczne w tytule III - 2,5 mln EUR,
- wydatki różne (tytuł II): wymiana sprzętu multimedialnego w salach konferencyjnych - 1 mln EUR.
4.5. Dochody przeznaczone na określony cel
4.5.1. Dochody zgromadzone przed 2010 r.
Kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2010 r. wyniosła ogółem 41,7 mln EUR. Z tej kwoty zobowiązania zaciągnięto na 40 mln EUR, zaś 1,7 mln EUR przeniesiono na rok 2011 (tabela 14). Kwota dostępna na koniec roku budżetowego 2010 była o 70 % (4,3 mln EUR) niższa niż w 2009 r. Pomimo pozytywnej ewolucji wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel sprzed roku 2010, co do zasady wartość ta na koniec roku budżetowego powinna wynosić zero (art. 10 rozporządzenia finansowego).
Tabela 14
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2010 r. (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel przed 2010 r. |
Zobowiązania |
Dostępne dochody przeznaczone na określony cel |
|
1 |
2 |
3=1-2 |
Plan zatrudnienia Inne wydatki związane z personelem
Budynki (tytuł II)
Systemy komputerowe (tytuł II)
Koszty tłumaczenia ustnego
Koszty podróży służbowych
Dziennik Urzędowy
Tytuł III
Różne (tytuł II)
Rezerwa
|
1 813 471 3 015 226
1 686 125
2 003 020
9 866 351
18 982 681
307 413
1 594 362
2 464 554
-
|
1 813 471 2 172 592
1 634 793
1 725 134
9 866 351
18 982 681
307 413
1 086 505
2 399 937
-
|
- 842 634
51 332
277 886
-
-
-
507 857
64 617
-
|
Ogółem |
41 733 201 |
39 988 877 |
1 744 325 |
Kwoty dostępne na koniec 2010 r. dotyczą głównie:
- innych wydatków związanych z personelem w zakresie żłobków i świetlic - 0,7 mln EUR,
- systemy komputerowe, w szczególności usługi i konsultacje zewnętrzne - 0,3 mln EUR,
- tytuł III, pule środków na podróże służbowe delegacji w ramach WPBiO - 0,5 mln EUR.
4.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2010 r.
Dochody przeznaczone na określony cel otrzymane w 2010 r. wyniosły 32 mln EUR (tabela 15). Z tej kwoty w trakcie roku budżetowego wykorzystano 4,7 mln EUR, zaś kwota 27,3 mln EUR została przeniesiona na rok 2011 zgodnie z art. 10 rozporządzenia finansowego.
Tabela 15
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2010 r. (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel w 2010 r. |
Zobowiązania |
Dostępne dochody przeznaczone na określony cel |
|
1 |
2 |
3=1-2 |
Plan zatrudnienia |
1 230 778 |
|
1 230 778 |
Inne wydatki związane z personelem |
1 216 173 |
7 865 |
1 208 308 |
Budynki (tytuł II) |
978 547 |
356 001 |
622 546 |
Systemy komputerowe (tytuł II) |
892 045 |
191 624 |
700 421 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
2 227 077 |
|
2 227 077 |
Koszty podróży służbowych |
23 359 896 |
3 654 819 |
19 705 077 |
Dziennik Urzędowy |
250 228 |
|
250 228 |
Tytuł III |
1 038 349 |
49 673 |
988 675 |
Różne (tytuł II) |
837 496 |
425 038 |
412 459 |
Rezerwa |
- |
- |
- |
Ogółem |
32 030 590 |
4 685 020 |
27 345 569 |
Większość (76 %) dochodów przeznaczonych na określony cel jest związana z kosztami podróży służbowych delegacji (23,4 mln EUR w tytule II i 0,9 mln EUR w tytule III). Kwota 2,2 mln EUR na tłumaczenia ustne pochodzi z dopłat dla niektórych języków.
Pozostała część jest w głównej mierze związana ze zwrotem przez inne instytucje kwot przeznaczonych na rozmaite działania i systemy, takie jak udział we wspólnym systemie finansowym z Radą, wpłaty na miejsca w żłobku Rady oraz inne wpłaty i zwroty związane z administracyjnymi działaniami Rady.
______
(1) Artykuł 316 TFUE stanowi: "Wydatki Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady, Komisji, jak również Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, są przedmiotem odrębnych części budżetu, bez uszczerbku dla szczególnych zasad odnoszących się do niektórych wydatków wspólnych".
(2) Inflacja w latach 2009-2010: 2,0 %, korekta wynagrodzeń i pule środków na tłumaczenia ustne: 2,2 %.
(3) W 2009 r. rezerwę zmniejszono o 1,06 mln EUR w celu sfinansowania prac grupy refleksji.
(4) Dyrektywa (COM(2009) 126 wersja ostateczna) Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych.
(5) Dok. 14329/10 FIN 428: List nr 1 w sprawie poprawek do projektu budżetu na rok 2011.
(6) W 2009 r. średni wskaźnik obsadzenia stanowisk wyniósł 91 %. W obu latach do odnośnych środków zastosowano ryczałtową redukcję w wysokości 7 %.
(7) Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot do puli środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2010 r. odpowiadało to kwocie 13,2 mln EUR.
(8) Kwota netto > 250.000 EUR.