POMOC PAŃSTWA - RUMUNIAPomoc państwa SA.31662 (11/C) (ex CP 237/10) - Międzynarodowy port lotniczy w Timiszoarze - Wizz Air
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 270/06)
(Dz.U.UE C z dnia 13 września 2011 r.)
Pismem z dnia 24 maja 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
Pismem z dnia 30 września 2010 r. konkurent Wizz Air na europejskim rynku transportu lotniczego (zwany dalej "skarżącym") złożył skargę, w której zarzucił, iż władze rumuńskie udzieliły liniom lotniczym Wizz Air Hungarian Airlines Ltd (zwanym dalej "Wizz Air") niezgodnej z prawem pomocy państwa w porcie lotniczym w Timiszoarze.
Skarżący wnosi o wydanie nakazu zawieszenia pomocy państwa oraz nakazu windykacji pomocy już przyznanej.
OPIS ŚRODKÓW
Skarga dotyczy dwóch środków: umowy marketingowej zawartej między portem lotniczym a Wizz Air w 2008 r. oraz systemu zniżek na opłaty lotniskowe wprowadzonego w sierpniu 2010 r.
Na podstawie posiadanych informacji Komisja postanowiła dokonać oceny systemów opłat lotniskowych z 2007, 2008 i 2010 r., w tym przewidzianych w nich zniżek i rabatów. Komisja sprawdza także, czy Wizz Air zapłacił już faktury za opłaty lotniskowe wystawione za okres od października 2009 r. do lutego 2010 r.
Według władz rumuńskich opłaty marketingowe należne Wizz Air na mocy umowy marketingowej nie zostały dotąd uiszczone. Z drugiej strony, port lotniczy nie dochodził do tej pory zapłaty opłat lotniskowych na kwotę równą należnym opłatom marketingowym za ten sam okres.
W systemach zniżek obowiązujących w 2007, 2008 i 2010 r. dokonano rozróżnienia między opłatami pasażerskimi za loty krajowe i międzynarodowe, przewidując wyższe opłaty za loty międzynarodowe. W systemach zniżek obowiązujących w 2007, 2008 i 2010 r. dokonano także rozróżnienia między pasażerami transferowymi i pasażerami tranzytowymi.
W systemie zniżek obowiązującym w 2007 r. wysokość zniżek rosła wraz z liczbą lądowań w ciągu roku i mogła wynieść nawet 85 %. W systemie zniżek obowiązującym w 2008 r. wysokość zniżek rosła na tej samej zasadzie i mogła wynieść nawet 70 %, natomiast wysokość zniżek za liczbę pasażerów, którzy weszli na pokład w ciągu roku, mogła osiągnąć 30 %.
System zniżek obowiązujący w 2010 r. zmienił system zniżek z 2008 r., wprowadzając zniżkę za liczbę pasażerów, którzy w ciągu miesiąca weszli na pokład samolotów o wadze MTOW ponad 70 ton, w wysokości do 85 %.
We wszystkich systemach przewidziano okresowe zniżki dla nowych operatorów i na nowe połączenia.
Ponadto władze rumuńskie dostarczyły Komisji informacje na temat finansowania publicznego przekazanego regionalnym portom lotniczym od momentu przystąpienia Rumunii do Unii Europejskiej. Z informacji tych wynika, że port lotniczy w Timiszoarze otrzymał finansowanie publiczne w latach 2007-2009. Władze rumuńskie utrzymują, że finansowanie publiczne przyznane portowi lotniczemu w Timiszoarze nie stanowi pomocy państwa, gdyż środek ten pomyślnie przechodzi test prywatnego inwestora.
OCENA ŚRODKA
Komisja zbadała, czy następujące środki mogą zostać uznane za pomoc państwa przyznaną portowi lotniczemu w Timiszoarze oraz przez port lotniczy w Timiszoarze Wizz Air i innym liniom lotniczym korzystającym z tego portu lotniczego:
a) roczne finansowanie działalności operacyjnej przyznane portowi lotniczemu w Timiszoarze;
b) opłaty lotniskowe przewidziane w AIP z 2007, 2008 i 2010 r.;
c) zniżki i rabaty przewidziane w AIP z 2007 r., wprowadzone w dniu 7 czerwca 2007 r.;
d) umowy z 2008 r. między Wizz Air a portem lotniczym w Timiszoarze;
e) zniżki i rabaty przewidziane w AIP z 2008 r., wprowadzone w dniu 23 października 2008 r.;
f) zniżki i rabaty przewidziane w AIP z 2010 r., wprowadzone w dniu 26 sierpnia 2010 r.; oraz
g) zwłoka w zapłacie opłat lotniskowych zafakturowanych na Wizz Air za okres październik 2009 r.-luty 2010 r.
Na podstawie posiadanych informacji Komisja wstępnie przyjmuje, że port lotniczy w Timiszoarze nie byłby rentowny bez rocznych dotacji na działalność operacyjną, gdyż z informacji przedstawionych przez władze rumuńskie jasno wynika, że wysokość rocznych dotacji na działalność operacyjną przekracza roczny zysk portu lotniczego. Z tego względu Komisja wyraża wątpliwość, czy w przedmiotowej sprawie test prywatnego inwestora wypada pozytywnie. Na tym etapie Komisja wstępnie przyjmuje, że roczne dotacje na działalność operacyjną przyznane portowi lotniczemu w Timiszoarze stanowią pomoc operacyjną, gdyż wpływają na obniżenie wydatków bieżących operatora portu lotniczego. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości taka pomoc operacyjna jest co do zasady niezgodna z rynkiem wewnętrznym.
Komisja wyraża wątpliwości dotyczące obecności pomocy w systemach z 2007, 2008 i 2010 r. oraz przewidzianych w nich zniżkach i rabatach. Wydaje się, że powyżej opisane systemy faworyzują konkretne linie lotnicze, które płacą niższe opłaty za te same usługi niż inni użytkownicy. Jak dotąd władze rumuńskie nie uzasadniły tych rozbieżności analizą kosztów i korzyści. Progi i maksymalne wysokości zniżek wydają się bardzo uznaniowe lub przesadzone.
Komisja wyraża także wątpliwości co do obecności pomocy w umowach zawartych z Wizz Air w 2008 r. W umowach tych port lotniczy wyraża zgodę na szereg zobowiązań wobec Wizz Air, mianowicie na uiszczanie opłat marketingowych. Brak jest dowodów na to, że umowy te spełniają wymagania testu prywatnego inwestora. Jeśli chodzi o opłaty marketingowe, władze rumuńskie przyznały nawet, że Wizz Air nie przejawia zainteresowania tą kwestią oraz iż nie można zmierzyć korzyści z nich wynikających.
Komisja uważa, że zgodność systemów i umów z 2008 r. można ocenić na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE oraz Wytycznych wspólnotowych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (zwanych dalej "wytycznymi w sprawie sektora lotnictwa z 2005 r."). Według powyższych wytycznych pomoc dotyczy jedynie otwierania nowych tras lub nowych połączeń na danej trasie oraz musi być ograniczona w czasie i zmniejszać się wraz z jego upływem. Na tym etapie Komisja wstępnie przyjmuje, że omawianej pomocy nie można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem na mocy wytycznych w sprawie sektora lotnictwa z 2005 r., ponieważ opłaty pasażerskie są różne w przypadku lotów krajowych i lotów międzynarodowych, tylko część zniżek i rabatów dotyczy nowych tras, a te, które dotyczą nowych tras, nie zmniejszają się wraz z upływem czasu.
Komisja wstępnie przyjmuje, że zwłoka w uiszczeniu opłat lotniskowych na kwotę 2,6 mln EUR, której przyczyn władze rumuńskie nie wyjaśniły, wiąże się z pomocą państwa. Środek nie spełnia wymogów żadnego z odstępstw przewidzianych w Traktacie. Dlatego też Komisja wyraża poważne wątpliwości co do zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym.
Na tym etapie Komisja wstępnie przyjmuje, że w omawianej sprawie zostały spełnione warunki wydania nakazu zawieszenia pomocy państwa oraz nakazu windykacji pomocy już przyznanej. Z tego względu Komisja zaprasza władza rumuńskie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(1) celem wydania przez Komisję ewentualnej decyzji nakazującej Rumunii zawieszenie stosowania przepisu przewidzianego w AIP z 2010 r., zgodnie z którym w przypadku samolotów o wadze powyżej 70 MTOW udziela się dodatkowych rabatów w wysokości od 72 % do 85 % na wszystkie opłaty lotniskowe. Ten dodatkowy rabat, który jak się wydaje przynosi korzyści jedynie Wizz Air, jest prima facie niewystarczający na pokrycie kosztów portu lotniczego i został de facto przyznany w sposób dyskryminujący. Komisja zaprasza także Rumunię do zgłoszenia uwag zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 celem wydania przez Komisję ewentualnej decyzji nakazującej Rumunii windykację od Wizz Air całości opłat lotniskowych od czasu rozpoczęcia przez Wizz Air działalności w porcie lotniczym w Timiszoarze do chwili wygaśnięcia umowy z 2008 r., a także pomocy udzielonej na mocy przepisu przewidzianego w AIP z 2010 r., zgodnie z którym w przypadku samolotów o wadze powyżej 70 MTOW udziela się dodatkowych rabatów w wysokości od 72 % do 85 % na wszystkie opłaty lotniskowe.
TEKST PISMA
grafika
______
(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.