Pomoc państwa C 36/07 - Pomoc państwa na rzecz Deutsche Post
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 263/05)
(Dz.U.UE C z dnia 7 września 2011 r.)
Pismem z dnia 10 maja 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate F
State Aid Greffe
J-70 3/232
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
I. DECYZJA O WSZCZĘCIU POSTĘPOWANIA Z 2007 r.
1. Pismem z dnia 12 września 2007 r.(1) (dalej zwanym decyzją z 2007 r.) Komisja poinformowała Niemcy, że zamierza szczegółowo zbadać wszelkie ewentualne zakłócenia konkurencji wynikające z przyznania Deutsche Post środków publicznych w postaci:
– transferów środków publicznych w wysokości 5,666 mln EUR przez TELEKOM w latach 1990-1995 (dalej zwanych transferami środków publicznych),
– państwowych gwarancji kredytowych (dalej zwanych gwarancjami państwowymi),
– dotacji publicznych w wysokości 27,628 mln EUR przeznaczonych na emerytury urzędników służby cywilnej (dalej zwanych dotacjami do emerytur),
– wyłącznego prawa do świadczenia usług pocztowych.
2. Na podstawie wyroku w sprawie Altmark(2) w decyzji z 2007 r. stwierdzono, że transfery środków publicznych oraz gwarancje państwowe stanowią pomoc w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W kwestii publicznego finansowania emerytur urzędników służby cywilnej w decyzji z 2007 r. wyrażono zastrzeżenia co do zakresu korzyści ekonomicznych, jakie Deutsche Post odniosła z tytułu dotacji do emerytur.
3. Jeśli chodzi o ocenę zgodności omawianego środka pomocy z rynkiem wewnętrznym, zgodnie z art. 106 ust. 2 TFUE, w decyzji z 2007 r. poddano w wątpliwość, czy środki pomocy państwa udzielone Deutsche Post były konieczne do wywiązania się z obowiązku świadczenia usługi powszechnej i czy były proporcjonalne do założonego celu.
II. UZASADNIENIE ROZSZERZENIA: WĄTPLIWOŚCI DOTYCZĄCE ZGODNOŚCI Z RYNKIEM WEWNĘTRZNYM DOTACJI DO EMERYTUR JAKO REKOMPENSATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZASTANYCH NA PODSTAWIE ART. 107 UST. 3 LIT. C)
4. W następstwie decyzji z 2007 r. Niemcy stwierdziły, że dotacje do emerytur nie stanowią pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, a gdyby nawet tak uznano, powinny one być analizowane wyłącznie jako rekompensata z tytułu kosztów zastanych, na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, a nie jako rekompensata z tytułu usługi publicznej, na podstawie art. 106 ust. 2 TFUE. Zważywszy, że Deutsche Post zawsze płaciła wyższą nominalną stawkę składek na ubezpieczenie społeczne niż jej konkurenci z sektora prywatnego, władze niemieckie twierdzą, że dotacja do emerytur jest zgodnym z rynkiem wewnętrznym środkiem pomocy służącym zrekompensowaniu kosztów zastanych (ustalonych np. w związku z decyzją Komisji w sprawie pomocy państwa na rzecz finansowania świadczeń emerytalnych urzędników państwowych zatrudnionych w poczcie francuskiej(3)).
5. Zważywszy, że decyzja z 2007 r. zawiera jedynie pobieżną ocenę dotacji do emerytur, wydaje się, że należy dokładniej zbadać, czy Deutsche Post rzeczywiście ponosiła nadzwyczajnie wysokie koszty emerytur i w jakim zakresie dotacje do emerytur były uzasadnione w celu zapewnienia uczciwej konkurencji między Deutsche Post a jej konkurentami.
6. Szczególnie ważny wydaje się fakt, że Deutsche Post otrzymała rekompensatę nie tylko w postaci dotacji do emerytur - właściwy organ regulacyjny zatwierdził także wyższe uregulowane ceny przesyłek pocztowych w związku z rzekomo nadzwyczajnie wysokimi kosztami emerytur. Jeśli weźmie się pod uwagę obie formy rekompensaty, pojawiają się wątpliwości co do zgodności z rynkiem wewnętrznym dotacji do emerytur jako rekompensaty z tytułu kosztów zastanych. Ze wstępnej oceny zgodności wynika, że Deutsche Post w rzeczywistości uiszczała składki na ubezpieczenie społeczne według stawek niższych o 10-15 % niż te, które obowiązywały jej konkurentów.
TEKST PISMA
______
(1) Zaproszenie do zgłaszania uwag z dnia 12 września 2007 r. zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie środka pomocy C 36/07 (ex NN 25/07) - Pomoc państwa dla Deutsche Post AG (Dz.U. C 245 z 19.10.2007, s. 21).
(2) Sprawa C-280/00 Altmark Trans GmbH [2003] Rec. I-7747.
(3) Decyzja Komisji z dnia 10 października 2007 r. w sprawie pomocy państwa przyznanej przez Francję w odniesieniu do reformy sposobu finansowania świadczeń emerytalnych urzędników państwowych zatrudnionych w przedsiębiorstwie La Poste (Dz.U. L 63 z 7.3.2008, s. 16).
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.263.4 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 36/07 - Pomoc państwa na rzecz Deutsche Post - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 07/09/2011 |
| Data ogłoszenia: | 07/09/2011 |