united kingdom
ukraine

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 maja 2011 r. dotyczącej procedury stosowania art. 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Sprawa COMP/39.796 - Suez Environnement - Breach of seal).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 24 maja 2011 r.

dotyczącej procedury stosowania art. 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu

(Sprawa COMP/39.796 - Suez Environnement - Breach of seal)

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 3640 wersja ostateczna)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(2011/C 251/04)

(Dz.U.UE C z dnia 27 sierpnia 2011 r.)

W dniu 24 maja 2011 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą procedury stosowania art. 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu(2). Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja niniejszym podaje do wiadomości nazwy osób zainteresowanych oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar pieniężnych, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnicy handlowej. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=1_39796

1. WPROWADZENIE

(1) Decyzja jest skierowana do Lyonnaise des Eaux France SA. ("LDE", Francja) oraz Suez Environnement Company SA. ("Suez Environnement", Francja). Nakłada ona na przedsiębiorstwa grzywnę za złamanie pieczęci nałożonych przez pracowników Komisji podczas inspekcji przeprowadzanej w siedzibie LDE, tj. za naruszenie określone w art. 23 ust. 1 lit. e) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.

2. PROCEDURA

(2) W dniu 21 maja 2010 r. wszczęto postępowanie przeciwko Suez Environnement w celu przyjęcia decyzji nakładającej kary za złamanie pieczęci w siedzibie LDE, spółki całkowicie zależnej od Suez Environnement.

(3) W dniu 21 października 2010 r. przesłano spółce Suez Environnement oraz LDE pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Na podstawie dostępnych faktów w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń stwierdzono, że pieczęcie nałożone w siedzibie spółki LDE zostały złamane w rozumieniu art. 23 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 i że odpowiedzialność za to naruszenie można przypisać LDE i Suez Environnement.

(4) W dniu 8 grudnia 2010 r. Suez Environnement i LDE przekazały swoje uwagi w odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń Komisji. W swojej odpowiedzi nie zakwestionowały one ani zaistniałych faktów, ani ich

kwalifikacji prawnej. Ponadto nie kwestionowały one przypisania naruszenia Suez Environnement.

(5) W dniu 2 maja 2011 r. przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących co do istnienia naruszenia oraz co do proponowanej kwoty grzywny. Komitet doradczy wydał jednogłośnie pozytywną opinię co do projektu decyzji Komisji, w tym proponowanej kwoty grzywny.

(6) Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające przedstawił sprawozdanie końcowe dnia 3 maja 2011 r. W sprawozdaniu stwierdzono, że prawo stron do złożenia wyjaśnień zostało uwzględnione.

3. FAKTY

(7) W dniu 14 kwietnia 2010 r., podczas inspekcji w siedzibie spółki LDE przeprowadzonej w zastosowaniu art. 20 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w ramach sprawy COMP/39.756 (Rynki wody i gospodarki ściekowej), pieczęcie nałożone przez pracowników Komisji zostały złamane.

4. ANALIZA

(8) Po pierwsze, w decyzji stwierdzono, że wspomniane pieczęcie zostały nałożone zgodnie z przepisami art. 20 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1/2003, oraz że były nienaruszone w momencie ich nakładania.

(9) Po drugie, w decyzji stwierdzono, że wspomniane pieczęcie zostały złamane w rozumieniu art. 23 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1/2003, oraz że ich złamanie było w najlepszym wypadku skutkiem zaniedbania.

(10) Po trzecie, decyzja przypisuje naruszenie LDE, ponieważ naruszenie zostało popełnione w pomieszczeniach LDE. Ponadto naruszenie przypisuje się również Suez Environnement, ze względu na powiązania gospodarcze, organizacyjne i prawne między LDE a Suez Environnement, jak również ze względu na fakt, że spółka ta była ściśle zaangażowana w przebieg inspekcji w siedzibie LDE.

5. GRZYWNA

(11) Po ustaleniu naruszenia określonego w art. 23 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1/2003, Komisja może nałożyć na przedsiębiorstwa grzywnę w wysokości maksymalnie 1 % ich całkowitego obrotu.

(12) W tym przypadku, jeśli chodzi o wysokość grzywny, decyzja uwzględnia zarówno wagę naruszenia, jak i inne czynniki związane ze szczególnymi okolicznościami sprawy.

(13) Jeśli chodzi o wagę naruszenia, w decyzji określono, że złamanie pieczęci stanowi poważne naruszenie uprawnień, jakie przysługują Komisji przy prowadzeniu postępowań w dziedzinie konkurencji. Ponadto w decyzji podkreślono, że LDE i Suez Environnement, które są dużymi przedsiębiorstwami mającymi dostęp do ekspertyz prawnych w dziedzinie prawa konkurencji, miały pełną świadomość, jakiego rodzaju kary grożą za tego typu naruszenie.

(14) Jeśli chodzi o pozostałe czynniki związane ze szczególnymi okolicznościami sprawy, w decyzji wskazano, że Suez Environnement i LDE, po odkryciu złamania pieczęci, z własnej inicjatywy i bezzwłocznie przekazały Komisji liczne informacje wyjaśniające okoliczności sprawy i ułatwiające postępowanie Komisji. Ponadto przekazały informacje, w których przyznają, że jeden z pracowników LDE złamał pieczęcie.

(15) W tym kontekście w decyzji podkreślono, że Suez Environnement i LDE przedstawiły informacje wykraczające znacznie poza te, do których przekazania Komisja mogłaby wezwać na mocy art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(16) Ponadto w decyzji stwierdzono, że Suez Environnement i LDE zaakceptowały wnioski Komisji zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisji co do zaistniałych faktów, ich kwalifikacji prawnej oraz przypisania naruszenia LDE i Suez Environnement.

6. PODSUMOWANIE

(17) Na podstawie wszystkich tych informacji, w decyzji nałożono grzywnę w wysokości 8 mln EUR solidarnie i wspólnie na LDE i Suez Environnement.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(2) Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu Rady WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). W obu przypadkach treść postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszej decyzji odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, we właściwych przypadkach, jako odniesienia odpowiednio do art. 81 i 82 Traktatu WE.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.251.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 maja 2011 r. dotyczącej procedury stosowania art. 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Sprawa COMP/39.796 - Suez Environnement - Breach of seal).
Data aktu: 27/08/2011
Data ogłoszenia: 27/08/2011