POMOC PAŃSTWA - NIEMCYPomoc państwa C 40/09 (ex N 555/09)
Przedłużenie formalnego postępowania wyjaśniającego, WestLB AG
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 23/07)
(Dz.U.UE C z dnia 25 stycznia 2011 r.)
Pismem z dnia 5 listopada 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie przedłużenia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFEU dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pomocy/środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Rue Joseph II/Jozef II-straat 70
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
I. PROCEDURA
(1) W dniu 10 grudnia 2009 r. władze niemieckie zgłosiły środek na rzecz WestLB służący ratowaniu aktywów o obniżonej jakości w formie utworzenia banku likwidującego złe aktywa, zwanego Erste Abwicklungsanstalt (EAA). Środek ten przewidywał dokapitalizowanie w wysokości 3 mld EUR.
(2) Decyzją z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie C 40/09 Komisja tymczasowo zatwierdziła utworzenie EAA w celu przeciwdziałania zagrożeniu stabilności finansowej. Tą samą decyzją Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE ze względu na wątpliwości dotyczące zgodności przedmiotowego środka służącego ratowaniu aktywów, powrotu banku do prawidłowego funkcjonowania, odpowiedniego podziału obciążeń oraz łagodzenia skutków zakłócenia konkurencji spowodowanego (dodatkową) pomocą.
(3) Decyzją z dnia 22 czerwca 2010 r. Komisja przedłużyła tymczasowe zatwierdzenie EAA ze względu na stabilność finansową.
II. FAKTY
(4) Władze niemieckie dostarczyły dalszych informacji o środku na rzecz WestLB służącym ratowaniu aktywów o obniżonej jakości w formie utworzenia EAA dla portfela o wartości księgowej 77 mld EUR. Przeniesienie aktywów miało miejsce w dwóch etapach w 2009 i 2010 r. Do EAA przeniesiono trzy główne typy aktywów: portfel strukturyzowanych papierów wartościowych, portfel papierów wartościowych i portfel "kredytowy" dla kredytów i pożyczek. Władze niemieckie wskazały rzeczywistą wartość ekonomiczną (REV) przeniesionych aktywów, która była niższa od wartości przeniesienia aktywów, nawet po odjęciu dokapitalizowania w wysokości 3 mld EUR ze strony władz niemieckich.
(5) W grudniu 2009 r. Komisja zaangażowała ekspertów zewnętrznych w celu przeprowadzenia oceny rzeczywistej wartości ekonomicznej portfela przeniesionego do EAA. We wrześniu 2010 r. wycena została zakończona i zdaniem ekspertów rzeczywista wartość ekonomiczna aktywów przeniesionych przez władze niemieckie została znacznie zawyżona.
III. OCENA
(6) W decyzji z 22 grudnia 2009 r. Komisja stwierdziła już, iż dokapitalizowanie w wysokości 3 mld EUR oraz środek służący ratowaniu aktywów o obniżonej jakości w formie utworzenia EAA stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja określiła teraz wstępnie wysokość pomocy w formie przeniesienia na bank likwidujący złe aktywa.
(7) Ponadto Komisja zajęła stanowisko w sprawie wyceny środków na rzecz ratowania aktywów o obniżonej jakości. Zgadza się z powołanymi ekspertami, że rzeczywista wartość ekonomiczna przeniesionych aktywów była zbyt wysoka. Na tym etapie Komisja nie może także zaakceptować żadnych innych czynników łagodzących przedstawianych przez władze niemieckie. Zatem Komisja wstępnie stwierdza, że aktywa o obniżonej jakości zostały przeniesione w wartości przekraczającej o około 3 mld EUR rzeczywistą wartość ekonomiczną. Zgodnie z pkt 41 Komunikatu w sprawie aktywów o obniżonej jakości Komisja wątpi, czy przedmiotowy środek można uznać za zgodny, skoro kwota ta nie podlega odzyskaniu i skutkuje dalszą restrukturyzacją WestLB.
(8) Dodatkowo Komisja ma wątpliwości, czy plan restrukturyzacji przedstawiony przez władze niemieckie w grudniu 2009 r. wykazuje szansę na powrót WestLB do prawidłowego funkcjonowania. W szczególności, biorąc pod uwagę ostatnio zaktualizowane wyniki finansowe, Komisja wątpi, czy model biznesowy WestLB jest stabilny. Ponadto, aby móc rozważyć znaczne zwiększenie pomocy, konieczny jest dalszy podział obciążeń oraz podejmowanie środków łagodzących skutki zakłócenia konkurencji.
TEKST PISMA
grafika