Budapeszt, 29-31 maja 2011 r.
(2011/C 221/01)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2011 r.)
1. Droga ku ożywieniu gospodarczemu: zarządzanie gospodarką, strategia "Europa 2020" i europejski semestr
1.1. COSAC popiera wysiłki instytucji Unii Europejskiej zmierzające do usprawnienia koordynacji gospodarczej w obrębie UE, a ponadto - z myślą o szybszym ożywieniu i zrównoważonym wzroście - podkreśla potrzebę włączenia tych wysiłków do strategii "Europa 2020".
1.2. COSAC potwierdza, że pakiet sześciu wniosków ustawodawczych dotyczących zarządzania gospodarką ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia dyscypliny budżetowej oraz uniknięcia nadmiernych zakłóceń równowagi makroekonomicznej, jak stwierdzono w konkluzjach ze spotkania Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2011 r. W związku z tym COSAC zwraca się do wszystkich właściwych instytucji UE o podjęcie przez każdą z nich środków niezbędnych do przyjęcia ww. wniosków do czerwca 2011 r. W tym kontekście COSAC wyraża duże uznanie dla wysiłków urzędującej prezydencji mających na celu osiągnięcie kompromisu pomiędzy instytucjami UE.
1.3. COSAC zwraca się do rządów państw członkowskich UE o ułatwienie udziału parlamentów w Semestrze Europejskim - w celu uwzględnienia ich uprawnień budżetowych. COSAC potwierdza, że parlamenty zamierzają aktywnie uczestniczyć w tej nowej inicjatywie, wykorzystując tradycyjne środki zaangażowania parlamentarnego, w tym kontrolę nad krajowymi programami reform.
1.4. COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę dotyczącą ewentualnej dorocznej konferencji międzyparlamentarnej poświęconej budżetowi i wzywa instytucje UE do aktywnego udziału w szeroko zakrojonej dyskusji planowanej w ramach tej konferencji.
1.5. COSAC uznaje wysiłki szeregu państw członkowskich zmierzające do zacieśnienia współpracy w dziedzinie polityki gospodarczej, podatkowej i monetarnej, a ponadto wzywa pilnie wszystkie państwa członkowskie do wykorzystania możliwości bliższej współpracy, jakie oferują traktaty, szczególnie w kwestiach dotyczących rynku wewnętrznego.
2. Kontrola parlamentarna nad wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz wspólną polityką bezpieczeństwa i obrony (WPBiO)
2.1. COSAC odnotowuje toczącą się w ramach Konferencji Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej dyskusję na temat przyszłości kontroli parlamentarnej nad WPZiB oraz WPBiO, a także postęp osiągnięty podczas konferencji przewodniczących w Brukseli. COSAC uważa, że wnioski przyjęte na tym spotkaniu stanowią dobry punkt wyjścia dla przyszłych debat i ostatecznych decyzji dotyczących kontroli parlamentarnej nad WPZiB oraz WPBiO. Oczekujemy na jak najszybsze zwołanie kolejnego posiedzenia, aby kontynuować prowadzone w tym zakresie prace.
2.2. COSAC odnotowuje, że w związku z zakończeniem działalności przez Zgromadzenie Unii Zachodnioeuropejskiej należy stworzyć ramy kontroli parlamentarnej nad WPZiB oraz WPBiO zgodnie z postanowieniami Traktatu z Lizbony.
2.3. Biorąc pod uwagę szczególny charakter tego obszaru polityki, COSAC podkreśla istotną rolę parlamentów narodowych w procesie kontroli parlamentarnej nad wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa oraz wspólną polityką bezpieczeństwa i obrony.
2.4. COSAC zwraca się zatem do wszystkich właściwych instytucji, a szczególnie do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, o ścisłą współpracę z parlamentami oraz o ich należyte informowanie o postępach w dziedzinie WPZiB oraz WPBiO w celu wykonania postanowień Traktatu z Lizbony.
3. Stan Unii
3.1. Zgodnie z preambułą Traktatu o Unii Europejskiej COSAC podkreśla, że Traktat z Lizbony wyznacza nowy etap w procesie integracji europejskiej. COSAC potwierdza też potrzebę wdrożenia postanowień Traktatu dotyczących skutecznej współpracy pomiędzy parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim.
3.2. COSAC przyjmuje z zadowoleniem pierwszą zorganizowaną w ramach jego działalności debatę na temat stanu Unii. Zwraca się do Komisji Europejskiej o uwzględnienie opinii parlamentów przy opracowywaniu własnej oceny stanu Unii oraz przy przygotowywaniu programu prac.
3.3. W odniesieniu do dalszego rozwoju sytuacji w Unii Europejskiej COSAC podkreśla znaczenie poprawy komunikacji z obywatelami UE, m.in. poprzez przekazywanie informacji o Unii Europejskiej za pośrednictwem parlamentów narodowych.
4. Współpraca z instytucjami Unii Europejskiej
4.1. COSAC przyjmuje z zadowoleniem nową jakość współpracy nawiązanej w ramach Traktatu z Lizbony pomiędzy parlamentami narodowymi a Komisją Europejską oraz Parlamentem Europejskim.
4.2. COSAC przyjmuje z zadowoleniem aktywne działania parlamentów narodowych w dziedzinie kontroli stosowania zasady pomocniczości zgodnie z Protokołem nr 2 załączonym do Traktatu z Lizbony. Parlamenty narodowe przyjęły różne procedury dotyczące prowadzenia tych kontroli w praktyce. COSAC uważa, że parlamenty i instytucje UE powinny się dzielić dotychczasowymi praktykami oraz doświadczeniami związanymi ze stosowaniem Protokołu nr 2 i że konieczne jest doprecyzowanie zakresu jego stosowania w drodze ciągłego dialogu z udziałem wszystkich zainteresowanych podmiotów.
4.3. Aby parlamenty narodowe mogły prowadzić kontrolę stosowania zasady pomocniczości zgodnie z celem Traktatu z Lizbony, wnioski Komisji powinny być gruntownie uzasadniane. COSAC wyraża uznanie dla obecnych wysiłków Komisji Europejskiej na rzecz spełnienia tego postulatu, podkreśla jednak, jak ważne jest, by Komisja kontynuowała i rozszerzała te działania.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.221.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Opinia z XLV posiedzenia COSAC - Budapeszt, 29-31 maja 2011 r. |
Data aktu: | 27/07/2011 |
Data ogłoszenia: | 27/07/2011 |