Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 37/10 (ex NN 64/10) - Dokapitalizowanie FHB - Decyzja o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 37/10 (ex NN 64/10) - Dokapitalizowanie FHB

Decyzja o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 178/07)

(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 2011 r.)

Pismem z dnia 24 stycznia 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze węgierskie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Rue Joseph II/Jozef II-straat 70

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1) Dnia 31 marca 2009 r. władze węgierskie dokapitalizowały FHB. W odpowiedzi na pytania Komisji Węgry stwierdziły, że pomocy udzielono na podstawie węgierskiego programu gwarancji i dokapitalizowania, zatwierdzonego przez Komisję(1). W styczniu 2010 r. Węgry przedstawiły projekt planu restrukturyzacji FHB. Zaktualizowaną wersję planu przesłano we wrześniu 2010 r. W lutym 2010 r. FHB zwrócił kapitał wpłacony przez państwo. W dniu 28 października 2010 r. FHB uzgodnił ze skarbem państwa, że zapłaci odsetki od kapitału.

II. FAKTY

(2) FHB to węgierski bank założony w 1997 r. jako bank hipoteczny. W 2006 r. postanowiono rozszerzyć działalność banku i powiększyć sieć oddziałów, tak aby - poprzez wejście na rynek bankowości detalicznej - poszerzone zostały podstawy finansowe i operacyjne. W 2007 r. udział państwa w FHB został obniżony do 4 %. FHB prowadzi działalność przede wszystkim na rynku obligacji zabezpieczonych hipoteką i przy udziale w rynku wynoszącym 23 % (w 2009 r.) zajmuje drugie miejsce za OTP (74 %). Udział FHB w rynku detalicznych kredytów hipotecznych wynosi 4,7 %, a w rynku lokat detalicznych - 0,4 %. Na koniec 2008 r. suma bilansowa FHB wynosiła około 2,58 mld EUR(2). W 2008 r. FHB osiągnął zysk w wysokości około 25 mln EUR, a w 2009 r. - około 26,5 mln EUR.

(3) FHB otrzymał dwa rodzaje pomocy. Na podstawie zatwierdzonego przez Komisję(3) węgierskiego programu wspierania płynności przyznano mu pożyczkę w wysokości około 120 mld HUF (436 mln EUR).

(4) Bank otrzymał także zastrzyk kapitałowy w wysokości 30 mld HUF (około 100 mln EUR). Zgodnie z węgierskim programem gwarancji i dokapitalizowania roczna stopa odsetek od tego kapitału, należnych od banków stabilnych, wynosi około 10,5 %. W lutym 2010 r. FHB zwrócił otrzymany kapitał bez zapłaty jakichkolwiek odsetek. Roczna stopa odsetek wpłaconych ostatecznie w październiku 2010 r. wynosiła około 4 %.

(5) Zgodnie z programem gwarancji i dokapitalizowania, jeżeli dokapitalizowanie przekracza 2 % wartości aktywów banku ważonych ryzykiem, jak to było w przypadku FHB, należy poinformować Komisję o zamiarze zastosowania takiego środka pomocy. Jeżeli Komisja nie zatwierdzi oceny określającej kondycję banku jako trwale stabilną, stopa odsetek powinna być wyższa w związku z podwyższonym ryzykiem, a ponadto w ciągu sześciu miesięcy od daty dokapitalizowania należy przedstawić plan restrukturyzacji. Węgry nie poinformowały Komisji o zamiarze zastosowania tego środka pomocy.

(6) Zgodnie z planem restrukturyzacji obejmującym lata 2010-2014 FHB dąży do poprawy płynności, struktury źródeł finansowania, jakości portfela i rentowności, tak aby zapewnić długoterminową stabilność funkcjonowania. W tym celu FHB planuje skoncentrować się na [...](*). Jeśli chodzi o jakość swojego obecnego portfela kredytowego, FHB dąży do utrzymania jej na dotychczasowym poziomie poprzez wprowadzenie różnych programów wsparcia klientów. Ponadto FHB twierdzi, że w celu zmniejszenia ryzyka kredytowego wprowadził ścisłe normy działalności kredytowej i zrezygnował z udzielania kredytów denominowanych w CHF. Działalność kredytowa skoncentrowana jest na kredytach hipotecznych oraz [...]. Zgodnie z założeniami planu głównym sposobem zapewnienia rentowności będzie zróżnicowanie źródeł dochodów i zagwarantowanie opłacalności (w tym kilka inicjatyw służących obniżeniu kosztów).

(7) Bank zobowiązał się do niepodnoszenia realnej wysokości nagród i premii dla członków zarządu w porównaniu

z 2008 r. Bank nie wypłacił dywidendy w 2010 r. i zobowiązał się, że zaproponuje akcjonariuszom [...]

(8) W czerwcu 2010 r. FHB postanowił kupić Allianz Bank i podpisać dwudziestoletnią umowę o wyłączną współpracę strategiczną z Allianz Hungaria Insurance. W rezultacie zakupu Allianz Bank sieć oddziałów FHB ma się powiększyć do liczby ponad 70 oddziałów. Transakcja ta najwyraźniej nie została uwzględniona w prognozach finansowych FHB.

III. OCENA

(9) Komisja jest zdania, że zastrzyk kapitałowy został przyznany niezgodnie z programem gwarancji i dokapitalizowania, a zatem stanowi pomoc niezgodną z prawem. Zapłacone odsetki od kapitału były znacznie niższe, niż przewidziano w programie w odniesieniu do stabilnych banków. Dostarczony kapitał znacznie przekraczał pułap 2 % wartości aktywów ważonych ryzykiem, a Komisja nie została poinformowana o dokapitalizowaniu. Komisja ma poważne wątpliwości co do tego, czy w momencie przyznania wsparcia można było uznać sytuację banku za trwale stabilną. Komisja ma zatem wątpliwości co do zgodności pomocy otrzymanej przez FHB ze wspólnym rynkiem.

(10) Jeśli chodzi o plan restrukturyzacji przedstawiony przez stronę węgierską we wrześniu 2010 r., Komisja ma następujące wątpliwości co jego zgodności z unijnymi regułami pomocy państwa.

(11) W kwestii możliwości przywrócenia długoterminowej stabilności FHB za pomocą planu restrukturyzacji Komisja ma wątpliwości co do racjonalności pewnych założeń planu, a zatem zwraca się do władz węgierskich o przekazanie dalszych, uzasadniających je informacji, a także o uwzględnienie w prognozach finansowych zakupu banku Allianz. Ponadto Komisja ma wątpliwości co do zapewnienia długoterminowej stabilności banku ze względu na jego wysoką ekspozycję w zakresie hurtowych źródeł finansowania.

(12) Ponadto Komisja ma poważne wątpliwości co do tego, czy odsetki wpłacone skarbowi państwa z tytułu zastrzyku kapitałowego są wystarczające, aby zapewnić odpowiedni wkład własny banku w restrukturyzację. Bank zapłacił tylko około 4 %, natomiast w programie przewidziano około 10,5 % w przypadku banku stabilnego, zaś bank w trudnej sytuacji powinien zapłacić nawet więcej. Ponadto zakup Allianz Bank oraz umowa z Allianz Hungaria Insurance budzi wątpliwości co do utrzymania jak najniższych kosztów restrukturyzacji.

(13) Co więcej, zdaniem Komisji nie wykazano, że podjęte zostały wystarczające środki w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji wywołanych przez pomoc udzieloną FHB, szczególnie w kontekście strategii ekspansji banku, dokonanych przez niego niedawnych przejęć oraz niedostatecznej wysokości odsetek zapłaconych za kapitał przekazany przez skarb państwa.

______

(1) Dz.U. C 147 z 27.6.2009, s. 2.

(2) Przyjmując, że 1 EUR = 266,7 HUF (kurs z dnia 31 grudnia 2008 r.).

(3) Dz.U. C 47 z 25.2.2010, s. 16.

(*) Informacje poufne.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.178.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 37/10 (ex NN 64/10) - Dokapitalizowanie FHB - Decyzja o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 18/06/2011
Data ogłoszenia: 18/06/2011