z dnia 16 lutego 2011 r.
w sprawie reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej
(CON/2011/13)
(2011/C 150/01)
(Dz.U.UE C z dnia 20 maja 2011 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 29 listopada 2010 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie następujących projektów (zwanych dalej "projektami Komisji"):
1) projekt rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (zwany dalej "projektem rozporządzenia w sprawie procedury nadmiernego deficytu")(1);
2) projekt dyrektywy Rady w sprawie wymogów dotyczących ram budżetowych w państwach członkowskich (zwany dalej "projektem dyrektywy w sprawie ram budżetowych")(2);
3) projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro (zwany dalej "projektem rozporządzenia w sprawie procedury egzekwowania budżetowego")(3);
4) projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zaburzeń równowagi makroekonomicznej w strefie euro (zwany dalej "projektem rozporządzenia w sprawie procedury stosowanej do nadmiernych zaburzeń")(4);
5) projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (zwany dalej "projektem rozporządzenia w sprawie procedury nadzoru budżetowego")(5);
6) projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zapobiegania zaburzeniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania (zwany dalej "projektem rozporządzenia w sprawie procedury nadzoru makroekonomicznego")(6).
Właściwość EBC do wydania opinii w sprawie projektu rozporządzenia w sprawie procedury nadmiernego deficytu wynika z art. 126 ust. 14 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że egzekwowanie procedury nadmiernego deficytu ma znaczenie w kontekście głównego celu Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), jakim jest zapewnienie stabilności systemu finansowego zgodnie z treścią art. 127 ust. 1 oraz art. 282 ust. 2 Traktatu, a także z art. 2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych (zwanego dalej "Statutem ESBC").
Właściwość EBC do wydania opinii w sprawie projektu dyrektywy w sprawie ram budżetowych, projektu rozporządzenia w sprawie procedury egzekwowania budżetowego, projektu rozporządzenia w sprawie procedury stosowanej do nadmiernych zaburzeń, projektu rozporządzenia w sprawie procedury nadzoru budżetowego oraz projektu rozporządzenia w sprawie procedury nadzoru makroekonomicznego wynika z art. 127 ust. 4 tiret pierwsze oraz art. 282 ust. 5 Traktatu a także z art. 4 lit. a tiret pierwsze Statutu ESBC, jako że mają one także znaczenie w kontekście wskazanego powyżej podstawowego celu ESBC.
Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego wraz z uwagami przedstawionymi przez Radę Ogólną.
Uwagi ogólne
1. Obecny kryzys jednoznacznie wykazał, iż ambitna reforma zarządzania gospodarczego niewątpliwie leży w interesie Unii Europejskiej, państw członkowskich, a w szczególności strefy euro.
2. Dokument EBC z dnia 10 czerwca 2010 r. zatytułowany "Reinforcing economic governance in the euro area" proponował wzmocnienie struktur zarządzania i egzekwowania w polityce gospodarczej i budżetowej strefy euro. Proponował również selektywne rozszerzenie takich wzmocnionych struktur na wszystkie państwa członkowskie UE.
3. EBC zauważa, iż raport grupy zadaniowej dla Rady Europejskiej w sprawie wzmocnienia zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej z dnia 21 października 2010 r. (zwany dalej "raportem grupy zadaniowej") zawiera szereg dodatkowych zaleceń uzupełniających projekty Komisji. EBC uczestniczył w grupie zadaniowej, lecz nie podziela wszystkich stwierdzeń zawartych w raporcie grupy zadaniowej.
4. Projekty Komisji stanowią znaczące rozszerzenie i wzmocnienie przepisów Unii Europejskiej w dziedzinie nadzoru gospodarczego i budżetowego i w pewnym zakresie poprawiają również egzekwowanie tych zasad w strefie euro. Niemniej jednak, nie udaje im się osiągnąć wymaganego istotnego postępu w zakresie nadzoru w strefie euro, a taki postęp EBC uznaje za niezbędny w celu zapewnienia stabilności i niezakłóconego funkcjonowania strefy euro. Podobnie jak zostało to podkreślone w dniu 4 listopada 2010 r. we wstępnym oświadczeniu na konferencji prasowej podsumowującej posiedzenie Rady Prezesów, raport grupy zadaniowej stanowi dla Unii Europejskiej wzmocnienie istniejących przepisów w dziedzinie nadzoru budżetowego i makroekonomicznego. Jednakże Rada Prezesów uważa, iż raport grupy zadaniowej nie idzie na tyle daleko, by osiągnąć wymagany istotny postęp w tej dziedzinie, do którego nawoływała sama grupa zadaniowa.
5. Niniejsza opinia wykorzystuje wnioski zawarte w przywołanym wyżej dokumencie EBC zatytułowanym "Reinforcing economic governance in the euro area", jak również uczestnictwo EBC w grupie zadaniowej oraz stanowisko EBC w przedmiocie raportu grupy zadaniowej, w celu sformułowania szeregu zaleceń dla Komisji. Zalecenia te dotyczą takich elementów, które EBC uznaje za niezbędne w dążeniu do osiągnięcia istotnego postępu w zarządzaniu gospodarczym w strefie euro. Żadne z tych zaleceń nie wymaga zmiany Traktatu.
6. W tym duchu, EBC zauważa, iż po ich przyjęciu, projekty Komisji staną się podstawowym instrumentem zmuszającym Unię Europejską i państwa członkowskie do prowadzenia stabilnej polityki gospodarczej i budżetowej. W przypadku strefy euro, dalsze wzmocnienie zarządzania gospodarczego idące w parze z pogłębionym procesem integracji wśród państw członkowskich strefy euro jest tym bardziej uzasadnione. Obecny kryzys jednoznacznie wykazał, że niestabilna polityka gospodarcza i finansowa w niektórych państwach strefy euro i wynikająca z niej niestabilność finansowa może również bezpośrednio przekładać się na trudności w innych państwach członkowskich strefy euro. Co za tym idzie, EBC wzywa prawodawcę UE i państwa członkowskie do wykorzystania toczącego się procesu legislacyjnego do wzmocnienia pakietu zarządzania gospodarczego w najszerszym możliwym zakresie dopuszczonym na mocy obecnie obowiązujących traktatów. Ponadto, w odpowiednim momencie UE powinna rozważyć podjęcie reformy Traktatu w celu dalszego wzmocnienia zarządzania gospodarczego.
7. W ocenie EBC podstawowym mankamentem projektów Komisji jest niewystarczający poziom automatyzmu. EBC dostrzega, iż projekty Komisji stanowią względne zwiększenie stopnia automatyzmu w porównaniu z obecną sytuacją, w szczególności poprzez fakt, iż Komisja przedstawia projekty zamiast zaleceń oraz poprzez wprowadzenie głosowania w Radzie odwróconą kwalifikowaną większością głosów. EBC jest również świadomy, że Rada korzysta z uznaniowości na mocy, odpowiednio art. 121 i 126 Traktatu przy wykonaniu nadzoru nad polityką gospodarczą i budżetową oraz w odniesieniu do nadmiernego deficytu budżetowego. W tym duchu, EBC proponuje by prawodawca UE rozważył odejście od wprowadzonych w 2005 r. zmian w Pakcie na rzecz stabilności i wzrostu(7), które to zmiany zwiększyły swobodę działania państw członkowskich w odniesieniu do wykonywania przez nie obowiązków podjętych na mocy paktu.
8. W każdym wypadku, w uzupełnieniu wskazanego powyżej zwiększenia stopnia automatyzmu, Rada ma możliwość wydania formalnej deklaracji stwierdzającej, iż we wszystkich procedurach objętych projektami Komisji, Rada będzie co do zasady głosować za kontynuacją takiej procedury, jeżeli taka będzie propozycja lub zalecenie ze strony Komisji zawarte w jej projekcie lub zaleceniu, oraz, że w przypadkach gdy ta zasada nie będzie przestrzegana Rada uzasadni odstępstwo od niej. Co za tym idzie, brak kontynuacji procedury będzie stanowić wyjątek, który z kolei będzie musiał być uzasadniony przez Radę. Aczkolwiek deklaracje nie mają mocy wiążącej, takie zobowiązanie będzie stanowić wytyczne przy wykonywaniu uznaniowości przysługującej Radzie w ramach różnych procedur i tym samym przyczyni się do ich wzmocnienia. Taka deklaracja mogłaby stać się częścią ram UE w dziedzinie zarządzania gospodarczego.
9. EBC uważa, iż taka deklaracja stanowi niezbędny element niezakłóconego funkcjonowania zarządzania gospodarczego w UE. W przypadku gdyby Rada nie wydała takiej deklaracji, EBC zaleca jako alternatywę deklarację Eurogrupy skupiającej 17 państw członkowskich strefy euro o głosowaniu co do zasady za kontynuacją procedur z jednoczesnym zobowiązaniem do uzasadnienia wszelkich odstępstw od tej zasady.
10. Ponadto, w projektach Komisji występuje szereg elementów wykazujących niewystarczający poziom automatyzmu, które powinny być ponownie rozpatrzone, a mianowicie:
a) projekt rozporządzenia w sprawie procedury nadzoru budżetowego umożliwia państwom członkowskim odejście od ścieżki dostosowania w kierunku średniookresowych celów budżetowych w przypadku ostrego spowolnienia gospodarczego o ogólnym charakterze. Biorąc pod uwagę fundamentalne znaczenie stabilności budżetowej, EBC nie zaleca wprowadzania takiego rodzaju klauzul korekcyjnych. Gdyby miały one jednak zostać utrzymane, EBC zaleca by stosowanie tych klauzul było poddane wyraźnemu zastrzeżeniu, iż nie mogą one zagrażać stabilności budżetowej;
b) projekt rozporządzenia w sprawie procedury egzekwowania budżetowego przewiduje, iż Rada dokona przeglądu narzuconych depozytów oprocentowanych, depozytów nieoprocentowanych oraz nałożonych grzywien w związku z nadzwyczajną sytuacją gospodarczą lub w odpowiedzi na umotywowany wniosek danego państwa członkowskiego. Takie możliwości zmiany podjętej wcześniej decyzji powinny być wyeliminowane gdyż wydają się one jedynie sprzyjać przedłużeniu procedury i generować dodatkową pracę dla Komisji, bez żadnego szczególnego uzasadnienia, gdyż Komisja i Rada dokonały już wcześniej analizy wszelkich mających zastosowanie okoliczności oraz argumentów danego państwa członkowskie przed narzuceniem przez Radę sankcji finansowych;
c) na bardziej ogólnej płaszczyźnie, przepisy w dziedzinie zarządzania gospodarczego nie powinny narzucać Komisji obowiązków ograniczających jej właściwość do wydawania zaleceń lub przedstawiania projektów kontynuacji procedur. W szczególności, należy wyłączyć zasadę, że Komisja musi uwzględniać dyskusje toczące się w ramach Rady jako warunek kontynuacji przez Komisję jakiejkolwiek procedury.
11. Dodatkowo, EBC zaleca wzmocnienie automatyzmu poprzez wprowadzenie zasady głosowania w Radzie metodą odwróconej większości głosów przy wszelkich możliwych okazjach, tak jak w przypadku opinii wydawanych przez Radę w sprawie programów stabilności i konwergencji ustanowionych na podstawie art. 121 ust. 3 Traktatu, jak również poprzez wprowadzenie kroków proceduralnych, które przyśpieszają procedurę w drodze zwiększenia nacisku na nieprzestrzegające zasad państwa członkowskie. W tym ostatnim kierunku, art. 121 ust. 4 Traktatu pozwala na zwiększenie stopnia automatyzmu w projekcie rozporządzenia w sprawie procedury nadzoru budżetowego. Ponadto, implementacja art. 126 ust. 8 Traktatu mogłaby prowadzić do ustanowienia takiego etapu procedury nadmiernego deficytu, w ramach którego państwo członkowskie musi wykazać, iż skuteczne działania zostały przedsięwzięte celem zapobiegania nakładaniu sankcji.
12. Dodatkowe środki polityczne i ryzyko utraty reputacji powinny być ustanowione w projekcie rozporządzenia w sprawie nadzoru budżetowego i w sprawie procedury nadmiernego deficytu, w tym obowiązki sprawozdawcze po stronie państwa członkowskiego i przedkładanie przez Radę odpowiednich raportów Radzie Europejskiej. Co więcej, Komisja, według jej uznania we współpracy z EBC w odniesieniu do państw członkowskich strefy euro lub państw członkowskich uczestniczących w ERM II, powinna przeprowadzać inspekcje w tych państwach członkowskich, które nie przestrzegają zaleceń Rady.
13. EBC wyraża również zaniepokojenie faktem, że odpowiednie czynniki są traktowane zbyt łagodnie przy dokonywaniu oceny zgodności z wartościami odniesienia wskaźnika zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych. Aczkolwiek wszystkie istotne czynniki powinny być rozważane przy przygotowaniu przez Komisję raportu o występowaniu nadmiernego poziomu zadłużenia i aczkolwiek w szczególny sposób należy uwzględnić gwarancje udzielone przez państwa członkowskie na mocy europejskiego instrumentu stabilności finansowej lub też w przyszłości na mocy europejskiego mechanizmu stabilizacyjnego (EMS), to jednak wszystkie te czynniki powinny być brane pod uwagę wyłącznie w sytuacji, gdy wskaźnik zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych obniża się w perspektywie trzech lat zgodnie z prognozami Komisji. Jakiekolwiek łagodzące czynniki nigdy nie powinny prowadzić do oceny, iż w państwie członkowskim nie występuje nadmierny poziom zadłużenia, gdy poziom zadłużenia przekracza wartość odniesienia, a prognozy wskazują, iż ono będzie mieć tendencję wzrostową.
14. Wprowadzenie większej swobody przy ocenie deficytów w ramach procedury nadmiernego deficytu, w szczególności poprzez uwzględnianie szeregu istotnych czynników w sytuacji gdy poziom zadłużenia jest mniejszy niż wartość odniesienia w postaci 60 % produktu krajowego brutto (PKB), stoi w sprzeczności ze wzmacnianiem zasad. Niezależnie od tego, czy poziom zadłużenia przekracza lub nie przekracza wartości odniesienia 60 % PKB, istotne czynniki powinny być brane pod uwagę wyłącznie w ramach oceny czy deficyt jest nadmierny w przypadku gdy poziom deficytu, zanim te istotne czynniki były brane pod uwagę, jest bliski wartości odniesienia 3 % PKB, zaś przekroczenie tej wartości ma charakter tymczasowy, zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami. Wreszcie, wartości liczbowe do oceny zmian w poziomie zadłużenia powinny być niezwłocznie stosowane począwszy od daty wejścia w życie rozporządzenia.
15. W kontekście projektu rozporządzenia w sprawie procedury nadzoru budżetowego, EBC zaleca, by: a) odpowiedni postęp w kierunku średniookresowych celów budżetowych był oceniany na podstawie oceny całościowej, przyjmując za punkt odniesienia bilans strukturalny, w tym analizę wydatków z wyłączeniem środków uznaniowych po stronie dochodów; b) poziom wzrostu wydatków nie powinien co do zasady przekraczać prognozowanego tempa potencjalnego wzrostu produktu krajowego brutto (PKB) w średnim okresie; c) prognozowane tempo potencjalnego wzrostu PKB w średnim okresie powinno być ustalane zgodnie ze wspólną metodologią wykorzystywaną przez Komisję; d) biorąc pod uwagę wpływ struktury wzrostu gospodarczego na wzrost dochodów, konieczne jest ustalenie operacyjnych definicji tych elementów w kodeksie dobrych praktyk(8).
16. EBC przyjmuje ze szczególnym zadowoleniem wprowadzenie procedury nadzoru makroekonomicznego, która pokrywa dotychczasowy istotny brak w przepisach w dziedzinie zarządzania gospodarczego. Ta nowa procedura powinna stanowczo skupiać się na tych państwach członkowskich strefy euro, które doświadczają trwałej utraty konkurencyjności i znaczących deficytów w rachunkach bieżących. Powinny być również brane pod uwagę skutki uboczne w strefie euro oraz szczególne wymogi w zakresie niezakłóconego funkcjonowania tej strefy. Biorąc pod uwagę zmieniający się charakter kryzysu na przestrzeni czasu, zestaw wskaźników, które powinny być uwzględniane w ramach tej procedury może się zmieniać. Nie może to jednak prowadzić do utraty głównego celu procedury, jakim jest zapobieganie sytuacjom skutkującym ryzykiem dla stabilności gospodarczej, budżetowej i finansowej w strefie euro oraz w UE.
17. Poprzez wprowadzenie definicji pojęcia "zaburzeń", zakres procedury powinien obejmować otwarty katalog sytuacji, którym ma zapobiegać ta procedura. Prewencyjny charakter tej procedury byłby dodatkowo wzmocniony wprowadzeniem do niej pojęcia "sytuacji podatnych na ryzyka", które obejmowałoby sytuacje, w których w państwach członkowskich występują możliwe trudności, które byłyby objęte właściwym nadzorem makroekonomicznym unii gospodarczej i walutowej. Należy również podkreślić, iż zalecenia wydawane w ramach tej procedury powinny być spójne z pozostałymi procedurami ustanowionymi na mocy art. 121, 126 i 136 Traktatu, jak również to, że procedura powinna należycie uwzględniać zobowiązania podjęte na mocy porozumień ERM II. Co do odniesień do Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) w ramach procedury nadzoru makroekonomicznego, aczkolwiek jej niezależność nie jest naruszona, jeżeli w ramach tej procedury uwzględniane będą jej ostrzeżenia i zalecenia, to EBC zaleca wprowadzenie odniesienia do konieczności przestrzegania zasad poufności ERRS.
18. Ponadto, procedura nadzoru makroekonomicznego powinna być poddana przejrzystym i skutecznym mechanizmom wszczęcia tej procedury. Oceny zaburzeń makroekonomicznych oraz zalecenia działań korygujących powinny być szeroko nagłaśniane na wszystkich etapach tej procedury. Zwiększony poziom automatyzmu oraz stopniowanie sankcji finansowych powinno również być wprowadzone w ramach procedury stosowanej do nadmiernych zaburzeń makroekonomicznych, w szczególności po pierwszym przypadku naruszenia zasad przez państwo członkowskie, poprzez zalecenie Rady, po którym Rada mogłaby już nałożyć obowiązek ustanowienia depozytu oprocentowanego bez potrzeby występowania kolejnego naruszenia. Kolejne naruszenie powinno być sankcjonowane grzywną.
19. W odniesieniu do odsetek naliczonych od depozytów nieoprocentowanych oraz grzywien nałożonych na państwa członkowskie strefy euro przewidzianych przez projekty Komisji, powinny one być przeznaczone na rzecz ESM, który ma zostać ustanowiony w 2013 r. z jednoczesnym wprowadzeniem odpowiedniego rozwiązania przejściowego do czasu jego powołania.
20. Procedury objęte projektami Komisji powinny być implementowane i egzekwowane w sposób spójny. Byłoby to ułatwione poprzez przyjęcie w najszerszym możliwym zakresie zasad jednoznaczności, przejrzystości i przewidywalności przy przyjmowaniu i stosowaniu odpowiednich rozporządzeń. Należy ograniczyć możliwość formułowania sprzecznych interpretacji lub sporów co do kwestii związanych z szacowaniem oraz unikać procesów biurokratycznych.
21. EBC sugeruje, by inspekcje Komisji w ramach procedur nadzoru budżetowego i makroekonomicznego oraz procedury nadmiernego deficytu były przeprowadzane we współpracy z EBC, jeżeli Komisja uzna to za właściwe, w odniesieniu do przeprowadzanych w państwach członkowskich, których walutą jest euro oraz w odniesieniu do państw członkowskich uczestniczących w ERM II. Uczestnictwo EBC w inspekcjach w Grecji i Irlandii okazało się użyteczne. EBC traktuje takie uczestnictwo jako wkład EBC w politykę gospodarczą i będzie dokonywać takiego wkładu bez uszczerbku dla niezależności EBC w wykonywaniu jego zadań ustanowionych w Traktacie.
22. EBC dostrzega również potrzebę ustanowienia ciała doradczego składającego się z osób o uznanych kompetencjach w dziedzinie gospodarczej i budżetowej w celu przygotowania niezależnego raportu przedstawianego instytucjom Unii w sprawie wykonywania przez Radę i Komisję, w tym przez Eurostat, ich obowiązków na mocy art. 121 i 126 Traktatu oraz na mocy procedur ustanowionych w projektach Komisji. Jeżeli możliwości ciała doradczego na to pozwolą, oraz bez uszczerbku dla jego głównego zadania przygotowania wskazanego wyżej raportu, ciało doradcze powinno również dokonywać analizy szczególnych kwestii gospodarczych lub budżetowych na wniosek Rady Europejskiej, Rady lub Komisji. Zadania ciała doradczego nie powinny naruszać właściwości Komisji. Członkowie ciała doradczego powinni być całkowicie niezależni. Prawodawca UE będzie musiał ustanowić administracyjny status oraz cechy takiego ciała wraz z przeznaczeniem na jego rzecz odpowiednich zasobów materialnych i ludzkich. Ciało doradcze powinno być ustanowione w ramach projektu rozporządzenia w sprawie procedury nadzoru budżetowego, zaś odniesienia do tego ciała doradczego powinny zostać umieszczone w innych projektach Komisji.
23. Odnośnie do projektu dyrektywy w sprawie ram budżetowych, podczas gdy EBC popiera wybór dyrektywy jako instrumentu prawnego, to jednak EBC uważa, iż cel i charakter tej dyrektywy przemawiają za transpozycją krajową jak najbliższą brzmieniu dyrektywy. Ma to szczególne znaczenie dla państw członkowskich strefy euro. W tym duchu, EBC z zadowoleniem przyjąłby polityczne oświadczenie ze strony Eurogrupy o dążeniu do osiągnięcia takiej jednolitej transpozycji krajowej, co mogłoby zostać odzwierciedlone w preambule do dyrektywy.
24. EBC uważa również, że wszystkie państwa członkowskie powinny zostać zobowiązane do zapewnienia niezależnego monitorowania, analizy i zatwierdzania jako kluczowych elementów ich ram budżetowych. Odrębny szczególny rozdział powinien zostać wprowadzony dla państw członkowskich strefy euro, w ramach którego pożądane elementy wskazane w konkluzjach Rady z dnia 17 maja 2010 r. oraz w raporcie grupy zadaniowej staną się obowiązkowe dla państw członkowskich strefy euro za pośrednictwem przepisów dyrektywy. Państwa członkowskie niebędące członkami strefy euro miałyby możliwość dobrowolnego wprowadzenia w życie tych elementów do ich porządków prawnych, co EBC szczególnie poleca. Wśród tych pożądanych elementów, priorytetem w dyrektywie wydaje się być ustanowienie niezależnych rad budżetowych. Należy również należycie rozważyć wprowadzenie metody budżetowania "z góry na dół" (top-down), co oznacza uprzednie ustalenie całkowitego poziomu wydatków, który jest następnie przydzielany na poszczególne ministerstwa lub agencje rządowe.
25. Wszystkie te środki nie powinny stać na przeszkodzie temu, by państwa członkowskie rozwinęły mocniejsze ramy budżetowe, takie jak wprowadzenie zasad zakazujących publicznego deficytu strukturalnego powyżej określonego pułapu PKB. Jednocześnie prawodawca UE powinien rozważyć wprowadzenie w dyrektywie lub w innych aktach prawnych zobowiązania dla państw członkowskich do przyjęcia ustawodawstwa jednoznacznie określającego pułapy zadłużenia z dokładnymi definicjami i ograniczeniami, gdyż takie przepisy przyczyniłyby się do pewności prawnej.
26. Dodatkowo, EBC zaleca podkreślenie znaczenia przejrzystych prognoz i metod ich opracowania. Jednocześnie prognozy Komisji muszą pełnić kluczową rolę jako punkt odniesienia dla prognoz krajowych.
27. Ponadto, w kontekście skuteczności, dyrektywa powinna wprost odnosić się do kosztów nakładanych na krajowe organy za nieprzestrzeganie liczbowych zasad budżetowych, w tym zarówno środków niefinansowych jak i sankcji finansowych na poziomie krajowym. Powinny być ustanowione zobowiązania do spłaty w średnim okresie zadłużenia przekraczającego wielkości dopuszczalne na mocy krajowych ram budżetowych. Szczególne okoliczności, w których tymczasowe naruszenie zasad jest dopuszczalne powinny być zdefiniowane bardzo wąsko. Ponadto, EBC uważa, że przewidywane wejście w życie ESM w 2013 r. powinno prowadzić do ustanowienia terminu na transpozycję dyrektywy do dnia 31 grudnia 2012 r. zamiast 31 grudnia 2013 r.
28. W odniesieniu do statystyki jako części dyrektywy, EBC wspiera poprawę terminowości i wiarygodności rocznych i kwartalnych rachunków sektora rządowego i samorządowego przedkładanych Komisji na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(9). Dyrektywa może przyczynić się do jednoczesnej poprawy terminowości i wiarygodności ogólnych rachunków publicznych poprzez wsparcie implementacji systemów rachunków publicznych opartych na zasadzie przyrostu, które są związane z rachunkami krajowymi opartymi na ESA 95. Systemy rachunkowości powinny być oparte na standardach rachunkowości dla sektora publicznego uznanych na poziomie międzynarodowym w celu zapewnienia zharmonizowanego uznawania i szacowania transakcji sektora rządowego i samorządowego.
29. Odnośnie do statystyki w przyszłych aktach prawnych, EBC zauważa, iż zgodnie z treścią raportu grupy zadaniowej, wymagane są działania prawodawcze na poziomie UE, by Europejski kodeks praktyk statystycznych stał się dokumentem prawnie wiążącym. Natomiast w międzyczasie należy przyśpieszyć pełne wprowadzenie w życie tego kodeksu, w szczególności w odniesieniu do jakości oraz upoważnień do zbierania danych. Ponadto, uprawnienia Eurostatu do oceny i monitorowania zawiadomień w ramach procedury nadmiernego deficytu powinny być wzmocnione w kierunku wprowadzenia środków zapobiegawczych, by polepszyć jakość statystyki rządowej.
30. Wreszcie, EBC ostrzega, iż projekty Komisji, a w szczególności reformy dotyczące strefy euro, będą skutkować zwiększoną ilością pracy zarówno na poziomie UE jak i na poziomie krajowym, co wymaga odpowiedniego przydzielenia zasobów ludzkich i materialnych.
Proponowane zmiany
Proponowane przez EBC zmiany w projektach Komisji wraz z ich uzasadnieniem zamieszczono w załączniku.
Umocowania projektów rozporządzeń i dyrektywy po ich przyjęciu powinny odzwierciedlać przedstawienie niniejszej opinii.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 lutego 2011 r.
Jean-Claude TRICHET | |
Prezes EBC |
______
(1) COM(2010) 522.
(2) COM(2010) 523.
(3) COM(2010) 524.
(4) COM(2010) 525.
(5) COM(2010) 526.
(6) COM(2010) 527.
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 1) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1056/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).
(8) Dokument zatytułowany "Specifications on the implementation of the Stability and Growth Pact and Guidelines on the format and content of stability and convergence programmes" zatwierdzony przez Radę ECOFIN w dniu 7 września 2010 r.
(9) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, s. 1.
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.150.1 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Opinia w sprawie reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej (CON/2011/13). |
Data aktu: | 16/02/2011 |
Data ogłoszenia: | 20/05/2011 |