Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Papier samokopiujący - Ponowne przyjęcie decyzji w odniesieniu do Bolloré - (Sprawa COMP/36.212).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające(1)Papier samokopiujący - Ponowne przyjęcie decyzji w odniesieniu do Bolloré

(Sprawa COMP/36.212)

(2011/C 138/07)

(Dz.U.UE C z dnia 7 maja 2011 r.)

Omawiana sprawa dotyczy ponownego przyjęcia decyzji w odniesieniu do spółki Bolloré. W 2001 r. Komisja przyjęła decyzję, w której uznała, że spółka Bolloré i inne przedsiębiorstwa brały udział w kartelu w sektorze papieru samokopiującego, w ramach którego ustalano ceny i dokonywano podziału rynku, naruszając tym samym art. 101 TFUE(2). W przyjętej decyzji Komisja uznała, że spółka Bolloré dopuściła się naruszenia w postaci bezpośredniego udziału w kartelu, a także jako spółka dominująca przedsiębiorstwa Copigraph w okresie, w którym doszło do naruszenia(3).

Spółka Bolloré skierowała do Sądu sprawę dotyczącą między innymi naruszenia przez Komisję przysługującego jej prawa do ustnego złożenia wyjaśnień, ponieważ w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń określono jedynie jej odpowiedzialność jako spółki dominującej, a nie odpowiedzialność wynikającą z bezpośredniego udziału. Sąd oddalił skargę spółki Bolloré(4). Następnie spółka Bolloré złożyła do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ("ETS") odwołanie od tego wyroku.

ETS orzekł, że prawa spółki Bolloré do obrony zostały naruszone "w jednej istotnej kwestii". Zdaniem Trybunału Sąd popełnił błąd, nie wyciągając wniosków prawnych ze stwierdzenia, że prawo spółki Bolloré do obrony nie zostało jej zapewnione. Trybunał uznał w szczególności, że w zaistniałych okolicznościach nie można wykluczyć, że całość decyzji została oparta na postępowaniu, w odniesieniu do którego spółka Bolloré nie miała możliwości obrony(5).

Dnia 15 grudnia 2009 r. Komisja wystosowała nowe pisemne zgłoszenie zastrzeżeń do spółki Bolloré, w którym uznała tę spółkę winną zarówno bezpośredniego udziału w kartelu, jak również udziału w charakterze spółki dominującej przedsiębiorstwa Copigraph.

Strona otrzymała dostęp do akt sprawy w postaci dwóch płyt CD-ROM przekazanych w dniu 22 grudnia 2009 r.

Ustne złożenie wyjaśnień odbyło się w dniu 17 marca 2010 r.

Spółka Bolloré stwierdziła, że przysługujące jej prawo do obrony zostało naruszone w odniesieniu do zasady ne bis in idem, a także ze względu na nadmiernie wydłużony czas trwania postępowania. W przeciwieństwie do spółki Bolloré uważam, że ponowne przyjęcie decyzji przez Komisję po unieważnieniu pierwszej decyzji przez ETS nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem. W sprawie PVC II ETS wyjaśnił, że zasada ne bis in idem "sama w sobie nie wyklucza wznowienia postępowania w odniesieniu do tego samego działania naruszającego konkurencję, jeżeli pierwsza decyzja została unieważniona z powodów proceduralnych, natomiast nie wydano orzeczenia co do meritum sprawy"(6). Trybunał unieważnił pierwszą decyzję Komisji w tej sprawie z powodu naruszenia przysługującego spółce Bolloré prawa do ustnego złożenia wyjaśnień, a zatem z powodu naruszenia podstawowego wymogu proceduralnego. Trybunał nie wypowiedział się jednak co do meritum sprawy.

Ponadto nie podzielam argumentu spółki Bolloré, zgodnie z którym czas trwania postępowania Komisji był nadmiernie długi, a zatem niezgodny z art. 6 europejskiej konwencji praw człowieka i art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Z samego faktu, że od czasu zaprzestania naruszenia upłynęło 14 lat, nie wynika, że Komisja nie podjęła działań w rozsądnym terminie. Odwołanie od pierwszej decyzji złożone przez spółkę Bolloré oczekiwało na decyzję Trybunału przez ponad 7 lat. Ponad połowa całego okresu postępowania nie była zatem zależna od działań Komisji. Na podstawie orzecznictwa Trybunału okres, w którym odwołanie w danej sprawie oczekuje na rozpatrzenie przez sąd, nie może być brany pod uwagę przy określaniu długości postępowania prowadzonego przez Komisję, nawet jeśli zakwestionowana decyzja zostanie ostatecznie unieważniona z powodu błędu Komisji(7).

W każdym przypadku brak działań w rozsądnym czasie, gdyby został udowodniony, stanowiłby podstawę do unieważnienia decyzji, tylko gdyby zostało udowodnione, że naruszenie tej zasady niekorzystnie wpłynęło na możliwość podjęcia obrony przez zainteresowane przedsiębiorstwo(8). Spółka Bolloré wiedziała już o zastrzeżeniu dotyczącym odpowiedzialności jako spółki dominującej, ponieważ znalazło się ono w pierwszym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń przekazanym w 2000 r., natomiast zastrzeżenie dotyczące bezpośredniego udziału zostało jej przekazane w pierwszej decyzji z 2001 r. Ponadto spółka Bolloré podjęła obronę w odniesieniu do merytorycznej strony zarzutów Komisji już w odwołaniu skierowanym do Sądu, kwestionując m.in. swój bezpośredni udział w kartelu. Spółka Bolloré nie przedstawiła zatem przekonujących argumentów, które by wskazywały, że wydłużone postępowanie administracyjne wpłynęło niekorzystnie na przysługujące jej prawo do obrony.

Podsumowując, uważam, że prawo spółki Bolloré do obrony nie zostało naruszone w odniesieniu do kwestii proceduralnych poruszonych przez stronę.

Uważam, że projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

Stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo strony do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela dnia 21 czerwca 2010 r.

Michael ALBERS

______

(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariusza ds. wysłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21.

(2) Dz.U. L 115 z 21.4.2004, s. 1-88.

(3) Ówczesny urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające udzielił informacji na temat procedury, która doprowadziła do przyjęcia pierwszej decyzji, w sprawozdaniu z dnia 5 grudnia 2001 r. - Dz.U. C 96 z 21.4.2004, s. 39.

(4) Sprawy połączone T-109/02 i in., Bolloré i inni przeciwko Komisji, Zb.Orz. [2007] s. II-947.

(5) Sprawy połączone C-322/07 i in., Papierfabrik August Kohler i inni przeciwko Komisji, dotychczas nieopublikowane w Zb.Orz., pkt 34-48.

(6) Sprawy połączone C-238/99 P i in., Limburgse Vinyl Maatschappij i inni przeciwko Komisji (PVC II) [2002] Rec. I-8375, pkt 61 i 62.

(7) Sprawy połączone C-238/99 P i in., Limburgse Vinyl Maatschappij i inni przeciwko Komisji (PVC II) przytoczone powyżej, pkt 202 i -204. Sprawy połączone T-305/94, Limburgse Vinyl Maatscappij N.V. i inni przeciwko Komisji (PVC II) [1999], Rec. II-931, pkt 123; Sprawa T-57/01, Solvay przeciwko Komisji [2009] dotychczas nieopublikowana w Zb.Orz., pkt 124.

(8) Sprawa C-105/04, Nederlandse Federatieve Vereniging voor de Groothandel op Elektrotechnisch Gebied przeciwko Komisji [2006] Zb.Orz. s. I-8725, pkt 42-43.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.138.19

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Papier samokopiujący - Ponowne przyjęcie decyzji w odniesieniu do Bolloré - (Sprawa COMP/36.212).
Data aktu: 07/05/2011
Data ogłoszenia: 07/05/2011