united kingdom
ukraine

Sprawa C-73/11 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba) wydanego w dniu 7 grudnia 2010 r. w sprawie T-11/07 Frucona Košice a.s. przeciwko Komisji Europejskiej, St. Nicolaus - trade a.s., wniesione w dniu 18 lutego 2011 r. przez Frucona Košice a.s.

Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba) wydanego w dniu 7 grudnia 2010 r. w sprawie T-11/07 Frucona Košice a.s. przeciwko Komisji Europejskiej, St. Nicolaus - trade a.s., wniesione w dniu 18 lutego 2011 r. przez Frucona Košice a.s.

(Sprawa C-73/11 P)

(2011/C 130/22)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 30 kwietnia 2011 r.)

Strony

Wnosząca odwołanie: Frucona Košice a.s. (przedstawiciele: P. Lasok QC, J. Holmes, Barrister, B. Hartnett, Barrister, O. Geiss, Rechtsanwalt)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska, St. Nicolaus - trade a.s.

Żądania wnoszącej odwołanie

Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:

1) uchylenie wyroku Sądu z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie T-11/07 w zakresie, w jakim dotyczy zarzutów czwartego i szóstego podniesionych przez wnoszącą odwołanie w skardze do Sądu;

2) uwzględnienie tych zarzutów jako zasadnych;

3) skierowanie sprawy do ponownego rozpoznania przez Sąd, tak aby mógł wydać rozstrzygnięcie w przedmiocie podniesionych przez wnoszącą odwołanie zarzutów piątego, szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego w zakresie, w jakim dotyczą postępowania w sprawie egzekucji należności podatkowych; i

4) obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Wnosząca odwołanie podnosi na jego poparcie następujące dwa zarzuty:

1) Zarzut pierwszy:

Sąd nie ocenił zastosowania przez Komisję kryterium wierzyciela prywatnego z naruszeniem wymogów prawnych.

(i) Ocena Komisji nie była oparta na prawidłowym kryterium prawnym, jako że Komisja nie zbadała problematyki z punktu widzenia hipotetycznego inwestora prywatnego, aby określić, czy umorzenie zobowiązania na podstawie układu było ewidentnie większe nić umorzenie, na jakie zgodziłby się taki wierzyciel.

(ii) Sąd popełnił ten sam błąd co Komisja i nie zbadał prawidłowo kwestii, w jaki sposób inwestor prywatny postrzegałby sytuację na podstawie informacji, jakimi taki wierzyciel dysponował w sposób zasadny w momencie zawarcia układu.

(iii) Zamiast tego Sąd potwierdził stanowisko Komisji, mające charakter oceny a posteriori, dotyczące porównania zalet likwidacji i układu. Owa ocena pomijała ryzyko i opóźnienia, które wywołałyby oczywiste i znaczne obciążenie dla inwestora prywatnego decydującego o sposobie postępowania.

(iv) Należy uchylić wyrok Sądu w tym zakresie, a odpowiednie zarzuty podniesione przed Sądem przez wnoszącą odwołanie winny zostać uwzględnione.

2) Zarzut drugi:

Sąd starał się w sposób niedopuszczalny zastąpić rozumowanie Komisji swym własnym rozumowaniem, jeśli chodzi o stosowanie kryterium wierzyciela prywatnego, lub ocenił istniejące dowody dotyczące tego kryterium w sposób ewidentnie nieprawidłowy, przez co wypaczył te dowody.

(i) Chcąc uniknąć stwierdzenia, że Komisja dopuściła się oczywistych błędów i opuszczeń w ramach analizy przychodów, jakie mogłyby zostać uzyskane z postępowania likwidacyjnego, Sąd przekroczył swe uprawnienia kontrolne i starał się przedstawić swe własne rozumowanie i dokonać własnej analizy ekonomicznej.

(ii) Jeśli chodzi o koszty postępowania likwidacyjnego, Sąd stwierdził oczywiste błędy w ocenie stanu faktycznego dokonanej przez Komisję, a oddalenie przez Sąd zarzutu czwartego wnoszącej odwołanie w zakresie dotyczącym kosztów postępowania likwidacyjnego opierało się na zastąpieniu przez Sąd rozumowania Komisji jego własnym rozumowaniem lub na ewidentnym wypaczeniu przedstawionych mu dowodów.

(iii) Badając czas trwania postępowania likwidacyjnego, Sąd wypaczył dowody zawarte w aktach Komisji, starał się w sposób niedopuszczalny przedstawić swe własne motywy, aby uzasadnić a posteriori okoliczność, że Komisja nie wzięła w ogóle pod uwagę tych dowodów, i nie ustosunkował się do argumentu wnoszącej odwołanie, że uchybienia w analizie ekonomicznej Komisji, stwierdzone w skardze, powinny zostać rozpatrzone łącznie.

(iv) Sąd popełnił błąd, opierając się na "ostrożności" Komisji jako powodzie niezajęcia stanowiska w kwestii ewidentnych uchybień w analizie ekonomicznej Komisji, które wnosząca odwołanie podniosła w ramach zarzutów czwartego i szóstego skargi do Sądu, przez co popełnił omyłkę w zakresie oceny ekonomicznej lub wypaczył dostępne dowody.

(v) Wyrok Sądu winien zatem zostać uchylony w zakresie, w jakim dotyczy zarzutów czwartego i szóstego, podniesionych przez wnoszącą odwołanie w skardze do Sądu, a zarzuty te winny zostać uwzględnione.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Od 1 kwietnia zaktualizowana lista leków refundowanych - są nowe terapie

Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.

Inga Stawicka 01.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.130.12

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-73/11 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba) wydanego w dniu 7 grudnia 2010 r. w sprawie T-11/07 Frucona Košice a.s. przeciwko Komisji Europejskiej, St. Nicolaus - trade a.s., wniesione w dniu 18 lutego 2011 r. przez Frucona Košice a.s.
Data aktu: 30/04/2011
Data ogłoszenia: 30/04/2011