Pomoc państwa C 20/10 (ex N 536/08 i ex NN 32/10)
SOGAS - Società per la gestione dell'aeroporto dello Stretto
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 292/12)
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2010 r.)
Pismem z dnia 20 lipca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Włoską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Uwagi te zostaną przekazane Republice Włoskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
Dnia 27 października 2008 r. władze włoskie zgłosiły Komisji zamiar przyznania przez region Kalabria pomocy mającej na celu pokrycie strat finansowych spółki SOGAS SpA - Società per la Gestione dell'Aeroporto dello Stretto (dalej "SOGAS"), będącej operatorem portu lotniczego Reggio Calabria.
OPIS ŚRODKA
Z informacji przedstawionych przez władze włoskie wynika, że w czerwcu 2005 i 2006 r. akcjonariusze SOGAS podjęli decyzję o dofinansowaniu spółki (wł. versamento a fondo perduto) w celu pokrycia strat poniesionych przez nią w dwóch poprzednich latach, a dofinansowanie to miało formę dotacji w wysokości proporcjonalnej do ich udziału w spółce w czasie podejmowania decyzji. W tym czasie region Kalabria był właścicielem 50 % kapitału, natomiast właścicielami pozostałych akcji były: gmina Reggio Calabria, prowincja Reggio Calabria, prowincja Mesyna, gmina Mesyna, Izba Handlowa w Reggio Calabria oraz Izba Handlowa w Mesynie.
Środek zgłoszony przez władze włoskie odnosi się wyłącznie do wkładu regionu w wysokości 1.824.964 EUR.
Z informacji, którymi dysponuje Komisja, wynika, że prowincja Reggio Calabria, gmina Mesyna, gmina Reggio Calabria oraz Izba Handlowa w Mesynie już przekazały odpowiednie wkłady na rzecz SOGAS.
W grudniu 2007 r., po kolejnych stratach poniesionych w 2006 r., akcjonariusze SOGAS podjęli decyzję o przekształceniu kapitałów rezerwowych spółki w kapitał własny, a następnie o zmniejszeniu kapitału własnego w celu pokrycia pozostałych strat. Kapitał własny, który pozostał, był natomiast poniżej poziomu wymaganego od operatorów portów lotniczych na podstawie przepisów włoskiego prawa.
W związku z tym akcjonariusze SOGAS zatwierdzili dokapitalizowanie spółki kwotą 2.742.919 EUR w celu przywrócenia kapitału własnego do poziomu wymaganego przepisami włoskiego prawa.
Dokapitalizowania spółki dokonano poprzez zamianę obligacji już subskrybowanych przez niektórych akcjonariuszy SOGAS Region Kalabria nie należał do grona akcjonariuszy, będących w posiadaniu tych obligacji zamiennych. Wskutek tego udział regionu Kalabria w spółce zmalał z 50 % do 6,74 %.
OCENA ŚRODKA
Komisja uważa, że zgłoszona pomoc stanowi pomoc państwa. Komisja ma także wątpliwości co do tego, czy wkłady wniesione wcześniej do spółki przez akcjonariuszy SOGAS na zasadzie proporcjonalnej i późniejsze dokapitalizowanie spółki nie stanowiły pomocy państwa.
Komisja uważa, że zgodność zgłoszonego środka ze wspólnym rynkiem należy ocenić na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE oraz Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 (dalej "Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej").
Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej przewidują, że w niektórych przypadkach ograniczenia strukturalne danego regionu mogą być na tyle poważne, że możliwe jest udzielenie regionalnej pomocy operacyjnej w celu pobudzenia procesu rozwoju regionalnego. W szczególności takiej pomocy można udzielić w regionach kwalifikujących się do odstępstwa przewidzianego w art. 107 ust. 3 lit. a), o ile: (i) jest to uzasadnione ze względu na wkład pomocy w rozwój regionalny oraz jej charakter; (ii) poziom pomocy jest proporcjonalny do ograniczeń, które ma ona złagodzić; (iii) pomoc jest udzielana w odniesieniu do z góry określonej grupy kosztów kwalifikowalnych i ograniczona do pewnej części tych kosztów a także; (iv) ma charakter tymczasowy i z czasem ulega zmniejszeniu.
Na obecnym etapie Komisja przyjmuje wstępną opinię, że pomocy nie można uznać za uzasadnioną ze względu na jej wkład w rozwój regionalny.
Ponadto pomoc jest przeznaczona na pokrycie kosztów, których charakter nie został wcześniej określony, i nie istnieje ograniczenie do określonego procentu tych kosztów.
Zatem obecnie Komisja ma wątpliwości, czy środek zgłoszony przez władze włoskie, jest zgodny z wymogami wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.292.30 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Republika Włoska - Pomoc państwa C 20/10 (ex N 536/08 i ex NN 32/10) - SOGAS - Societa per la gestione dell’aeroporto dello Stretto - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 28/10/2010 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2010 |