Pomoc państwa C 16/09 - Hypo Group Alpe Adria (HGAA)
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 266/05)
(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2010 r.)
Pismem z dnia 22 czerwca 2010 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie przedłużenia zatwierdzenia pomocy tymczasowo uznanej za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz dalszego przedłużenia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja przedłuża postępowanie, w terminie dwóch tygodni od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 03/219
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
1. PROCEDURA
Decyzją z dnia 18 grudnia 2008 r. Komisja Europejska zatwierdziła w sprawie N 615/08 nadzwyczajną pomoc państwa przyznaną przez Niemcy na rzecz BayernLB, właściciela większościowego HGAA, w formie zabezpieczenia przed ryzykiem w wysokości 4,8 mld EUR i dokapitalizowania w kwocie 10 mld EUR na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE na okres 6 miesięcy lub do czasu przedłożenia wiarygodnego i uzasadnionego planu restrukturyzacji banku. Pomoc ta pozwoliła BayernLB na dokapitalizowanie jego spółki zależnej HGAA kwotą 700 mln EUR. W tym samym miesiącu, Austria dokapitalizowała HGAA kwotą w wysokości 900 mln EUR w ramach austriackiego planu na rzecz banków.
W dniu 29 kwietnia 2009 r. Niemcy zgłosiły Komisji plan restrukturyzacji spółki BayernLB włącznie z HGAA. W tym samym czasie Austria przedstawiła plan przywrócenia rentowności spółce HGAA, który jest wymagany w przypadku zasadniczo zdrowych banków w ramach austriackiego planu na rzecz banków.
W swojej decyzji z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie N 254/09 ("decyzja o wszczęciu postępowania") Komisja wyraziła wątpliwości co do zgodności pomocy udzielonej BayernLB z rynkiem wewnętrznym, zakwestionowała, czy HGAA stanowi zasadniczo zdrową spółkę i wyraziła powątpiewanie co do tego, że pomoc udzielona HGAA przez Austrię jest zgodna z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE.
Austria powiadomiła o dodatkowych środkach pomocy w dniu 18 grudnia 2009 r.
W swojej decyzji z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawach C 16/09 i N 698/09 Komisja uznała środki na rzecz HGAA określone w ustępie 2 za tymczasowo zgodne z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE do czasu przedłożenia wiarygodnego planu restrukturyzacji i jego oceny przez Komisję, ale co najwyżej na okres 6 miesięcy. W tym samym czasie postępowanie zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE zostało rozszerzone w odniesieniu do wspomnianych środków dodatkowych.
W kwietniu 2010 r. Austria przedstawiła plan restrukturyzacji HGAA.
Ze względu na bieżącą ocenę planu restrukturyzacji i pomocy dokonywaną przez Komisję, Austria zwróciła się z wnioskiem o przedłużenie tymczasowego zatwierdzenia środków.
2. ŚRODKI UDZIELONE HGAA
HGAA otrzymała 700 mln EUR od BayernLB i 900 mln EUR w formie kapitału udziałowego warstwy 1 (Partizipationskapital Tier 1) od Republiki Austrii oraz gwarancje płynności finansowej w wysokości 1,35 mld EUR emisji obligacji w ramach austriackiego planu nadzwyczajnej pomocy na rzecz banków.
Ponadto HGAA otrzymała następujące środki pomocy dozwolone tymczasowo w decyzji z grudnia 2009 r.:
– tymczasową gwarancję w wysokości 100 mln EUR od Austrii na warunkach ustalonych dla banków znajdujących się w trudnej sytuacji w ramach austriackiego planu nadzwyczajnej pomocy na rzecz banków,
– dokapitalizowanie kwotą 200 mln EUR przez kraj związkowy Karyntię z dywidendą 6 %, która będzie należna po raz pierwszy za rok budżetowy 2013 r.,
– dalsze dokapitalizowanie przez Austrię na warunkach ustalonych dla banków znajdujących się w trudnej sytuacji w ramach austriackiego planu nadzwyczajnej pomocy na rzecz banków na maksymalną kwotę 350 mln EUR,
– środki na rzecz utrzymania płynności w wysokości ok. 200 mln EUR przekazane przez kraj związkowy Karyntię w kontekście istniejących stosunków biznesowych.
3. OCENA ŚRODKA
Komisja, w swoich decyzjach z dnia 12 maja 2009 r. i 23 grudnia 2009 r. już stwierdziła, że środki udzielone HGAA stanowią pomoc państwa.
Pierwotne wątpliwości co do zgodności środków pomocy, wyrażone w poprzednich dwóch decyzjach, nie zostały jeszcze rozwiane poprzez przedłożenie planu restrukturyzacji.
W odniesieniu do przywrócenia rentowności Komisja ma wątpliwości, czy ogólny model działalności gospodarczej banku jest odpowiedni do przywrócenia rentowności.
Ponadto, biorąc pod uwagę niski rating HGAA i przewidywane wysokie koszty finansowania w świetle wygaśnięcia gwarancji od kraju związkowego Karyntii i pomocy finansowej od poprzedniego właściciela BayernLB, Komisja podaje w wątpliwość, czy grupa HGAA nie będzie zmuszona zasadniczo zmienić swój model działalności gospodarczej, co może mieć wpływ w szczególności na jej działalność w zakresie finansów publicznych, którą charakteryzują niewielkie marże.
Ponadto Komisja uważa, że HGAA musi przezwyciężyć istotne problemy dotyczące jakości aktywów biorąc pod uwagę niską i wciąż pogarszającą się jakość jej pożyczek i wyraża wątpliwość, czy można zaradzić podstawowym problemom dotyczącym procesów podejmowania decyzji i zarządzania ryzykiem w stosownym terminie.
Ponadto Komisja wyraża wątpliwość, że bank byłby w stanie zapewnić zwrot ze swojego kapitału jak ustanowiono w komunikacie w sprawie restrukturyzacji, w którym wymaga się odpowiedniego zwrotu z zaangażowanego kapitału, zgodnie z profilem ryzyka danego banku, oraz czy bank jest w stanie zapewnić odpowiednią opłatę biorąc pod uwagę normalne warunki rynkowe lub też spłacić kapitał przyznany przez państwo z czasem.
Ponadto Komisja podaje w wątpliwość, czy dokapitalizowanie HGAA przez Austrię w ramach austriackiego planu na rzecz banków zostało odpowiednio wynagrodzone, ponieważ bank został uznany przez Austrię za zasadniczo zdrowy w czasie dokapitalizowania w grudniu 2008 r. i skorzystał wtedy z niższych stawek. Komisja przypomina, że podała w wątpliwość ocenę Austrii w kwestii, czy bank jest zasadniczo zdrowy w swojej decyzji z maja 2009 r.
W odniesieniu do środków w celu przeciwdziałania zakłóceniom konkurencji, Komisja przypomina, że wyraziła wątpliwość, czy zaproponowane środki są wystarczające, aby odpowiednio ograniczyć zakłócenia spowodowane pomocą. W szczególności, większość planów operacyjnych dotyczących zbycia HGAA wydaje się koncentrować wokół działalności przynoszących straty, a zatem są niezbędne dla przywrócenia rentowności. Innymi słowy, Komisja wyraża wątpliwość, czy nie są konieczne dalsze środki, aby zaradzić zakłóceniom konkurencji spowodowanym pomocą.
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.266.5 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa C 16/09 - Hypo Group Alpe Adria (HGAA) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 01/10/2010 |
| Data ogłoszenia: | 01/10/2010 |