Zawiadomienie o wszczęciu dochodzenia w sprawie środków ochronnych na mocy rozporządzeń Rady (WE) nr 260/2009 oraz (WE) nr 625/2009 dotyczącego przywozu modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN).

Zawiadomienie o wszczęciu dochodzenia w sprawie środków ochronnych na mocy rozporządzeń Rady (WE) nr 260/2009 oraz (WE) nr 625/2009 dotyczącego przywozu modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN)

(2010/C 171/07)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2010 r.)

Komisja otrzymała wniosek złożony przez władze Belgii zgodnie z art. 2 rozporządzeń Rady (WE) nr 260/2009(1) oraz (WE) nr 625/2009(2) ("rozporządzenia w sprawie środków ochronnych").

Wniosek dotyczy modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN) z anteną radiową, zapewniających łączność z urządzeniami komputerowymi w oparciu o protokół IP, obejmujących routery Wi-Fi zawierające modemy WWAN (routery WWAN/Wi-Fi).

Komisja zbadała, czy zostały spełnione warunki wszczęcia dochodzenia na mocy rozporządzeń (WE) nr 260/2009 oraz (WE) nr 625/2009.

1. Wniosek

W przedłożonym wniosku Belgia poinformowała Komisję, iż istniejące tendencje w przywozie modemów WWAN wymagają zastosowania środków ochronnych i dostarczyła dostępne dowody, zgodnie z wymogiem określonym w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 260/2009 oraz w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 625/2009.

2. Produkt objęty postępowaniem

Produktem, którego dotyczy postępowanie, są modemy bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN) z anteną radiową, zapewniające łączność z urządzeniami komputerowymi w oparciu o protokół IP, obejmujące routery Wi-Fi zawierające modemy WWAN (routery WWAN/Wi-Fi), ("produkt objęty postępowaniem").

Produkt objęty postępowaniem objęty jest obecnie kodami CN ex 8517 62 00 i ex 8471 80 00. Powyższe kody CN podane są jedynie w celach informacyjnych.

3. Zwiększenie przywozu i powstała szkoda

Zgodnie z informacjami podanymi w skardze, istnieje jeden unijny producent produktu podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego i znajduje się on w Belgii, a niewielka część produkcji odbywa się w innych państwach członkowskich Unii.

Belgia dostarczyła dowodów na to, że przywóz produktu objętego postępowaniem do Unii szybko rośnie, zarówno pod względem wartości bezwzględnych, jak i w stosunku do produkcji i konsumpcji w Unii, a w szczególności że przywóz ten wzrósł o ponad 4 100 punktów procentowych w latach 2006 do 2009.

Zarzuca się, iż ilości przywożonego produktu objętego postępowaniem oraz warunki tego przywozu miały, oprócz innych skutków, negatywny wpływ na ceny produktów podobnych lub produktów bezpośrednio konkurencyjnych w Unii, oraz na udział w rynku producentów unijnych, sprzedawane przez nich ilości oraz poziom cen przez nich stosowany(3), co spowodowało poważną szkodę dla producentów unijnych.

4. Procedura

Zgodnie z przepisami art. 6 rozporządzenia (WE) nr 260/2009 oraz art. 5 rozporządzenia (WE) nr 625/2009 Komisja przeprowadziła konsultacje z Komitetami Doradczymi ustanowionymi na mocy art. 4 odpowiednio rozporządzeń (WE) nr 260/2009 oraz (WE) nr 625/2009. W następstwie tych konsultacji Komisja stwierdza, iż istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie dochodzenia, i niniejszym wszczyna dochodzenie zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 260/2009 oraz art. 5 rozporządzenia (WE) nr 625/2009.

4.1. Zakres dochodzenia

Dochodzenie ma na celu określenie, czy środki ochronne mają uzasadnienie w przepisach rozporządzeń (WE) nr 260/2009 oraz (WE) nr 625/2009. Dochodzenie określi w szczególności, czy w wyniku nieprzewidzianego rozwoju sytuacji, przywóz produktu objętego postępowaniem do Unii w znacznie większych ilościach oraz/lub warunki, na jakich ten przywóz jest wykonywany, mogły wyrządzić lub mogą grozić wyrządzeniem poważnej szkody producentom unijnym.

a) Kwestionariusze

W celu uzyskania informacji uznanych za niezbędne dla dochodzenia Komisja prześle kwestionariusze do znanych producentów produktu podobnego lub produktu bezpośrednio konkurencyjnego w Unii; do znanych eksporterów/ producentów oraz importerów produktu objętego postępowaniem; do wszelkich znanych zrzeszeń eksporterów/producentów oraz importerów produktu objętego postępowaniem.

W każdym przypadku, wszystkie zainteresowane strony powinny niezwłocznie skontaktować się z Komisją za pośrednictwem faksu, nie później niż w terminie określonym w pkt 5 lit. a) niniejszego zawiadomienia, i, jeżeli jest to konieczne, zwrócić się z wnioskiem o przesłanie kwestionariusza.

b) Gromadzenie informacji i przeprowadzanie przesłuchań

Wszystkie zainteresowane strony niniejszym wzywa się do przedstawienia swoich opinii, przekazania informacji oraz do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Informacje te i potwierdzające je dowody muszą wpłynąć do Komisji w terminie ustalonym w pkt 5 lit. b) niniejszego zawiadomienia.

Ponadto Komisja może przesłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpiły one z wnioskiem o przesłuchanie oraz wskazały, iż wynik dochodzenia może ich dotyczyć oraz, iż istnieją szczególne powody, dla których powinny one zostać wysłuchane. Wniosek ten należy złożyć w terminie określonym w pkt 5 lit. c) niniejszego zawiadomienia.

4.2. Procedura oceny interesu Unii

Jeśli zostanie stwierdzone, iż przywóz do Unii produktu objętego postępowaniem w znacznie większych ilościach oraz/lub warunki, na jakich ten przywóz był wykonywany, mogły wyrządzić lub grozić wyrządzeniem poważnej szkody producentom wspólnotowym, w celu uzasadnienia zastosowania środków ochronnych decyzja, czy podjęcie interwencji leży w interesie Unii, zostanie podjęta w oparciu o ocenę wszystkich poszczególnych interesów pojmowanych jako całość, w tym interesu przemysłu krajowego oraz interesu użytkowników i konsumentów.

W celu zapewnienia solidnych podstaw pozwalających Komisji uwzględnić wszystkie opinie i informacje przy podjęciu decyzji, czy wprowadzenie środków leży w interesie Unii, unijni producenci, importerzy, reprezentujące ich zrzeszenia, reprezentatywni użytkownicy i reprezentatywne organizacje konsumentów, pod warunkiem, że udowodnią istnienie obiektywnego związku pomiędzy ich działalnością a produktem objętym postępowaniem, mogą, w terminie ustalonym w pkt 5 lit. c) niniejszego zawiadomienia, zgłosić się do Komisji i dostarczyć informacje. Strony, które zgłosiły się w ustalonym terminie, mogą również wystąpić z wnioskiem o przesłuchanie, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane w terminie ustalonym w pkt 5 lit. c) niniejszego zawiadomienia. Należy zauważyć, iż każda przedstawiona informacja zostanie uwzględniona wyłącznie wtedy, gdy będzie poparta udokumentowanymi informacjami w momencie jej przedstawienia.

5. Terminy

a) Kwestionariusze

Wszystkie zainteresowane strony, które chcą otrzymać kwestionariusz, powinny zwrócić się z prośbą o jego przesłanie w jak najkrótszym terminie, lecz nie później niż 10 dni po opublikowaniu niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

b) Dla stron zgłaszających się, udzielających odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i przedkładających inne informacje

Wszystkie zainteresowane strony, jeżeli ich wnioski mają być uwzględnione podczas dochodzenia, muszą zgłosić się do Komisji, przedstawić swoje opinie i przedłożyć odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu lub przedstawić wszystkie inne informacje w terminie 21 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, o ile nie wskazano inaczej. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż korzystanie z większości praw proceduralnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 260/2009 oraz rozporządzeniu (WE) nr 625/2009 jest uwarunkowane zgłoszeniem się przez strony w wyżej wymienionym terminie.

c) Przesłuchania

Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 260/2009 oraz art. 5 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 625/2009 wszystkie zainteresowane strony mogą, w terminie 21 dni od opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wystąpić o możliwość złożenia przed Komisją wyjaśnień.

6. Oświadczenia pisemne, odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i korespondencja

Wszystkie istotne informacje powinny zostać przekazane Komisji. Wszelkie oświadczenia i wnioski przedkładane przez zainteresowane strony należy składać na piśmie (nie w formie elektronicznej, chyba że ustalono inaczej); należy w nich wskazać nazwę, adres, adres e-mail, numery telefonu i faksu lub teleksu zainteresowanej strony.

Adres Komisji do celów korespondencji:

European Commission

Directorate-General for Trade

Directorate H

Office: N-105 04/092

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGÏE

Faks +32 22956505

7. Brak współpracy

W przypadku niedostarczenia informacji w terminie wskazanym powyżej lub jeśli dochodzenie jest znacznie utrudnione, ustalenia potwierdzające lub przeczące mogą zostać dokonane na podstawie dostępnych faktów.

W przypadku ustalenia, że zainteresowana strona dostarczyła nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, informacje te nie są brane pod uwagę, a ustalenia mogą być dokonywane na podstawie dostępnych faktów.

8. Rzecznik praw stron

Zainteresowane strony mogą wystąpić o interwencję urzędnika DG ds. Handlu pełniącego rolę rzecznika praw stron. Rzecznik praw stron pośredniczy w kontaktach między zainteresowanymi stronami i służbami Komisji prowadzącymi dochodzenie. Rzecznik praw stron rozpatruje wnioski o dostęp do akt, spory dotyczące poufności dokumentów, wnioski o przedłużenie terminów i wnioski stron trzecich o przesłuchanie. Rzecznik praw stron może zorganizować przesłuchanie indywidualnej zainteresowanej strony i podjąć się mediacji, aby zapewnić pełne wykonanie prawa zainteresowanych stron do obrony.

Wniosek o przesłuchanie przez rzecznika praw stron należy sporządzić na piśmie, podając uzasadnienie. Wnioski o przesłuchanie w sprawach dotyczących wstępnego etapu dochodzenia muszą wpłynąć w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym

Unii Europejskiej. Na kolejnych etapach wnioski o przesłuchanie powinny być składane w terminach określonych przez Komisję w korespondencji ze stronami.

Rzecznik praw stron umożliwi także przeprowadzenie przesłuchania, podczas którego strony będą mogły przedstawić różne poglądy i kontrargumenty dotyczące między innymi kwestii wzrostu przywozu, szkody, związku przyczynowego i interesu Unii.

Dodatkowe informacje i dane kontaktowe zainteresowane strony mogą uzyskać na stronach internetowych rzecznika praw stron w DG ds. Handlu:

(http://ec.europa.eu/trade/tackling-unfair-trade/hearing-officer/index_en.htm).

9. Harmonogram dochodzenia

Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 260/2009 oraz art. 6 rozporządzenia (WE) nr 625/2009 w miarę możliwości dochodzenie zostanie zakończone w ciągu 9 miesięcy od opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W wyjątkowych okolicznościach dochodzenie może zostać przedłużone maksymalnie o 2 miesiące. W przypadku przedłużenia Komisja opublikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie, w którym zostanie określony okres przedłużenia i streszczenie powodów przedłużenia okresu trwania dochodzenia.

______

(1) Dz.U. L 84 z 31.3.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 185 z 17.7.2009, s. 1.

(3) "Producenci wspólnotowi" obejmują "producentów wspólnotowych" w rozumieniu art. 5 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 260/2009 oraz "producentów wspólnotowych produktu podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego produktu", o których mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 625/2009.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.171.6

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie o wszczęciu dochodzenia w sprawie środków ochronnych na mocy rozporządzeń Rady (WE) nr 260/2009 oraz (WE) nr 625/2009 dotyczącego przywozu modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN).
Data aktu: 30/06/2010
Data ogłoszenia: 30/06/2010