Pomoc państwa C 15/09 (ex N 196/09), N 333/09, N 557/09
Hypo Real Estate, Niemcy - Przedłużenie formalnego postępowania wyjaśniającego i tymczasowe pozwolenie na dokapitalizowanie
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 13/13)
(Dz.U.UE C z dnia 20 stycznia 2010 r.)
Pismem z dnia 13 listopada 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie dwóch tygodni od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: SPA3, 6/5
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W dniu 7 maja 2009 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w związku z udzieleniem środków pomocy państwa dla Hypo Real Estate (HRE) (decyzja C(2009) 3712 wersja ostateczna). Decyzja z dnia 7 maja 2009 r. została wycofana i zastąpiona decyzją C(2009) 5888, wersja ostateczna, w dniu 24 lipiec 2009 r. Władze niemieckie zgłosiły następnie fakt dodatkowego dokapitalizowania oraz przedstawiły plan szerszej restrukturyzacji HRE niż przewidziana we wstępnym planie restrukturyzacyjnym. Władze niemieckie poinformowały również Komisję o zamiarze przyznania dodatkowych państwowych środków pomocy dla banku.
FAKTY
Kłopoty HRE rozpoczęły się w końcu września 2008 r. w związku z brakiem płynności grożącym niewypłacalnością banku. W dniu 1 kwietnia 2009 r. Niemcy przedstawiły plan restrukturyzacji HRE.
Władze niemieckie przyznały HRE w pierwszej kolejności środki pomocy w ramach systemu ratowania (gwarancje państwowe w wysokości 35 mld EUR, gwarancje SoFFin w wysokości 52 mld EUR), a następnie w formie trzykrotnego dokapitalizowania. Dodatkowo władze niemieckie zamierzają udostępnić dalszą pomoc w formie dokapitalizowania, dalsze gwarancje oraz przenieść majątek do instytucji likwidacyjnej.
Plan restrukturyzacji zakłada, że HRE skupi się na dwóch kluczowych dziedzinach: nieruchomościach komercyjnych oraz finansach publicznych. Refinansowanie realizowane będzie głównie w formie listów zastawnych (Pfandbriefe). HRE przewiduje w chwili obecnej, że suma bilansowa jego głównej instytucji, Deutsche Pfandbriefbank, wyniesie na koniec 2010 roku [120-130](*) mld EUR, co odpowiada około [69-72] % zmniejszeniu w stosunku do sumy bilansowej grupy HRE w dniu 31 grudnia 2008 r. (około 420 mld EUR).
OCENA
Zgodność powyższych środków pomocy państwa poddane jest ocenie w świetle art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE.
Komisja uznaje, że dokapitalizowanie w wysokości 60 mln EUR z marca 2009 r., dokapitalizowanie w wysokości 2.959.632.240 EUR przyjęte przez zgromadzenie akcjonariuszy HRE w dniu 2 czerwca 2009 r. oraz dokapitalizowanie w wysokości 3 mld EUR z listopada 2009 r. mogą tymczasowo zostać uznane za zgodne z zasadami wspólnego rynku do momentu podjęcia ostatecznej decyzji dotyczącej planu restrukturyzacji.
Zakres formalnego postępowania wyjaśniającego zostanie dodatkowo rozszerzony o środki pomocy w ramach restrukturyzacji, w tym dokapitalizowanie w wysokości 2.959.632.240 EUR i 3 mld EUR, jak również o kilka środków, które mają być przyznane w przyszłości (gwarancje w wysokości 20 mld EUR, jak również dokapitalizowanie w wysokości 4 mld EUR). Komisja oceni również kontynuację wszystkich uprzednich środków pomocy natychmiastowej, jak również uprzednio przyznanego dokapitalizowania oraz środków pomocy przyznanych obecnie w świetle aktualnego planu restrukturyzacji jako pomoc restrukturyzacyjną w kontekście komunikatu o restrukturyzacji z dnia 22 lipca 2009 r.
Komisja ponownie wyraża swoje wątpliwości co do rentowności HRE. W chwili obecnej, biorąc pod uwagę zaktualizowany plan restrukturyzacji, nadal nie rozwiązane pozostają problemy dotyczące finansowania, krótko i długoterminowej rentowności oraz rozwoju działalności banku. Dodatkowo Komisja wyraża wątpliwości, czy zmniejszenie sumy bilansowej o [69-72]% jest wystarczające do zrównoważenia znacznej sumy otrzymanych środków pomocy oraz czy warunki reprywatyzacji, na podstawie których powinna ona zostać przeprowadzona najpóźniej w 201[...] r. pod warunkiem uzyskania przez Niemcy zadawalającej oferty finansowej, stanowią odpowiednie środki ograniczające zakłócenia konkurencji.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
______
(*) Informacje poufne.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.13.58 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 15/09 (ex N 196/09), N 333/09, N 557/09 - Hypo Real Estate, Niemcy - Przedłużenie formalnego postępowania wyjaśniającego i tymczasowe pozwolenie na dokapitalizowanie - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 20/01/2010 |
| Data ogłoszenia: | 20/01/2010 |