(2009/C 301/09)
(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2009 r.)
RADA:
POTWIERDZA podejście polityczne do przedmiotowej sprawy zaprezentowane w konkluzjach z dni 21-22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym(1).
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zalecenie Komisji z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy, a zwłaszcza:
– fakt, że położono nacisk na aktywne zaangażowanie tego sektora - w tym wszystkich rodzajów mediów - w promowanie inicjatyw na rzecz umiejętności korzystania z mediów,
– uznanie roli, którą może odgrywać system edukacji w promowaniu umiejętności korzystania z mediów - dostępu do mediów i możliwości zrozumienia, krytycznej oceny, tworzenia i przekazywania ich treści - w kontekście strategii państw członkowskich na rzecz uczenia się przez całe życie,
– fakt, że Komisja zamierza zachęcać do osiągnięcia głębszego porozumienia co do kwestii umiejętności korzystania z mediów, wspierać analizę i wymianę dobrych praktyk między państwami członkowskimi, a także opracować instrumenty, które pomogą państwom członkowskim i Komisji mierzyć stopień umiejętności korzystania z mediów w całej Europie,
ZWRACA UWAGĘ NA NASTĘPUJĄCE DODATKOWE ASPEKTY:
– ważne jest, by, promując umiejętność korzystania z mediów, być świadomym, że rewolucja cyfrowa przyniosła znaczne korzyści i możliwości: wzbogaciła życie ludzi, ułatwiając im komunikację, naukę i tworzenie, oraz przekształciła strukturę społeczeństwa i gospodarki. Choć odpowiedzialne i świadome korzystanie z nowych technologii i nowych mediów zakłada, że obywatele powinni znać ewentualne zagrożenia i stosować się do odnośnych przepisów prawa, kwestie te należy uwzględnić w strategiach na rzecz umiejętności korzystania z mediów w ramach ogólnie pozytywnego przesłania,
– wprawdzie zasadniczą rolę w promowaniu umiejętności korzystania z mediów ma do odegrania sektor medialny, jednak ważne jest, by pamiętać o niezależności mediów i o tym, że państwa członkowskie stosują różne podejścia do promowania dobrych praktyk i standardów w tym sektorze, a samoregulacja lub współregulacja są dwoma z wielu możliwych rozwiązań. Ważne jest również wzięcie pod uwagę wielu inicjatyw z zakresu umiejętności korzystania z mediów, które są już realizowane przez sektor medialny, instytucje kulturalne, organizacje pozarządowe i wolontariuszy; ważna jest też dalsza promocja tych inicjatyw,
– promując umiejętność korzystania z mediów, szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że różne grupy społeczne mogą mieć różne potrzeby, przejawiać różne zachowania i dysponować różnymi możliwościami w zakresie dostępu do mediów. Na przykład dzieci i młodzież często są w naturalny sposób gotowe do korzystania z nowych mediów i użytkowania nowych technologii, natomiast dorośli mogą dysponować większym doświadczeniem, które ułatwia im krytyczne spojrzenie na treści medialne. Wszelkie takie różnice należy w pełni uwzględnić w strategiach na rzecz poprawy umiejętności korzystania z mediów i zachęcać do tworzenia powiązań między różnymi grupami i interesami społecznymi. Jednocześnie państwa członkowskie nadal powinny wspierać i kłaść nacisk na strategie udostępniania technologii ogółowi społeczeństwa,
– systemy edukacji obejmujące uczenie się formalne, nieformalne i pozaformalne mogą odegrać ważną rolę, jeżeli chodzi o poszerzanie i pogłębianie umiejętności korzystania z mediów, a także kreatywności i potencjału w zakresie innowacyjności, w całym społeczeństwie, a zwłaszcza wśród dzieci i młodych ludzi, którzy sami mogą istotnie przyczynić się do przekazywania tych umiejętności swoim rodzinom. W kontekście polityki edukacyjnej należy pamiętać, że w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie wśród kompetencji tych wymieniono m.in. "kompetencje informatyczne" oraz "świadomość i ekspresję kulturalną". Państwa członkowskie pracujące nad umiejętnościami korzystania z mediów w kontekście edukacyjnym powinny należycie uwzględnić przy tym ramy ustanowione w zaleceniu z 2006 r. Co więcej, jednym z możliwych narzędzi promowania umiejętności korzystania z mediów mógłby być program uczenia się przez całe życie,
– wprawdzie umiejętność korzystania z mediów jest koncepcją dynamiczną i ewoluującą, a sposób jej postrzegania zależy od aspektów kulturowych, technologicznych, przemysłowych i pokoleniowych, jednak oczywiste jest, że wraz ze światowym rozwojem Internetu, który stał się kluczowym elementem infrastruktury łączności, obywatele Europy i reszty świata coraz częściej funkcjonują w podobnych środowiskach medialnych. W związku z tym możliwe i zasadne powinno stać się stopniowe wypracowanie kryteriów pozwalających ocenić stopień umiejętności korzystania z mediów w państwach członkowskich, o którym mowa w art. 26 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych; należy przy tym uwzględnić fakt, że zarówno te kryteria, jak i ocena muszą odzwierciedlać odmienne uwarunkowania występujące w państwach członkowskich. Państwa członkowskie i Komisję zachęca się do pełnej współpracy w tej dziedzinie,
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, by w ramach swoich kompetencji należycie uwzględniły niniejsze konkluzje, obok konkluzji z dni 21-22 maja 2008 r., tworząc swą politykę w zakresie umiejętności korzystania z mediów.
______
(1) Dz.U. C 140 z 6.6.2008, s. 8.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.301.12 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Konkluzje w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym. |
| Data aktu: | 27/11/2009 |
| Data ogłoszenia: | 11/12/2009 |