Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 17/09 (ex N 265/09) - Dokapitalizowanie oraz uwolnienie banku LBBW od kłopotliwych aktywów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 17/09 (ex N 265/09) - Dokapitalizowanie oraz uwolnienie banku LBBW od kłopotliwych aktywów

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 248/06)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2009 r.)

Pismem z dnia 30 czerwca 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze niemieckie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 2961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane niemieckim władzom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1) W dniu 30 kwietnia 2009 r. Niemcy zgłosiły Komisji zamiar dokapitalizowania banku Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) oraz zastosowania środka w postaci uwolnienia go od dwóch kłopotliwych portfeli aktywów.

(2) Oceniając portfele aktywów Komisja korzystała z pomocy technicznej specjalistów z Europejskiego Banku Centralnego oraz specjalistów zatrudnionych przez Komisję.

II. FAKTY

(3) Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) jest międzynarodowym bankiem komercyjnym, którego działalność koncentruje się w Badenii-Wirtembergii, Nadrenii-Palatynacie oraz Saksonii. Jego model działalności gospodarczej koncentruje się przede wszystkim na małych i średnich przedsiębiorstwach (niem. Mittelstand). Jednocześnie pełni on funkcję banku centralnego dla banków oszczędnościowych w Badenii-Wirtembergii, Nadrenii-Palatynacie oraz Saksonii.

(4) Od początku roku znacznie wzrosły ustawowe wymogi kapitałowe odnoszące się do jego portfeli sekurytyzowanych aktywów, tzw. ABS Verbriefungsportfolio (dalej "portfela ABS") oraz portfela Sealink.

(5) W zaistniałej sytuacji władze niemieckie zdecydowały się na interwencję w postaci dokapitalizowania banku oraz uwolnienia go od kłopotliwych aktywów.

(6) Właściciele LBBW wniosą 5 mld kapitału podstawowego (niem. Kernkapital). Bank natomiast zapłaci ogólne wynagrodzenie od tej kwoty w wysokości 10 %.

(7) Uwolnienie banku od kłopotliwych aktywów nastąpi nie poprzez ich sprzedaż lecz za pomocą struktury gwarancji. W przypadku pierwszego portfela, tzw. portfela ABS wartości 17,7 mld EUR, kwota pierwszej straty poniesionej przez LBBW wynosi 1,9 mld EUR natomiast państwo gwarantować będzie do 6,7 mld EUR (druga strata). W przypadku drugiego portfela, tzw. portfela Sealink, LBBW udzieliła pożyczki podporządkowanej na kwotę 8,75 mld EUR. Oprócz kwoty pierwszej straty poniesionej przez [...](*) w wysokości 2,75 mld EUR, kraj związkowy Badenia-Wirtembergia udzieli gwarancji na pozostałe 6 mld EUR pożyczki.

(8) Gwarancje państwa zmniejszą kapitał ustawowy o [> 3] mld EUR.

(9) Gwarancja jest udzielana na okres pięciu lat i LBBW ma możliwość wystąpienia o jej zakończenie. W zamian za to LBBW zobowiązuje się uiścić opłatę początkową w oparciu o efekt uwolnienia aktywów wielkości [> 3] mld EUR, do której to kwoty stosuje się 7 % stopę procentową. W pierwszym roku opłata wyniesie [250-350] mln EUR i zostanie skorygowana w trakcie procedury restrukturyzacji.

III OCENA

(10) Oba środki zastosowane w przypadku LBBW stanowią pomoc państwa. Komisja uważa, że wkład kapitałowy spełnia wymagania określone w komunikacie Komisji w sprawie dokapitalizowania instytucji finansowych. W odniesieniu do środka w postaci uwolnienia banku od kłopotliwych aktywów spełnia on wymogi w zakresie kwalifikowalności aktywów, mechanizmu zarządzania aktywami, przejrzystości i ujawniania informacji oraz opłaty gwarancyjnej, określone w komunikacie Komisji w sprawie postępowania z aktywami o obniżonej wartości.

(11) Komisja ma wątpliwości dotyczące założeń wyceny, zwłaszcza w odniesieniu do (i) wyboru prawdopodobieństwa niedotrzymania zobowiązań oraz współzależności dla znaczącej części portfela, tj. zawartych w nim instrumentów typu CDO oraz CLO, (ii) wyboru stopy zwrotu zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw w portfelu ABS, (iii) założeń dotyczących cen nieruchomości w określonych kluczowych obszarach geograficznych takich jak Stany Zjednoczone, Zjednoczone Królestwo oraz Hiszpania, stanowiących znaczną część papierów wartościowych opartych na mieszkaniowych kredytach hipotecznych (ang. residential mortage backed security, RMBS), oraz (iv) pozostałych kwestii dotyczących wyceny, i tak np. niżej wycenione aktywa posiadają wyższą rzeczywistą wartość ekonomiczną niż pozostałe aktywa wycenione wyżej. Ponieważ wątpliwości dotyczące wyceny mają wpływ na ocenę Komisji odnośnie do podziału obciążeń, Komisja nie jest w stanie podjąć decyzji w sprawie proponowanych zasad.

(12) Jednakże z uwagi na potrzebę zapewnienia stabilności finansowej Komisja postanowiła zatwierdzić dokapitalizowanie oraz środki gwarancyjne na okres 6 miesięcy. Jednocześnie, w świetle wcześniej przedstawionych uwag, Komisja podjęła również decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do środka w postaci uwolnienia od kłopotliwych aktywów w celu sprawdzenia warunków określonych w komunikacie w sprawie aktywów o obniżonej wartości w odniesieniu do wyceny wartości (w tym metod tej wyceny) oraz kwestii podziału obciążeń w ramach przedmiotowego środka. Po upływie trzech miesięcy bank będący beneficjentem pomocy zobowiązany jest przedstawić plan restrukturyzacji do oceny Komisji, aby mogła ona podjąć decyzję o ewentualnym przedłużeniu pomocy po sześciu miesiącach.

______

(*) Informacje poufne.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.248.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 17/09 (ex N 265/09) - Dokapitalizowanie oraz uwolnienie banku LBBW od kłopotliwych aktywów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 16/10/2009
Data ogłoszenia: 16/10/2009