Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana).

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 242/04)

(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2009 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu(1) Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 przywołanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2) W dniu 14 stycznia 2009 r. Komisja Europejska przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń przeciwko Microsoft Corporation, przedsiębiorstwu zarejestrowanemu w Redmont w stanie Waszyngton w USA ("Microsoft"). Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które stanowi wstępną fazę rozpatrywania sprawy w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, przedstawia wstępny punkt widzenia Komisji, że przedsiębiorstwo Microsoft naruszyło zawarte w Traktacie WE zasady o nadużyciu pozycji dominującej (art. 82) poprzez sprzedaż wiązaną przeglądarki Internet Explorer oraz własnego, dominującego na rynku, systemu operacyjnego Windows przeznaczonego do komputerów osobistych.

(3) Systemy operacyjne są programami kontrolującymi podstawowe funkcje komputera. Komputery klienckie (PC) są komputerami o zastosowaniu ogólnym, przeznaczonymi do użytku przez jedną osobę naraz. Mogą być podłączone do sieci komputerowej.

(4) Przeglądarki internetowe są programami, z których korzystają indywidualni użytkownicy komputerów klienckich lub innych urządzeń pozwalających na połączenie i interakcję z treściami World Wide Web dostępnymi na serwerach podłączonych do takich sieci jak Internet.

(5) Według wstępnych ustaleń przedsiębiorstwo Microsoft ma pozycję dominującą na rynku systemów operacyjnych przeznaczonych do komputerów klienckich. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przedstawiła krótko wstępny pogląd, zgodnie z którym Microsoft wiązał pod względem technicznym i umownym sprzedaż przeglądarki Internet Explorer oraz systemu Windows co najmniej od 1996 r. poprzez wydawanie licencji na system Windows wyłącznie z przeglądarką Internet Explorer. Komisja wstępnie uznała, że sprzedaż wiązana jest równoznaczna z naruszeniem pozycji dominującej na podstawie art. 82.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(6) Microsoft, tj. strona będąca przedmiotem postępowania, nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przedsiębiorstwo to zaproponowało zobowiązania, które może podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji.

(7) Zobowiązania zostały streszczone poniżej i w całości opublikowane w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/competition/index_pl.html

(8) Zaproponowane zobowiązania miałyby umożliwić zarówno producentom komputerów (producentom sprzętu oryginalnego, OEM), jak i użytkownikom końcowym nieskrępowany wybór między przeglądarką Microsoftu oraz konkurencyjnymi przeglądarkami. Główne elementy zobowiązań są następujące:

(9) W systemach operacyjnych Windows przeznaczonych do stacji roboczych w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) Microsoft udostępni mechanizm, który umożliwia producentom sprzętu oryginalnego oraz użytkownikom końcowym włączanie i wyłączanie przeglądarki Internet Explorer. Jeżeli przeglądarka Internet Explorer jest wyłączona, okno przeglądarki i pasek menu nie są w żaden sposób dostępne dla użytkownika ani dla nikogo innego (w tym dla oprogramowania).

(10) Producenci sprzętu oryginalnego będą mogli sami wybrać, którą przeglądarkę fabrycznie zainstalują na komputerze PC i ustawią jako przeglądarkę domyślną. Microsoft nie będzie obchodził tych zobowiązań oraz nie będzie podejmował działań odwetowych przeciwko producentom sprzętu oryginalnego za to, że instalują konkurencyjne przeglądarki, ani też w żaden inny sposób.

(11) Microsoft udostępni aktualizację zawierającą ekran wyboru przeglądarki użytkownikom systemu operacyjnego Windows przeznaczonego do komputerów klienckich w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego za pomocą usługi Windows Update. Użytkownikom mającym domyślnie ustawioną przeglądarkę Internet Explorer zostanie udostępniony ekran wyboru przeglądarki. Pozwoli on użytkownikom zdecydować, czy chcą zainstalować konkurencyjną przeglądarkę, a jeżeli tak, to którą. Ekran wyboru przeglądarki w sposób obiektywny wyświetli ikony i podstawowe informacje dotyczące najczęściej używanych przeglądarek.

(12) Zobowiązania te będą obowiązywać przez okres pięciu lat od daty przyjęcia decyzji na mocy art. 9.

4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(13) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie wprowadzenia istotnych zmian w zobowiązaniach zostaną przeprowadzone nowe badania rynku.

(14) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Uzasadnione wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną uwzględnione.

(15) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/C-3/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana) - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.242.20

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana).
Data aktu: 09/10/2009
Data ogłoszenia: 09/10/2009