Pomoc państwa C 27/09 (ex N 34/A/09 & N 34/B/09) - Subvention budgétaire France Télévisions (2010-2012)
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 237/06)
(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2009 r.)
Pismem z dnia 1 września 2009 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Francuską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
Rue de Spa 3
1049 Brussels
BELGIUM
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Francuskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
1. PROCEDURA
W dniu 23 stycznia 2009 r. Francja zgłosiła swój plan przekazania France Télévisions dotacji budżetowej w kwocie 450 mln EUR w 2009 r. Pismem z dnia 13 marca 2009 r. Komisja zwróciła się z wnioskiem o dodatkowe informacje. W swojej odpowiedzi z dnia 25 maja 2009 r. Francja zmieniła swoje zgłoszenie, uwzględniając nie tylko dotację na 2009 r., lecz również orientacyjne kwoty dotacji w latach 2010, 2011 i 2012, łącznie wynoszące ponad 2 mld EUR stanowiące część ogólnego wieloletniego publicznego mechanizmu finansowania. W dniu 27 lipca 2009 r. Francja przedstawiła Komisji zaktualizowane informacje dotyczące spodziewanych kosztów z tytułu realizacji misji usługi publicznej oraz przychodów France Télévisions w 2009 r.
Opis środka pomocy, względem którego Komisja wszczyna postępowanie
W dniu 5 marca 2009 r. Francja opublikowała nową ustawę zmieniającą ustawę o łączności z 1986 r. ("Loi Léotard"). Celem planowanego środka pomocy jest finansowanie kosztów usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, powierzonych France Télévisions, przez rekompensowanie France Télévisions przychodów utraconych na skutek skrócenia czasu emisji reklam lub zaprzestania ich emisji w kanałach telewizji publicznej do 2011 r., zgodnie z nową ustawą(1). Środki te zostaną wyznaczone w rocznym budżecie, oprócz telewizyjnej opłaty abonamentowej przypisanej France Télévisions(2).
Ustawa audiowizualna wprowadza również dwa nowe podatki: z tytułu przychodów uzyskiwanych przez nadawców z reklam oraz z tytułu łączności elektronicznej. Od momentu gdy prezydent Republiki Francuskiej ogłosił wprowadzenie reformy, między innymi w projekcie ustawy przedstawionym parlamentowi francuskiemu, podatki te są związane z wycofaniem France Télévisions z rynku reklamy telewizyjnej, a ich stawki zostały ustalone w taki sposób, aby uzyskać przychody odpowiadające zmniejszeniu przychodów z reklam utraconych przez France Télévisions.
Ponadto nowa ustawa potwierdza i umacnia fakt powierzenia France Télévisions misji świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym na warunkach, w odniesieniu do których Komisja w swoich ostatnich decyzjach z dnia 20 kwietnia 2005 r. i 16 lipca 2008 r. uznała, że spełniają one zasady UE dotyczące pomocy państwa w odniesieniu do radiofonii i telewizji publicznej.
Planowana dotacja budżetowa na rzecz France Télévisions opiera się na wysokiej kwocie pomocy przyznanej ze środków publicznych Republiki Francuskiej, co zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji z prywatnymi nadawcami oraz wywarciem wpływu na wymianę handlową z państwami członkowskimi i tym samym zdaje się wchodzić w zakres art. 87 ust. 1 WE, chociaż władze francuskie dowodzą, że tak nie jest.
Ocena pomocy
– Ocena zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem opiera się na odstępstwie przewidzianym w art. 86 ust. 2 WE w odniesieniu do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, przede wszystkim zasad stosowanych do radiofonii i telewizji publicznej, określonych w odpowiednim komunikacie Komisji z 2001 r.(3). Z danych przedstawionych przez Francję wynika, że w 2012 r. rekompensata ze środków publicznych przewyższy koszty z tytułu świadczenia usługi publicznej, jak również istnieje poważne niebezpieczeństwo wystąpienia takiej nadmiernej rekompensaty w 2010 i 2011 r. Jest to sprzeczne z warunkami określonymi w decyzji Komisji z kwietnia 2005 r. zatwierdzającej pomoc, zobowiązującymi do ustanowienia w prawodawstwie zasady nieprzyznawania nadmiernej rekompensaty. Jednak dostępne skorygowane dane za 2009 r. wykazują deficyt w zakresie misji publicznej i tym samym wykluczają możliwość nadwyżki rekompensaty.
– Skutki tego środka są zbyt złożone, aby można było je określić, ponieważ przyjmują rozbieżne kierunki. Z jednej strony France Télévisions zabezpiecza swoją pozycję finansową i stara się uniknąć skutków tendencji spadkowej na rynkach reklamy telewizyjnej, na których pozostanie częściowo aktywna. Z drugiej strony prywatni nadawcy, z których jeden posiada rzekomo pozycję dominującą (TF1), odnoszą korzyści z nieomal całkowitego wycofania się France Télévisions z rynków reklamy. Francja nie przedstawiła jasnej oceny tych skutków.
– Złożony charakter tych skutków spotęgowany jest przez fakt nałożenia nowych podatków z tytułu przychodów z reklam oraz z tytułu łączności elektronicznej, co dotknie głównie konkurentów France Télévisions. Władze francuskie stwierdziły występowanie związku politycznego między tymi podatkami a finansowaniem France Télévisions. Zgodność takich podatków z prawem wspólnotowym, z których jeden (z tytułu łączności elektronicznej) został zmieniony wyraźnie w celu osłabienia pozycji operatorów nieposiadających siedziby we Francji, również wydaje się wątpliwa na obecnym etapie. Jednak przedmiotowe podatki zostały wprowadzone w marcu 2009 r., już po głosowaniu nad ustawą budżetową obejmującą dotację na 2009 r. Przychody z podatków nie osiągnęły jeszcze wysokości, jakiej oczekuje się za cały rok i nie zostały przypisane w prawodawstwie do (wcześniejszej) dotacji budżetowej na 2009 r.
Pod tym względem Francja nie przedstawiła argumentów, które rozwiałyby wątpliwości Komisji dotyczące celu podatków oraz proporcjonalności i zgodności planowanych środków na rok 2010 i kolejne lata oraz pozwoliły jej stwierdzić, że środki te nie są sprzeczne z art. 86 ust. 2 WE.
Ocena jest jednak odmienna w odniesieniu do pomocy w kwocie 450 mln EUR planowanej na 2009 r., którą władze francuskie mają prawo przyznać.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
______
(1) Nadal dozwolona jest reklama bezmarkowa ogólnych grup produktów lub usług (tj. reklama niezwiązana z konkretnym przedsiębiorstwem) oraz sponsorowanie programów.
(2) Telewizyjna opłata licencyjna ("redevance audiovisuelle", obecnie "contribution à l'audiovisuel public") była przedmiotem pozytywnej decyzji Komisji w sprawie pomocy państwa z dnia 20 kwietnia 2005 r. C(2005) 1166 wersja ostateczna.
(3) Dz.U. C 320 z 15.11.2001, s. 5. Zmieniony komunikat przyjęty przez Komisję w dniu 2 lipca 2009 r. nie został jeszcze opublikowany i w związku z tym nie ma zastosowania. Zgodnie z jego pkt 99 Komisja będzie stosować komunikat w odniesieniu do wszystkich zgłaszanych środków pomocy, względem których musi podjąć decyzję po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym, nawet w przypadku projektów zgłoszonych przed publikacją. W niniejszej decyzji prosi się zatem Francję o poinformowanie, w jaki sposób planuje dostosować się do przepisów określonych w nowym komunikacie, ponieważ będzie on stanowił podstawę oceny ostatecznej decyzji Komisji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.237.9 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Republika Francuska - Pomoc państwa C 27/09 (ex N 34/A/09 & N 34/B/09) - Subvention budgétaire France Télévisions (2010-2012) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 02/10/2009 |
| Data ogłoszenia: | 02/10/2009 |