Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do opodatkowania przedsiębiorstw inwestycyjnych zgodnie z ustawą podatkową Liechtensteinu.(2009/C 236/06)
(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2009 r.)
Decyzją nr 149/09/COL z dnia 18 marca 2009 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Liechtensteinu otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Uwagi zostaną przekazane władzom Liechtensteinu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Postępowanie w wyżej wymienionej sprawie zostało wszczęte przez Urząd Nadzoru EFTA, który w dniu 14 marca 2007 r. przesłał władzom Liechtensteinu wniosek o udzielenie informacji.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 3 maja 1996 r. o przedsiębiorstwach inwestycyjnych (Gesetz über Investmentunternehmen, zwaną dalej "IUG") przedsiębiorstwa inwestycyjne to:
"aktywa pozyskane od obywateli w wyniku ogłoszenia oferty publicznej do celów zbiorowych inwestycji kapitałowych, inwestowane i zarządzane dla zbiorowych rachunków indywidualnych inwestorów, zazwyczaj zgodnie z zasadą podziału ryzyka".
Przedsiębiorstwo inwestycyjne w rozumieniu IUG oznacza fundusz kapitałowy obejmujący kapitał wnoszony przez różnych inwestorów. Aby przedsiębiorstwo inwestycyjne mogło prowadzić działalność na rynku, musi spełnić trzy warunki w rozumieniu IUG:
– musi wybrać uznawaną formę prawną,
– zarząd musi być sprawowany przez organ posiadający osobowość prawną,
– przedsiębiorstwo musi posiadać rachunek depozytowy w banku depozytowym (zob. art. 39 IUG).
Bez względu na formę organizacyjną aktywa wnoszone przez inwestorów (zarządzane aktywa) muszą być wyodrębnione od własnych aktywów spółki zarządzającej.
Do celów podatkowych w przypadku spółek inwestycyjnych nie wprowadzono rozróżnienia między aktywami własnymi spółki zarządzającej a aktywami zarządzanymi, ponieważ zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy podatkowej obie te kategorie podlegały przepisom stosowanym wobec spółek krajowych jako takich. Oznaczało to, iż działalność zarządcza ani zarządzane aktywa nie były objęte podatkiem dochodowym. Podatek kapitałowy był ustalony na poziomie 1 ‰ zamiast 2 ‰ oraz był dodatkowo obniżony dla kapitału przekraczającego 2 mln CHF. Zyski kapitałowe nie były opodatkowane.
Z mocą obowiązującą od 2006 r. w ustawie o przedsiębiorstwach inwestycyjnych wprowadzono nowy artykuł 35 ust. 3. Przepis ten nakłada na spółki inwestycyjne obowiązek ewidencjonowania i prowadzenia osobnych wykazów aktywów własnych i aktywów zarządzanych. Następnie w 2005 r. wprowadzono zmiany w ustawie podatkowej. Uchylono art. 85 ust. 2 tej ustawy, przewidujący podobne opodatkowanie obowiązujące spółki krajowe oraz obniżony podatek kapitałowy od kwot przekraczających 2 mln CHF. W zamian wprowadzono nowy zapis w art. 73 lit. f), zgodnie z którym kierownictwo funduszu inwestycyjnego i spółki inwestycyjne zobowiązane są do płacenia podatku dochodowego i podatku kapitałowego w odniesieniu do swoich aktywów własnych. Ponadto w wyniku tej reformy spółki inwestycyjne objęte zostały również podatkiem od zysków kapitałowych.
Istnienie pomocy państwa
Urząd ocenił, czy ulgi podatkowe, którymi objęte były spółki inwestycyjne w latach 1996-2006, stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Przedsiębiorstwo
Według Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pojęcie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 87 Traktatu WE, stanowiącego odpowiednik art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, obejmuje "każdą jednostkę prowadzącą działalność gospodarczą, niezależnie od jej statusu prawnego i sposobu finansowania"(1).
Zgodnie z prawem Liechtensteinu spółki inwestycyjne przyjmują osobowość prawną, gdyż mają formę spółek akcyjnych lub spółek europejskich (Societas Europea). Prowadzą one działalność w zakresie gromadzenia aktywów różnych inwestorów i zarządzania tymi aktywami, z zamiarem osiągania zysku w formie różnych opłat i prowizji związanych z tymi inwestycjami. W związku z powyższym Urząd uznaje, że spółki inwestycyjne w części spółki dotyczącej zarządzania aktywami są przedsiębiorstwami w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG(2).
Korzyść
Spółki inwestycyjne poprzez zwolnienie z podatku dochodowego i podatku od zysków kapitałowych i objęcie jedynie obniżonym podatkiem kapitałowym od aktywów własnych, uzyskały korzyść w stosunku do innych przedsiębiorstw, w szczególności w stosunku do kierownictw funduszy inwestycyjnych, które podlegały zwykłemu opodatkowaniu w zakresie dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej.
Korzyść jest selektywna, gdyż została przyznana jedynie przedsiębiorstwom inwestycyjnym zorganizowanym w formie spółek inwestycyjnych. We wstępnej opinii Urzędu ulga podatkowa obejmująca aktywa własne spółki zarządzającej nie może być uzasadniona charakterem i ogólną konstrukcją systemu podatkowego Liechtensteinu.
Zaangażowanie środków państwowych
Korzyść musi być przyznana przez państwo lub ze środków publicznych. Utrata wpływów podatkowych jest równoznaczna z konsumpcją środków publicznych w formie wydatków budżetowych(3). Państwo Liechtenstein rezygnuje z dochodów w formie podatku dochodowego od spółek inwestycyjnych.
Zakłócenie konkurencji oraz wpływ na wymianę handlową między umawiającymi się stronami
Gdy środek pomocy przyznany przez państwo umacnia pozycję przedsiębiorstwa w stosunku do innych przedsiębiorstw konkurujących w wymianie handlowej EOG, należy uznać, że wywiera ona wpływ na te przedsiębiorstwa. Urząd przyjmuje zatem wstępne stanowisko, iż ulgi podatkowe dotyczące aktywów własnych spółek inwestycyjnych w latach 1996-2005 umocniły pozycję konkurencyjną tych spółek w obrębie EOG, ponieważ ulgi te obniżyły normalne koszty operacyjne tych spółek w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami EOG, które mogą prowadzić działalność na rynkach międzynarodowych(4).
Z wyżej wymienionych powodów Urząd przyjmuje wstępne stanowisko, iż ulgi podatkowe dotyczące aktywów własnych spółek zarządzających stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem
Urząd ma wątpliwości, czy badane odstępstwa podatkowe są zgodne z Porozumieniem EOG na podstawie któregoś z ustępstw przewidzianych w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG.
Wniosek
W świetle powyższych uwag Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 Porozumienia EOG. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika
______
(1) Sprawy połączone C-180/98 do C-184/98 Pavlov [2000] Zb.Orz. I-6451, pkt 75.
(2) Sprawa T-445/05 Associazione Italiana del risparmio gestito, e.a. przeciwko Komisji, jeszcze nieopublikowana, pkt 127 ff.
(3) Zob. pkt 3 ppkt 3 wytycznych Urzędu w sprawie środków związanych z bezpośrednim opodatkowaniem działalności gospodarczej.
(4) Zob. sprawa T-424/05, cytowana powyżej, pkt 156.