Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do opodatkowania przedsiębiorstw inwestycyjnych zgodnie z ustawą podatkową Liechtensteinu.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do opodatkowania przedsiębiorstw inwestycyjnych zgodnie z ustawą podatkową Liechtensteinu.

(2009/C 236/06)

(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2009 r.)

Decyzją nr 149/09/COL z dnia 18 marca 2009 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Liechtensteinu otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Rue Belliard 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Uwagi zostaną przekazane władzom Liechtensteinu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Postępowanie w wyżej wymienionej sprawie zostało wszczęte przez Urząd Nadzoru EFTA, który w dniu 14 marca 2007 r. przesłał władzom Liechtensteinu wniosek o udzielenie informacji.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 3 maja 1996 r. o przedsiębiorstwach inwestycyjnych (Gesetz über Investmentunternehmen, zwaną dalej "IUG") przedsiębiorstwa inwestycyjne to:

"aktywa pozyskane od obywateli w wyniku ogłoszenia oferty publicznej do celów zbiorowych inwestycji kapitałowych, inwestowane i zarządzane dla zbiorowych rachunków indywidualnych inwestorów, zazwyczaj zgodnie z zasadą podziału ryzyka".

Przedsiębiorstwo inwestycyjne w rozumieniu IUG oznacza fundusz kapitałowy obejmujący kapitał wnoszony przez różnych inwestorów. Aby przedsiębiorstwo inwestycyjne mogło prowadzić działalność na rynku, musi spełnić trzy warunki w rozumieniu IUG:

– musi wybrać uznawaną formę prawną,

– zarząd musi być sprawowany przez organ posiadający osobowość prawną,

– przedsiębiorstwo musi posiadać rachunek depozytowy w banku depozytowym (zob. art. 39 IUG).

Bez względu na formę organizacyjną aktywa wnoszone przez inwestorów (zarządzane aktywa) muszą być wyodrębnione od własnych aktywów spółki zarządzającej.

Do celów podatkowych w przypadku spółek inwestycyjnych nie wprowadzono rozróżnienia między aktywami własnymi spółki zarządzającej a aktywami zarządzanymi, ponieważ zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy podatkowej obie te kategorie podlegały przepisom stosowanym wobec spółek krajowych jako takich. Oznaczało to, iż działalność zarządcza ani zarządzane aktywa nie były objęte podatkiem dochodowym. Podatek kapitałowy był ustalony na poziomie 1 ‰ zamiast 2 ‰ oraz był dodatkowo obniżony dla kapitału przekraczającego 2 mln CHF. Zyski kapitałowe nie były opodatkowane.

Z mocą obowiązującą od 2006 r. w ustawie o przedsiębiorstwach inwestycyjnych wprowadzono nowy artykuł 35 ust. 3. Przepis ten nakłada na spółki inwestycyjne obowiązek ewidencjonowania i prowadzenia osobnych wykazów aktywów własnych i aktywów zarządzanych. Następnie w 2005 r. wprowadzono zmiany w ustawie podatkowej. Uchylono art. 85 ust. 2 tej ustawy, przewidujący podobne opodatkowanie obowiązujące spółki krajowe oraz obniżony podatek kapitałowy od kwot przekraczających 2 mln CHF. W zamian wprowadzono nowy zapis w art. 73 lit. f), zgodnie z którym kierownictwo funduszu inwestycyjnego i spółki inwestycyjne zobowiązane są do płacenia podatku dochodowego i podatku kapitałowego w odniesieniu do swoich aktywów własnych. Ponadto w wyniku tej reformy spółki inwestycyjne objęte zostały również podatkiem od zysków kapitałowych.

Istnienie pomocy państwa

Urząd ocenił, czy ulgi podatkowe, którymi objęte były spółki inwestycyjne w latach 1996-2006, stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Przedsiębiorstwo

Według Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pojęcie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 87 Traktatu WE, stanowiącego odpowiednik art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, obejmuje "każdą jednostkę prowadzącą działalność gospodarczą, niezależnie od jej statusu prawnego i sposobu finansowania"(1).

Zgodnie z prawem Liechtensteinu spółki inwestycyjne przyjmują osobowość prawną, gdyż mają formę spółek akcyjnych lub spółek europejskich (Societas Europea). Prowadzą one działalność w zakresie gromadzenia aktywów różnych inwestorów i zarządzania tymi aktywami, z zamiarem osiągania zysku w formie różnych opłat i prowizji związanych z tymi inwestycjami. W związku z powyższym Urząd uznaje, że spółki inwestycyjne w części spółki dotyczącej zarządzania aktywami są przedsiębiorstwami w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG(2).

Korzyść

Spółki inwestycyjne poprzez zwolnienie z podatku dochodowego i podatku od zysków kapitałowych i objęcie jedynie obniżonym podatkiem kapitałowym od aktywów własnych, uzyskały korzyść w stosunku do innych przedsiębiorstw, w szczególności w stosunku do kierownictw funduszy inwestycyjnych, które podlegały zwykłemu opodatkowaniu w zakresie dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej.

Korzyść jest selektywna, gdyż została przyznana jedynie przedsiębiorstwom inwestycyjnym zorganizowanym w formie spółek inwestycyjnych. We wstępnej opinii Urzędu ulga podatkowa obejmująca aktywa własne spółki zarządzającej nie może być uzasadniona charakterem i ogólną konstrukcją systemu podatkowego Liechtensteinu.

Zaangażowanie środków państwowych

Korzyść musi być przyznana przez państwo lub ze środków publicznych. Utrata wpływów podatkowych jest równoznaczna z konsumpcją środków publicznych w formie wydatków budżetowych(3). Państwo Liechtenstein rezygnuje z dochodów w formie podatku dochodowego od spółek inwestycyjnych.

Zakłócenie konkurencji oraz wpływ na wymianę handlową między umawiającymi się stronami

Gdy środek pomocy przyznany przez państwo umacnia pozycję przedsiębiorstwa w stosunku do innych przedsiębiorstw konkurujących w wymianie handlowej EOG, należy uznać, że wywiera ona wpływ na te przedsiębiorstwa. Urząd przyjmuje zatem wstępne stanowisko, iż ulgi podatkowe dotyczące aktywów własnych spółek inwestycyjnych w latach 1996-2005 umocniły pozycję konkurencyjną tych spółek w obrębie EOG, ponieważ ulgi te obniżyły normalne koszty operacyjne tych spółek w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami EOG, które mogą prowadzić działalność na rynkach międzynarodowych(4).

Z wyżej wymienionych powodów Urząd przyjmuje wstępne stanowisko, iż ulgi podatkowe dotyczące aktywów własnych spółek zarządzających stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem

Urząd ma wątpliwości, czy badane odstępstwa podatkowe są zgodne z Porozumieniem EOG na podstawie któregoś z ustępstw przewidzianych w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG.

Wniosek

W świetle powyższych uwag Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 Porozumienia EOG. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Sprawy połączone C-180/98 do C-184/98 Pavlov [2000] Zb.Orz. I-6451, pkt 75.

(2) Sprawa T-445/05 Associazione Italiana del risparmio gestito, e.a. przeciwko Komisji, jeszcze nieopublikowana, pkt 127 ff.

(3) Zob. pkt 3 ppkt 3 wytycznych Urzędu w sprawie środków związanych z bezpośrednim opodatkowaniem działalności gospodarczej.

(4) Zob. sprawa T-424/05, cytowana powyżej, pkt 156.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.236.6

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do opodatkowania przedsiębiorstw inwestycyjnych zgodnie z ustawą podatkową Liechtensteinu.
Data aktu: 18/03/2009
Data ogłoszenia: 01/10/2009