(2008/C 67/09)
(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2008 r.)
1. Wprowadzenie
W dniu 8 lutego 2007 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/114/WE. Decyzja ta zmienia decyzję 2005/56/WE ustanawiającą "Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego" do zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego (zwaną dalej "Agencją") i przedłuża istnienie Agencji do 2015 r.
Agencja posiada osobowość prawną, a jej siedziba mieści się w Brukseli. Pod kontrolą Komisji Agencja wdraża niektóre komponenty ponad piętnastu programów i działań finansowanych z funduszy wspólnotowych w dziedzinie edukacji i szkolenia, aktywnego obywatelstwa, młodzieży, kultury, sektora audiowizualnego, a także sieć informacji o edukacji w Europie, Eurydice. Agencja jest odpowiedzialna za główne aspekty zarządzania częściami delegowanych jej programów, w szczególności przygotowywanie zaproszeń do składania wniosków, wybór projektów i podpisywanie umów o dotację, zarządzanie finansowe, monitorowanie projektów (sprawozdania śródokresowe i sprawozdania końcowe), kontakty z beneficjentami i kontrole na miejscu.
Agencja wykonawcza, we współpracy z Komisją Europejską, zarządza niniejszym zaproszeniem do wyrażenia zainteresowania. Istnieje możliwość, że eksperci wyłonieni w ramach niniejszego zaproszenia będą proszeni o wspieranie dyrekcji generalnych sprawujących pieczę nad Agencją (DG EAC, INFSO, AIDCO) w ramach ich działalności (ogólna koordynacja polityk i programów, komunikacja, zarządzanie elementami niedelegowanymi Agencji).
Należy przypomnieć, że lista utworzona na podstawie niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania nie nakłada na Agencję lub Komisję obowiązku udzielenia zakwalifikowanym kandydatom zamówienia na usługi.
2. Przedmiot zaproszenia
Agencja ogłasza zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w celu utworzenia - na podstawie otrzymanych zgłoszeń - listy ekspertów odpowiedzialnych za wspieranie Agencji w wykonywaniu następujących zadań:
a) Ocena ofert otrzymywanych w ramach zaproszeń do składania wniosków.
b) Ocena i monitorowanie projektów:
- ocena sprawozdań z projektów,
- ocena produktów i wyników projektów,
- monitorowanie projektów i wizyty w terenie,
- inne zadania związane z analizą i/lub monitorowaniem programów i projektów.
c) Specjalne badania i analizy związane z wymienionymi dziedzinami działalności.
Zadaniem ekspertów będzie wspieranie Agencji lub, w razie potrzeby, Komisji w wykonywaniu wymienionych zadań, z uwzględnieniem celów programów, priorytetów i kryteriów określonych w zaproszeniach do składania wniosków, a także przewodników i podręczników oddanych do dyspozycji kandydatów.
3. Programy
3.1. Edukacja i szkolenie zawodowe
3.1.1. Program działań w zakresie uczenia się przez całe życie(2)
w tym sieć informacyjna na temat edukacji w Europie (Eurydice).
http://ec.europa.eu/education/programmes/llp/index_en.html
http://www.eurydice.org/portal/page/portal/Eurydice
http://eacea.ec.europa.eu/static/en/llp/index_en.htm
3.1.2. Program Erasmus Mundus(3)
w tym nowy program, który ma zostać przyjęty w 2009 r.
http://europa.eu.int/comm/education/programmes/mundus/index_fr.html
3.1.3. Okno Współpracy Zewnętrznej w ramach programu Erasmus Mundus (EM ECW)(4)
http://eacea.ec.europa.eu/extcoop/call/documents/ecw_leaflet.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/extcoop/call/index.htm
3.1.4. Specjalna umowa ze Stanami Zjednoczonymi(5)
http://ec.europa.eu/education/programmes/eu-usa/call_en.html
http://eacea.ec.europa.eu/extcoop/usa/index_en.htm
3.1.5. Specjalna umowa z Kanadą(6)
http://ec.europa.eu/education/programmes/eu-canada/index_en.html
http://eacea.ec.europa.eu/extcoop/canada/index_en.htm
3.1.6. Program Tempus(7)
Lista ekspertów wybranych do tego programu będzie wykorzystywana przez służby Komisji oraz przez Agencję, pod warunkiem rozszerzenia jej mandatu.
http://ec.europa.eu/education/programmes/tempus/index_en.html
3.1.7. Programu współpracy z krajami uprzemysłowionymi ICI (rozporządzenie Rady (WE) nr 1934/2006(8)).
3.2. Kultura
3.2.1. Program Kultura(9)
http://ec.europa.eu/culture/eac/index_en.html
http://eacea.ec.europa.eu/culture/index_en.htm
3.3. Młodzież
3.3.1. Program Młodzież w działaniu(10)
http://ec.europa.eu/youth/yia/index_en.html
http://eacea.ec.europa.eu/youth/index_en.htm
3.4. Obywatelstwo
3.4.1. Program Europa dla Obywateli (2007-2013)(11)
http://ec.europa.eu/citizenship/index_fr.html
http://eacea.ec.europa.eu/citizenship/index_en.htm
3.5. Sektor audiowizualny
3.5.1. Program "MEDIA 2007"(12)
http://ec.europa.eu/information_society/media/overview/2007/index_en.htm
http://eacea.ec.europa.eu/media/index_en.htm
3.6. Programy na etapie zakończenia
Zadania wymienione w pkt 2, w szczególności zadania dotyczące oceny i monitorowania projektów, mogą również dotyczyć wcześniejszych programów, które obecnie są na etapie zakończenia, to jest:
a) drugiego etapu wspólnotowego programu działań w dziedzinie edukacji "Socrates", zatwierdzonego decyzją nr 253/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(13);
b) drugiego etapu wspólnotowego programu działań w dziedzinie szkolenia zawodowego "Leonardo da Vinci", zatwierdzonego decyzją Rady 1999/382/WE(14);
c) wspólnotowego programu działań Młodzież, zatwierdzonego decyzją nr 1031/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(15);
d) programu "Kultura 2000", zatwierdzonego decyzją nr 508/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(16);
e) programu wspierającego rozwój, rozpowszechnianie i promocję europejskich utworów audiowizualnych (MEDIA Plus - Rozwój, Rozpowszechnianie i Promocja) (2001-2005), zatwierdzonego decyzją Rady 2000/821/WE(17);
f) programu kształcenia dla specjalistów w europejskim przemyśle programów audiowizualnych (MEDIA - Kształcenie) (2001-2005), zatwierdzonego decyzją nr 163/2001/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(18);
g) wieloletniego programu (2004-2006) w celu skutecznej integracji technologii informacyjnokomunikacyjnych (ICT) w systemy kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego w Europie (Program eLearning) (decyzja nr 2318/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(19));
h) wspólnotowego programu działań na rzecz promowania aktywnego obywatelstwa europejskiego (udział społeczeństwa obywatelskiego) (decyzja Rady 2004/100/WE(20));
i) wspólnotowego programu działań wspierających podmioty działające na poziomie europejskim na rzecz młodzieży (decyzja nr 790/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(21));
j) wspólnotowego programu działań wspierających podmioty działające na poziomie europejskim oraz wspierania określonych działań w obszarze edukacji i szkolenia (decyzja nr 791/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(22));
k) wspólnotowego programu działań wspierającego organy działające na szczeblu europejskim w dziedzinie kultury (decyzja nr 792/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(23));
l) projektów w dziedzinie szkolnictwa wyższego, które mogą być finansowane w ramach instrumentów dotyczących pomocy na potrzeby współpracy gospodarczej z rozwijającymi się krajami Azji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 443/92(24));
m) trzeciej fazy programu współpracy uniwersyteckiej Tempus (2000-2006).
Podstawa prawna programów, a także informacje dotyczące ich wdrożenia są dostępne w witrynie internetowej:
http://eacea.cec.eu.int/static/index.htm
Listę ekspertów sporządza się przede wszystkim, aby zapewnić wsparcie przy zarządzaniu wyżej wymienionymi programami, jednakże będzie ona wykorzystywana również przy okazji innych działań w przedmiotowych dziedzinach.
4. Procedura wyboru
Eksperci zostaną wybrani na podstawie kwalifikacji zawodowych i zdolności technicznej do realizacji zadań będących przedmiotem zaproszenia do składania wniosków.
4.1. Wnioski
Kandydaci są proszeni o składanie wniosków za pomocą formularza online, zgodnie z instrukcjami dostępnymi w witrynie internetowej Agencji.
Kandydaci winni wykazać we wniosku, że posiadają wymagane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe związane z celami programów, których dotyczą ich wnioski. Formularz wniosku online, data zamknięcia zaproszenia do wyrażenia zainteresowania, a także zasady składania wniosków są dostępne na stronie internetowej:
http://eacea.ec.europa.eu/index.htm
4.2. Kryteria kwalifikacji
4.2.1. Kryteria wspólne dla wszystkich programów
Kandydaci winni posiadać co najmniej czteroletnie doświadczenie zawodowe związane z programem będącym przedmiotem ich wniosku.
4.2.2. Kryteria dotyczące poszczególnych programów
Ogólnie zaproszenie skierowane jest do osób fizycznych pochodzących z krajów uczestniczących w programach, jednak dla różnych programów przewidziane są następujące kryteria specyficzne.
4.2.2.1. Program działań w dziedzinie edukacji i uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning Programme - LLP), w tym sieć informacyjna Eurydice
Z wyjątkiem programu Jean Monnet zaproszenie do wyrażenia zainteresowania jest przeznaczone wyłącznie dla osób fizycznych będących obywatelami:
- państw członkowskich Unii Europejskiej,
- krajów EFTA będących członkami EOG, zgodnie z warunkami ustalonymi w Porozumieniu EOG,
- krajów kandydujących będących beneficjentami strategii przedakcesyjnej,
- krajów z regionu Bałkanów Zachodnich, o ile istnieje umowa ramowa przewidująca udział w programach wspólnotowych,
- Szwajcarii, o ile z tym krajem została zawarta umowa dwustronna.
W przypadku programu Jean Monnet zaproszenie do wyrażenia zainteresowania jest otwarte dla wszystkich osób fizycznych bez względu na przynależność państwową.
4.2.2.2. Program Erasmus Mundus i Okno Współpracy Zewnętrznej w ramach programu Erasmus Mundus (EM ECW)
Zaproszenie jest otwarte dla osób fizycznych bez względu na przynależność państwową.
4.2.2.3. Specjalne umowy ramowe ze Stanami Zjednoczonymi i z Kanadą
Zaproszenie jest otwarte dla osób fizycznych będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej i, odpowiednio, Stanów Zjednoczonych i Kanady.
4.2.2.4. Program Tempus
Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania jest otwarte dla osób fizycznych będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, a także państw partnerskich. (Bałkany Zachodnie, Europa Wschodnia, południowa część regionu śródziemnomorskiego i Azja Środkowa), których wykaz znajduje się na stronie internetowej
http://ec.europa.eu/education/programmes/tempus/index_en.html
4.2.2.5. Program Kultura (2007-2013)
Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania jest otwarte dla osób fizycznych będących obywatelami:
- państw członkowskich Unii Europejskiej,
- krajów EFTA będących członkami EOG, zgodnie z warunkami ustalonymi w Porozumieniu EOG,
- krajów kandydujących będących beneficjentami strategii przedakcesyjnej,
- krajów z regionu Bałkanów Zachodnich, o ile istnieje umowa ramowa przewidująca udział w programach wspólnotowych.
4.2.2.6. Program Młodzież w działaniu
Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania jest otwarte dla osób fizycznych będących obywatelami:
- państw członkowskich Unii Europejskiej,
- krajów EFTA będących członkami EOG, zgodnie z warunkami ustalonymi w Porozumieniu EOG,
- krajów kandydujących będących beneficjentami strategii przedakcesyjnej,
- krajów z regionu Bałkanów Zachodnich, o ile istnieje umowa ramowa przewidująca udział w programach wspólnotowych,
- Szwajcarii, o ile z tym krajem została zawarta umowa dwustronna.
4.2.2.7. Program Europa dla Obywateli (2007-2013)
Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania jest otwarte dla osób fizycznych będących obywatelami:
- państw członkowskich Unii Europejskiej,
- krajów EFTA będących członkami EOG, zgodnie z warunkami ustalonymi w Porozumieniu EOG,
- krajów kandydujących będących beneficjentami strategii przedakcesyjnej,
- krajów z regionu Bałkanów Zachodnich, o ile istnieje umowa ramowa przewidująca udział w programach wspólnotowych.
4.2.2.8. Program "MEDIA 2007"
Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania jest otwarte dla osób fizycznych będących obywatelami:
- państw członkowskich Unii Europejskiej,
- krajów EFTA będących członkami EOG, zgodnie z warunkami ustalonymi w Porozumieniu EOG,
- krajów kandydujących będących beneficjentami strategii przedakcesyjnej,
- krajów z regionu Bałkanów Zachodnich, o ile istnieje umowa ramowa przewidująca udział w programach wspólnotowych,
- Szwajcarii.
4.3. Kryteria wyboru
Eksperci zostaną wybrani na podstawie następujących kryteriów:
- potwierdzone kompetencje w dziedzinach związanych z programami wymienionymi w pkt 3,
- zdolność do pracy w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, zdolność redagowania tekstów w języku angielskim lub francuskim, wybrani eksperci będą opracowywali oceny w języku angielskim lub francuskim,
- podstawowa znajomość powszechnie używanych programów i dostateczne doświadczenie w obsłudze komputera osobistego umożliwiające korzystanie ze stron ewaluacyjnych, pobieranie ofert i formularzy oceny, sporządzanie, zapisywanie i przesyłanie ocen dotyczących ofert, sprawozdań, produktów i/lub wyników projektów.
Doświadczenie w dziedzinie zarządzania projektami transnarodowymi, oceny programów i/lub projektów, znajomość innych języków niż wyżej wymienione, a także kompetencje umożliwiające dokonanie analizy finansowej i budżetowej ofert będą dodatkowym atutem.
Każdy wniosek zostanie oceniony pod względem kryteriów wymienionych w pkt 4.3 niniejszego zaproszenia do składania wniosków. Agencja poinformuje kandydatów o wpisaniu ich na listę potencjalnych ekspertów lub o odrzuceniu ich kandydatury.
Lista będzie mogła zostać wykorzystana do utworzenia paneli ekspertów i/lub wyboru ekspertów do realizacji konkretnych zadań. Lista będzie ważna przez czas trwania wyżej wymienionych programów (31.12.2013), a w razie potrzeby będzie również mogła być wykorzystana na etapie kończenia projektów wybranych w ramach tych programów.
5. Powołanie ekspertów
Agencja lub, w razie potrzeby, Komisja dopilnuje, aby panele ekspertów były tworzone w sposób zrównoważony, zapewniając odpowiednią rotację ekspertów. Agencja uwzględni również pochodzenie geograficzne, znajomość języków i profil zawodowy kandydatów. Zgodnie z zasadą wyboru najbardziej wykwalifikowanych ekspertów, Agencja lub, w razie potrzeby, Komisja zadba również o zrównoważony udział kobiet i mężczyzn.
W zależności od potrzeb zadania będą mogły być realizowane w siedzibie Agencji, Komisji lub zdalnie za pomocą elektronicznych narzędzi komunikacji.
Umowy o usługi będą mogły zostać podpisane albo przez ekspertów, albo, jeżeli byliby oni zatrudnieni przez osobę prawną, przez jej pełnomocnika. Wynagrodzenie wybranych ekspertów będzie ustalane na podstawie stawki stosowanej w momencie podpisywania umowy. Koszty podróży i pobytu będą zwracane na podstawie przepisów obowiązujących w Komisji.
Wzór umowy wraz z poziomem wynagrodzenia i zasadami zwrotu kosztów pobytu i podróży jest dostępny na stronie Agencji.
6. Konflikt interesów
Aby zapewnić niezależność ekspertów podczas wykonywania powierzonych im zadań, winni oni podpisać oświadczenie, że między działaniami, wnioskami, sprawozdaniami, dokumentami, produktami i/lub wynikami projektów, jakie zostaną im powierzone, a funkcjami pełnionymi w przeszłości, obecnie lub w przyszłości, nie występuje konflikt interesów.
Ponadto eksperci nie mogą być osobiście zaangażowani w działania, wnioski lub projekty, do których odnoszą się zadania, jakie zostaną im powierzone. W tym celu kandydaci winni poinformować o ich ewentualnym udziale w programach będących przedmiotem ich wniosków. Wybrani eksperci zostaną poproszeni o potwierdzenie tych informacji, zanim zostaną wezwani do przeprowadzenia selekcji lub oceny.
Wybrani eksperci winni również potwierdzić przestrzeganie zasad etyki zawodowej w przypadku każdej z usług, a w szczególności winni przestrzegać poufności informacji i dokumentów, z którymi się zapoznają. W tym celu umowy będą zawierać specjalne klauzule.
______
(1) I dyrekcji generalnych sprawujących nad nią pieczę.
(2) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, str. 45.
(3) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 1.
(4) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 99/2000 z dnia 29 grudnia 1999 r. dotyczące świadczenia pomocy dla państw partnerskich w Europie Wschodniej i Azji Środkowej (Dz.U. L 12 z 18.1.2000, str. 1). Rozporządzenie (WE) nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. określające przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 1). Rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju (Dz.U. L 378 z 27.12.2006, str. 41).
(5) Decyzja Rady 2006/910/WE z dnia 4 grudnia 2006 r. dotycząca zawarcia Umowy między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki odnawiającej program współpracy w zakresie szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego (Dz.U. L 346, 9.12.2006, str. 33).
(6) Decyzja Rady 2006/964/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie zawarcia Umowy między Wspólnotą Europejską a rządem Kanady ustanawiającej ramy współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego i szkolenia oraz młodzieży (Dz.U. L 397 z 30.12.2006, str. 14).
(7) Dz.U. L 120 z 8.5.1999, str. 30. Decyzja zmieniona decyzją 2000/460/WE (Dz.U. L 183 z 22.7.2000, str. 16) i decyzją 2002/601/WE (Dz.U. L 195 z 24.7.2002, str. 34). Rozporządzenie Rady (WE) nr 1085/2006 z dnia 17 lipca 2006 r. ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA) (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 82). Rozporządzenie (WE) nr 1638/2006. Rozporządzenie (WE) nr 1905/2006.
(8) Dz.U. L 405 z 30.12.2006, str. 37.
(9) Decyzja nr 1903/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiająca program Kultura (2007-2013) (Dz.U. L 378 z 27.12.2006, str. 22).
(10) Decyzja nr 1719/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program Młodzież w działaniu na okres 2007-2013 (Dz.U. L 327 z 24.11.2006, str. 30).
(11) Decyzja nr 1904/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej program Europa dla Obywateli na rzecz promowania aktywnego obywatelstwa europejskiego na lata 2007-2013 (Dz.U. L 378 z 27.12.2006, str. 32).
(12) Decyzja nr 1718/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie programu wspierającego europejski sektor audiowizualny (MEDIA 2007) (Dz.U. L 327 z 24.11.2006, str. 12).
(13) Dz.U. L 28 z 3.2.2000, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem Rady (WE) nr 885/2004 (Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 1).
(14) Dz.U. L 146 z 11.6.1999, str. 33. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(15) Dz.U. L 117 z 18.5.2000, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 885/2004.
(16) Dz.U. L 63 z 10.3.2000, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 885/2004.
(17) Dz.U. L 336 z 30.12.2000, str. 82. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 885/2004.
(18) Dz.U. L 26 z 27.1.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 885/2004.
(19) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 9.
(20) Dz.U. L 30 z 4.2.2004, str. 6.
(21) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 24.
(22) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 31.
(23) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 40.
(24) Dz.U. L 52 z 27.2.1992, str. 1.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.67.51 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania EACEA/07 w celu utworzenia listy ekspertów odpowiedzialnych za wspieranie Agencji Wykonawczej ds. "Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego" w ramach zarządzania programami wspólnotowymi w dziedzinach edukacji, kultury, sektora audiowizualnego, młodzieży i obywatelstwa. |
Data aktu: | 12/03/2008 |
Data ogłoszenia: | 12/03/2008 |