Pomoc państwa C 60/07 (ex NN 62/07) - Pomoc na rzecz Fluorite di Silius, SpA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 30/08)
(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2008 r.)
Pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze włoskie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds.
Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pismem z dnia 22 lutego 2007 r. Komisja wezwała władze włoskie do przekazania informacji, prosząc o wyjaśnienie zarzutów zgłoszonych przez stronę skarżącą. Władze włoskie udzieliły odpowiedzi pismem z dnia 9 maja 2007 r. Oprócz tego dnia 31 maja 2007 r. odbyło się spotkanie służb Komisji z władzami włoskimi. Po spotkaniu, dnia 6 czerwca 2007 r. zwrócono się ponownie do władz włoskich o przekazanie informacji. Władze włoskie odpowiedziały pismami z dnia 13 lipca 2007 r., 12 września 2007 r. i 3 października 2007 r.
OPIS BENEFICJENTA I ŚRODKÓW POMOCY
Zgodnie z otrzymanymi przez Komisję informacjami, władze regionalne Sardynii (Regione Autonoma Sardegna, "RAS"): (i) przeprowadziły przetarg w celu udzielenia innemu przedsiębiorstwu koncesji na eksploatację kopalni "Genna Tres Montis", uprzednio zarządzanej przez spółkę Nuova Mineraria Silius SpA ("NMS"), obecnie w likwidacji; (ii) utworzyły nową spółkę Fluorite di Silius SpA ("FdS"), będącą w całości własnością regionu, w celu zgłoszenia jej oferty w tym przetargu; (iii) wybrały ofertę przetargową Fluorite di Silius; (iv) dokonały przeniesienia do spółki FdS wszystkich pracowników spółki NMS wraz z pozostałymi aktywami tej spółki.
Władze włoskie twierdzą, że tworząc spółkę FdS w celu zgłoszenia jej do przetargu na eksploatację kopalni, a następnie ogłaszając ją zwycięzcą przetargu, władze regionalne Sardynii działały w sposób porównywalny do działań inwestora prywatnego.
OCENA
Komisja ma wątpliwości, czy władze regionalne Sardynii działały w sposób porównywalny do działań inwestora prywatnego, ponieważ: (i) Komisja uważa, że przetargi zawierające wymagania niezgodne z zasadami gospodarki rynkowej, takie jak zobowiązanie do zatrudnienia wszystkich byłych pracowników spółki NMS na okres co najmniej pięciu lat, są niezgodne z testem inwestora prywatnego i mogą skutkować odniesieniem korzyści, przynajmniej w odniesieniu do sprzedanej działalności; (ii) wewnętrzna stopa zwrotu dla tego projektu, szacowana na 3,5 %, wydaje się być znacznie poniżej średniej dla tej branży i kosztu utraconych korzyści dla inwestora; (iii) czas realizacji projektu (9 lat) nie pozwala na pełną amortyzację koniecznych inwestycji (ok. 36,76 mln EUR), pozostawiając niepokryte 36 % całkowitej wartości inwestycji. Ponadto Komisja uważa, że spółka FdS otrzyma dodatkową pomoc państwa, mając możliwość nieodpłatnego korzystania z majątku "odziedziczonego" po NMS.
Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy w niniejszym przypadku można zastosować wyłączenia zawarte w art. 87 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu WE. Komisja w szczególności zauważa, że: (i) władze włoskie nie przedstawiły żadnych informacji dowodzących, że przedmiotowe środki pomocy są zgodne z warunkami zawartymi w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej; (ii) spółkę FdS należy uznać za nowo utworzone przedsiębiorstwo, co sprawia, że nie jest ona uprawniona do otrzymania pomocy państwa przeznaczonej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw; (iii) wydaje się, iż w niniejszym przypadku nie mają zastosowania inne odstępstwa zawarte w Traktacie WE.
PODSUMOWANIE
Z uwagi na wyżej wymienione wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.30.28 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 60/07 (ex NN 62/07) - Pomoc na rzecz Fluorite di Silius, SpA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 02/02/2008 |
Data ogłoszenia: | 02/02/2008 |