Pomoc państwa C 60/07 (ex NN 62/07) - Pomoc na rzecz Fluorite di Silius, SpA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 30/08)
(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2008 r.)
Pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze włoskie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds.
Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pismem z dnia 22 lutego 2007 r. Komisja wezwała władze włoskie do przekazania informacji, prosząc o wyjaśnienie zarzutów zgłoszonych przez stronę skarżącą. Władze włoskie udzieliły odpowiedzi pismem z dnia 9 maja 2007 r. Oprócz tego dnia 31 maja 2007 r. odbyło się spotkanie służb Komisji z władzami włoskimi. Po spotkaniu, dnia 6 czerwca 2007 r. zwrócono się ponownie do władz włoskich o przekazanie informacji. Władze włoskie odpowiedziały pismami z dnia 13 lipca 2007 r., 12 września 2007 r. i 3 października 2007 r.
OPIS BENEFICJENTA I ŚRODKÓW POMOCY
Zgodnie z otrzymanymi przez Komisję informacjami, władze regionalne Sardynii (Regione Autonoma Sardegna, "RAS"): (i) przeprowadziły przetarg w celu udzielenia innemu przedsiębiorstwu koncesji na eksploatację kopalni "Genna Tres Montis", uprzednio zarządzanej przez spółkę Nuova Mineraria Silius SpA ("NMS"), obecnie w likwidacji; (ii) utworzyły nową spółkę Fluorite di Silius SpA ("FdS"), będącą w całości własnością regionu, w celu zgłoszenia jej oferty w tym przetargu; (iii) wybrały ofertę przetargową Fluorite di Silius; (iv) dokonały przeniesienia do spółki FdS wszystkich pracowników spółki NMS wraz z pozostałymi aktywami tej spółki.
Władze włoskie twierdzą, że tworząc spółkę FdS w celu zgłoszenia jej do przetargu na eksploatację kopalni, a następnie ogłaszając ją zwycięzcą przetargu, władze regionalne Sardynii działały w sposób porównywalny do działań inwestora prywatnego.
OCENA
Komisja ma wątpliwości, czy władze regionalne Sardynii działały w sposób porównywalny do działań inwestora prywatnego, ponieważ: (i) Komisja uważa, że przetargi zawierające wymagania niezgodne z zasadami gospodarki rynkowej, takie jak zobowiązanie do zatrudnienia wszystkich byłych pracowników spółki NMS na okres co najmniej pięciu lat, są niezgodne z testem inwestora prywatnego i mogą skutkować odniesieniem korzyści, przynajmniej w odniesieniu do sprzedanej działalności; (ii) wewnętrzna stopa zwrotu dla tego projektu, szacowana na 3,5 %, wydaje się być znacznie poniżej średniej dla tej branży i kosztu utraconych korzyści dla inwestora; (iii) czas realizacji projektu (9 lat) nie pozwala na pełną amortyzację koniecznych inwestycji (ok. 36,76 mln EUR), pozostawiając niepokryte 36 % całkowitej wartości inwestycji. Ponadto Komisja uważa, że spółka FdS otrzyma dodatkową pomoc państwa, mając możliwość nieodpłatnego korzystania z majątku "odziedziczonego" po NMS.
Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy w niniejszym przypadku można zastosować wyłączenia zawarte w art. 87 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu WE. Komisja w szczególności zauważa, że: (i) władze włoskie nie przedstawiły żadnych informacji dowodzących, że przedmiotowe środki pomocy są zgodne z warunkami zawartymi w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej; (ii) spółkę FdS należy uznać za nowo utworzone przedsiębiorstwo, co sprawia, że nie jest ona uprawniona do otrzymania pomocy państwa przeznaczonej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw; (iii) wydaje się, iż w niniejszym przypadku nie mają zastosowania inne odstępstwa zawarte w Traktacie WE.
PODSUMOWANIE
Z uwagi na wyżej wymienione wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.30.28 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 60/07 (ex NN 62/07) - Pomoc na rzecz Fluorite di Silius, SpA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 02/02/2008 |
| Data ogłoszenia: | 02/02/2008 |