Pomoc państwa C 33/08 (ex N 732/07) - Wysoka kwota pomocy na badania i rozwój dla Volvo Aero - GEnx
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 253/10)
(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2008 r.)
Pismem z dnia 16 lipca 2008 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Szwecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
Commission européenne
Direction générale de la concurrence
Greffe des aides d'État
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom szwedzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
W listopadzie 2007 r. Szwecja poinformowała o zamiarze przyznania pożyczki przedsiębiorstwu Volvo Aero Corporation, podmiotowi zależnemu Volvo Group, na cele uczestnictwa w GEnx. W pismach z dnia 28 stycznia 2008 r. oraz z dnia 21 kwietnia 2008 r. Komisja wystąpiła z prośbą o dostarczenie dodatkowych informacji. W odpowiedzi, pismami z dnia 18 marca 2008 r., 2 czerwca 2008 r., i 19 czerwca 2008 r. Szwecja przesłała wymagane informacje.
OPIS ŚRODKA POMOCY, WZGLĘDEM KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
Decyzją szwedzkiego rządu z dnia 14 czerwca 2007r., stanowiącą krajową podstawę prawną, szwedzkie Biuro Długu Narodowego zostało upoważnione do zawarcia umowy pożyczki z Volvo Aero Corporation.
Projekt obejmuje stworzenie przez Volvo Aero szeregu komponentów dla silnika GEnx, zbudowanego przez General Electric (zwany dalej GE) w dwóch różnych wersjach: dla Boeinga 787 oraz dla Boeinga 747-800. Pismem z dnia 7 grudnia 2004 r., przed rozpoczęciem projektu, przedsiębiorstwo Volvo Aero zwróciło się do rządu szwedzkiego z wnioskiem o przyznanie pomocy państwa.
Szwecja zamierza przyznać przedsiębiorstwu Volvo Aero pomoc w formie zaliczki zwrotnej, w wysokości 362 mln SEK (w przybliżeniu 39 mln EUR), odpowiadających 40 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych. Spłata zaliczki ustalona jest na podstawie wpływów Volvo Aero pochodzących z projektu (w zakresie płatności ze strony GE dla Volvo Aero). Według szacunków władz szwedzkich odpowiada to 23 mld SEK, przy założeniu produkcji 4.937 silników do 2028 r.
OCENA ŚRODKA LUB POMOCY
Szwecja zgłosiła przedmiotową pomoc jako że stanowi ona pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja oceniła zgodność środka pomocy z zasadami wspólnego rynku na podstawie wspólnotowych zasad ramowych dotyczących pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz.U. C 323 z 30.12.2006, s. 1).
Komisja ma szereg wątpliwości dotyczących omawianej pomocy państwa.
Po pierwsze, Komisja ma wątpliwości czy rzeczywiście występuje zawodność rynku. Komisja ma wątpliwości co do niezależności finansowej Volvo Aero względem spółki dominującej, która wydaje się być w stanie na bieżąco finansować swoje przepływy pieniężne; nie wydaje się również nie mieć dostępu do rynków finansowych. Ponadto wydaje się, że spółka dominująca nalega, aby jej podmioty zależne ubiegały się o fundusze UE oraz fundusze państwowe przed rozstrzygnięciem czy planowaną inwestycję można zdefiniować jako przypadek zawodności rynku.
Po drugie, Komisja ma wątpliwości odnośnie efektu zachęty wywołanego przez dany środek pomocy, a w szczególności odnośnie konieczności przyznania powyższego środka. Decyzja rządu o przyznaniu pomocy państwa została podjęta dopiero w czerwcu 2007 r. W tym momencie sam projekt został już w dużej mierze zrealizowany, przynajmniej w zakresie GEnx dla B787. Rozmowy pomiędzy rządem a przedsiębiorstwem, które miały miejsce, nie mogą zastąpić formalnego procesu ubiegania się o pomoc państwa. Ocena znaczenia momentu wydania formalnej decyzji wydaje się więc bardzo istotna. Mimo że zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną nie określają szczegółowo kiedy rząd powinien podjąć decyzję i w jasny sposób dopuszczają możliwość rozpoczęcia projektów przed podjęciem formalnej decyzji, nie można jednak uznać, że nie istnieją żadne ograniczenie czasowe odnośnie podejmowania rzeczonych decyzji.
Hipoteza, że nie istnieją ograniczenia czasowe dopuszczałaby w istocie możliwość przyjęcia przez rząd decyzji o przyznaniu pomocy państwa dla projektu w fazie finalnej lub, w skrajnym przypadku, nawet dla projektów już zakończonych. Nie ulega jednak wątpliwości, że w przypadku zakończonego projektu, decyzja o przyznaniu pomocy nie miałaby efektu zachęty dla danego przedsiębiorstwa, gdyż przyznana pomoc nie wpłynęłaby w żaden istotny sposób na ewentualną modyfikację zakresu lub rozmiaru projektu. Jedyny efekt powyższej pomocy państwa to obniżenie kosztów przedsiębiorstwa (np. pomoc operacyjna), bez wpływu na zwiększenie działań badawczo-rozwojowych lub na sam projekt.
Podsumowując powyższą kwestię wydaje się, że decyzja rządu o przyznaniu pomocy państwa, która ma wywołać efekt zachęty dla przedsiębiorstwa, powinna zostać podjęta na wystarczająco wczesnym etapie projektu, aby dać gwarancje, że pomoc faktycznie wpłynie w sposób pozytywny na podmiot realizujący projekt.
Po trzecie, Komisja ma wątpliwości co do proporcjonalności pomocy, a w szczególności do wykorzystanego instrumentu, który przerzuca na rząd ryzyko kursowe powyższego projektu.
Na obecnym etapie Komisja uważa wreszcie, że wpływ przedmiotowej pomocy państwa na konkurencję jest ograniczony, zważywszy na znikomy udział beneficjenta w rynku. Komisja wyraża gotowość oceny wszelkich materiałów dowodowych wniesionych przez konkurentów oraz inne strony trzecie w trakcie trwania postępowania.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.253.31 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Szwecja - Pomoc państwa C 33/08 (ex N 732/07) - Wysoka kwota pomocy na badania i rozwój dla Volvo Aero – GEnx - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 04/10/2008 |
Data ogłoszenia: | 04/10/2008 |