(2008/C 241/01)
(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2008 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,
MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:
(1) W rezolucji z dnia 27 czerwca 2002 r.(1) Rada przyjęła otwartą metodę koordynacji, która ma stanowić nowe ramy współpracy europejskiej w sprawach młodzieży i zatwierdziła cztery tematyczne obszary priorytetowe w odniesieniu do młodzieży, uwypuklone w przygotowanej przez Komisję w listopadzie 2001 r. białej księdze zatytułowanej "Nowe impulsy dla młodzieży"; te obszary to: uczestnictwo, informowanie, wolontariat oraz lepsze zrozumienie i poznanie młodzieży.
(2) W rezolucji z dnia 25 listopada 2003 r.(2) Rada przyjęła wspólne cele w zakresie pierwszych dwóch priorytetów, tzn. uczestnictwa młodzieży i informowania jej.
(3) Wolontariat europejski (European Voluntary Service - EVS) jest jedną z inicjatyw realizowanych od 1996 roku w ramach programu "Młodzież"; stanowi on wzór ponadnarodowego wolontariatu, który umożliwia młodzieży angażowanie się w różne dziedziny działalności w ramach wolontariatu i wzmacnia w ten sposób solidarność wśród młodzieży, jej aktywną postawę obywatelską oraz wzajemne zrozumienie. Aktualnie realizowany program "Młodzież w działaniu" uzupełnia wspomnianą inicjatywę.
(4) W komunikacie z dnia 30 kwietnia 2004 r.(3) Komisja zaproponowała wspólne cele dotyczące działań młodzieży w ramach wolontariatu sformułowane na podstawie odpowiedzi państw członkowskich na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisji oraz po konsultacjach z młodzieżą.
(5) W rezolucji z dnia 15 listopada 2004 r.(4) Rada przyjęła wspólne cele dotyczące działań młodzieży w ramach wolontariatu tzn. rozwijanie, ułatwianie, propagowanie i uznawanie działań młodzieży w ramach wolontariatu, a także uzgodniła, że do końca 2006 roku przedstawi sprawozdanie na temat realizacji tych celów.
(6) W rezolucji z dnia 15 listopada 2004 r. Rada przyjęła wspólne cele dotyczące lepszego zrozumienia i poznania młodzieży, które obejmowały również problematykę wolontariatu. Państwa członkowskie postanowiły określić aktualny stan wiedzy związanej z wolontariatem na poziomie lokalnym i krajowym.
(7) W rezolucji z dnia 20 lipca 2006 r.(5) Rada uznała znaczenie kształcenia nieformalnego i incydentalnego w zakresie problematyki dotyczącej młodzieży europejskiej.
(8) W rezolucji z dnia 31 października 2006 r.(6) dotyczącej uczestnictwa i informowania młodzieży Rada wzmocniła także otwartą metodę koordynacji opierając się na komunikacie Komisji z dnia 20 lipca 2006 r.(7).
(9) Z badania przeprowadzonego w 2007 roku przez Eurobarometr(8) wynika, że znaczna większość młodych ludzi pozytywnie postrzega programy realizowane w ramach wolontariatu umożliwiające im zwiększenie ich uczestnictwa w funkcjonowaniu społeczeństwa.
(10) W komunikacie z dnia 5 września 2007 r.(9) Komisja zaproponowała potwierdzenie istotności i znaczenia wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu. Komisja zaproponowała także konkretne działania ukierunkowane na lepszą realizację wspomnianych wspólnych celów,
PODKREŚLAJĄ, ŻE:
1) w komunikacie z dnia 30 kwietnia 2004 r.(10) dotyczącym proponowanych wspólnych celów w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu Komisja definiuje wolontariat jako wszelkie formy zaangażowania w dobrowolną działalność. Działania takie charakteryzują się następującymi cechami: są dostępne dla wszystkich, nie są źródłem wynagrodzenia, są podejmowane z własnej wolnej woli, mają aspekt edukacyjny (kształcenie nieformalne) oraz dodaną wartość społeczną;
2) działania w ramach wolontariatu należy wyraźnie odróżniać od zatrudnienia - w żadnym przypadku nie powinny one go zastępować;
3) istotne jest zachowanie różnorodności form wolontariatu istniejących w państwach członkowskich;
4) przeprowadzona przez Komisję analiza sprawozdań państw członkowskich na temat realizacji wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu potwierdza aktualność przyjętych wspólnych celów, ponieważ dostarczają one bodźca do dalszego rozwoju tych działań w bardziej uporządkowany sposób;
5) należy wzmocnić otwartą metodę koordynacji w zakresie problematyki młodzieżowej, co przyczyni się do sprawniejszej realizacji wspólnych celów;
6) należy propagować i pochwalać działania młodzieży w ramach wolontariatu. Takie działania pozwolą na wykazanie, że wielu młodych ludzi istotnie pomaga innym pracując jako wolontariusze w szkołach oraz społecznościach lokalnych.
ODNOTOWUJĄ, ŻE:
1) państwa członkowskie powinny podjąć zgodnie z prawem wspólnotowym i prawem krajowym stosowne działania, dzięki którym wolontariusze i ich rodziny z uwagi na swoją mobilność nie będą dyskryminowani pod względem odpowiedniej ochrony socjalnej, w tym opieki zdrowotnej i opieki społecznej; działania te, dzięki usuwaniu istniejących barier, ułatwią prowadzenie działań w ramach wolontariatu;
2) istotne jest propagowanie wolontariatu oraz uznawanie możliwości, jakie stwarza on w zakresie zdobywania osobowych, społecznych i zawodowych umiejętności i kompetencji przez różne podmioty, tzn. pracodawców publicznych i prywatnych, partnerów społecznych, społeczeństwo obywatelskie, szkoły, a także przez samych młodych ludzi i przez ich rodziny;
3) umiejętności i kompetencje zdobyte podczas działań w ramach wolontariatu na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim mogą przyczyniać się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez młodzież, a także do rozwijania inicjatywy oraz ducha przedsiębiorczości i kreatywności wśród młodzieży, co z kolei jest istotnym aspektem strategii lizbońskiej;
4) wolontariat odgrywa istotną rolę w upodmiotowieniu młodzieży, co prowadzi do jej aktywniejszego udziału w życiu społecznym, współpracy międzypokoleniowej, powszechnego poczucia solidarności w społeczeństwie oraz lepszej integracji i spójności społecznej, w szczególności w przypadku mniej uprzywilejowanej młodzieży; co więcej, wolontariat może ułatwić młodzieży podjęcie zatrudnienia po ukończeniu szkoły;
5) wszyscy młodzi ludzie powinni mieć możliwość korzystania z wysokiej jakości ofert działania w ramach wolontariatu. Inicjatywy w tej dziedzinie powinny docierać do młodzieży, w szczególności mniej uprzywilejowanej, dając jej możliwość kontaktów z innymi oraz pozwalając na osiągnięcie satysfakcji z sukcesu. Jest to szczególnie istotne, ponieważ wolontariat stanowi dla młodzieży oraz osób pracujących z młodzieżą szansę na zdobycie uznania społecznego oraz na stały rozwój własny;
6) w wielu krajach organizacje społeczeństwa obywatelskiego są strategicznymi podmiotami w dziedzinie wolontariatu wśród młodzieży;
7) wolontariat wspiera wartości, jakimi są demokracja i solidarność i może przyczyniać się do wzmocnienia dialogu międzykulturowego i aktywnej postawy obywatelskiej dzięki zwiększeniu mobilności młodzieży. Wolontariat odgrywa już ważną rolę w politykach europejskich, takich jak stosunki zewnętrzne i polityka współpracy.
ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:
1) potwierdzone zostają istotność i znaczenie wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu przyjętych w 2004 roku - cele te należy w dalszym ciągu realizować;
2) kierunki postępowania dotyczące działań młodzieży w ramach wolontariatu uzgodnione w 2004 roku, zostaną przystosowane oraz wzmocnione z uwzględnieniem ostatnich postępów osiągniętych w tej dziedzinie, tak aby zwiększyć ich efektywność zgodnie z treścią załącznika do niniejszego dokumentu;
3) podniesienie prestiżu wolontariatu zachęciłoby młodzież do dalszego angażowania się w taką działalność;
4) aby podnieść prestiż wolontariatu i wzmocnić jego społeczne uznanie należy zintensyfikować działania służące zwiększeniu świadomości społeczeństwa w ogóle, a młodzieży w szczególności, a także instytucji od poziomu lokalnego do europejskiego oraz innych właściwych podmiotów;
5) wzmocnienie koordynacji międzysektorowej pomiędzy różnymi obszarami polityki jest niezbędne z uwagi na rozległy charakter wolontariatu oraz pozytywny wpływ, jaki takie działanie wywarłyby na zaangażowanie się młodzieży w wolontariat.
ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:
1) sformułowania krajowych strategii w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu oraz działań liderów i działaczy organizacji młodzieżowych lub włączania takich działań do krajowych polityk dotyczących młodzieży oraz opracowania odpowiednich programów w stosownych przypadkach w ścisłej współpracy z właściwymi podmiotami, takimi jak: organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organizacje młodzieżowe, a także organizacje działające na zasadach wolontariatu;
2) określenia do września 2008 r. tych kierunków postępowania dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu, na których zamierzają się skupić i do sformułowania krajowych strategii lub konkretnych działań w zakresie ich realizacji;
3) ustanowienia mechanizmów przygotowawczych i mechanizmów monitorowania, aby zapewnić sprawną realizację wspólnych celów - we współpracy z właściwymi podmiotami, między innymi młodzieżą, liderami organizacji młodzieżowych, pracownikami i zrzeszającymi ich organizacjami oraz organizacjami działającymi na zasadach wolontariatu;
4) włączania organizacji młodzieżowych oraz organizacji działających na zasadach wolontariatu w formułowanie, opracowywanie i wdrażanie polityk w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu;
5) propagowania wspólnych celów w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu wśród władz regionalnych i lokalnych, organizacji młodzieżowych oraz młodzieży, a także ścisłej współpracy z władzami regionalnymi i lokalnymi;
6) zachęcania przedsiębiorstw do wspierania działań młodzieży w ramach wolontariatu w ich szczegółowych programach dotyczących odpowiedzialności społecznej, w tym przez uznawanie umiejętności i kompetencji nabytych dzięki wolontariatowi w celu zapewnienia płynnego wejścia młodzieży na rynek pracy;
7) zachęcania młodzieży do udziału w wielkich międzynarodowych imprezach, w szczególności w świetle opracowanej przez Komisję białej księgi w sprawie sportu i związanego z nią planu działania;
8) osiągnięcia porozumienia w sprawie przewodnich wartości, zasad oraz etyki dotyczących działań w ramach wolontariatu, jak również omówienia potrzeb w zakresie stworzenia nowych instrumentów promowania działań w ramach wolontariatu.
ODNOTOWUJĄ, ŻE KOMISJA ZAMIERZA:
rozpocząć konsultacje w kontekście ewentualnych nowych inicjatyw podjętych na poziomie UE mających propagować działania młodzieży w ramach wolontariatu i przyczynić się do ich uznawania.
ZACHĘCAJĄ KOMISJĘ DO:
1) wysunięcia w tym kontekście propozycji dotyczących instrumentów promocji i uznawania działań młodzieży w ramach wolontariatu;
2) propagowania rozwoju oraz uznawania działań młodzieży w ramach wolontariatu we współpracy z innymi zainteresowanymi stronami przez informowanie o takich działaniach oraz poprzez maksymalne wykorzystanie takich instrumentów jak: niniejsza rezolucja, wolontariat europejski, Europejska karta na rzecz jakości mobilności, Europass oraz mające powstać europejskie ramy kwalifikacji;
3) rozważenia możliwości zorganizowania roku europejskiego w celu propagowania wolontariatu oraz poprawy jego postrzegania w społeczeństwie w ogóle, a wśród młodzieży w szczególności.
ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:
1) wzmocnienia otwartej metody koordynacji w zakresie wolontariatu przez prowadzenie wymiany dobrych praktyk, jak również działania w zakresie kształcenia partnerskiego w celu intensyfikacji realizacji wspólnych celów, w tym również wyeliminowania czynników utrudniających ich osiągnięcie oraz w celu zwiększenia uznawania umiejętności i kompetencji zdobytych podczas działań w ramach wolontariatu;
2) rozszerzenia mandatu grupy roboczej utworzonej na szczeblu europejskim o zagadnienia związane z działaniami młodzieży w ramach wolontariatu w celu rozważenia praktycznych środków określenia postępów w dziedzinie uczestnictwa młodzieży i informacji dla niej dostępnej;
3) przedyskutowania realizacji wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu na poziomie krajowym i europejskim w kontekście oceny - planowanej na 2009 rok - otwartej metody koordynacji i współpracy europejskiej na rzecz młodzieży.
______
(1) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.
(2) Dz.U. C 295 z 5.12.2003, str. 6.
(3) Dok. 9182/04 (COM(2004) 337 wersja ostateczna).
(4) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie wspólnych celów w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu (dok. 13996/04).
(5) Dz.U. C 168 z 20.7.2006, str. 1.
(6) Dz.U. C 297 z 7.12.2006, str. 6.
(7) COM(2006) 417 wersja ostateczna.
(8)http://ec.europa.eu/youth/index_en.html
(9) Dok. 12772/07 (COM(2007) 498 wersja ostateczna).
(10) Dok. 9182/04 (COM(2004) 337 wersja ostateczna).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.241.1 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Realizacja wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu. |
| Data aktu: | 16/06/2007 |
| Data ogłoszenia: | 20/09/2008 |