Pomoc państwa C 52/07 (ex NN 64/07) - Program na rzecz przemysłu tekstylnego
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 11/09)
(Dz.U.UE C z dnia 16 stycznia 2008 r.)
Pismem z dnia 13 listopada 2007 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKÓW POMOCY
Komisja otrzymała skargę dotyczącą realizowanego przez Hiszpanię programu pomocy na rzecz przemysłu tekstylnego (hiszp. "Plan de Apoyo al sector textil y de la confección, Junio 2006").
Celem tego programu jest pomoc przedsiębiorstwom działającym w przemyśle tekstylnym i odzieżowym w dostosowaniu się do zmian sytuacji rynkowej. Program obejmuje środki skierowane bezpośrednio do przedsiębiorstw (np. środki służące wspieraniu badań i innowacji oraz pomocy w finansowaniu inwestycji produkcyjnych), inne środki dotyczące w szczególności kwestii zatrudnienia, lecz przynoszące pośrednio korzyści także przedsiębiorstwom oraz środki wspierające ponowne uprzemysłowienie regionów, które ucierpiały na skutek przenoszenia produkcji za granicę przez przedsiębiorstwa działające w tym sektorze. Program na rzecz przemysłu tekstylnego został najwyraźniej podpisany w czerwcu 2006 r. i będzie obowiązywał do 31 grudnia 2008 r.
WĄTPLIWOŚCI DOTYCZĄCE ZGODNOŚCI ŚRODKÓW POMOCY
Władze Hiszpanii twierdzą, że program na rzecz przemysłu tekstylnego jest zgodny ze wspólnotowymi przepisami o pomocy państwa, ponieważ część powyższych środków jest zgodna z zatwierdzonymi programami pomocy, inne środki zostaną zastosowane zgodnie z zasadami de minimis(1), a pozostałe środki nie stanowią pomocy państwa, gdyż wynikają z prawa ogólnego i mają jednakowe zastosowanie do wszystkich sektorów gospodarki.
Jednakże na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy środki opisane jako podlegające zatwierdzonym programom rzeczywiście spełniają wszystkie warunki tych programów. Ponadto wydaje się, że niektóre z tych środków stanowią pomoc państwa, a na obecnym etapie Komisja nie posiada żadnych informacji potwierdzających zgodność tych środków z obowiązującymi wytycznymi, ramami prawnymi lub przepisami o wyłączeniach grupowych lub innych wyłączeniach zgodnie z art. 87 ust. 2 lub 3 Traktatu. Poza tym biorąc pod uwagę różnorodność środków objętych przedmiotowym programem i fakt, że wszystkie przedsiębiorstwa kwalifikują się potencjalnie do otrzymania pomocy w ramach tych środków, nie można wykluczyć sytuacji, w których jedno przedsiębiorstwo otrzymałoby kilka rodzajów pomocy w ramach różnych środków. W związku z tym Komisja będzie żądała zapewnień, że jakakolwiek pomoc udzielona w ramach tego programu, w tym pomoc de minimis, nie będzie bezpodstawnie łączona z innymi formami pomocy oraz nie będzie udzielana przedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej.
Na podstawie powyższych ustaleń Komisja podjęła decyzję o wszczęciu procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
______
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.U. L 379 z 28.12.2006, str. 5).
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.11.18 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa C 52/07 (ex NN 64/07) - Program na rzecz przemysłu tekstylnego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 16/01/2008 |
| Data ogłoszenia: | 16/01/2008 |