Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 144. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4180 - Gaz de France/Suez - Sprawozdawca: Szwecja.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 144. posiedzeniu Komitetu w dniu 25 października 2006 r. dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4180 - Gaz de France/Suez

Sprawozdawca: Szwecja

(2007/C 72/19)

(Dz.U.UE C z dnia 29 marca 2007 r.)

1. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 132/2004(1).

2. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami produktowymi, jeśli chodzi o sektor gazowy w Belgii, są:

a) rynki produktów gazowych podzielone na dwa odrębne rynki produktów dla gazu L i H;

b) dostawy gazu dla pośredników;

c) dostawy gazu dla producentów energii elektrycznej/elektrowni gazowych;

d) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych;

e) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych;

f) dostawy gazu dla gospodarstw domowych;

g) centra handlu gazem ziemnym.

3. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami geograficznymi, jeśli chodzi o sektor gazowy w Belgii, są:

a) dostawy gazu dla pośredników - krajowy rynek geograficzny;

b) dostawy gazu dla producentów energii elektrycznej - krajowy rynek geograficzny;

c) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych - krajowy rynek geograficzny;

d) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych - krajowy rynek geograficzny;

e) dostawy gazu dla gospodarstw domowych - krajowy rynek geograficzny.

Jeżeli rynki te miałyby być uznane za regionalne, wówczas właściwe rynki produktowe obejmowałyby wyłącznie sektor gazowy L w regionie Bruxelles-Capitale.

f) centra handlu gazem ziemnym - punkty dostaw w Belgii i Zjednoczonym Królestwie.

Większość państw członkowskich zgadza się z opinią Komisji, mniejszość nie zgadza co do pkt f).

4. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami produktowymi, jeśli chodzi o sektor gazowy we Francji, są:

a) rynki produktów gazowych, jeśli chodzi o dostawy gazu w strefie północnej, są podzielone na dwa odrębne rynki produktów dla gazu L i H;

b) dostawy gazu dla pośredników;

c) dostawy gazu dla producentów energii elektrycznej/elektrowni gazowych;

d) dostawy gazu dla dużych odbiorców handlowych i przemysłowych (którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy);

e) dostawy gazu dla małych odbiorców przemysłowych (którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy);

f) dostawy gazu dla gospodarstw domowych (od dnia 1 lipca 2007 r.).

5. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania, jeśli chodzi o sektor gazowy we Francji, właściwe rynki geograficzne są oparte na regionalnych strefach bilansowania i każda z tych stref stanowi właściwy rynek geograficzny dla wszystkich kategorii rynków produktowych wyszczególnionych w punkcie 4.

6. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami produktowymi, jeśli chodzi o sektor energii elektrycznej w Belgii, są:

a) wytwarzanie i hurtowa dostawa energii elektrycznej;

b) rynek handlu energią elektryczną;

c) bilansowania mocy i usług pomocniczych;

d) dostawy energii elektrycznej dla dużych odbiorców handlowych i przemysłowych (> 70 kV);

e) dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych (< 70 kV);

f) dostawy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych.

7. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami geograficznymi, jeśli chodzi o sektor energii elektrycznej w Belgii, są:

a) wytwarzanie i hurtowa dostawa energii elektrycznej - krajowy rynek geograficzny;

b) rynek handlu energią elektryczną - krajowy rynek geograficzny;

c) bilansowania mocy i usług pomocniczych - krajowy rynek geograficzny;

d) dostawy energii elektrycznej dla dużych odbiorców handlowych i przemysłowych - krajowy rynek geograficzny;

e) dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych - krajowy rynek geograficzny;

f) dostawy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych - krajowy rynek geograficzny lub rynek krajowy (kwestia zdefiniowania pozostaje otwarta).

8. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwym rynkiem produktowym, jeśli chodzi o ciepłownictwo komunalne we Francji, jest:

– rynek delegowanego zarządzania sieciami ciepłowniczymi

9. a) Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianego działania właściwym rynkiem geograficznym, jeśli chodzi o ciepłownictwo komunalne we Francji, jest:

– rynek delegowanego zarządzania sieciami ciepłowniczymi - krajowy rynek geograficzny

b) Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że dla celów dokonania oceny omawianego działania, nie jest konieczne określenie właściwego rynku produktowego i geograficznego w związku z horyzontalnym zazębianiem się lub wertykalnymi relacjami między stronami w Luksemburgu, Zjednoczonym Królestwie, Niderlandach i na Węgrzech.

10. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że proponowana koncentracja prawdopodobnie przeszkodzi znacząco efektywnej konkurencji na wspólnym rynku lub znacznej jego części, a także w Europejskim Obszarze Gospodarczym, na następujących rynkach:

Belgia:

a) dostawy gazu dla pośredników;

b) dostawy gazu dla producentów energii elektrycznej;

c) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych;

d) dostawy gazu dla małych odbiorców przemysłowych;

e) dostawy gazu dla gospodarstw domowych;

f) wytwarzania i hurtowych dostaw energii elektrycznej;

g) bilansowania mocy i usług pomocniczych;

h) dostawy energii elektrycznej dla dużych odbiorców przemysłowych;

i) dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców przemysłowych;

j) dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców.

Francja:

a) dostawy gazu H dla pośredników w strefach północnej i wschodniej oraz dostawy gazu L dla pośredników w strefie północnej;

b) dostawy (i) gazu H dla producentów energii elektrycznej w strefach północnej i wschodniej oraz (ii) gazu L dla producentów energii elektrycznej w strefie północnej;

c) dostawy gazu H dla dużych odbiorców przemysłowych, którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy w strefach: północnej, wschodniej, zachodniej i południowej;

d) dostawy gazu H dla małych odbiorców przemysłowych, którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy w strefach: północnej, wschodniej, zachodniej, południowej i południowo-zachodniej;

e) dostawy gazu L dla (i) dużych odbiorców przemysłowych, którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy oraz (ii) małych odbiorców przemysłowych, którzy uzyskali prawo wyboru dostawcy w strefie północnej;

f) dostawy (i) gazu H dla gospodarstw domowych od dnia 1 lipca 2007 r. w strefach: północnej, wschodniej, zachodniej, południowej i południowo-zachodniej oraz (ii) gazu L dla gospodarstw domowych od dnia 1 lipca 2007 r. w strefie północnej.

g) rynki delegowanego zarządzania sieciami ciepłowniczymi.

11. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że złożone zobowiązania wystarczające do wyeliminowania znaczących przeszkód dla swobody konkurencji na rynkach wyszczególnionych w punkcie 10. Większość państw członkowskich zgadza się z opinią Komisji, mniejszość nie zgadza się.

12. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, iż - pod warunkiem dotrzymania zobowiązań zaproponowanych przez strony i uwzględniając wszystkie zobowiązania - planowana koncentracja nie utrudnia znacząco efektywnej konkurencji na obszarze wspólnego rynku lub znacznej jego części, w szczególności poprzez stworzenie pozycji dominującej, w rozumieniu art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. Większość państw członkowskich zgadza się z opinią Komisji, mniejszość nie zgadza się.

13. Komitet doradczy zwraca się do Komisji o uwzględnienie wszystkich pozostałych kwestii poruszonych podczas dyskusji.

______

(1) Dz.U. L 21 z 28.1.2004, str. 5.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.72.42

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 144. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4180 - Gaz de France/Suez - Sprawozdawca: Szwecja.
Data aktu: 25/10/2006
Data ogłoszenia: 29/03/2007