Program prac legislacyjnych i program prac Komisji Europejskiej oraz priorytety Komitetu Regionów na rok 2007.

Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie programu prac legislacyjnych i programu prac Komisji Europejskiej oraz priorytetów Komitetu Regionów na rok 2007

(2007/C 57/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2007 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając program prac legislacyjnych i program prac Komisji na rok 2007 (COM(2006) 629 wersja ostateczna);

uwzględniając strategiczne cele na lata 2005 - 2009 (COM(2005) 12 wersja ostateczna);

uwzględniając rezolucję Komitetu Regionów w sprawie "Cele polityczne Komitetu Regionów na lata 2006 - 2008" (CdR 11/2006 final);

uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Wkład Komisji w okres refleksji i plany na przyszłość: Plan D dla demokracji, dialogu i debaty" (COM(2005) 494 końcowy);

uwzględniając komunikat zatytułowany "Plan osiągnięcia wyników dla Europy - z myślą o obywatelach" (COM(2006) 211 wersja ostateczna);

uwzględniając protokół dotyczący trybu współpracy między Komisją Europejską a Komitetem Regionów (R/CdR 197/2005 pkt 11);

na 67. sesji plenarnej w dniach 6 - 7 grudnia 2006 r. (posiedzenie z dnia 7 grudnia) przyjął następującą rezolucję:

KOMITET REGIONÓW

Wyraża zadowolenie z przystąpienia z dniem 1 stycznia 2007 r. Rumunii i Bułgarii do UE jako kolejnego kroku w stronę politycznej stabilizacji i dobrobytu w Europie.

1. Kontynuacja procesu konstytucyjnego

1.1 Wyraża zamiar, przy okazji obchodów pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego, które organizuje w dniach 22 - 23 marca 2007 r. w stolicy Włoch, potwierdzenia konieczności wznowienia procesu konstytucyjnego.

1.2 Wobec powyższego oczekuje, że rozporządzenie dotyczące zagadnień instytucjonalnych zachowa dorobek prawny zapisany w traktacie konstytucyjnym podpisanym przez szefów państw i rządów 29 października 2004 r., zwłaszcza zapis dotyczący wymiaru terytorialnego Unii Europejskiej.

1.3 Powtarza, że pragnąłby zostać włączony wraz z Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską, parlamentami krajowymi i prezydencją niemiecką w przygotowanie deklaracji berlińskiej przewidzianej na marzec 2007 r., do której chciałby dodać swój głos, przyłączając się do odnowionego zaangażowania na rzecz rozszerzonej, rozwijającej się w sposób zrównoważony, otwartej i konkurencyjnej Europy.

1.4 Jest świadom stawki, o którą toczy się gra w tej istotnej fazie procesu oraz ciężaru odpowiedzialności spoczywającej na demokratycznie wybranych władzach i samorządach lokalnych i regionalnych. Współpracuje przy wdrażaniu Planu D dla demokracji, dialogu i debaty, a zwłaszcza w części dotyczącej decentralizacji w trosce o stworzenie w miastach i regionach Europy warunków sprzyjających otwartemu i bezpośredniemu dialogowi z obywatelami na temat przyszłości Unii Europejskiej i nalega na wywiązanie się ze wzajemnych zobowiązań, które zostaną podjęte przez Komitet Regionów i Komisję Europejską w zakresie wprowadzania zdecentralizowanej polityki komunikacji.

1.5 Uważa, że analiza kosztów wynikających z nieposiadania konstytucji jest ważna dla postępów w debacie i dla ukazania obywatelom korzystnych aspektów projektu konstytucji i wyraża chęć przyczynienia się do oszacowania takich kosztów z punktu widzenia władz lokalnych i regionalnych.

2. Sprawowanie rządów w europie

2.1 Z zadowoleniem przyjmuje nową strategię Komisji Europejskiej na rzecz obywateli europejskich, która opierając się na zasadach pomocniczości i proporcjonalności, ma doprowadzić do konsolidacji metody wspólnotowej propagując "Plan osiągnięcia wyników dla Europy" zwłaszcza z zamiarem ostatecznego ustanowienia otwartego i sprawnego jednolitego rynku, wzmocnienia poczucia solidarności, wdrożenia strategii rozwoju zrównoważonego oraz zapewnienia większego bezpieczeństwa.

2.2 Usilnie wzywa Komisję, by w pełni odgrywała swą rolę siły napędowej procesu integracji europejskiej i strażnika traktatów UE oraz przypomina, że długofalowa spójna wizja polityczna przekładająca się na konkretne działania polityczne jest warunkiem wstępnym "lepszego stanowienia prawa" i "lepszych uregulowań prawnych".

2.3 Z zadowoleniem odnosi się do zaangażowania Komisji na rzecz ustanowienia regularnego dialogu z młodzieżą. UE musi zachęcać młodych ludzi do włączenia się w proces kształtowania przyszłości Europy. Szerzenie idei utworzenia Europy obywateli oraz integracji młodzieży w społeczeństwie pozostaje priorytetem KR-u.

2.4 Wzywa, by wspomagać wprowadzanie europejskich paktów terytorialnych, które zgodnie z "zasadą partnerstwa" umożliwią osiągnięcie większej spójności terytorialnej oraz elastyczności w dziedzinach polityki o dużym oddziaływaniu terytorialnym, dzięki współpracy strukturalnej pomiędzy różnymi szczeblami sprawowania rządów; wobec powyższego wzywa Komisję do podjęcia wysiłków, by wznowić etap testów dotyczących tego instrumentu.

2.5 Opowiada się za większym zaangażowaniem Komitetu Regionów na wszystkich etapach procesu decyzyjnego Wspólnot, a zwłaszcza w ocenę wpływu terytorialnego polityki podejmowanej przez Wspólnoty w zakresie ważnych dziedzin jej życia. Kładzie szczególny nacisk na decydującą rolę, którą samorządy regionalne i lokalne, odpowiednio włączone w przygotowanie aktów prawnych, mogą odgrywać w ich transpozycji i wdrażaniu.

2.6 Podkreśla potencjał europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej, jako nowego mechanizmu prawnego na rzecz rozwoju współpracy terytorialnej oraz liczy na możliwość przyczynienia się do jego realizacji na gruncie lokalnym poprzez podjęcie konkretnych inicjatyw, zwłaszcza w ramach umowy o współpracy z Komisją Europejską.

2.7 Uważa, że należy wprowadzić stałą kontrolę nad właściwym wdrażaniem norm i zasad UE przez kraje kandydujące i kraje, które ubiegają się o status kraju kandydującego. Podkreśla konieczność przywiązywania szczególnej uwagi do prawdziwej decentralizacji, poszanowania różnorodności kulturowej i językowej oraz ustanowienia nowoczesnej administracji publicznej.

3. Przegląd systemu budżetowego

3.1 Potwierdza chęć zaangażowania się na rzecz przeglądu ram budżetowych UE. Ogłasza wyłonienie grupy roboczej w tej sprawie spośród członków Prezydium Komitetu Regionów.

4. Dobrobyt

4.1 Podkreśla potrzebę stałej modernizacji gospodarki europejskiej i europejskiego modelu społecznego poprzez odnowioną strategię lizbońską na rzecz wzrostu i zatrudnienia.

4.2 Podkreśla, że wyniki prac platformy monitorowania procesu lizbońskiego (ustanowionej przez KR w roku 2006) wykazują, że cykl zarządzania procesem lizbońskim musi zachęcać do większego poczucia udziału w nim oraz zaangażowania na rzecz osiągania wyników na wszystkich szczeblach tego procesu, jak również do ściślejszego włączenia weń władz lokalnych i regionalnych.

4.3 Wzywa państwa członkowskie i Komisję Europejską, by w większym stopniu włączyły w strategię lizbońską władze lokalne i regionalne, gdyż może ona być pomyślnie realizowana jedynie wtedy, gdy wszystkie zainteresowane strony są w pełni włączone w proces decyzyjny, w procesy wdrażania i monitorowania oraz zaprasza Radę Europejską, Komisję Europejską i państwa członkowskie do wzięcia udziału w Dialogu terytorialnym 2007, który dotyczyć będzie wkładu miast i regionów w pomyślne realizowanie strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia.

4.4 Z naciskiem potwierdza znaczenie usług użyteczności publicznej świadczonych na szczeblu lokalnym i regionalnym dla osiągnięcia celów strategii lizbońskiej.

4.5 Podkreśla, w wyniku prac platformy monitorowania procesu lizbońskiego, wielkie znaczenie polityki spójności dla finansowania działań związanych z procesem lizbońskim na szczeblu lokalnym i regionalnym. Analiza, opracowana w związku z opinią perspektywiczną w sprawie efektu stymulującego europejskiej polityki spójności osiąganego dzięki funduszom strukturalnym, którą KR przyjmie na sesji plenarnej w lutym 2007 r., pokazuje, że dzięki swoim specyficznym cechom (partnerstwo, dodatkowość, strategiczne programowanie i wieloletnie finansowanie) unijna polityka spójności wielokrotnie wywoływała znaczny wpływ i działała stymulująco na szczeblu lokalnym i regionalnym. Jest ona zauważalna dla obywateli europejskich i postrzegana przez nich jako integracyjna z uwagi na jej namacalny wkład w poprawę jakości życia.

4.6 Z zadowoleniem przyjmuje planowaną inicjatywę "Regiony na rzecz zmian gospodarczych" jako możliwość wymiany doświadczeń między regionami, włączenia współpracy terytorialnej do głównych programów rozwoju regionalnego i ściślejszej współpracy pomiędzy Komisją Europejską, państwami członkowskimi oraz miastami i regionami. Wzywa Komisję, by aktywnie włączyła władze lokalne i regionalne w proces wyboru dziedzin priorytetowych dla tej inicjatywy oraz oczekuje, że zostanie w pełni włączony w prace w zakresie tejże inicjatywy.

4.7 Z zadowoleniem przyjmuje zaproponowaną przez Komisję Europejską ocenę społeczeństwa europejskiego, jak również przegląd jednolitego rynku, do czego Komitet Regionów wniesie wkład przyjmując opinię perspektywiczną. Podziela ambitny zamiar znoszenia barier uniemożliwiających korzystanie z potencjału europejskiego oferowanego przez jednolity rynek celem zapewnienia obywatelom rzeczywistej możliwości czerpania z niego korzyści. Podkreśla jednak, że solidarność oraz spójność społeczna i terytorialna muszą pozostać podstawą europejskiego procesu politycznego.

4.8 Pozytywnie odnosi się do zamiaru Komisji, by podjąć dalsze kroki w celu udoskonalenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i zwraca uwagę na to, że europejski potencjał badawczy i innowacyjny zależy od zdolności i specjalizacji każdego regionu europejskiego. Nadal będzie wnikliwie śledził proces tworzenia Europejskiego Instytutu Technologii, uwydatniając zasadniczą rolę władz lokalnych i regionalnych, jako ośrodka skupiającego różnorodną działalność, w promowaniu współpracy uniwersytetów z przedsiębiorstwami, zwłaszcza z małymi i średnimi przedsiębiorstwami oraz powtarza, że jednym z warunków powstania innowacyjnej, odnoszącej sukcesy Europy jest wprowadzenie wspólnotowego patentu.

4.9 Podkreśla, że edukacja, szkolenia i kształcenie przez całe życie to podstawowa odpowiedź na wyzwania globalizacji, zwłaszcza poprzez promowanie wysoko wykwalifikowanej siły roboczej, będącej w stanie sprostać wciąż zmieniającym się wyzwaniom rynku pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy. Podkreśla potrzebę uznania kluczowych kompetencji władz lokalnych i regionalnych w tych dziedzinach.

4.10 Uważa, że Europa potrzebuje silnej kultury przedsiębiorczości i nadal będzie zachęcał władze lokalne i regionalne do promowania w szkołach przedsiębiorczości, jako wartościowego wyboru kariery zawodowej przyczyniającej się do dobrobytu Europy, zachęca Komisję Europejską do wznowienia programu "Young Entrepreneurship" (Młodzi przedsiębiorcy).

4.11 Potwierdza wagę promowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych, które wspierają społeczeństwo informacyjne na zasadach sprawiedliwości regionalnej i społecznej, obejmujące wszystkich obywateli i dające im umiejętności potrzebne do życia i pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy. Nadal będzie dbać o to, by wymiar regionalny i lokalny był uwzględniany w działaniach prowadzonych w ramach inicjatywy i2010.

4.12 Pozytywnie odnosi się do wniosku Komisji Europejskiej o kontynuowanie, w ramach opracowania przyszłej polityki morskiej Unii Europejskiej, prac nad podejściem zintegrowanym w tej dziedzinie, uwzględniającym wszystkie obszary polityki mające wpływ na środowisko morskie, w tym niezbędne środki działania gwarantujące trwałość europejskiego sektora rybactwa, a zwłaszcza komunikat w sprawie polityki portowej Unii Europejskiej. Potwierdza swą chęć włączenia się w prace nad tą zintegrowaną polityką i jej wdrażaniem.

4.13 Podkreśla znaczenie przeprowadzania przeglądu śródokresowego europejskiej polityki transportu oraz wyraża swój zamiar zwracania szczególnej uwagi na zobowiązania podjęte przez UE w tej dziedzinie w celu przyczynienia się do ich pełnej realizacji, jak również wyraża pragnienie dalszego wnoszenia wkładu do debaty na temat inicjatyw przedkładanych przez Komisję Europejską w sprawie komunikacji miejskiej, polityki portowej, transportu lotniczego oraz transeuropejskich sieci transportowych w okresie 2007 - 2013.

4.14 Uważa, że należy już obecnie podjąć głęboką refleksję w sprawie wprowadzenia wysokich standardów w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz roli wzmocnionej polityki rozwoju obszarów wiejskich po roku 2013 oraz wnosi o rozpoczęcie, już w nowym okresie planowania w 2007 r., procedury konsultacji z udziałem władz i samorządów terytorialnych w sprawie rozwoju zrównoważonego, konkurencyjności i innowacji.

4.15 Sądzi, że koordynacja na szczeblu regionalnym i lokalnym polityki rozwoju obszarów wiejskich i polityki regionalnej ma zasadnicze znaczenie dla optymalnego wykorzystania przydzielonych im zasobów finansowych oraz przypomina przy tej okazji duże znaczenie, które przypisuje udziałowi samorządów i władz terytorialnych na wszystkich etapach opracowywania i wdrażania programów rozwoju obszarów wiejskich.

4.16 Zachęca Komisję do zainicjowania otwartej debaty na temat współistnienia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych i upraw tradycyjnych i ekologicznych oraz do propagowania, w duchu poszanowania podjętych przez samorządy terytorialne decyzji i ich kompetencji, przejrzystych rozwiązań godzących interesy konsumentów i rolników, ochronę środowiska, ochronę zdrowia oraz promowanie badań i konkurencyjności.

5. Solidarność

5.1 Przyznaje, że starzenie się ludności jest jednym z podstawowych wyzwań stojących przed Unią Europejską w nadchodzących latach. Podkreśla konieczność uwzględniania tego zagadnienia we wszystkich obszarach polityki i potwierdza potrzebę opracowywania podejść zróżnicowanych regionalnie ze względu na znaczne różnice procesów starzenia się występujące z różnym natężeniem na różnych terenach.

5.2 Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji Europejskiej przygotowania europejskich ram ujmujących zagadnienie imigracji ekonomicznej, szczególnie uwzględniając w nich wysokokwalifikowanych migrantów, jako jednego z możliwych rozwiązań narastających problemów demograficznych, wszakże bez powodowania niekorzystnych skutków dla rozwoju krajów trzecich.

5.3 Wzywa Komisję, by opracowała komunikat przedstawiający wspólne zasady definicji i wyjaśnienie terminu "flexicurity" (elastyczność i pewność zatrudnienia), w szczególności zaś, jak w tym podejściu łączy się elastyczność rynku pracy z rozwijaniem umiejętności i zapewnieniem solidnych zabezpieczeń społecznych, uwzględniając jednocześnie specyfikę poszczególnych państw członkowskich i regionów.

5.4 Pozytywnie odnosi się do "Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich - 2007", jak i do zamiaru Komisji Europejskiej, by dokonać przeglądu sytuacji społecznej w Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień równości dostępu i możliwości, co mogłoby przyczynić się do przygotowania nowego porozumienia w sprawie wyzwań społecznych stojących przed Europą. Potwierdza potrzebę traktowania z należną uwagą kwestii walki z dyskryminacją ze względu na wiek, płeć, pochodzenie etniczne, niepełnosprawność, orientację seksualną, wyznanie czy przekonania;

5.5 Z zadowoleniem przyjmuje nadchodzący Czwarty Raport o Spójności Gospodarczej i Społecznej przedstawiający postęp dokonany w zakresie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz sposób, w jaki polityka spójności na szczeblu europejskim i krajowym, fundusze strukturalne, fundusz spójności, inne instrumenty finansowe oraz Europejski Bank Inwestycyjny przyczyniły się do zwiększenia spójności i podkreśla ważne miejsce polityki spójności w nadchodzącym przeglądzie śródokresowym budżetu wspólnotowego.

6. Energetyka i zmiany klimatyczne

6.1 Oczekuje, że strategiczny przegląd polityki energetycznej dla Europy stanie się nowym bodźcem do opracowania wspólnego podejścia do konkurencyjności, bezpieczeństwa dostaw energii oraz wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi; musi się ono opierać na innowacyjności i stosowaniu nowych technologii, odnawialnych źródłach energii i efektywności energetycznej z myślą o zmniejszeniu zależności od importu energii z krajów trzecich i osiągnięciu jednolitego rynku gazu i elektryczności. Wzywa wobec tego do wzmożenia dialogu pomiędzy Komisją Europejską a samorządami i władzami lokalnymi i terytorialnymi, które są w pełni zaangażowane we wdrażanie projektów mających na celu wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i efektywność energetyczną.

6.2 Potwierdza swe wsparcie dla zaangażowania się Komisji Europejskiej w zagadnienia zmian klimatycznych i uważa za niezbędne, by Komisja wysuwała ambitne cele podczas negocjacji międzynarodowych dotyczących okresu po roku 2012, w których uczestniczą zarówno główni producenci gazów cieplarnianych, jak i główne branże odpowiedzialne za zmiany klimatyczne; w roku 2007 przedstawi swe propozycje odnośnie do celów do zrealizowania po roku 2012.

6.3 Pozytywnie ustosunkowuje się do nowego podejścia Komisji Europejskiej kładącego nacisk na przystosowanie się do zmian klimatycznych, których efektów nie da się już uniknąć w niektórych przypadkach. Podkreśla konieczność dokonania przeglądu polityki wspólnotowej w różnych obszarach pod kątem tych zmian. Uważa za priorytet nasilenie badań nad skutkami gospodarczymi, ekologicznymi i społecznymi zmian klimatycznych w różnych regionach oraz informowanie obywateli o nich i ich kosztach oraz wnosi do Komisji Europejskiej o zachęcanie do prowadzenia wymiany sprawdzonych rozwiązań w tym zakresie tak, aby samorządy lokalne i regionalne mogły opracować metody przystosowania się do nich stosowne dla różnych sytuacji zaistniałych w miastach i regionach Europy.

7. Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości

7.1 Zaleca, by uznać, że wspólna europejska polityka imigracyjna i azylu musi skupiać się na pięciu aspektach: wzmożonej współpracy pomiędzy państwami członkowskimi i krajami trzecimi, zabezpieczeniu granic zewnętrznych i walce z handlem ludźmi, rozwoju spójnej i skutecznej polityki ochrony małoletnich, polityce w zakresie powrotu imigrantów oraz integracji imigrantów w społeczeństwie. Polityka ta musi uwzględniać odpowiedzialność samorządów terytorialnych za realizację priorytetów programu haskiego, zwłaszcza w zakresie polityki integracji polegającej na działaniach sprzyjających zatrudnieniu, korzystaniu z prawa do edukacji i kształcenia, możliwości korzystania z opieki socjalnej i zdrowotnej, udziałowi imigrantów w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym oraz dostępowi do infrastruktur umożliwiających uczenie się oficjalnych języków kraju przyjmującego.

7.2 Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji Europejskiej zorganizowania corocznej konferencji na temat integrowania miast - pierwsza taka konferencja odbyła się w październiku 2006 r. w Rotterdamie; Potwierdza swą wolę odgrywania istotnej roli w ramach kolejnych takich konferencji, począwszy od tej, która odbędzie się w 2007 r. w Mediolanie.

7.3 Wzywa wobec powyższego o włączenie go, w ramach wprowadzania systematycznego i zorganizowanego partnerstwa instytucjonalnego, zarówno do etapu konsultacji na temat imigracji, którą Komisja Europejska rozpocznie na początku roku 2007, jak i do nowej metody oceny realizacji programu haskiego zaprezentowanej przez Komisję w czerwcu 2006 r.

7.4 Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji Europejskiej polegającą na wydaniu w roku 2007 informatora na temat imigracji i integracji, podkreśla, że Komitet Regionów może stanowić dzięki swoim członkom bogate źródło informacji i najlepszych praktyk w tej dziedzinie, wnosi przeto, by Komisja Europejska włączyła go możliwie ściśle w prace nad owym informatorem.

7.5 Zwraca uwagę, że niektóre regiony i miasta są szczególnie dotknięte napływem imigracji i cierpią na brak środków uniemożliwiający uporanie się z masami imigrantów i zapewnienie im pomocy humanitarnej; domaga się zatem, by Frontex odgrywał coraz większą rolę w koordynowaniu działań pomocowych kierowanych do danych regionów.

7.6 Przypomina o konieczności osiągnięcia stanu delikatnej równowagi pomiędzy potrzebą bezpieczeństwa w zglobalizowanym świecie a podstawowymi prawami i wolnością jednostek.

8. Rozszerzenie

8.1 Zachęca Komisję, by we współpracy z innymi instytucjami, w tym z KR-em, przeprowadziła ocenę możliwości integracyjnych UE. Uznaje publiczną debatę nad przyszłymi rozszerzeniami UE, która ma obecnie miejsce i przyjmuje z zadowoleniem.

8.2 Popiera proces rozszerzenia UE o Chorwację i Turcję oraz Bałkany zachodnie oraz zobowiązuje się ustanowić dialog pomiędzy władzami regionalnymi i lokalnymi UE i krajami kandydującymi oraz krajami ubiegającymi się o status kraju kandydującego. Uważa, że bez względu na przyszły status Turcji w Unii Europejskiej, w interesie Europy leży nadal zachęcanie Turcji do przeprowadzania reform. Zamierza nadal podtrzymywać bezpośrednie kontakty z tureckimi władzami lokalnymi i regionalnymi w celu ustanowienia, możliwie jak najszybciej, wspólnego komitetu konsultacyjnego.

9. Przemawiać w świecie mocnym głosem

9.1 Zamierza przyczynić się do umocnienia demokracji w krajach sąsiednich i krajach Bałkanów zachodnich uczestnicząc w misjach obserwacyjnych dotyczących przebiegu wyborów regionalnych i lokalnych oraz ustanawiając w tym celu odpowiednią współpracę międzyinstytucjonalną na szczeblu wspólnotowym i europejskim.

9.2 Gorąco zachęca do zorganizowania konferencji regionalnej Euromed Barcelona + 10 oraz przypomina o znaczeniu dialogu instytucjonalnego pomiędzy samorządami terytorialnymi Unii Europejskiej i partnerskimi krajami trzecimi basenu Morza Śródziemnego (PTM) dla wymiany sprawdzonych rozwiązań w zakresie partnerstw regionalnych, współpracy zdecentralizowanej, procesu decentralizacji i dobrego sprawowania rządów w strefie eurośródziemnomorskiej. W tym celu wzywa do utworzenia forum dialogu samorządów lokalnych i regionalnych UE z partnerskimi krajami trzecimi basenu Morza Śródziemnego.

9.3 Kładzie nacisk na potrzebę utrzymywania konstruktywnych stosunków na szczeblu lokalnym i regionalnym z krajami sąsiadującymi, zwłaszcza wzdłuż nowych wschodnich granic Unii Europejskiej.

9.4 Podkreśla, że stosunki te należy rozbudować i zacieśnić tak, aby nawiązać strategiczne partnerstwo z Rosją oraz przygotować ramy nowej polityki wymiaru północnego.

9.5 Podkreśla znaczenie dobrego sprawowania rządów dla wdrożenia konsensusu europejskiego w sprawie rozwoju oraz uważa, ze stosowanie zasady pomocniczości w ramach współpracy zdecentralizowanej jest kluczowym elementem dobrego sprawowania rządów i europejskiej polityki rozwoju.

10. Zobowiązuje swego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz rządom krajowym sprawującym przewodnictwo Unii Europejskiej w roku 2007, to znaczy prezydencji niemieckiej i portugalskiej.

Bruksela, 7 grudnia 2006 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Michel DELEBARRE

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024