(2007/C 290/01)(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2007 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
ODWOŁUJĄC się w szczególności do:
1) Szczytu Rady Europejskiej w Lizbonie w marcu 2000 roku, podczas którego zapoczątkowano strategię zmierzającą do osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego, liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz większej spójności społecznej, z długoterminowymi celami w dziedzinie zatrudnienia.
2) Zintegrowanych wytycznych dotyczących wzrostu i zatrudnienia na lata 2005-2008(1), w szczególności odnoszących się do potrzeby lepszego dostosowywania się do potrzeb rynku pracy, rozszerzania i doskonalenia inwestycji w kapitał ludzki, dostosowywania systemów kształcenia i szkolenia do nowych wymogów co do kompetencji i zapewniania odpowiednich zasobów ludzkich w sektorze badawczo-rozwojowym oraz w sektorze innowacji.
3) Konkluzji Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w dniach 14-15 listopada 2005 roku na temat roli rozwoju umiejętności i kompetencji w realizacji celów Strategii Lizbońskiej(2).
4) Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)(3).
5) Zaproponowanego zalecenia ustanawiającego europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, które wkrótce będzie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę.
6) Komunikatu Komisji z dnia 7 września 2007 roku(4) - "E-umiejętności na XXI wiek: wspieranie konkurencyjnooci, wzrostu i zatrudnienia".
ŚWIADOMA, że:
1) Kształcenie i szkolenie, w kontekście uczenia się przez całe życie, stanowią niezbędny instrument promowania zdolności dostosowawczych i zdolności do zatrudnienia, aktywnej postawy obywatelskiej, samorealizacji i realizacji zawodowej. Zwiększają one mobilność obywateli Europy oraz przyczyniają się do osiągania celów i realizacji aspiracji Unii Europejskiej, która wychodzi naprzeciw wyzwaniom związanym z globalizacją i starzeniem się społeczeństwa. Powinny również umożliwiać wszystkim obywatelom zdobywanie wiedzy niezbędnej do odgrywania aktywnej roli w społeczeństwie opartym na wiedzy oraz na rynku pracy.
2) Cele dotyczące pełnego zatrudnienia, jakości zatrudnienia i wydajności pracy, jak również spójności społecznej, mogą być łatwiej osiągnięte wtedy, gdy znajdą odzwierciedlenie w wyraźnych priorytetach, którymi są: zachęcanie większej liczby osób do podejmowania zatrudnienia i pozostawania na rynku pracy, zwiększanie podaży siły roboczej; poprawianie zdolności dostosowawczych pracowników i przedsiębiorstw; oraz zwiększanie inwestycji w kapitał ludzki przez lepszą edukację i rozwój umiejętności i kompetencji.
PODKREŚLA potrzebę:
1) Zapewnienia wszystkim mieszkańcom Europy nowych możliwości poszerzania wiedzy, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji, dostosowania ich do nowych wymogów oraz znajdowania nowych i lepszych miejsc pracy, co można osiągnąć poprzez łączenie instrumentów, które już istnieją na poziomie europejskim i krajowym.
2) Przewidywania zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę - jak również niedoborów wykwalifikowanej kadry - pojawiających się na europejskich rynkach pracy.
3) Lepszego dostosowywania wiedzy, umiejętności i kompetencji do potrzeb społeczeństwa i gospodarki, jako sposobu zwiększania konkurencyjności i wzrostu, jak również osiągania większej spójności społecznej w Europie.
WZYWA ZATEM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:
1) Przygotowania obywateli do podejmowania zatrudnienia w nowych miejscach pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy, w szczególności przez:
a) podnoszenie ogólnego poziomu kwalifikacji, traktując w sposób priorytetowy kształcenie i szkolenie osób z niskimi kwalifikacjami i innych osób najbardziej narażonych na wykluczenie gospodarcze i społeczne, w tym osób przedwcześnie kończących edukację, młodych osób o niskim poziomie osiągnięć edukacyjnych, starszych pracowników, osób długotrwale bezrobotnych, kobiet starających się powrócić na rynek pracy, migrantów oraz osób niepełnosprawnych;
b) zapewnianie i zachęcanie do kształcenia i szkolenia oraz do kształcenia i szkolenia ustawicznego, w celu zdobycia umiejętności i kompetencji o najwyższej jakości, lub nawet osiągnięcia doskonałości, aby utrzymać i wzmocnić zdolności obywateli do podwyższania innowacyjności i lepszego wykorzystania badań, co jest konieczne do zwiększenia konkurencyjności, wzrostu i zatrudnienia;
c) promowanie doskonałości w odniesieniu do umiejętności w sektorze badawczo-rozwojowym i w ramach innowacyjności między innymi przez rozwój klastrów innowacyjnych z udziałem przedsiębiorstw, jak również placówek edukacyjnych, instytucji szkoleniowych i badawczych, oraz w ramach inicjatywy Euroskills 2008;
d) wdrażanie środków mających na celu dostosowywanie się do rozpoznanego zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę i uzupełnianie potencjalnych niedoborów;
e) pomoc osobom poszukującym pracy poprzez zapewnianie im poradnictwa zawodowego oraz osobistego planu szkolenia, w którym, w przypadku niedoboru wykwalifikowanej kadry, należy określić zespoły kompetencji, jakie są konieczne w celu podjęcia zatrudnienia w nowych miejscach pracy;
f) rozpowszechnianie informacji dotyczących umiejętności i kompetencji potrzebnych w nowych miejscach pracy przez EURES, krajowe służby zatrudnienia oraz przez europejskie i krajowe sieci doradztwa.
2) Kontynuowania prac w zakresie uznawania wyników kształcenia oraz przejrzystości kwalifikacji, w szczególności przez:
a) rozwijanie, zgodne z konkluzjami Rady z maja 2004 roku(5), systemu uznawania wyników kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego uzyskanych na poziomie krajowym, wdrażania europejskiej struktury kwalifikacji oraz już istniejących lub przyszłych europejskich systemów transferu i kumulowania punktów w szkolnictwie wyższym oraz w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego;
b) dalsze rozwijanie Europass jako instrumentu do wdrażania europejskiej struktury kwalifikacji i uwzględnianie postępów poczynionych w tworzeniu krajowych systemów uznawania kształcenia pozaformalnego i nieformalnego.
3) Zajęcia się finansowaniem i kwestią jakości przez:
a) wykorzystywanie funduszy strukturalnych na rzecz wspierania tej inicjatywy, jak również wykorzystywanie programu "Uczenie się przez całe życie", programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji oraz siódmego programu ramowego w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego;
b) ulepszanie jakości i adekwatności kształcenia i szkolenia zawodowego na wszystkich poziomach poprzez wdrażanie zasad zapewniania jakości określonych w europejskich narzędziach odniesienia oraz poprzez pełne zaangażowanie partnerów społecznych.
WZYWA ZATEM KOMISJĘ DO:
1) Zbadania, w kontekście procesu kopenhaskiego i współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego, zapotrzebowania na doradcze procedury o wartości dodanej mogące usprawnić systemy rozpoznawania nowych rodzajów zatrudnienia oraz zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę na poziomie europejskim, które to wykorzystują istniejące już sektorowe działania w zakresie rozwoju umiejętności i projekty dotyczące uczenia się przez całe życie, oraz politykę dotyczącą przedsiębiorstw i zasady dialogu społecznego. Procedury te powinny umożliwić stworzenie systemu regularnego prognozowania średnioterminowego zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę oraz rozpoznawania krótkoterminowych niedoborów wykwalifikowanej kadry ujętych w kategoriach funkcji zawodowych, poziomów odniesienia (EQF) oraz kluczowych kompetencji.
Przedmiotowe procedury powinny opierać się na:
– wiedzy fachowej pochodzącej między innymi od przedsiębiorstw, placówek edukacyjnych i instytucji szkoleniowych, służb zatrudnienia oraz naukowców;
– istniejących prognozach dla rynku pracy oraz wynikach sektorowych strategii rozwoju umiejętności na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim, jak również wynikach ważnych badań dotyczących zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę w przyszłości, prowadzonych na poziomie krajowym i europejskim; oraz
2) Wzmocnienia europejskiej sieci wczesnego rozpoznawania i prognozowania zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę (sieć Skillsnet w ramach Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego) oraz wzmocnienia europejskiego systemu prognozowania tendencji w zatrudnieniu.
3) Sporządzenia sprawozdania z dalszych działań podjętych w związku z tą rezolucją na poziomach europejskim i krajowym w ramach programu prac "Edukacja i szkolenia", uwzględniając sporządzane co dwa lata krajowe sprawozdania państw członkowskich.
______
(1) Decyzja Rady 2005/600/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich oraz zalecenie Rady 2005/601/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej państw członkowskich i Wspólnoty (2005-2008), Dz.U. L 205 z 6.8.2005, str. 21.
(2) Dz.U. C 292 z 24.11.2005, str. 3.
(3) Dz.U. L 394/10 z 30.12.2006.
(4) KOM (2007) 496 wersja ostateczna.
(5) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie ds. wspólnych europejskich zasad dotyczących identyfikacji i weryfikacji kształcenia pozaformalnego i nieformalnego (przyjęte w dniu 28 maja 2004 r.), dok.