(2007/C 197/08)
(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2007 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Wyraża zadowolenie z faktu, że Komisja nie ma zamiaru zastępować działaniem Wspólnoty strategii krajowych, które zostały już wprowadzone przez większość państw członkowskich, ani opracowywać jednolitych przepisów w dziedzinie zapobiegania szkodliwości alkoholu. Podziela zdanie Komisji, że strategie krajowe, wprowadzone już przez większość państw członkowskich, zgodnie z artykułem 152 Traktatu WE i z zasadą pomocniczości należą do kompetencji krajowych. |
- Zwraca uwagę na fakt, że zamierzone przez Komisję porównanie środków wprowadzonych już przez państwa członkowskie i ustalenie najlepszych wzorców, w szczególności zaś wskazywanie obszarów, w których zdaniem Komisji można osiągnąć dalsze postępy, powinno ograniczać się do traktatowych celów i kompetencji Komisji. |
- Podziela opinię Komisji, że według art. 152 Traktatu WE w dziedzinie polityki zdrowotnej istnieje wyraźny podział zadań między Unią Europejską a państwami członkowskimi, zgodnie z którym pole działania Unii ogranicza się do uzupełniania strategii poszczególnych państw członkowskich. |
- Nie podziela zdania Komisji, że do zapobiegania nadmiernemu spożywaniu alkoholu i ograniczania tego zjawiska niezbędna jest również wspólna definicja "jednorazowego spożywania alkoholu w nadmiernych ilościach". |
- Wyraża poważną wątpliwość, czy zbadanie zróżnicowania spożycia alkoholu ze względu na kraj, wiek i płeć przyniesie jakieś korzyści. Dotyczy to również proponowanego systemu elastycznych, lecz zestandaryzowanych definicji danych o alkoholu, jak i przeprowadzania powtarzających się, porównawczych analiz spożycia alkoholu, których wartość poznawcza, biorąc pod uwagę stwierdzone wszak przez Komisję różnice w kulturze spożywania alkoholu w państwach członkowskich, może być bardzo ograniczona. |
I. Zalecenia polityczne
Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Strategia UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu"
COM(2006) 625 wersja ostateczna
KOMITET REGIONÓW
Odnośnie do komunikatu Komisji
1. Zwraca uwagę na fakt, że zagrożenia dla zdrowia wynikające ze szkodliwego i niebezpiecznego spożycia alkoholu są przedmiotem debaty społecznej i politycznej już od długiego czasu. W tym kontekście jest zrozumiałe, że Komisja Europejska zajmuje się tym zagadnieniem i koncentruje się w szczególności na zapobieganiu poważnemu nadużywaniu alkoholu i ograniczaniu tego zjawiska, a także na problemie spożywania alkoholu przez osoby nieletnie, na wypadkach drogowych spowodowanych przez nietrzeźwych oraz na alkoholowym zespole płodowym.
2. Ze względu na to, że kultura spożywania alkoholu jest różna w różnych państwach członkowskich, za istotny uważa fakt, że przedmiotem komunikatu Komisji nie jest spożycie alkoholu jako takie, lecz jego nadużywanie i szkodliwe skutki jego spożycia.
3. Następnie wyraża zadowolenie z faktu, że Komisja nie ma zamiaru zastępować działaniem Wspólnoty strategii krajowych, które zostały już wprowadzone przez większość państw członkowskich, ani opracowywać jednolitych przepisów w dziedzinie zapobiegania szkodliwości alkoholu. Podziela zdanie Komisji, że strategie krajowe, wprowadzone już przez większość państw członkowskich, zgodnie z artykułem 152 Traktatu WE i z zasadą pomocniczości należą do kompetencji krajowych.
4. W tym kontekście zwraca uwagę na fakt, że zamierzone przez Komisję porównanie środków wprowadzonych już przez państwa członkowskie i ustalenie najlepszych wzorców, w szczególności zaś wskazywanie obszarów, w których zdaniem Komisji można osiągnąć dalsze postępy, powinno ograniczać się do traktatowych celów i kompetencji Komisji.
5. Docenia fakt, że Komisja analizując działania, które wspierają i uzupełniają strategie polityczne państw członkowskich, wyraźnie uwzględnia istniejące poważne różnice w przyzwyczajeniach konsumpcyjnych i różnice kulturowe w Unii Europejskiej.
Odnośnie do mandatu do działania
6. Podziela opinię Komisji, że według art. 152 Traktatu WE w dziedzinie polityki zdrowotnej istnieje wyraźny podział zadań między Unią Europejską a państwami członkowskimi, zgodnie z którym pole działania Unii ogranicza się do uzupełniania strategii poszczególnych państw członkowskich.
7. Podziela pogląd Komisji, że wiele państw członkowskich dysponuje szeroko zakrojonymi strategiami walki z negatywnymi dla zdrowia skutkami szkodliwego i niebezpiecznego spożywania alkoholu, a w większości państw członkowskich już podjęto środki mające na celu ograniczenie szkód związanych z alkoholem.
8. Z zadowoleniem przyjmuje strategię Komisji w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu, nie uważa jednak, z punktu widzenia zasady pomocniczości, ale również ze względu na wspomniane przez Komisję w komunikacie różnice kulturowe w spożywaniu alkoholu, aby problemy, które mogą być podobne w różnych państwach członkowskich, wymagały zasadniczo rozstrzygnięć na szczeblu Unii Europejskiej.
Odnośnie do argumentów za podjęciem działań
9. Podziela zdanie Komisji, że szkodliwe i niebezpieczne spożywanie alkoholu ma istotny wpływ na zdrowie publiczne, a przez to wiąże się z kosztami opieki zdrowotnej, ubezpieczenia zdrowotnego, egzekwowania prawa i porządku publicznego oraz z kosztami w miejscu pracy, przez co wywiera negatywny wpływ na rozwój gospodarczy i na społeczeństwo jako całość. Szczególnie zagrożona jest młodzież. W tym kontekście strategie mające na celu zapobieganie szkodliwym skutkom spożywania alkoholu i walkę z nimi są jak najbardziej rozsądne.
Odnośnie do tematów priorytetowych i najlepszych wzorców
10. Podobnie jak Komisja jest zdania, że szkodliwe spożycie alkoholu przez młodych ludzi ma negatywny wpływ nie tylko na ich zdrowie i funkcjonowanie w społeczeństwie, ale również na osiągnięcia w szkole i na ich udział w życiu społecznym i demokratycznym społeczności, do której należą. Ponadto w wielu państwach członkowskich dostrzega wśród młodzieży wzrastającą tendencję do nadmiernego spożywania alkoholu i niewłaściwych zachowań z tym związanych. W związku z tym szczególnie istotna wydaje się debata w państwach członkowskich poświęcona środkom prawnym, które przeciwdziałałyby konsumpcji alkoholu przez nieletnich i rozprzestrzenianiu się szkodliwych zachowań, przy czym wyjątkowo dokładnie należy przemyśleć i przygotować środki prawne, czerpiąc z dotychczasowych doświadczeń innych państw członkowskich, tak aby ich represyjny charakter nie utrudniał dostępu do osób dotkniętych tym problemem.
11. Podziela zdanie Komisji, że skuteczne egzekwowanie krajowych i regionalnych środków przeciwdziałających prowadzeniu pojazdu pod wpływem alkoholu może znacznie ograniczyć ilość wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym, a także zmniejszyć liczbę obrażeń i przypadków kalectwa.
12. Wyraża zadowolenie, że Komisja poprzez planowane w komunikacie utworzenie wspólnej bazy danych naukowych na szczeblu wspólnotowym zamierza podjąć próbę oszacowania skutków umiarkowanego spożywania alkoholu i ustalenia wspólnej definicji "spożywania alkoholu w sposób szkodliwy i niebezpieczny".
13. Nie podziela zdania Komisji, że do zapobiegania nadmiernemu spożywaniu alkoholu i ograniczania tego zjawiska niezbędna jest również wspólna definicja "jednorazowego spożywania alkoholu w nadmiernych ilościach".
14. Wyraża zadowolenie z faktu, że ma być realizowana inicjatywa badawcza mająca na celu ustalenie korzyści i kosztów opcji strategicznych, gdyż może to pomóc w ocenie powodzenia różnych kampanii na rzecz ograniczania szkodliwych skutków spożywania alkoholu.
15. Wyraża poważną wątpliwość, czy zbadanie zróżnicowania spożycia alkoholu ze względu na kraj, wiek i płeć przyniesie jakieś korzyści. Dotyczy to również proponowanego systemu elastycznych, lecz zestandaryzowanych definicji danych o alkoholu, jak i przeprowadzania powtarzających się, porównawczych analiz spożycia alkoholu, których wartość poznawcza, biorąc pod uwagę stwierdzone wszak przez Komisję różnice w kulturze spożywania alkoholu w państwach członkowskich, może być bardzo ograniczona.
16. Niezależnie od tego wyraźnie podkreśla, że realizacja strategii UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu nie może obciążać finansowo władz regionalnych i lokalnych.
Odnośnie do poziomów działań
17. Przyjmuje z zadowoleniem zaproponowany przez Komisję pomysł podjęcia i wspierania na trzech płaszczyznach środków przeciwko szkodliwym dla zdrowia skutkom niebezpiecznego spożycia alkoholu w kontekście jasnego uznania przez Komisję pełnych kompetencji państw członkowskich w tej dziedzinie.
18. Zasadniczo zgadza się, że należy wspierać strategie walki ze spożywaniem alkoholu przez młodzież, szczególnie we współpracy z państwami członkowskimi i zajmuje pozytywne stanowisko w stosunku do planowanego przez Komisję utworzenia forum ds. alkoholu i zdrowia jako części unijnej platformy środków w związku z żywnością, aktywnością fizyczną i zdrowiem w celu zapewnienia spójności między środkami i jednocześnie przyczynienia się do wielokrotnie postulowanej przez Komisję redukcji biurokracji i liczby gremiów. Działania na szczeblu UE w związku z alkoholem i zdrowiem powinny - uwzględniając środki już podjęte na szczeblu regionalnym i lokalnym - skupiać się na wymianie odpowiednich doświadczeń i wzorcowych procedur.
19. Aprobuje koncepcję Komisji, aby w ramach siódmego ramowego programu badań i rozwoju technologicznego przeanalizować, w jaki sposób badania na poziomie europejskim wnoszą wartość dodaną w strategię UE na rzecz wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu.
20. Z wielkim zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zapoznała się ze środkami i strategiami ograniczania nadmiernego spożycia alkoholu stosowanymi w poszczególnych państwach członkowskich i je uwzględniła w komunikacie. Podziela tutaj zdanie Komisji, że konkretne środki przyjęte przez państwa członkowskie w celu ograniczenia szkodliwych skutków spożywania alkoholu są opracowane w oparciu o ich własne uwarunkowania kulturowe.
21. Podziela w szczególności przekonanie Komisji, że strategie krajowe mogą być bardziej skuteczne, jeśli są wspierane przez działania prowadzone na szczeblu lokalnym oraz organizowane przez społeczność lokalną. Z zadowoleniem odnotowuje, że Unia Europejska w ramach swojej działalności zgodnie z art. 152 Traktatu WE angażuje podmioty regionalne i lokalne.
22. Podziela pogląd Komisji, że społeczności lokalne mogłyby przyczynić się do zapobiegania szkodliwym skutkom spożywania alkoholu i promować strategie mające chronić przed nimi obywateli, podkreśla jednak, że takie działania są już w wielu miejscach realizowane i z tego powodu przyjmuje z zadowoleniem strategię Komisji na rzecz wspierania władz lokalnych i regionalnych.
23. Jeśli chodzi o koordynację działań na szczeblu Unii Europejskiej, zwraca uwagę na końcowe uregulowanie w art. 152 Traktatu WE, które w dziedzinie polityki zdrowotnej przewiduje wyraźny podział zadań między Unią Europejską a państwami członkowskimi, zgodnie z którym pole działania Unii ogranicza się do uzupełniania strategii poszczególnych państw członkowskich. Próba zwiększenia spójności decyzji politycznych, podjęta przez Komisję, nie może prowadzić do zlekceważenia tego wyraźnego podziału kompetencji. W związku z tym odrzuca również wprowadzenie jednolitych komunikatów ostrzegawczych na etykietach, czego Komisja w swoim komunikacie nie wyklucza; natomiast udziela pełnego wsparcia inicjatywom samoregulacji w przemyśle reklamowym.
Odnośnie do wniosków
24. Podobnie jak Komisja uważa, że jej główny wkład do tej strategii powinien opierać się na wsparciu polityk i strategii krajowych w tym zakresie. O tym stanowi zresztą art. 152 Traktatu WE. Przyjmuje z dużym zadowoleniem fakt, że Komisja, zgodnie z jasnym podziałem kompetencji między Unią Europejską a państwami członkowskimi, nie zamierza składać żadnych nowych wniosków legislacyjnych.
25. Ponadto wyraża zadowolenie, że przy wdrażaniu strategii Komisja wyraźnie podkreśla zasadę pomocniczości i uproszczenie administracji.
Bruksela, 6 czerwca 2007 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Michel DELEBARRE |
II. Procedura
Tytuł | Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Strategia UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu" |
Sygnatura | COM(2006) 625 wersja ostateczna |
Podstawa prawna | Artykuł 265 ust. 1 TWE |
Tryb postępowania | - |
Data wniosku Komisji Europejskiej | 24.10.2006 |
Data decyzji Prezydium | 25.4.2006 |
Komisja odpowiedzialna | Komisja Rozwoju Zrównoważonego (DEVE) |
Sprawozdawca | Volker Hoff, minister kraju związkowego Hesja do spraw federalnych i europejskich (DE/EVP) |
Notatka analityczna | 22.12.2006 |
Posiedzenie komisji | 6.3.2007 |
Data przyjęcia przez komisję | 6.3.2007 |
Wynik głosowania komisji | Opinia przyjęta większością głosów |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 6.6.2007 |
Wcześniejsza opinia Komitetu | - |
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.197.48 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia "Strategia UE w zakresie wspierania państw członkowskich w ograniczaniu szkodliwych skutków spożywania alkoholu". |
Data aktu: | 07/06/2007 |
Data ogłoszenia: | 24/08/2007 |