Porozumienie zawarte pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a Banka Slovenije w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Banka Slovenije przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.

POROZUMIENIE
z dnia 30 grudnia 2006 r.
zawarte pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a Banka Slovenije w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Banka Slovenije przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego

(2007/C 17/07)

(Dz.U.UE C z dnia 25 stycznia 2007 r.)

EUROPEJSKI BANK CENTRALNY ORAZ BANKA SLOVENIJE,

Mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji EBC/2006/30 z dnia 30 grudnia 2006 r. w sprawie wpłacenia przez Banka Slovenije kapitału, przekazania aktywów rezerwy walutowej oraz wniesienia wkładu na poczet rezerw oraz zasobów Europejskiego Banku Centralnego(1), równowartość w euro całkowitej kwoty aktywów rezerwy walutowej, które Banka Slovenije jest zobowiązany przekazać Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) z dniem 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 49 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego wynosi EUR 191.641.809,33.

(2) Zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu oraz art. 4 ust. 1 decyzji EBC/2006/30, z dniem 1 stycznia 2007 r. EBC jest obowiązany przyznać Banka Slovenije wyrażoną w euro wierzytelność równoważną całkowitej kwocie w euro wnoszonych przez Banka Slovenije aktywów rezerwy walutowej, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w art. 3 tej decyzji. EBC oraz Banka Slovenije ustalają wysokość wierzytelności Banka Slovenije wobec EBC na kwotę EUR 183.995.237,74 w celu zapewnienia, że stosunek pomiędzy wyrażoną w euro wierzytelnością przyznaną Banka Slovenije oraz całkowitą wartością wierzytelności przyznanych na rzecz innych krajowych banków centralnych Państw Członkowskich, które przyjęły euro (zwanych dalej "uczestniczącymi KBC") będzie równy stosunkowi pomiędzy przypisanej Banka Slovenije wadze udziału w ramach klucza kapitałowego EBC a całkowitej wadze udziałów pozostałych uczestniczących KBC w tym kluczu.

(3) Różnica pomiędzy kwotami wskazanymi w punktach 1 i 2 preambuły wynika z zastosowania w odniesieniu do wartości aktywów rezerwy walutowej wniesionych przez Banka Slovenije na podstawie art. 30 ust. 1 Statutu "obowiązujących kursów walut" o których mowa w art. 49 ust. 1 Statutu oraz ze zmian w zakresie wierzytelności przysługujących na podstawie art. 30 ust. 3 Statutu innym uczestniczącym KBC, które spowodowane zostały (i) dostosowaniem klucza kapitałowego EBC dokonanym z dniem 1 stycznia 2004 r. na podstawie art. 29 ust. 3 Statutu; (ii) rozszerzeniem klucza kapitałowego EBC dokonanym z dniem 1 maja 2004 r. na podstawie art. 49 ust. 3 Statutu oraz (iii) rozszerzeniem klucza kapitałowego EBC dokonanym z dniem 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 49 ust. 3 Statutu.

(4) W związku z powyższą różnicą, EBC oraz Banka Slovenije uzgadniają, iż wierzytelność Banka Slovenije może zostać pomniejszona w drodze potrącenia tej wierzytelności z kwotą jaką Banka Slovenije jest zobowiązana przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2006/ 30, w przypadku gdy wierzytelność Banka Slovenije przekracza wartość EUR 183.995.237,74.

(5) EBC oraz Banka Slovenije powinny ponadto uzgodnić inne sposoby przyznania wierzytelności na rzecz Banka Slovenije, biorąc pod uwagę że w zależności od wahań kursów walutowych konieczne może być raczej podwyższenie niż obniżenie wierzytelności do kwoty wskazanej w punkcie 2 preambuły.

(6) Rada Prezesów wyraziła zgodę na przystąpienie przez EBC do niniejszego porozumienia, co nastąpiło w drodze decyzji podjętej na podstawie art. 30 Statutu, w związku z art. 10 ust. 3 Statutu i wskazaną tam procedurą,

UZGADNIAJĄ CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Sposoby przyznawania wierzytelności na rzecz Banka Slovenije

1.
W przypadku, gdy kwota wierzytelności jaką EBC jest obowiązany przyznać Banka Slovenije na podstawie art. 30 ust. 3 Statutu oraz art. 4 ust. 1 decyzji EBC/2006/30 (dalej "wierzytelność Banka Slovenije" lub "wierzytelność") jest wyższa niż EUR 183.995.237,74 w końcowej dacie, z którą EBC otrzymuje aktywa rezerwy walutowej od Banka Slovenije na podstawie art. 3 ust. 1 decyzji EBC/2006/30, wówczas kwota tej wierzytelności zostanie w tej dacie obniżona do kwoty EUR 183.995.237,74. Powyższe obniżenie kwoty wierzytelności zostanie dokonane w drodze potrącenia wierzytelności z kwotą, którą Banka Slovenije ma obowiązek przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC z dniem 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/ 2006/30. Kwota potrącenia będzie traktowana jako przedterminowe przekazanie wkładu na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/ 2006/30; przekazanie takie będzie uważane za dokonane w dacie w której następuje potrącenie.
2.
Jeżeli kwota jaką Banka Slovenije zobowiązany jest przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2006/30 jest niższa niż różnica pomiędzy (a) kwotą wierzytelności Banka Slovenije oraz (b) kwotą EUR 183.995.237,74, wówczas kwota wskazanej wierzytelności podlega obniżeniu do kwoty EUR 183.995.237,74, w drodze (1) potrącenia dokonanego zgodnie z ust. 1 powyżej oraz (2) zapłaty przez EBC na rzecz Banka Slovenije kwoty w euro równej kwocie niedoboru występującego po dokonaniu powyższego potrącenia. Każda kwota jaką EBC zobowiązany będzie wypłacić na podstawie niniejszego ustępu będzie wymagalna z dniem 1 stycznia 2007 r. EBC wyda w odpowiednim czasie polecenie przelewu takiej należnej kwoty wraz z naliczonym na jej podstawie należnym po potrąceniach oprocentowaniem, które zostanie wykonane za pośrednictwem transeuropejskiego zautomatyzowanego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET). Należne oprocentowanie naliczone zostanie w oparciu o okresy dzienne, przy użyciu metody naliczania przyjmującej że rok wynosi 360 dni oraz przy zastosowaniu stopy procentowej równej krańcowej stopie procentowej zastosowanej przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) w ostatniej przeprowadzonej przez niego podstawowej operacji refinansującej.
3.
W przypadku gdy wierzytelność Banka Slovenija jest niższa niż EUR 183.995.237,74 w końcowej dacie, z którą EBC otrzymuje aktywa rezerwy walutowej od Banka Slovenije na podstawie art. 3 decyzji EBC/2006/30, wówczas wysokość tej wierzytelności podlega we wskazanej dacie podwyższeniu do kwoty równej EUR 183.995.237,74. Podwyższenie kwoty wierzytelności nastąpi w drodze zapłaty przez Banka Slovenije na rzecz EBC kwoty w euro odpowiadającej wysokości wskazanej różnicy. Każda kwota jaką Banka Slovenije będzie zobowiązany wpłacić na podstawie niniejszego ustępu będzie wymagalna z dniem 1 stycznia 2007 r. oraz podlega zapłacie zgodnie z procedurą określoną w art. 5 ust. 4 i 5 decyzji EBC/2006/30.
Artykuł  2

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsze porozumienie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
2.
Niniejsze porozumienie zostanie sporządzone w dwóch odpowiednio podpisanych oryginałach w języku angielskim. EBC oraz Banka Slovenija otrzymają po jednym z oryginalnych egzemplarzy.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 30 grudnia 2006 r.

W imieniu Europejskiego Banku Centralnego W imieniu Banka Slovenije
Jean-Claude TRICHET Mitja GASPARI
President Governor

______

(1) Publikacja nastąpi.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.17.26

Rodzaj: Porozumienie
Tytuł: Porozumienie zawarte pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a Banka Slovenije w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Banka Slovenije przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.
Data aktu: 30/12/2006
Data ogłoszenia: 25/01/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2007