Pomoc państwa nr C 9/2006 (ex NN 85/2005) - Fundusz na rzecz zapobiegania zagrożeniom dla
sektora rybołówstwa
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE
(2006/C 91/05)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2006 r.)
Pismem z dnia 8 marca 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego programu pomocy.
W ciągu jednego miesiąca od dnia publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi do Dyrekcji Generalnej ds. Rybołówstwa w Komisji Europejskiej pod następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate General for Fisheries
DG FISH/D/3 "Legal Issues"
B-1049 Brussels
Fax: (32-2) 295 19 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Francji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Przedmiotowy Fundusz został utworzony w kwietniu 2004 r. w ramach inicjatywy "Confédération de la Coopération, de la Mutualité et du Crédit maritimes". Zgodnie z trzema umowami zawartymi między państwem francuskim a Funduszem całkowita kwota środków przyznanych na rzecz Funduszu wyniosła 65 mln EUR. W wszystkich trzech umowach jest zapisane, że kwoty te będą musiały być zwrócone przy oprocentowaniu w wysokości 4,45 %, odpowiednio w dniach 1 listopada 2006 r., 1 maja 2007 r. i 1 lipca 2007 r.
Fundusz ten ma dwa cele: po pierwsze, przeciwdziałanie wahaniom cen ropy poprzez nabywanie opcji na rynkach kontraktów terminowych na ropę, po drugie, w przypadku gdy ceny są wyższe niż ustalono, częściowe zrekompensowanie wysokich kosztów paliwa używanego przez statki należące do przedsiębiorstw będących członkami tego Funduszu.
W odniesieniu do pomocy państwa Fundusz należy rozpatrywać w dwóch aspektach, po pierwsze jako środki wykorzystywane do nabywania opcji finansowych na rynkach kontraktów terminowych i po drugie jako środki wykorzystywane do rekompensowania kosztów paliwa używanego przez statki.
Nabywanie opcji na rynkach kontraktów terminowych
W praktyce dofinansowanie przez państwo francuskie mogłoby być uważane za kredyt krótkoterminowy z oprocentowaniem w wysokości 4,45 %. Komisja stwierdza, że Fundusz nie posiada żadnych nieruchomości, a ponadto jego majątek jest bardzo niewielki, ponieważ stanowi go jedynie wkład wniesiony przez jego członków. Z tego względu bank nie udzieliłby mu takiego kredytu.
W związku z tym Fundusz ten odnosi korzyści finansowe w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami działającymi na tych samych rynkach kontraktów terminowych. Korzyści te stanowią pomoc państwa na rzecz Funduszu. Traktat WE nie zawiera zapisu stanowiącego, że Fundusz mógłby być uważany za zgodny z zasadami wspólnego rynku.
Przedsiębiorstwa sektora rybołówstwa, które są jego członkami mogą odnosić korzyści kupując paliwo po niższych cenach. Stanowi to pomoc, która skutkuje zmniejszeniem kosztów bieżących przedsiębiorstw korzystających z Funduszu. Zgodnie z pkt 3.7 wytycznych dotyczących badania pomocy państwa w sektorze rybołówstwa przyznawana pomoc, niepodlegająca żadnym zobowiązaniom, nie jest zgodna z zasadami wspólnego rynku.
Odszkodowania za część kosztów paliwa używanego przez statki
W związku z powyższym jest to pomoc, która skutkuje zmniejszeniem kosztów bieżących przedsiębiorstw korzystających z Funduszu. Podobnie zgodnie z pkt 3.7 wytycznych dotyczących badania pomocy państwa w sektorze rybołówstwa przyznawana pomoc niepodlegająca żadnym zobowiązaniom nie jest zgodna z zasadami wspólnego rynku.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 jakakolwiek bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.91.30 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa nr C 9/2006 (ex NN 85/2005) - Fundusz na rzecz zapobiegania zagrożeniom dla sektora rybołówstwa - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE. |
| Data aktu: | 19/04/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/04/2006 |