united kingdom
ukraine

Pomoc państwa - Luksemburg - Pomoc państwa C 3/2006 (ex E 53/2001) - Zwolnienie spółek holdingowych "1929" oraz spółek holdingowych "Milliardaire" - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - LUKSEMBURG

Pomoc państwa C 3/2006 (ex E 53/2001) - Zwolnienie spółek holdingowych "1929" oraz spółek holdingowych "Milliardaire"

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2006/C 78/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2006 r.)

W piśmie z dnia 8 lutego 2006 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Luksemburg o swojej decyzji wszczęcia postępowania wyjaśniającego określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczęła postępowanie wyjaśniające, w ciągu miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres Dyrekcji ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji lub na podany numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate State Aid II

Rue de la Loi/Wetstraat, 200

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 95 80

Uwagi te zostaną przekazane Luksemburgowi. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA

Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 1929 r. mechanizm zwolnienia spółek holdingowych "1929" jest instrumentem fiskalnym wspomagającym podział zysków uzyskanych przez spółki działające w ramach grupy międzynarodowej oraz pozwalającym na uniknięcie dalszego opodatkowania takich zysków, gdy przekazywane są one udziałowcom przedsiębiorstwa. W 1937 r. w związku ze zmianami ustawy z 1929 r. Luksemburg wprowadził dodatkowy status w zakresie zwolnienia spółek holdingowych "Billionaire" utworzonych z wkładu początkowego opłaconego kapitału w wysokości co najmniej miliarda franków luksemburskich w udziałach uczestniczących przedsiębiorstw.

Zwolnione spółki holdingowe "1929" nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych, ani komunalnemu podatkowi od działalności gospodarczej nakładanym na wszelkie dywidendy, zyski, tantiemy i wypłacone odsetki (wpływy), podatkowi od nieruchomości i kapitału własnego, którego wysokość uzależniona jest od wartości aktywów oraz wszelkim podatkom potrącanym u źródła od dywidend, tantiem oraz wypłaconych odsetek (wypłaty). Zwolnione spółki holdingowe "1929" podlegają podatkowi kapitałowemu oraz rocznym opłatom subskrypcyjnym, a także pewnym podatkom potrącanym u źródła nakładanym na opłaty płatne zarządowi i biegłym rewidentom. Zwolnione spółki holdingowe "Billionaire" mogą zdecydować się na uiszczanie specjalnego podatku dochodowego od odsetek, dywidend i uiszczonych opłat zamiast rocznej opłaty subskrypcyjnej, jeżeli opcja taka jest dla nich wygodniejsza.

System zwolnienia spółek holdingowych "1929" stanowi, według kodeksu postępowania w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej z 1998 r., środek mający szkodliwy wpływ. Rada Ecofin z dnia 3 czerwca 2003 r. zaleciła, by szkodliwe skutki określonych środków fiskalnych, łącznie z systemem zwolnienia spółek holdingowych "1929", ustały do końca 2010 r. W celu zastosowania się do powyższych zaleceń w dniu 19 kwietnia 2005 r. Luksemburg uchwalił nową ustawę, na podstawie której statusu zwolnionej spółki holdingowej "1929" nie przyznaje się spółkom holdingowym uzyskującym ponad 5 procent całkowitych dochodów z dywidendy od przedsiębiorstw wypłacających dywidendy, nie podlegającym podatkowi dochodowemu porównywalnemu z luksemburskim podatkiem dochodowym od osób prawnych.

OCENA ŚRODKA

System zwolnienia spółek holdingowych "1929" spełnia wszystkie warunki konieczne dla uznania go za pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. System nadaje zwolnionym spółkom holdingowym "1929" szereg korzyści gospodarczych, zarezerwowanych wyłącznie dla tego rodzaju podmiotów gospodarczych w Luksemburgu, polegających na zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, podatku potrącanego u źródła, podatku od kapitału własnego i nieruchomości. Powyższe korzyści przekładają się na redukcję zobowiązań z tytułu opodatkowania na rzecz luksemburskiego skarbu, z korzyścią dla spółek holdingowych i ugrupowań gospodarczych, do których one należą.

Istnienie powyższych korzyści oznacza zaangażowanie środków z zasobów państwowych równoważnych z dochodami podatkowymi na rzecz luksemburskiego skarbu, z których zrezygnowano. System jest wybiórczy, gdyż korzystać z niego mogą jedynie spółki holdingowe zajmujące się określoną działalnością handlową, łącznie z funkcjami finansowania, zarządzania, przyznawania licencji i skarbowymi. System ogranicza się również do działalności wewnątrzgrupowej, gdyż beneficjenci, by móc korzystać z systemu, muszą prowadzić działalność w obrębie struktury grupowej, a zatem nie jest on w skuteczny sposób dostępny dla wszystkich przedsiębiorstw.

Zakłóca on konkurencję oraz wpływa na handel między Państwami Członkowskimi, gdyż typowa działalność finansowa i zarządzanie prowadzone przez zwolnione spółki holdingowe "1929" ma zazwyczaj miejsce na rynkach międzynarodowych o intensywnej konkurencji. Konkurencja ulega zakłóceniu, gdyż zwolnione spółki holdingowe "1929" są uprzywilejowane w stosunku do niezależnych dostawców usług i pośredników finansowych, łącznie z bankami międzynarodowymi i firmami zajmującymi się doradztwem. Ma także miejsce wpływ na handel, ponieważ korzyści, jakie odnoszą zwolnione spółki holdingowe "1929" dostępne są jedynie w wypadku pewnych rodzajów usług w Luksemburgu.

Żadne z odstępstw przewidzianych w art. 87 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, gdyż środek stanowi pomoc operacyjną niezwiązaną z realizacją konkretnych projektów oraz jedynie obniża bieżące wydatki beneficjenta, nie przyczyniając się do osiągnięcia żadnego celu wspólnotowego.

Pomoc stanowi istniejącą pomoc w rozumieniu art. 1 lit. b) ppkt i) rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999. Uwzględniając nową ustawę zmieniającą ustawodawstwo w zakresie zwolnienia spółek holdingowych "1929", nowe zmiany nie wpływają na charakter pomocy, ani korzyści dostarczane przez system, podczas gdy ograniczają liczbę beneficjentów do tych, którzy nie korzystają z pewnych dywidend, podlegających obniżonemu opodatkowaniu poza granicami Luksemburga.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.78.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Luksemburg - Pomoc państwa C 3/2006 (ex E 53/2001) - Zwolnienie spółek holdingowych "1929" oraz spółek holdingowych "Milliardaire" - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 31/03/2006
Data ogłoszenia: 31/03/2006