Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/…/WE ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/.../WE ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej

COM(2006) 646 wersja ostateczna - 2006/0210 (COD)

(2006/C 325/20)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2006 r.)

Dnia 16 listopada 2006 r. Rada, działając na podstawie art. 95 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego postanowiło 25 października 2006 r. powierzyć przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 431. sesji plenarnej w dniach 13-14 grudnia 2006 r. (posiedzenie z dnia 13 grudnia 2006 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Jörga RUSCHEGO na sprawozdawcę generalnego oraz jednogłośnie przyjął następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przypisuje - co podkreślał także wcześniej - duże znaczenie harmonizacji wymagań technicznych dla statków żeglugi śródlądowej.

1.2 Jak już wspomniał w swojej opinii w sprawie zmienianej teraz dyrektywy 2006/.../WE ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, Ren jest najczęściej uczęszczaną drogą wodną na świecie. Warunki oraz wymagania techniczne dotyczące tego szlaku wodnego są, zgodnie z art. 22 poprawionej Konwencji dotyczącej żeglugi na Renie, okresowo aktualizowane przez Centralną Komisję ds. Żeglugi na Renie (CCNR). Przy tym CCNR, poprzez wysłuchanie międzynarodowych organizacji pozarządowych, włącza przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, a mianowicie właścicieli statków, związki zawodowe, stocznie i dostawców, w opracowywanie swoich przepisów.

1.3 W celu uniknięcia zakłóceń konkurencji i zagwarantowania koniecznego poziomu bezpieczeństwa tworzone w ten sposób przepisy powinny zasadniczo znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dyrektywy 2006/.../WE ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej.

1.4 By mogło się to szybko urzeczywistnić, konieczna jest - jak proponuje Komisja - zmiana dyrektywy 2006/.../WE ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej.

1.5 Dodatkowo EKES zaleca, by utworzony poprzez zmianę dyrektywy 2006/.../WE komitet przyznał CCNR status obserwatora, w celu zapewnienia większej spójności przy opracowywaniu przepisów technicznych.

2. Wniosek Komisji

2.1 Omawiany wniosek ma na celu przyspieszenie i ułatwienie uwzględniania prac innych organizacji międzynarodowych, w szczególności CCNR, w procesie dalszego opracowywania wymagań technicznych dla statków żeglugi śródlądowej poprzez zastosowanie procedury komitetowej.

2.2 Aby to umożliwić, proponuje się zmianę techniczno-proceduralnych artykułów dyrektywy i załącznika II do dyrektywy, które umożliwiają elastyczne dopasowanie prawa wspólnotowego do wymagań, których spełnienie jest konieczne dla uzyskania świadectwa dla statku żeglugi śródlądowej zgodnie z art. 22 poprawionej Konwencji dotyczącej żeglugi na Renie.

3. Uwagi ogólne

3.1 Parlament Europejski niejednokrotnie stwierdzał, jak ważna jest w jego odczuciu ścisła współpraca wszystkich międzynarodowych organizacji zajmujących się żeglugą śródlądową. Dotyczy to zwłaszcza współpracy pomiędzy Wspólnotą a CCNR.

3.2 Państwa członkowskie i Komisja są zdania, że współpraca pomiędzy Wspólnotą a CCNR powinna być możliwie skuteczna i ścisła. W tym celu konieczne jest, by CCNR miała status obserwatora w komitecie UE. Komitet może sam decydować, w jaki sposób CCNR powinna uczestniczyć w jego pracach.

3.3 Uzasadnienie dla wniosku dotyczącego dyrektywy i art. 20 ust. 1 dyrektywy 2006/.../WE ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej podkreślają istotną rolę CCNR oraz konieczność harmonizacji przepisów przyjmowanych przez Wspólnotę i CCNR.

3.4 Zaleca się zatem przyznanie CCNR statusu obserwatora we wspomnianym komitecie. Należy zauważyć, że Komisja Europejska posiada już status obserwatora przy CCNR i możliwość udziału w komitetach technicznych CCNR.

Bruksela, 13 grudnia 2006 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.325.82

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/…/WE ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej.
Data aktu: 13/12/2006
Data ogłoszenia: 30/12/2006