Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Eurojustu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Eurojustu

(2006/C 312/12)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Eurojust został ustanowiony na mocy decyzji Rady 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego celem jest poprawa koordynacji dochodzenia i ścigania w sprawach obejmujących terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jak również państw trzecich.
2.
Tabela 1 w sposób skrótowy przedstawia kompetencje i działania Eurojustu. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Eurojust za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejsza opinia skierowana jest do Parlamentu Europejskiego i Rady zgodnie z art. 36 decyzji 2002/187/WSiSW.
4.
Sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(2) zostało sporządzone przez jego dyrektora administracyjnego, zgodnie z art. 36 decyzji 2002/187/WSiSW i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Analiza wykonania budżetu wykazała, że zaciągnięto zobowiązania na 90 % środków przyznanych na ten rok budżetowy. Ogólny wskaźnik płatności w odniesieniu do tegorocznych zobowiązań wyniósł 84 %. Zanotowano jednakże niski wskaźnik wykorzystania środków na działania operacyjne (tytuł III) - w tym roku budżetowym wykorzystano jedynie 80 % dostępnych środków na zobowiązania, a jedna trzecia zobowiązań musiała zostać przeniesiona. W przypadku tej samej grupy wydatków ponad 15 % zobowiązań przeniesionych na badany rok budżetowy musiało zostać anulowanych. Ustalenia te sugerują, że należałoby poprawić jakość programowania wydatków operacyjnych w celu uniknięcia w przyszłości niepotrzebnego uruchamiania środków. Kolegium podjęło decyzję zatwierdzającą nieautomatyczne przeniesienie środków w wysokości 285.484 euro. Takie przeniesienia dopuszczalne są jedynie, gdy większość etapów przygotowawczych poprzedzających zaciągnięcie zobowiązania została ukończona przed końcem danego roku budżetowego, co nie miało miejsca.
8.
Eurojust nadal nie dysponuje własnym rozporządzeniem finansowym i w związku z tym nadal stosuje ramowe rozporządzenie finansowe dla organów Wspólnoty(3). Do końca 2005 r. Komisja wciąż nie wydała opinii w sprawie projektu rozporządzenia przedłożonego przez Eurojust w maju tego roku.
9.
Spis aktywów trwałych został sporządzony na arkuszu kalkulacyjnym, w związku z czym nie można zagwarantować integralności danych. Z powodu braku informacji o lokalizacji aktywów nie jest zapewniona możliwość ich śledzenia. Od czasu utworzenia Eurojustu nie został przeprowadzony żaden kompletny spis z natury posiadanych aktywów trwałych.
10.
Zarząd wciąż nie przyjął żadnych standardów kontroli wewnętrznej. Większość procedur operacyjnych i księgowych nie została sformalizowana. W 2005 r. nie było dostatecznie opracowanych list kontrolnych opisujących kontrole zobowiązań budżetowych, które należy przeprowadzać w przypadku ważnych procedur operacyjnych (udzielania zamówień i rekrutacji pracowników).
11.
Stwierdzono nieprawidłowości w udzielaniu zamówień publicznych i zarządzaniu umowami, w szczególności uwagę zwrócono na brak wytycznych określania wagi kryteriów udzielenia zamówienia oraz na mylenie kryteriów wyboru z kryteriami udzielenia zamówienia. Co więcej, umowy ramowe były stosowane dłużej niż jest to przewidziane w przepisach.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Eurojust (Haga)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Eurojustu (decyzja Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Eurojustowi 2005 (2004) Działania i świadczone usługi 2005 (2004)
Organ trzeciego filaru, utworzony na mocy decyzji Rady.

Celem Unii jest zapewnienie obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa osobistego w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

Rada wspiera współpracę za pośrednictwem Eurojustu przez umożliwienie Eurojustowi właściwej koordynacji działań pomiędzy krajowymi organami ścigania państw członkowskich. (Artykuły 29 i 31 Traktatu)

Podstawowy zakres kompetencji Eurojustu odpowiada zakresowi kompetencji Europolu; w szczególności obejmuje on zwalczanie terroryzmu, przestępczości zorganizowanej, a zwłaszcza handlu narkotykami, nielegalnej imigracji, handlu kradzionymi pojazdami, handlu ludźmi, fałszowania pieniędzy, handlu substancjami radioaktywnymi, przestępstw komputerowych, działań ze szkodą dla interesów finansowych Unii i prania brudnych pieniędzy.

Cele:

artykuł 3

decyzji ustanawiającej Eurojust:

- stymulowanie i

poprawa koordynacji

między właściwymi

władzami państw

członkowskich w

zakresie dochodzenia

i ścigania,

- poprawa współpracy,

w szczególności

ułatwianie wymiany

informacji, wzajemnej

pomocy prawnej i

realizacji wniosków

o ekstradycję,

- wspieranie właściwych

władz państw

członkowskich w celu

usprawnienia ich

dochodzenia i

ścigania,

- udzielanie pomocy w

przypadku procedur

dotyczących państwa

członkowskiego i

państwa trzeciego,

- udzielanie pomocy w

przypadku procedur

dotyczących państwa

członkowskiego i

Wspólnoty.

Zadania:

artykuły 5, 6 i 7

decyzji ustanawiającej Eurojust:

Aby zorganizować współpracę między różnymi krajowymi systemami prawnymi, Eurojust wypełnia swoje zadania

- za pośrednictwem

swoich

przedstawicieli

krajowych, lub jako

- Kolegium.

Jeżeli właściwe władze danego państwa członkowskiego postanowią nie spełnić żądań Eurojustu jako Kolegium, informują Eurojust o przyczynach podjęcia takiej decyzji.

1) Kolegium odpowiada za organizację i funkcjonowanie Eurojustu.

2) Kolegium składa się z przedstawicieli krajowych oddelegowanych przez każde państwo członkowskie zgodnie ze swoim systemem prawnym - prokuratorów, sędziów lub funkcjonariuszy policji o równoważnych kompetencjach.

3) Kolegium wybiera swojego przewodniczącego spośród przedstawicieli krajowych.

4) Wspólny organ nadzorczy kontroluje przetwarzanie danych osobowych.

5) Dyrektor administracyjny jest mianowany przez Kolegium stanowiące jednomyślnie.

6) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy

7) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

13 mln euro (9,3 mln euro)

z czego dotacje wspólnotowe: 100 % (100 %).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.:

87 (76) stanowisk w planie zatrudnienia,

z czego obsadzonych: 70 (52).

+ 15 (13) innych stanowisk (2 oddelegowanych ekspertów narodowych, personel lokalny, 13 pracowników zatrudnionych na czas określony)

Całkowite zatrudnienie: 85 (65),

z czego wykonujący

zadania operacyjne: 31 (27),

zadania administracyjne: 41 (26),

zadania mieszane: 13 (12).

Liczba spotkań: 73 (52),
sprawy dwustronne: 462 (272),
sprawy wielostronne: 124 (109),
całkowita liczba spraw: 588 (381),
nadużycia finansowe: 14 % (20 %),
handel narkotykami: 16 % (20 %),
terroryzm: 3 % (7 %),
zabójstwa: 5 % (7 %),
przemyt: brak danych %,
handel ludźmi: 4 % (4 %),
pranie brudnych pieniędzy: 6 % (7 %),
inne: 52 % (35 %).
Źródło: Informacje przekazane przez Eurojust.

EUROJUST

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 11.991
Inne dotacje/dochody 59
Ogółem (a) 12.050
Wydatki operacyjne
Personel 5.149
Administracja 3.308
Działania operacyjne 2.054
Ogółem (b) 10.511
Wynik operacyjny (c = a - b) 1.539
Inne przychody (d) 0
Inne koszty (e) 3
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) 1.536
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)

(w tys. euro)
2005 2004
Aktywa
Aktywa trwałe 1.773 1.455
Należności 159 152
Środki pieniężne 3.130 2.082
Ogółem 5.062 3.689
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 1.842 1.669
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 1.536 173
Zobowiązania krótkoterminowe 1.684 1.847
Ogółem 5.062 3.689
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia

porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Eurojustu. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Eurojust w jego własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI EUROJUSTU

7.
Eurojust pragnie podkreślić, że intensywność jego działań zależy w dużym stopniu od liczby spraw kierowanych przez państwa członkowskie. A zatem programowanie podziału środków ma charakter wysoce indykatywny i przybliżony. Ponadto na poziom wykonania w ramach tytułu III negatywny wpływ miał przydział w grudniu 2004 r. kwoty 2 mln EUR na działalność operacyjną Eurojustu.

W podejmowanych w przyszłości decyzjach dotyczących procedury nieautomatycznego przeniesienia środków Eurojust będzie ściśle stosować właściwe przepisy.

8.
Zakończono konsultacje z Komisją w sprawie projektu rozporządzenia finansowego Eurojustu, a uzgodniony tekst został przyjęty przez Kolegium w dniu 20 kwietnia 2006 r.
9.
W celu spełnienia zobowiązań rachunkowych Eurojust traktuje priorytetowo wprowadzenie systemu inwentaryzacji aktywów. Obecnie wdrażana jest kompleksowa baza danych inwentaryzacyjnych.
10.
Intendent przedłożył Kolegium Eurojustu do zatwierdzenia w ostatnim kwartale 2006 r. standardy kontroli wewnętrznej oparte na standardach przyjętych przez Komisję.

W roku 2006 na podstawie własnych doświadczeń Eurojust rozpoczął ulepszanie list kontrolnych stosowanych dla celów głównych operacji budżetowych.

11.
Eurojust usprawnił procedury przetargowe w celu wprowadzenia bardziej przejrzystego rozróżnienia pomiędzy kryteriami wyboru ofert i udzielania zamówień. Żadne z zamówień wymienionych przez Trybunał nie będzie wykorzystywane po upływie dopuszczalnego okresu czterech lat.

______

(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 1).

(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 7 lipca 2006 r.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.312.67

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Eurojustu.
Data aktu: 28/09/2006
Data ogłoszenia: 19/12/2006