dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Eurojustu
(2006/C 312/12)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Eurojust (Haga)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Eurojustu (decyzja Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Eurojustowi 2005 (2004) | Działania i świadczone usługi 2005 (2004) | ||
|
Organ trzeciego filaru, utworzony na mocy decyzji Rady. Celem Unii jest zapewnienie obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa osobistego w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Rada wspiera współpracę za pośrednictwem Eurojustu przez umożliwienie Eurojustowi właściwej koordynacji działań pomiędzy krajowymi organami ścigania państw członkowskich. (Artykuły 29 i 31 Traktatu) Podstawowy zakres kompetencji Eurojustu odpowiada zakresowi kompetencji Europolu; w szczególności obejmuje on zwalczanie terroryzmu, przestępczości zorganizowanej, a zwłaszcza handlu narkotykami, nielegalnej imigracji, handlu kradzionymi pojazdami, handlu ludźmi, fałszowania pieniędzy, handlu substancjami radioaktywnymi, przestępstw komputerowych, działań ze szkodą dla interesów finansowych Unii i prania brudnych pieniędzy. |
Cele: artykuł 3 decyzji ustanawiającej Eurojust: - stymulowanie i poprawa koordynacji między właściwymi władzami państw członkowskich w zakresie dochodzenia i ścigania, - poprawa współpracy, w szczególności ułatwianie wymiany informacji, wzajemnej pomocy prawnej i realizacji wniosków o ekstradycję, - wspieranie właściwych władz państw członkowskich w celu usprawnienia ich dochodzenia i ścigania, - udzielanie pomocy w przypadku procedur dotyczących państwa członkowskiego i państwa trzeciego, - udzielanie pomocy w przypadku procedur dotyczących państwa członkowskiego i Wspólnoty. |
Zadania: artykuły 5, 6 i 7 decyzji ustanawiającej Eurojust: Aby zorganizować współpracę między różnymi krajowymi systemami prawnymi, Eurojust wypełnia swoje zadania - za pośrednictwem swoich przedstawicieli krajowych, lub jako - Kolegium. Jeżeli właściwe władze danego państwa członkowskiego postanowią nie spełnić żądań Eurojustu jako Kolegium, informują Eurojust o przyczynach podjęcia takiej decyzji. |
1) Kolegium odpowiada za organizację i funkcjonowanie Eurojustu. 2) Kolegium składa się z przedstawicieli krajowych oddelegowanych przez każde państwo członkowskie zgodnie ze swoim systemem prawnym - prokuratorów, sędziów lub funkcjonariuszy policji o równoważnych kompetencjach. 3) Kolegium wybiera swojego przewodniczącego spośród przedstawicieli krajowych. 4) Wspólny organ nadzorczy kontroluje przetwarzanie danych osobowych. 5) Dyrektor administracyjny jest mianowany przez Kolegium stanowiące jednomyślnie. 6) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy 7) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny na 2005 r.: 13 mln euro (9,3 mln euro) z czego dotacje wspólnotowe: 100 % (100 %). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.: 87 (76) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych: 70 (52). + 15 (13) innych stanowisk (2 oddelegowanych ekspertów narodowych, personel lokalny, 13 pracowników zatrudnionych na czas określony) Całkowite zatrudnienie: 85 (65), z czego wykonujący zadania operacyjne: 31 (27), zadania administracyjne: 41 (26), zadania mieszane: 13 (12). |
Liczba spotkań: | 73 (52), |
| sprawy dwustronne: | 462 (272), | |||||
| sprawy wielostronne: | 124 (109), | |||||
| całkowita liczba spraw: | 588 (381), | |||||
| nadużycia finansowe: | 14 % (20 %), | |||||
| handel narkotykami: | 16 % (20 %), | |||||
| terroryzm: | 3 % (7 %), | |||||
| zabójstwa: | 5 % (7 %), | |||||
| przemyt: | brak danych %, | |||||
| handel ludźmi: | 4 % (4 %), | |||||
| pranie brudnych pieniędzy: | 6 % (7 %), | |||||
| inne: | 52 % (35 %). | |||||
| Źródło: Informacje przekazane przez Eurojust. | ||||||
EUROJUST
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dotacje wspólnotowe | 11.991 |
| Inne dotacje/dochody | 59 |
| Ogółem (a) | 12.050 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 5.149 |
| Administracja | 3.308 |
| Działania operacyjne | 2.054 |
| Ogółem (b) | 10.511 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) | 1.539 |
| Inne przychody (d) | 0 |
| Inne koszty (e) | 3 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | 1.536 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 1.773 | 1.455 |
| Należności | 159 | 152 |
| Środki pieniężne | 3.130 | 2.082 |
| Ogółem | 5.062 | 3.689 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 1.842 | 1.669 |
| Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 1.536 | 173 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 1.684 | 1.847 |
| Ogółem | 5.062 | 3.689 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Eurojustu. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Eurojust w jego własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI EUROJUSTU
______
(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 1).
(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 7 lipca 2006 r.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.67 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Eurojustu. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |