dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum
(2006/C 312/11)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Saloniki)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Centrum (art. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Centrum 2005 (2004) | Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone 2005 (2004) | |
|
Wspólnota urzeczywistnia politykę kształcenia zawodowego, która wspiera i uzupełnia działanie państw członkowskich (...). Działanie Wspólnoty zmierza do: - ułatwienia przystosowania się do zmian w przemyśle, zwłaszcza przez kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie, - poprawy kształcenia zawodowego wstępnego i ustawicznego w celu ułatwienia integracji zawodowej i reintegracji z rynkiem pracy, - ułatwienia dostępu do kształcenia zawodowego i sprzyjania mobilności instruktorów i kształcących się, a zwłaszcza młodzieży, - pobudzania współpracy w dziedzinie kształcenia między instytucjami edukacyjnymi lub kształcenia zawodowego a przedsiębiorstwami, - rozwoju wymiany informacji i doświadczeń w kwestiach wspólnych dla systemów kształcenia państw członkowskich. (Artykuł 150 Traktatu) |
Misja Centrum: Jako centrum referencyjne Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego Cedefop dostarcza decydentom politycznym, badaczom i praktykom informacji w celu promowania głębszego zrozumienia zachodzących zmian, umożliwiając im podejmowanie decyzji lepiej dostosowanych do przyszłych działań. Cedefop wspiera Komisję Europejską w działaniach na rzecz promowania i rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie wspólnotowym. |
Zadania: - przygotowanie wyboru dokumentów oraz analiza danych, - przyczynianie się do rozwoju i koordynacji badań, - wykorzystywanie i rozpowszechnianie odpowiednich informacji, - promowanie i wspieranie uzgodnionych działań w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego, - forum publiczne dla szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców. |
1) Zarząd: Z każdego państwa członkowskiego: - jeden przedstawiciel rządu, - jeden przedstawiciel organizacji pracodawców, - jeden przedstawiciel organizacji pracowniczych; trzech przedstawicieli Komisji oraz obserwatorzy z państw stowarzyszonych (Norwegii i Islandii). 2) Dyrektor: Mianowany przez Komisję spośród listy kandydatów przedstawionej przez zarząd. Dyrektor wykonuje decyzje zarządu i jest odpowiedzialny za bieżące zarządzanie Centrum. 3) Kontrola wewnętrzna: Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. 4) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 5) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny: 17,1 mln euro (16,6 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 96 % (99%). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia: 91 (88) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych: 85 (81), inne stanowiska (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi). Całkowite zatrudnienie: 123, z czego wykonujący zadania: operacyjne: 85, administracyjne: 33, mieszane: 5. |
Konferencje i seminaria: 90 (90) z udziałem średnio 24 osób. Badania: 26 (2004: 55 (nie są porównywalne)). Badania przeprowadzone nad tym samym projektem przez różne podmioty (w ramach różnych umów) zostały zaksięgowane jako jedno badanie. Projekty: 29 (z czego 2 administracyjne) i 20 wspólnot wirtualnych (z czego 1 administracyjna) (2004: 38 (nie są porównywalne)). Uczestnictwo w: realizacji postanowień z Maastricht, programie "Edukacja i szkolenia 2010", programie "Leonardo da Vinci", wspólnych ramach działania partnerów społecznych, Komitecie Doradczym ds. Kształcenia Zawodowego, działaniach podejmowanych przez dyrektorów generalnych odpowiedzialnych za kształcenie zawodowe, grupie koordynującej program "Edukacja i szkolenia 2010". Publikacje: 60 (62). 3 numery biuletynu Cedefop info (3), 1. 4 numery Europejskiego dziennika kształcenia zawodowego (3); 2. rozpowszechnianie dokumentów: 8.582 (10.293) na żądanie, 2.462 (2.034) subskrypcji Europejskiego dziennika kształcenia zawodowego, 7.493 (8.460) subskrypcji biuletynu Cedefop info. Publikacje elektroniczne: - 3.160 (2.427) subskrypcji biuletynu ETV (Europejskie miasteczko zawodów), - 60.440 (53.167) zarejestrowanych użytkowników ETV, - 3.366.490 (3.306.920) wejść na stronę internetową ETV, 3. 7.553 zarejestrowanych uczestników wspólnot wirtualnych. 762 (730) uczestników programu wizyt studyjnych. |
| Źródło: Informacje przekazane przez Centrum. | |||||
EUROPEJSKIE CENTRUM ROZWOJU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
EUROPEJSKIE CENTRUM ROZWOJU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dotacje wspólnotowe | 15.020 |
| Inne dotacje/dochody | 290 |
| Ogółem (a) | 15.310 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 9.091 |
| Administracja | 1.962 |
| Działania operacyjne | 5.021 |
| Ogółem (b) | 16.074 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) | - 764 |
| Inne przychody (d) | 0 |
| Inne koszty (e) | 4 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | - 768 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 5.359 | 5.702 |
| Należności krótkoterminowe | 369 | 182 |
| Środki pieniężne | 3.344 | 1.948 |
| Ogółem | 9.072 | 7.832 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 5.856 | 5.856 |
| Wynik roku budżetowego | - 768 | 0 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 3.984 | 1.976 |
| Ogółem | 9.072 | 7.832 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Centrum. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Centrum w jego własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI CENTRUM
______
(1) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, str. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.
(4) Ukończone studia (filozofia i stosunki międzynarodowe) niezwiązane ze stanowiskiem i doświadczenie zawodowe związane bezpośrednio z profilem stanowiska mniejsze o 50 % od wymaganego w ogłoszeniu o naborze; ponadto doświadczenie zawodowe urzędnika mianowanego na stanowisko ma jedynie częściowy związek z funkcjami, które ma on pełnić.
(5) Brak uzasadnienia dla wyboru procedury lub zaproszonych oferentów, niewystarczające udokumentowanie dokonanych wyborów.
(6) Usługi tłumaczeniowe (376.000 euro) i usługi informatyczne (146.000 euro).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.60 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |