dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu
(2006/C 312/18)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Urzędu (rozporządzenie Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Urzędowi (2004) | Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone 2005 | |
|
Swobodny przepływ towarów: Zakazy lub ograniczenia uzasadnione względami ochrony własności przemysłowej i handlowej nie powinny stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi. (Artykuł 30 Traktatu) Ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Wspólnoty są zakazane w odniesieniu do obywateli państw członkowskich mających swe przedsiębiorstwo w państwie Wspólnoty innym niż państwo odbiorcy świadczenia. (Artykuł 49 Traktatu) |
Cele: Wdrożenie prawa wspólnotowego dotyczącego znaków i wzorów, zapewniającego przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii. |
Zadania: - przyjmowanie wniosków o rejestrację, - badanie warunków zgłoszenia i zgodności z prawem wspólnotowym, - poszukiwanie w urzędach zajmujących się ochroną własności przemysłowej w państwach członkowskich danych o istnieniu wcześniejszych krajowych znaków towarowych, - publikacja zgłoszeń, - rozpatrywanie (ewentualnego) sprzeciwu osób trzecich, - rejestracja lub odrzucenie zgłoszenia, - rozpatrywanie wniosków o stwierdzenie wygaśnięcia lub o unieważnienie, - rozpatrywanie odwołań. |
1) Rada administracyjna: Skład: - po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, - jeden przedstawiciel Komisji. Zadania: - doradza prezesowi w kwestiach pozostających w kompetencji Urzędu, - sporządza listę kandydatów (art. 120 - na stanowisko prezesa, wiceprezesów, prezesów i członków izb odwoławczych). 2) Prezes Urzędu Powoływany przez Radę z listy najwyżej trzech kandydatów, sporządzonej przez Radę Administracyjną. 3) Komitet Budżetowy: Skład Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji oraz ich zastępcy. Zadania Uchwala budżet, rozporządzenie finansowe, udziela prezesowi absolutorium z wykonania budżetu, ustala kwoty wypłacane za sprawozdania z poszukiwań. 4) Decyzje podejmowane w ramach procedur: Decyzje podejmowane są przez: a) ekspertów; b) wydziały sprzeciwów; c) wydział administracji znaków towarowych i prawny; d) wydziały unieważnień; e) izby odwoławcze. 5) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 6) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Komitet Budżetowy Urzędu. |
Budżet ostateczny na 2005 r.: 218 mln euro (177 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 0 % (0%). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r. 675 (675) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych: 611 (648) + 78 (41) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny, pracownicy czasowi). Całkowite zatrudnienie: 689 (689), z czego wykonujących zadania - produkcyjne: 548 (524), - wspierające: 141 (165). |
Znaki towarowe: Liczba zgłoszeń: 64.112. Liczba rejestracji: 60.570. Liczba otrzymanych sprzeciwów: 17.216, z czego 12.856 uregulowanych. Odwołania do izb odwoławczych: 1.505. Średni czas rozpatrywania wniosku (bez sprzeciwów i odwołań): - do momentu publikacji: 10 miesięcy, - po publikacji do momentu rejestracji: 11 miesięcy. Wzory: Otrzymane wzory: 63.700. Wzory zarejestrowane: 67.887. |
| Źródło: Informacje przekazane przez Urząd. | |||||
URZĄD HARMONIZACJI W RAMACH RYNKU WEWNĘTRZNEGO
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dochody własne | 156.944 |
| Inne dotacje/dochody | 823 |
| Ogółem (a) | 157.767 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 56.278 |
| Administracja | 28.610 |
| Działania operacyjne | 35.850 |
| Ogółem (b) | 120.738 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) | 37.029 |
| Inne przychody (d) | 4.451 |
| Inne koszty (e) | 38 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | 41.442 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 27.456 | 28.125 |
| Należności | 2.196 | 3.233 |
| Środki pieniężne | 208.020 | 156.638 |
| Ogółem | 237.672 | 187.996 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 132.575 | 132.575 |
| Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 41.442 | 0 |
| Zobowiązania długoterminowe | 613 | 784 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 63.042 | 54.637 |
| Ogółem | 237.672 | 187.996 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Urzędu. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Urząd w jego własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI URZĘDU
______
(1) Dz.U. L 11 z 14.1.1994, str. 1.
(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 28 lutego 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 5 lipca 2006 r.
(3) Stwierdzono w jednym przypadku.
(4) Wartość przedłużenia wynosiła 2 mln euro.
(5) Stwierdzono w przypadku czterech zamówień.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.106 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |