SPRAWOZDANIE SPECJALNE NR 10/2006dotyczące ocen ex post programów celu 1 i 3 na lata 1994-1999 (fundusze strukturalne) wraz z odpowiedziami Komisji
(przedstawione na mocy art. 248 ust. 4 akapit drugi Traktatu WE)
(2006/C 302/01)
(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2006 r.)
GLOSARIUSZ |
ADAPT |
Dostosowanie siły roboczej do zmian przemysłowych (inicjatywa wspólnotowa służąca promowaniu zatrudnienia i dostosowaniu siły roboczej do zmian przemysłowych) |
APRP |
Aktywna polityka rynku pracy |
BRT |
Badania i rozwój techniczny |
Efekt "deadweight" |
Zmiana zaobserwowana po przeprowadzeniu interwencji publicznej wśród bezpośrednich adresatów takiej interwencji lub zadeklarowana przez nich jako konsekwencja takiej interwencji, do której doszłoby, nawet gdyby interwencja ta nie miała miejsca |
Efekt przesunięcia |
Efekt osiągnięty w jednym kwalifikowalnym obszarze kosztem innego obszaru. |
EFRR |
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego |
EFS |
Europejski Fundusz Społeczny |
FS |
Fundusze strukturalne |
IFOR |
Instrument Finansowy Orientacji Rybołówstwa |
JDP |
Jednolity Dokument Programowy |
Komitety monitorujące |
Komitety nadzorujące strategiczną realizację programu finansowania |
Miękkie wyniki |
Wyniki trudne do pomiaru ilościowego |
Model HERMIN |
Model makroekonomiczny wykorzystany do symulacji wpływu interwencji FS |
MŚP |
Małe i średnie przedsiębiorstwa |
PO |
Program operacyjny |
Sprawozdanie podsumowujące |
Końcowe sprawozdania DG REGIO (w zakresie celu 1) i DG EMPL (w zakresie celu 3) dotyczące ocen ex post operacji finansowanych z EFRR i EFS. |
Sprawozdanie wstępne |
Sprawozdanie obejmujące kwestie metodologiczne, takie jak cele oceny, ramy metodologiczne, kwestionariusze i organizacje, z którymi należy się skontaktować |
WRW |
Wspólnotowe ramy wsparcia |
ZWiO |
Zakres wymagań i obowiązków |
STRESZCZENIE
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 20 lipca 2006 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Hubert WEBER |
|
Prezes |
______
(1) SEC(2000) 1051 z dnia 26 lipca 2000 r.: Komunikat do Komisji "Orientacja na wyniki: wzmocnienie oceny działań Komisji".
(2) Program MEANS został zainicjowany przez Komisję w odpowiedzi na zapotrzebowanie na opracowanie metodologii oceny. Zbiór MEANS składa się z 6 tomów poświęconych ocenie programów społecznoekonomicznych.
(3) Zbiór MEANS, nr 1, str. 53.
(4) Obejmujących Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Instrument Finansowy Orientacji Rybołówstwa (IFOR).
(5) Sprawozdanie podsumowujące, str. 53.
(6) Zwani dalej "oceniającymi krajowymi".
(7) Zbadane oceny krajowe odnoszą się do: cel 1 - Belgii, Grecji, Hiszpanii, Niemiec, Włoch, Irlandii, Portugaliicel 1 i 3 (EFS) - Hiszpanii, Francji, Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii.
(8) Kwoty łączne - patrz pkt 5.
(9) Sprawozdanie podsumowujące, str. 61-64.
(10) Sprawozdanie podsumowujące, str. 62.
(11) Mowa tu o procentowym udziale aktywnej siły roboczej w populacji osób w wieku produkcyjnym.
(12) Sprawozdanie podsumowujące, tabela 2.1, str. 75, i tabele 2.5 i 2.6, str. 88-89.
(13) Sprawozdanie podsumowujące, str. 75.
(14) Dane per capita zostały w tym kontekście wyliczone w odniesieniu do całej krajowej populacji.
(15) Ocena wymaga przeprowadzenia wpisanej w ogólne ramy identyfikacji i analizy związków przyczynowych pomiędzy potrzebami, celami strategicznymi, celami programów/podprogramów/działań oraz przydziałem środków. Do sporządzenia oceny niezbędne jest w zasadzie również opracowanie rankingu potrzeb oraz niepożądanych sytuacji społeczno-gospodarczych, którym WRW mają zaradzić oraz hierarchii wewnętrznych czynników, które należy uwzględnić, aby zapewnić optymalne ukierunkowanie zasobów na zaspokojenie potrzeb.
(16) Rozdział 3.
(17) Ocena tematyczna jest oceną, która w sposób horyzontalny analizuje pewną określoną kwestię (temat) w kontekście kilku interwencji w ramach jednego lub kilku programów realizowanych w różnych krajach lub regionach.
(18) Tematyczna ocena wpływu funduszy strukturalnych na infrastrukturę transportową, sprawozdanie końcowe, listopad 2000 r., str. 8.
(19) Przykładowo w przypadku Irlandii wynik ten oznacza, że dla każdych 100 euro zainwestowanych w ramach kosztów budowlanych i operacyjnych wartość oszczędności związanych z czasem podróży, kosztami eksploatacji samochodów oraz korzyści związanych z bezpieczeństwem wynosi 13 euro rocznie. Inwestycja zwróciła się zatem w ciągu ośmiu lat ("Tematyczna ocena wpływu funduszy strukturalnych na infrastrukturę transportową", str. 8).
(20) Patrz: część dotycząca wpływu.
(21) Sprawozdanie podsumowujące, str. 105.
(22) Omawiana uwaga miała następujące brzmienie: "Choć zalecenie to mogłoby się wydawać logiczne, kontekst, w jakim się ono pojawia, czyni je szczególnie istotnym" (sprawozdanie podsumowujące, str. 105).
(23) Sprawozdanie podsumowujące, str. 108.
(24) Sprawozdanie podsumowujące, str. 130.
(25) Kolejny cytat ze studium: "Utrzymuje się, że najefektywniejszym mechanizmem tworzenia i zachowania miejsc pracy jest bezpośrednie wsparcie produktywnych inwestycji, jednak w związku z nieuwzględnieniem efektu »deadweight« i efektu zamienności całościowa skuteczność tego mechanizmu nie może zostać oceniona" (sprawozdanie podsumowujące, str. 130).
(26) Implikacje słabości danych oraz kilku uwag ogólnych omówione zostaną w dalszej części tekstu.
(27) ZWiO, str. 90.
(28) Sprawozdanie podsumowujące, str. 111.
(29) ZWiO, str. 11.
(30) O wartości przekraczającej 25 mln euro w przypadku projektów infrastrukturalnych i 15 mln euro w przypadku projektów dotyczących produktywnych inwestycji.
(31) ZWiO, str. 13.
(32) Sprawozdanie podsumowujące, str. 143.
(33) Sprawozdanie podsumowujące, tabele 4.6, 4.7 i 4.8.
(34) Jak wyżej.
(35) Sprawozdanie podsumowujące, str. 71.
(36) Sprawozdanie podsumowujące, str. 72.
(37) "Włączenie współfinansowania przez sektor prywatny ma wątpliwą wartość dla oceny wpływu opartej na zastosowaniu formalnego modelu makroekonomicznego, a w związku ze znacznym poziomem niepewności i niejednoznaczności w zakresie mechanizmów napędowych wydatków sektora prywatnego w ramach współfinansowania w kontekście WRW, wyłączamy je z naszej analizy" (sprawozdanie podsumowujące, str. 71).
(38) Projekt UK-Speke Garston; w tym konkretnym przypadku udało się przyciągnąć dodatkowe inwestycje sektora prywatnego w wysokości 223 mln GBP, dzięki czemu stworzono 4.600 miejsc pracy w ramach zatrudnienia bezpośredniego (sprawozdanie podsumowujące, str. 204).
(39) Cztery kraje kwalifikujące się w całości jako regiony celu 1.
(40) W przypadku Włoch przewidziana w ZWiO konstrukcja modelu HERMIN nie została wykonana w związku z "trudnościami dotyczącymi udzielania zamówień". Dla pozostałych regionów, dla których brak było dostępnego modelu HERMIN, podjęto tak zwane oszacowanie "oddolne".
(41) W sprawozdaniu czytamy: "Najlepiej byłoby zastosować rzeczywiste zrealizowane wydatki WRW ex post. Dane te nie były jednak dostępne dla każdego kraju lub regionu, w podziale na priorytety lub w ujęciu rocznym. Dla celów jednolitości wykorzystaliśmy dane dotyczące planowanych wydatków WRW, zgodnie z treścią dokumentów podstawowych dotyczących WRW na lata 94-99. Dane te umożliwiają uzyskanie dość dokładnej kwoty łącznej wydatków, nie zawsze jednak dają one precyzyjny obraz harmonogramu ex post wydatków" (sprawozdanie podsumowujące, str. 150).
(42) Sprawozdanie podsumowujące, str. 161.
(43) W rzeczywistości w niektórych badaniach stawiana jest teza, że finansowanie UE wypycha inwestycje krajowe, co oznacza, że ścieżka wzrostu gospodarki bez finansowania WRW wyglądałaby lepiej niż obraz uzyskany z symulacji HERMIN.
(44) Tę analizę wrażliwości przeprowadzono w odniesieniu do wschodnich Niemiec, Hiszpanii, Grecji, Irlandii i Portugalii.
(45) Sprawozdanie podsumowujące, str. 183-184.
(46) Oceny te wykazują pozytywny wpływ FS w odniesieniu do wieloletniego programowania, zastosowania koncepcji programowych oraz zarządzania opartego na celach, ustanowienia struktur i procedur zarządczych, a w szczególności systemów monitoringu, a także wskaźników i systemów zapewniania jakości przy robotach publicznych, procedur przetargowych dla pomocy publicznej, wypracowania systemów i kultury oceny, a także zdolności ewaluacyjnych, procedur selekcji projektów i systemów kontroli. FS pobudzają rozwój bardziej odpowiednich struktur i zdolności do realizacji projektów rozwojowych.
(47) Sprawozdanie podsumowujące, pkt 9.1.
(48) Sprawozdanie podsumowujące, str. 196.
(49) Opinia nr 2/2005 w sprawie propozycji rozporządzenia Rady ustanawiającego ogólne zasady dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności (COM(2004) 492 wersja ostateczna z dnia 14 lipca 2004 r.) (Dz.U. C 121 z 20.5.2005, str. 18); Sprawozdanie specjalne nr 7/2003 na temat wdrożenia programowania pomocy na okres 2000-2006 w ramach funduszy strukturalnych, pkt 90 (Dz.U. C 174 z 23.7.2003, str. 22).
(50) Obejmowały one: zwiększoną skuteczność w opracowywaniu i monitorowaniu programów, skuteczniejszą selekcję projektów, większą legitymizację i przejrzystość decyzji i procesu decyzyjnego, większe zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności za produkty programów itd. Patrz: "Ocena tematyczna w zakresie zasady partnerstwa", pkt II.
(51) Sprawozdanie podsumowujące, str. 188.
(52) Sprawozdanie podsumowujące, str. 218.
(53) Sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2003, pkt 5.22, 5.32 lit. d), 5.33 i 5.34 (Dz.U. C 293 z 30.11.2004, str. 162). Sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2004, pkt 5.30 (Dz.U. C 301 z 30.11.2005, str. 143).
(54) Sprawozdanie podsumowujące, str. 224.
(55) Sprawozdanie podsumowujące, str. 219.
(56) Sprawozdanie podsumowujące, str. 221.
(57) W tym kontekście mowa jest o ocenach bieżących.
(58) Sprawozdanie podsumowujące, str. 222.
(59) Na przykład "istnieją dobitne dowody na to, że rozwiązania partnerskie zostały pogłębione i poszerzone, i że dochodzi do coraz większej delegacji odpowiedzialności za podejmowanie decyzji na rzecz partnerstwa programowego" (sprawozdanie podsumowujące, str. 246).
(60) ZWiO, str. 16.
(61) Przewodnik metodologiczny, str. 16 i 17.
(62) Efekty "netto" szacowane są poprzez odjęcie od efektów brutto wszelkich efektów "deadweight" oraz przesunięcia/zamienności.
(63) W szczególności dotyczy to powiązań pomiędzy wynikami analiz wpływu a analizą skuteczności i odpowiedniości strategii.
(64) Sprawozdanie wstępne, str. 7.
(65) ZWiO, str. 102-109.
(66) Sprawozdanie wstępne, str. 13. Przewodnik metodologiczny również zadaje kluczowe pytania, takie jak: "jaki był całościowy wpływ funduszy strukturalnych w zakresie wsparcia konwergencji regionalnej w okresie 1994-1999 r.? Jakie były gospodarcze skutki inwestycji funduszy strukturalnych w zakresie konwergencji poziomu dochodów?" (str. 24).
(67) ZWiO, str. 94-95 (C1).
(68) Argumentowano tu za: "Pozostawieniem tym państwom członkowskim, które posiadają skuteczne krajowe systemy monitoringu, znacznie większej swobody w stosowaniu ich własnych wymogów w zakresie monitoringu w odniesieniu do inicjatyw wspieranych ze środków UE. Ograniczyłoby to ponoszone koszty, a uzyskiwane dane miałyby prawdopodobnie większą wartość informacyjną" (sprawozdanie podsumowujące, str. 249).
(69) Sprawozdanie podsumowujące, str. 249.
(70) Sprawozdanie podsumowujące, str. 251.
(71) Na przykład zwiększona "elastyczność" siły roboczej wskutek szkoleń.
(72) Sprawozdanie podsumowujące, str. 124.
(73) Sprawozdanie podsumowujące, str. 125-126.
(74) Przykładowo w notach tych można przeczytać, że dane dla Francji, w przypadku której łączna liczba wynosi 17 milionów, zostały "powtórnie sprawdzone" w celu uniknięcia "podwójnego zliczania", natomiast dane dla Niderlandów, gdzie łączna liczba wynosi 8,7 milionów, są również "powtórnie sprawdzane wraz z zespołami krajowymi". Ponadto wskazuje się tam, że brak jest dużej części danych dla Niemiec, Irlandii i Wielkiej Brytanii - choć w tym ostatnim kraju doliczono się 7,9 milionów beneficjentów, zaś w Irlandii 680.000 beneficjentów.
(75) Tabela 3 powiela część tabeli 4.8 ze sprawozdania podsumowującego.
(76) Tutaj termin ten odnosi się głównie do równości płci.
(77) Sprawozdanie podsumowujące, str. 173.
(78) Działania łączone obejmują intensywne doradztwo i szkolenia, doświadczenie zawodowe i szkolenia oraz zachęty na rzecz zatrudnienia i szkolenia.
(79) Sprawozdanie podsumowujące, str. 122.
(80) Patrz: pkt 3.2.8.
(81) Sprawozdanie podsumowujące, str. 86.
(82) Sprawozdanie podsumowujące, str. 144.
(83) Przykładowo uzyskanie kwalifikacji i miękkie wyniki, omówione w sprawozdaniu oceniającym z Wielkiej Brytanii (odpowiadające "dystansowi przebytemu na drodze do rynku pracy").
(84) Stwierdzali to również niektórzy oceniający (Hiszpania, Włochy).
(85) Na przykład w przypadkach w Hiszpanii.
(86) Jeden taki przykład przytoczono w przypadku Niemiec.
(87) W szczególności Europejska Strategia Zatrudnienia promuje silniejsze powiązanie mechanizmów finansowania programów UE z innymi instrumentami polityki, uregulowaniami prawnymi i programami krajowymi, w tym z pasywną polityką rynku pracy.
(88) Przykładowo w przypadku Niemiec: wsparcie dla celów ukierunkowanych na słabszą część społeczeństwa, na trwały rozwój, równość szans, efekt dźwigni finansowej dla nowych landów. Podobnie różne inne elementy były podkreślane w innych sprawozdaniach krajowych.
(89) Sprawozdanie krajowe, str. 95.
(90) Sprawozdanie metodologiczne, str. 24-40.
(91) Sprawozdanie metodologiczne, str. 44-49.
(92) Patrz: oceny dotyczące Francji, Hiszpanii i Włoch.
(93) Przykładowo: potrzeba ściślejszego związku pomiędzy planowanymi celami a lokalnym kontekstem społeczno-gospodarczym (Włochy); bardziej ukierunkowane dobieranie beneficjentów (Francja); upowszechnienie zintegrowanego podejścia do interwencji (Wielka Brytania); poszerzenie zakresu programów o bardziej nowatorskie i ryzykowne działania (Hiszpania); wzmocnienie działań wyprzedzających w dziedzinie szkoleń (Hiszpania); zwrócenie większej uwagi na regiony o niekorzystnych warunkach poprzez zwiększenie wagi takich zmiennych jak bezrobocie, długotrwałe bezrobocie oraz wykluczenie społeczne (Hiszpania).
(94) Sprawozdanie podsumowujące, str. 188-189, dla celu 1 i 3.
(95) Sprawozdanie podsumowujące, str. 198-204.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................