Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczących pomocy państwa przyznanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi.

Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczących pomocy państwa przyznanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/C 293/03)

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2006 r.)

Numer XA: XA 90/06

Państwo członkowskie: Austria

Region: Burgenland

Nazwa programu pomocy: Wytyczne dotyczące udzielania gwarancji na kredyty i pożyczki dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi zgodnie z ustawą z dnia 24 marca 1994 r., LGBl. Nr. 33/1994, über Maßnahmen zur Gewährleistung der wirtschaftlichen Entwicklung im Burgenland Landes-Wirtschaftsförderungsgesetz 1994 - WiföG.

Podstawa prawna: Gesetz vom 24. März 1994 über Maßnahmen zur Gewährleistung der wirtschaftlichen Entwicklung im Burgenland (Landes-Wirtschaftsförderungsgesetz 1994 - WiföG), LGBl. Nr. 33/1994, in der Fassung des Gesetzes LGBl. Nr. 64/1998.

Planowane w ramach programu roczne wydatki: Rok 2006: Granica odpowiedzialności w EUR 500.000

Maksymalna intensywność pomocy: Ekwiwalent dotacji gwarancji jest obliczany według metody oceny zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz.U. C 71 z dnia 11 marca 2004 r., str. 14).

Wysokość gwarancji wynosi zasadniczo 50 % podstawy plus odsetki. W przypadku szczególnego interesu regionu Burgenland w realizacji projektu, wysokość gwarancji może zostać zwiększona do 75 %.

Wyliczony ekwiwalent dotacji odpowiedzialności należy rozważać w połączeniu z innymi środkami pomocy, przy uwzględnieniu następujących limitów:

Nordburgenland: 30 %

Mittelburgenland: 35 %

Südburgenland: 35 %

Istnieje możliwość przyznania dopłat w wysokości + 15 %.

Wysokość pomocy jest ograniczona do wysokości dopuszczalnej kwoty na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1/2004.

Data realizacji: Pomoc może zostać przyznana po opublikowaniu przedmiotowego programu pomocy w dzienniku urzędowym regionu Burgenland. Publikację planuje się najwcześniej w dziesiątym dniu roboczym po przekazaniu niniejszego zestawienia.

Czas trwania programu pomocy: Przedmiotowy program pomocy kończy się w dniu 31 grudnia 2006 r.

Cel pomocy: Celem pomocy jest poprawa regionalnej struktury gospodarczej MŚP prowadzących działalność związaną wyłącznie z przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi.

Priorytety pomocy

– szczególne wsparcie przedsiębiorstw rozwijających się

– wsparcie w zakresie internacjonalizacji zakładów z regionu Burgenland

– wsparcie w zakresie małych projektów przedmiotowych zakładów, przy których można się spodziewać długoterminowego rozwoju lub wysokiej wartości dodanej

Koszty kwalifikowane obejmują wyłącznie koszty zawarte w poniższych artykułach:

– Artykuł 7 - Inwestycje w zakresie przetwórstwa i obrotu

– Artykuł 14 - Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym

Sektory gospodarki: Niniejszym programem pomocy są objęte wszystkie sektory gospodarki prowadzące działalność związaną z przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi. Program pomocy nie obejmuje sektora turystycznego i rekreacyjnego oraz produkcji podstawowej w zakresie rolnictwa i leśnictwa.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Land Burgenland

Europaplatz 1

A-7001 Eisenstadt

Strona internetowa: www.wibag.at

Numer XA: XA 98/06

Państwo członkowskie: Francja

Region: Languedoc-Roussillion

Nazwa programu pomocy: Program wspierający tworzenie i przekazywanie gospodarstw w rolnictwie (PACTE): część dotycząca inwestycji materialnych

Podstawa prawna:

– Articles 4 et 8 du règlement (CE) no 1/2004 de la Commission

– Articles 4 à 9 du règlement (CE) no 1257/1999 du Conseil

– Articles 9.2.4, 9.2.5 et 9.3.2 du plan de développement rural national (décision de la Commission C 3948 du 7 octobre 2004)

– Aide N 184/2003 - France: programme pour l'installation et le développement des initiatives locales (PIDIL)

– Articles L 1511-1 et L 1511-2 code général des collectivités territoriales

– Délibération no 01.24 du Conseil régional du 22 juillet 2005

Planowane w ramach programu roczne wydatki: 670.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: Program pomocy przyjmie formę środków towarzyszących o charakterze ogólnym dotyczących projektów związanych z podejmowaniem działalności w ramach wzmacniania przedsiębiorczości rodzinnej lub poza nią(1), przez kandydatów przystępujących po raz pierwszy przed ukończeniem 40 roku życia do podjęcia działalności rolnej, posiadających lub będących w trakcie zdobywania kwalifikacji zawodowych i posiadających rentowny projekt w regionie Languedoc-Roussillon.

PACTE przewiduje podpisanie ogólnej umowy podjęcia działalności, obejmującej w szczególności:

– pomoc w wysokości 30 % na inwestycje przekraczające 15.000 EUR (bez podatku VAT) kwoty, której górna granica wynosi 4600 EUR.

– zaliczkę zwrotną w wysokości 35 % na inwestycje poniżej 15.000 EUR bez podatku VAT.

Systematycznie prowadzony jest monitoring techniczno-ekonomiczny.

Data realizacji: Od chwili otrzymania potwierdzenia odbioru przez Komisję Europejską.

Czas trwania programu pomocy: Nieograniczony z zastrzeżeniem dotacji budżetowych.

Cel i zasady pomocy: Zgodnie z art. 4 i 8 rozporządzenia (WE) nr 1/2004, celem jest wspieranie tworzenia małych i średnich gospodarstw rolnych poprzez podejmowanie działalności przez młodych rolników. Region pragnie w ten sposób wspierać wymianę pokoleń w rolnictwie w celu utrzymania liczby działających gospodarstw rolnych i ożywienia gospodarki regionalnej. Oferując 6 % zatrudnienia w regionie, rolnictwo jest sektorem gospodarki, który należy utrzymać i rozwijać. Program rolniczy PACTE będzie wspierać konkurencyjność obszarów wiejskich i w ten sposób przyczyni się do utrzymania i tworzenia miejsc pracy na tych obszarach.

Część programu rolniczego PACTE dotycząca inwestycji ma na celu wsparcie rozruchu finansowego gospodarstwa poprzez umożliwienie dokonania inwestycji w ciężki sprzęt konieczny do podjęcia działalności.

Warunki dostępu do programu rolniczego PACTE są określone w zależności od krajowych kryteriów dostępu do pomocy na podejmowanie działalności w rolnictwie. W ten sposób interwencje ze strony państwa uzupełnią działania interwencyjne rady regionalnej (Conseil régional).

W odniesieniu do pomocy inwestycyjnej powyżej 15.000 EUR, warunki ustanowione w programie zgłoszonym przez Francję N 184/2003 będą przestrzegane.

Inwestycje materialne poniżej 15.000 EUR to inwestycje niezbędne do podjęcia działalności w rolnictwie i mające na celu poprawę warunków pracy w gospodarstwie. Pomoc będzie mieć formę zaliczki zwrotnej, której ekwiwalent dotacji wynosi maksymalnie 190 EUR. W przypadku niedokonania zwrotu władze regionalne nakażą całkowity zwrot pomocy pobranej z tytułu programu rolniczego PACTE.

System regularnej kontroli każdego wniosku zostanie wprowadzony przy współpracy DDAF w celu uniknięcia podwójnego finansowania, w szczególności w odniesieniu do pomocy inwestycyjnej. W ten sposób, w przypadku wniosku o pomoc na inwestycje powyżej 15.000 EUR zgłoszonego państwu w ramach PIDIL, wniosek o taką pomoc z tytułu programu rolniczego PACTE zostanie odrzucony, i odwrotnie

Sektory gospodarki: Kandydaci chętni do podjęcia działalności w regionie Languedoc-Roussillon, wszystkie obszary i wszystkie sektory produkcji

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Monsieur le Président du Conseil Régional Languedoc-Roussillon

Direction de l'Économie Rurale, Littorale et Touristique -

Service Gestion de l'Espace Rural et Littoral

201 avenue de la Pompignane

F-34.064 Montpellier Cedex 2

Adres internetowy: www.cr-languedocroussillon.fr

______

(1) Charakter wzmocnienia oceniany jest w zależności od sytuacji gospodarstwa przed przejęciem. Jeżeli gospodarstwo nie spełnia kryteriów rentowności przed przejęciem i jeżeli kandydat udowodni, ze jego modernizacja/dostosowanie/powiększenie pozwoli na osiągnięcie rentowności za 3 lata, charakter wzmocnienia zostaje udowodniony.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.293.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczących pomocy państwa przyznanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi.
Data aktu: 02/12/2006
Data ogłoszenia: 02/12/2006