Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie nowo proponowanego programu w Norwegii dotyczącego wsparcia finansowego na rzecz pracowników prowadzących prace badawczo-rozwojowe bez wynagrodzenia pod tytułem "Program nieodpłatnej pracy badawczo-rozwojowej".

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie nowo proponowanego programu w Norwegii dotyczącego wsparcia finansowego na rzecz pracowników prowadzących prace badawczo-rozwojowe bez wynagrodzenia pod tytułem "Program nieodpłatnej pracy badawczo-rozwojowej"

(2006/C 258/12)

(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2006 r.)

Decyzją nr 59/06/COL z dnia 8 marca 2006 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (porozumienia o nadzorze i trybunale). Władze Norwegii otrzymały odpowiednią informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:

EFTA Surveillance Authority

35, Rue Belliard

B-1040 Brussels

Faks: (32-2) 286 18 00

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Norwegii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do nowo proponowanego przez władze Norwegii programu dotyczącego wsparcia finansowego na rzecz pracowników prowadzących prace badawczo-rozwojowe bez wynagrodzenia (pod nazwą "Program nieodpłatnej pracy badawczo-rozwojowej"), którego głównym celem jest pobudzenie inwestycji badawczo-rozwojowych realizowanych przez małe przedsiębiorstwa, tj. drobnych przedsiębiorców lub przedsiębiorstwo jednoosobowe.

Norwegia zaproponowała omawiany program, ponieważ władze norweskie uznały, iż nieodpłatna praca badawczo-rozwojowa nie może być wspierana w ramach obowiązującego programu Skattefunn (zatwierdzonego przez Urząd w swojej decyzji nr 171/02/COL z dnia 25 września 2002 r. i decyzji nr 16/03/COL z dnia 5 lutego 2003 r.). Pomoc w ramach programu Skattefunn jest udzielana w formie odliczeń podatkowych. Nie mniej jednak władze Norwegii uznały za niezgodne z ogólnym prawem podatkowym w Norwegii odliczenie od kwoty podlegającej opodatkowaniu kwoty kosztów z tytułu z pracy nieodpłatnej, które nie zostały poniesione lub w rzeczywistości wypłacone.

Program został poddany przez Urząd ocenie pod kątem zgodności z wytycznymi w sprawie pomocy państwa na badania i rozwój. W swojej wstępnej opinii Urząd stwierdził, że pomoc przyznana w ramach "Programu nieodpłatnej pracy badawczo-rozwojowej" nie stanowi przypadku oczywistej zachęty do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. W związku z tym Urząd uznaje, że nieodpłatna praca badawczo- rozwojowa będzie prowadzona nawet bez wspomnianej pomocy, ponieważ osoby wykonujące pracę nieodpłatnie najwyraźniej były gotowe podjąć pracę w danej dziedzinie bez wynagrodzenia w każdym przypadku. Można zatem stwierdzić, że dana pomoc nie jest konieczna, aby prowadzić niezbędne prace w dziedzinie badań i rozwoju. Ponadto Urząd uznaje, że kosztów z tytułu pracy nieodpłatnej nie można uznać za koszty kwalifikowane w rozumieniu wytycznych w sprawie pomocy państwa na badania i rozwój.

Władze Norwegii wyjaśniły, że wiele przedsiębiorstw jest odpowiedzialnych za projekty zatwierdzone w ramach programu Skattefunn, lecz niektórym z nich w wyniku oferowanej przez nich pracy nieodpłatnej uniemożliwiono skorzystanie z odliczeń podatkowych (a niektóre przedsiębiorstwa musiały zapłacić kwotę odpowiadającą już otrzymanym odliczeniom od podatku). Władze Norwegii wprowadziły zatem program dla celów zrekompensowania strat poniesionych przez przedsiębiorstwa w zakresie projektów badawczorozwojowych w latach 2002-2004, wynikających z faktu, iż praca nieodpłatna nie może być wspierana w ramach programu Skattefunn.

Rekompensata wypłacona w tym celu zostanie wypłacona w ramach pomocy de minimis i jeśli ogólna kwota pomocy de minimis dla wnioskodawcy przekroczy 100.000 EUR w okresie trzech lat, rekompensata zostanie zmniejszona. Ponadto wnioskodawcy muszą przedłożyć kompletne informacje dotyczące pomocy de minimis, którą wnioskodawcy otrzymali od 1 stycznia 2003 r. Urząd przyjął zatem wstępną opinię, że system rekompensat nie przekracza progu de minimis ustanowionego w "rozporządzeniu de minimis"(1).

______

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 69/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 30), włączone do załącznika XV w sekcji 1(e) do porozumienia EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 88/2002 (Dz.U. L 266 z 3.10.2002, str. 56 oraz Suplement EOG nr 49 z 3.10.2002, str. 42).

EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION

No 59/06/COL

of 8 March 2006

to initiate the procedure provided for in Article 1(2) in Part I of Protocol 3 to the Surveillance and Court Agreement with regard to financial support to unpaid labour in research and development activities

(NORWAY)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.258.28

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie nowo proponowanego programu w Norwegii dotyczącego wsparcia finansowego na rzecz pracowników prowadzących prace badawczo-rozwojowe bez wynagrodzenia pod tytułem "Program nieodpłatnej pracy badawczo-rozwojowej".
Data aktu: 26/10/2006
Data ogłoszenia: 26/10/2006