POMOC PAŃSTWA - GRECJAPrzedłużenie postępowania w odniesieniu do pomocy państwa nr C 16/2004 (ex CP 71/2002 i CP 133/2005)
Domniemana pomoc państwa przyznana przez Grecję na rzecz stoczni Hellenic Shipyards SA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE
(2006/C 236/06)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2006 r.)
Pismem z dnia 4 lipca 2006 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji przedłużenia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
SPA 3, 6/5
B-1049 Brussels
Nr faksu: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
PROCEDURA
Na mocy decyzji C(2004)1359 z dnia 20 kwietnia 2004 r.(1) Komisja wszczęła procedurę określoną w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do zmian planu inwestycyjnego stoczni Hellenic Shipyards S.A. (zwanej dalej "HSY") częściowo finansowanego w ramach pomocy inwestycyjnej, którą Komisję zatwierdziła dnia 15 lipca 1997 r. w sprawie N 401/1997. Decyzja Komisji z dnia 20 kwietnia 2004 r. odnosi się również do pożyczek i gwarancji udzielonych HSY przez państwowy bank ETVA (Grecki Bank Rozwoju Przemysłu) oraz faktu iż władze greckie nie wywiązały się z obowiązku przedstawienie rocznych sprawozdań.
Odnośnie do środków, które od 2002 r. wchodzą w zakres przepisów niniejszej decyzji, Komisja otrzymała kilka skarg zawierających zarzut rzekomej dalszej pomocy państwa na rzecz HSY. Władze greckie w kilku pismach przekazały informacje dotyczące zarzutów.
OPIS
Hellenic Shipyards jest jedną z największych stoczni we wschodnim obszarze morza Śródziemnego i zarazem największą w Grecji. We wrześniu 1985 r. Grecki Bank Rozwoju Przemysłu (zwany dalej "ETVA") wykupił będącą na skraju upadłości stocznię. Od tego czasu HSY kilkakrotnie skorzystała z programu pomocy państwa i była przedmiotem kilku decyzji Komisji dotyczących pomocy państwa. W maju 2002 r. HSY została przejęta przez konsorcjum spółek HDW i Ferrostaal (zwane dalej "HDW/Ferrostaal").
OCENA
(1) Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy Grecja przestrzega warunki określone w decyzjach Komisji z dnia 15 lipca 1997 r. (w sprawie N 401/1997) i 5 czerwca 2002 r. (w sprawie N 513/2001) dotyczących odpowiednio:
– 160 mln EUR na pomoc restrukturyzacyjną zatwierdzoną przez Komisję w 1997 r.;
– 29,5 mln EUR na pomoc udzielaną na zamknięcie zatwierdzoną przez Komisję w 2002 r.;
(2) Ponadto Komisja ma wątpliwości co do charakteru pomocy państwa i zgodności następujących środków, o których Komisja nie została poinformowana przez Grecję:
– zastrzyku kapitału w wysokości 25,6 mln EUR ze strony państwa greckiego lub ETVA w latach 1996-1997;
– zwiększenia kapitału akcyjnego w kontekście planu inwestycyjnego na lata 1998-2000;
– kontrgwarancji państwowych dla papierów wartościowych przyznanych przez ETVA na rzecz depozytów przedsiębiorstw kolejowych OSE i ISAP (odpowiednio w wysokości 29,4 mln EUR i 9,4 mln EUR) w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;
– odroczenia/ restrukturyzacji kosztów i umorzenia kar należnych przedsiębiorstwom OSE i ISAP w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;
– pożyczki udzielonej HSY przez ETVA w odniesieniu do umowy pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażersko-towarowych;
– gwarancji ETVA jako zabezpieczenia depozytu Strinzis Lines w wysokości 6,6 mln EUR w odniesieniu do umowy pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażerskich/towarowych;
– gwarancji rządowych zabezpieczających udzieloną przez ETVA w 2000 r. pożyczkę w wysokości 29,3 mln EUR;
– pożyczek udzielanych HSY ze środków publicznych;
– subsydiowania krzyżowego pomiędzy działalnością wojskową i cywilną HSY;
– przyznania konsorcjum HDW/Ferrostaal przez władze greckie klauzuli zwalniającej z obowiązku spłaty pomocy bezprawnie otrzymanej przez HSY i ewentualnie innych zobowiązań.
(3) W obliczu wyżej wspomnianych wątpliwości Komisja podjęła decyzję o przedłużenie postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w sprawie C 16/2004, dotyczącego wyżej wymienionych środków.
(4) Ostatecznie Komisja uznaje, że następujące środki nie stanowią pomocy państwa i są objęte art. 296 ust. 1 traktatu WE:
– gwarancje rządowe zabezpieczające udzieloną przez ETVA w 2001 r. pożyczkę w wysokości 44 mln EUR w odniesieniu do otrzymanych zleceń od Hellenic Navy;
– nadmierne finansowanie działalności HSY pomiędzy 2000 i 2002 r. poprzez udzielanie nowych zamówień w dziedzinie obrony i/ lub ich zmiany;
– odroczenie/restrukturyzacja kosztów w 2002 r. oraz umorzenie kar należnych na mocy obowiązujących zamówień w dziedzinie obrony;
– zwolnienie z obowiązku złożenia gwarancji bankowych/ niejawnej gwarancji rządowej na realizację zamówień w dziedzinie obrony;
– koszty w ramach umów z Hellenic Navy, które zostały zapisane w rocznych sprawozdaniach stoczni Hellenic Shipyards począwszy od 2001 r.;
– gwarancje rządowe zabezpieczające płatności zaliczkowe w wysokości 96,8 mln EUR wypłacone przez Hellenic Navy w 2002 r.;
– odstąpienie przez władze greckie od minimalnego wymogu kapitałowego zgodnie z greckim prawem spółek, w stosunku do poziomu kapitału własnego HSY w okresie 1999-2005;
– odstąpienie przez przedsiębiorstwa kolejowe OSW i ISAP od wymogu złożenia gwarancji bankowych przez HSY w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;
– pomoc operacyjna w wysokości 8,3 mln EUR w odniesieniu do umów pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażersko-towarowych;
– domniemana gwarancja rządowa w wysokości 92,8 mln EUR w 2003 r.;
– proces prywatyzacji i przejęcia HSY za kwotę niższą od ceny rynkowej w kontekście sprzedaży HSY konsorcjum HDW/Forrostaal;
– pożyczki z banku Bank of Piraeus na rzecz konsorcjum HDW/Ferrostaal w celu finansowania kapitału akcyjnego HSY w kontekście sprzedaży HSY konsorcjum HDW/Forrostaal;
TEKST PISMA
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika
______
(1) Dz.U. C 202 z 10.8.2004, str. 3.