Przedłużenie postępowania w odniesieniu do pomocy państwa nr C 16/2004 (ex CP 71/2002 i CP 133/2005)
Domniemana pomoc państwa przyznana przez Grecję na rzecz stoczni Hellenic Shipyards SA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE
(2006/C 236/06)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2006 r.)
Pismem z dnia 4 lipca 2006 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji przedłużenia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
SPA 3, 6/5
B-1049 Brussels
Nr faksu: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
PROCEDURA
Na mocy decyzji C(2004)1359 z dnia 20 kwietnia 2004 r.(1) Komisja wszczęła procedurę określoną w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do zmian planu inwestycyjnego stoczni Hellenic Shipyards S.A. (zwanej dalej "HSY") częściowo finansowanego w ramach pomocy inwestycyjnej, którą Komisję zatwierdziła dnia 15 lipca 1997 r. w sprawie N 401/1997. Decyzja Komisji z dnia 20 kwietnia 2004 r. odnosi się również do pożyczek i gwarancji udzielonych HSY przez państwowy bank ETVA (Grecki Bank Rozwoju Przemysłu) oraz faktu iż władze greckie nie wywiązały się z obowiązku przedstawienie rocznych sprawozdań.
Odnośnie do środków, które od 2002 r. wchodzą w zakres przepisów niniejszej decyzji, Komisja otrzymała kilka skarg zawierających zarzut rzekomej dalszej pomocy państwa na rzecz HSY. Władze greckie w kilku pismach przekazały informacje dotyczące zarzutów.
OPIS
Hellenic Shipyards jest jedną z największych stoczni we wschodnim obszarze morza Śródziemnego i zarazem największą w Grecji. We wrześniu 1985 r. Grecki Bank Rozwoju Przemysłu (zwany dalej "ETVA") wykupił będącą na skraju upadłości stocznię. Od tego czasu HSY kilkakrotnie skorzystała z programu pomocy państwa i była przedmiotem kilku decyzji Komisji dotyczących pomocy państwa. W maju 2002 r. HSY została przejęta przez konsorcjum spółek HDW i Ferrostaal (zwane dalej "HDW/Ferrostaal").
OCENA
(1) Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy Grecja przestrzega warunki określone w decyzjach Komisji z dnia 15 lipca 1997 r. (w sprawie N 401/1997) i 5 czerwca 2002 r. (w sprawie N 513/2001) dotyczących odpowiednio:
– 160 mln EUR na pomoc restrukturyzacyjną zatwierdzoną przez Komisję w 1997 r.;
– 29,5 mln EUR na pomoc udzielaną na zamknięcie zatwierdzoną przez Komisję w 2002 r.;
(2) Ponadto Komisja ma wątpliwości co do charakteru pomocy państwa i zgodności następujących środków, o których Komisja nie została poinformowana przez Grecję:
– zastrzyku kapitału w wysokości 25,6 mln EUR ze strony państwa greckiego lub ETVA w latach 1996-1997;
– zwiększenia kapitału akcyjnego w kontekście planu inwestycyjnego na lata 1998-2000;
– kontrgwarancji państwowych dla papierów wartościowych przyznanych przez ETVA na rzecz depozytów przedsiębiorstw kolejowych OSE i ISAP (odpowiednio w wysokości 29,4 mln EUR i 9,4 mln EUR) w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;
– odroczenia/ restrukturyzacji kosztów i umorzenia kar należnych przedsiębiorstwom OSE i ISAP w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;
– pożyczki udzielonej HSY przez ETVA w odniesieniu do umowy pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażersko-towarowych;
– gwarancji ETVA jako zabezpieczenia depozytu Strinzis Lines w wysokości 6,6 mln EUR w odniesieniu do umowy pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażerskich/towarowych;
– gwarancji rządowych zabezpieczających udzieloną przez ETVA w 2000 r. pożyczkę w wysokości 29,3 mln EUR;
– pożyczek udzielanych HSY ze środków publicznych;
– subsydiowania krzyżowego pomiędzy działalnością wojskową i cywilną HSY;
– przyznania konsorcjum HDW/Ferrostaal przez władze greckie klauzuli zwalniającej z obowiązku spłaty pomocy bezprawnie otrzymanej przez HSY i ewentualnie innych zobowiązań.
(3) W obliczu wyżej wspomnianych wątpliwości Komisja podjęła decyzję o przedłużenie postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w sprawie C 16/2004, dotyczącego wyżej wymienionych środków.
(4) Ostatecznie Komisja uznaje, że następujące środki nie stanowią pomocy państwa i są objęte art. 296 ust. 1 traktatu WE:
– gwarancje rządowe zabezpieczające udzieloną przez ETVA w 2001 r. pożyczkę w wysokości 44 mln EUR w odniesieniu do otrzymanych zleceń od Hellenic Navy;
– nadmierne finansowanie działalności HSY pomiędzy 2000 i 2002 r. poprzez udzielanie nowych zamówień w dziedzinie obrony i/ lub ich zmiany;
– odroczenie/restrukturyzacja kosztów w 2002 r. oraz umorzenie kar należnych na mocy obowiązujących zamówień w dziedzinie obrony;
– zwolnienie z obowiązku złożenia gwarancji bankowych/ niejawnej gwarancji rządowej na realizację zamówień w dziedzinie obrony;
– koszty w ramach umów z Hellenic Navy, które zostały zapisane w rocznych sprawozdaniach stoczni Hellenic Shipyards począwszy od 2001 r.;
– gwarancje rządowe zabezpieczające płatności zaliczkowe w wysokości 96,8 mln EUR wypłacone przez Hellenic Navy w 2002 r.;
– odstąpienie przez władze greckie od minimalnego wymogu kapitałowego zgodnie z greckim prawem spółek, w stosunku do poziomu kapitału własnego HSY w okresie 1999-2005;
– odstąpienie przez przedsiębiorstwa kolejowe OSW i ISAP od wymogu złożenia gwarancji bankowych przez HSY w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;
– pomoc operacyjna w wysokości 8,3 mln EUR w odniesieniu do umów pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażersko-towarowych;
– domniemana gwarancja rządowa w wysokości 92,8 mln EUR w 2003 r.;
– proces prywatyzacji i przejęcia HSY za kwotę niższą od ceny rynkowej w kontekście sprzedaży HSY konsorcjum HDW/Forrostaal;
– pożyczki z banku Bank of Piraeus na rzecz konsorcjum HDW/Ferrostaal w celu finansowania kapitału akcyjnego HSY w kontekście sprzedaży HSY konsorcjum HDW/Forrostaal;
TEKST PISMA
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
______
(1) Dz.U. C 202 z 10.8.2004, str. 3.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.236.40 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Przedłużenie postępowania w odniesieniu do pomocy państwa nr C 16/2004 (ex CP 71/2002 i CP 133/2005) - Domniemana pomoc państwa przyznana przez Grecję na rzecz stoczni Hellenic Shipyards SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE. |
| Data aktu: | 30/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2006 |